بنر هدر

خنک ترين مناطق اطراف تهران

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

جاهای دیدنی تهران در فصل تهران مملو از گردشگران مختلف از شهرهای دیگر است. مخصوصاً اگر این جاذبه گردشگری طبیعت و جای خنکی باشد. در ایام تابستان مناطق اطراف تهران محیط خوب و مناسبی از لحاظ آب و هوایی است که هر بازدیدکننده‌ای به دنبال فرصتی است تا از آنجا بازدید کند. شما میتوانید با رزرو هتل تهران این سفر را لذت بخش تر و آسانتر کنید.

توچال را بیشتر بشناسید

اگر از تهران با یک نردبان به سمت آسمان بروید، نردبان تان باید بیش از سه هزار پله با فاصله یک متر داشته باشد تا جایی که می‌ایستید به ارتفاع توچال نزدیک شود. توچال یکی از قله‌های البرز است که در دامنه جنوبی آن قرار گرفته و کوه تهرانی‌ها به حساب می‌آید و به همین خاطر، نه فقط در سفرنامه‌های تاریخی، بلکه حتی همین امروز هم وقتی توریستی به ایران می‌آید، جا می‌خورد از این که در ذل گرمای چهل و چند درجه‌ای تهران، می‌شود برف هم پیدا کرد. این روزها اما به خاطر گرمای بیش از حد و بی سابقه، برف‌های توچال عقب کشیده اند و لای چال‌های همیشه در سایه البرز پنهان شده‌اند. پس تصور تجربه یک روز برفی را کنار بگذارید و به گشت و گذار در کوهی با دمای نزدیک به صفر درجه و رگه‌های برف و برفاب در شیارهای بین کوه بسنده کنید.

خنك ترين مناطق اطراف تهران

آبشار لت مال

آبشار لت مال در موقعیت جغرافیایی استان تهران واقع است. در غربی ترین نقطه شهر تهران و شمال ورد آورد، جاده ای کوهستانی در کنار دره و رودخانه به روستاهای وردیج و واریش منتهی می شود. از قسمت شمالی شهرک دانشگاه شریف پس از طی ۱۰ کیلومتر طبیعتی متفاوت و زیبا را می بینید که نزدیکی به تهران را از یاد می برید. روستای واریش یکی از مسیرهای صعود کوهنوردان به قلل پهنه حصار و لیچه محسوب می شود.

خنك ترين مناطق اطراف تهران

طالقان

یکی دیگر از جاهای دیدنی اطراف تهران منطقه طالقان در شمال استان البرز، 120 کیلومتری شمال غرب تهران است که مسیر دسترسی به آن از اتوبان تهران – کرج به سمت قزوین ، 4 کیلومتر بعد از آبیک به جاده انحرافی و اختصاصی طالقان است .

این منطق دارای جاذبه های طبیعی و گردشگری مانند سد طالقان، دشت های سرسبز، آبشارهای متعدد، چشمه های دائمی و فصلی ،چشمه آب گرم گنداب در شمال روستای دهدر، چشمه آب گرم شمال روستای هرنج، چشمه آب گرم گراب بالاطالقان، چشمه آب گرم خچیره است.

خنك ترين مناطق اطراف تهران

کوه کلک چال، یخچال پربرف تهران

کوه کلک چال یکی از کوه‌های شمال تهران است که از سه مسیر بوستان جمشیدیه، گلاب‌دره و دره وزباد، قابل دسترسی می‌باشد. مرتفع‌ترین نقطه کوه کلک چال قله کلک‌چال نام دارد که ارتفاع آن ۳۳۵۰ متر از سطح دریا است.

خنك ترين مناطق اطراف تهران

آبشار چال مگس

آبشار چال مگس شمیران-دارآباد در موقعیت جغرافیایی E512912 N355031 در استان تهران واقع است. دارآباد از سوی شمال به رشته کوه توچال و از جنوب به زمین‌های اقدسیه و از سوی شرق به جایی به نام باقلی‌زار و از غرب به بازوی توچال و زمین‌های رحمن آباد مشرف است. کوه‌های دارآباد که دو سوی این دهکده را در بر گرفته‌اند رشته اصلی توچال است که از دامنه شرقی آن تا قوچک ادامه دارد.

خنك ترين مناطق اطراف تهران

آبشار سنگان

آبشار سنگان در شمال غرب روستایی به همین نام، حدود ۲۰ کیلومتری شمال غرب تهران و در دامنه‌های قله پهنه‌حصار قرار دارد. این آبشار یکی از جاهای دیدنی تهران در تابستان است که گردشگران زیادی از آن دیدن می‌کنند. آبشار سنگان ۲۵۷۵ متر از سطح دریا ارتفاع دارد و در شمال آن قله پهنه حصار واقع شده است.

روستای سنگان، روستایی کوهستانی و بسیار زیبا در مسیر جاده کن، شمال غربی تهران و کمی بالاتر از سولقان بوده و دارای امامزاده و آبشاری زیبا است.

خنك ترين مناطق اطراف تهران

روستای وردیج

وردیج نام روستای شگفت‌انگیزی است که گویی قلمرو فرمانروایی آدمک‌های سنگی است؛ به راستی در این مکان سنگ آدم شده است یا آدم سنگ؟ این را ما نمی‌دانیم؛ هر چه که هست شاهکاری از طبیعت است.

خنك ترين مناطق اطراف تهران

دره اوین درکه

وجود روستا آن هم در شهر بزرگی همچون تهران کمی دور از ذهن به نظر می‌رسد، درکه اما در این هیاهوی پایتخت ماهیت خود را حفظ کرده و همچنان یکی از خوش آب و هواترین مناطق روستایی در قلب شهر تهران بشمار می‌رود.
در ادامه این روستا دره اوین واقع شده است، دره‌ای که در آن رودخانه‌ای پرآب جریان داشته و در مسیر خود فضایی پله کانی و استخری طبیعی ایجاد کرده که در بین اهالی و گردشگران به هفت حوض معروف است.

خنك ترين مناطق اطراف تهران

زرین دشت: جایی نزدیک فیروزکوه همیشه خنک

روستا زرین دشت این روستا در چهل کیلومتری فیروزکوه و صد و اندی کیلومتری تهران قرار دارد. این روستا کمتر شناخته شده برای ییلاق گردهای اطراف تهران، زیبایی های منحصر به فردی دارد و اطلاق زرین به آن، خبر از ضیافت سبز در دشت های فیروزکوه دارد. رودخانه حبله رود زرین دشتی ها در کنار غذاهای محلی و آب و هوای خنک دل انگیز، این منطقه اطراف تهران را به یکی از بهترین پاتوق های روستاگردی خلوت اطراف تهران تبدیل کرده است. چشمه های آب معدنی این منطقه نیز معروف است. باغ های زرین دشت فرصت خوبی برای خرید محصولات باغی ارزان است.

خنك ترين مناطق اطراف تهران

روستای آبنیک با طبیعتی چشم نواز

روستا آبنیک این روستا از جمله روستاهای شهرستان های استان تهران در شمیرانات بوده و از توابع رودبار قصران به شمار می رود. اگر به ده کیلومتری شمال شرقی فشم بروید، روستای سرسبز و زیبا با مناظر چشم نواز خودنمایی می کند. در مسیر شما به روستا آبنیک، روستاهای زیبا زایگان و لالان را مشاهده خواهید کرد. این روستا در ارتفاع دو هزار و چهار صد متری از سطح دریا بوده و آب و هوای خنک فوق العاده ای در تابستان دارد.

خنك ترين مناطق اطراف تهران

آبنیک با دارا بودن آب و هوای سرد و ییلاقی، حاشیه سرسبز رودخانه کلارود و دامنه های گسترده کوههای اطراف همه ساله بخصوص در فصول بهار و تابستان پذیرای گروه گردشگران از تهران و سایر نقاط کشور است. رودخانه کلارود (که محلی ها به آن رودخانه آبنیک می گویند) به طول ۷ کیلومتر از کوه‌های جانستون و خرسنگ سرچشمه گرفته و یکی از سرشاخه‌های رودخانه جاجرود به شمار می‌آید. آبشار یخی آبنیک در انتهای دره آبنیک قرار دارد. توصیه میکنیم در یکی از روزهای گرم تابستان حتما از این روستا دیدنی بازدید کنید.

روستا و آبشار آینه ورزان

روستا از شرق تهران ۶۰ کیلومتر فاصله دارد و از توابع شهرستان دماوند محسوب می شود. مردم منطقه آن را عین ورزان می دانند. قدمت روستا به ۲۰۰۰ سال پیش می رسد و طبیعتی فوق العاده دارد. قله مرتفع زرینه کوه مشرف به روستا است و آبشاری دیدنی از میان آن جاری شده است. اگر قصد تماشای آبشار را دارید باید رودخانه ای که از روستا می گذرد را به سمت شمال دنبال کنید. البته برای رسیدن به آن باید که جاده خاکی به طول ۳ کیلومتر را طی کنید و پس از آن نیم ساعت پیاده روی کنید. علاوه بر آبشار تنگه ای باریک نیز در آن نزدیکی قرار دارد.

خنك ترين مناطق اطراف تهران

روستای چلاو

از دیگر مقصدهای روستاگردی خنک در اطراف تهران، می توان به چلاو که نام دهستانی در سی کیلومتری جنوب آمل است اشاره کرد. اگر به جاده معروف هیجان انگیز هراز با طبیعت بکر بروید، در شرق این جاده روستایی به نام چلاو قرار دارد که سابقه بارش فراوانی در طول سال دارد. بارندگی های مکرر سبب شده تا شما با طبیعتی سرسبز و خنک در تابستان مواجه شوید. مردم مازندران به بارش شدید ( شلاو ) می گویند که احتمالاً نام این ناحیه از این کلمه مشتق شده است.

خنك ترين مناطق اطراف تهران

مسیر دسترسی به منطقه چلاو از مرکز شهرستان آمل به سمت جاده هراز ( به سمت استان تهران) ۲۵ کیلومتر بوده که می توان پس از طیّ این مسافت به واسطه پلی در سمت چپ جاده ( که به پل منگل معروف است) با پشت سر گذاشتن ً ۱۵ کیلومتر جاده فرعی به منطقه سرسبز چلاو رسید.

دشت لار

دشت لار از شمال به کوه‌ های شهرستان نور مازندران از شرق و شمال شرق به کوه دماوند، از جنوب شرق به ایرا، شهرستان دماوند و پلور آمل، از جنوب به افجه و امامه و لواسان بزرگ و از غرب به خاتون بارگاه و گرمابدر می رسد. دشت لار از سال ۵۴ به عنوان پارک ملی لار شناخته می ‌شود. دشت بسیار خنک و خوش آب و هوا است و از گذشته های دور محلی برای اقامت پادشان در گرما بوده است و آن را برای سفرهای یک روزه اطراف تهران بسیار مناسب می سازد. لار ۷۰ کیلومتر از شرق تهران فاصله دارد و بزرگ ترین دره ایران محسوب می شود.

خنك ترين مناطق اطراف تهران

روستای کردان

محل بعدی که برای سفر یک روزه به صوص برای شهروندان شهر کرج مناسب است، روستای کردان است. کردان در شهرستان ساوجبلاغ واقع شده و ۲۵ کیلومتر با شهر کرج و ۶۵ کیلومتر با غرب شهر تهران فاصله دارد. دسترسی به کردان از اتوبان تهران قزوین به آسانی انجام می شود و برخی ترجیح داده اند که به جای سفر یک روزه به کردان اقامتی دائم در این روستا داشته باشند. روستا مملو از باغ های میوه است و دورخانه ای پر جوش و خروش از میان آن جاری است.

خنك ترين مناطق اطراف تهران

بام تهران

برای گردشگرانی که عاشق پیاده روی در مناطق شمالی و کوهستانی شهر هستند، بام تهران که در شمال شهر تهران واقع شده است، انتخاب خوبی خواهد بود. اگر آخر هفته به بام تهران بروید، شاهد حضور هزاران گردشگر ایرانی  خواهید بود که از نقاط مختلف شهر به این نقطه آمده اند تا پیاده روی در کنار کوهستان را تجربه کنند و البته از هوایی به نسبت خوب بهره مند شوند. حتی در زمستان هم بام تهران، مشتریان فراوانی دارد. چه برسد به نوروز!

خنك ترين مناطق اطراف تهران

تهران جاهای زیادی برای پیاده روی و استفاده از هوای تمییز دارد که بام تهران قطعا یکی از پر طرفدار ترین این مکان ها است. جایی که رستوران های متنوع سنتی و فرنگی، در کنار بازی های هیجان انگیز، اوقات خوشی را برای گردشگران شهری به ارمغان می آورد. یکی از جاهایی که توصیه میکنم اگر فرصت کافی در تهران داشتید به آن جا سفر کنید و چند ساعتی را در دل طبیعت شهر باشید و از مناظر جذاب تهران استفاده کنید، بام تهران خواهد بود که شب هایش مثل پل طبیعت، دیدنی است.

چگونه برویم؟ از هر نقطه شهر تهران که هستید، خود را به اتوبان چمران شمالی برسانید. از آنجا می توانید به ولنجک رفته که در شمال شهر تهران قرار دارد. برای اطمینان خاطر گردشگران، پارکینگ خودرو و موتورسیکلت تعبیه شده است. اگر قصد استفاده از وسایل نقلیه عمومی را دارید، می‌توانید با خط چهار اتوبوس تندرو تهران یا تاکسی‌هایی که از بزرگراه چمران عبور می‌کنند، به ایستگاه تابناک (پمپ بنزین ولنجک) رفته و از آنجا با تاکسی به بام تهران بروید و یا از تاکسی‌های خط میدان تجریش – بام تهران استفاده کنید.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید