معرفی جاذبه های شهر صیدون

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

صِیدون یکی از شهرهای استان خوزستان در جنوب غربی ایران است.

صیدون از توابع شهرستان باغملک می باشد. که شامل شهر صیدون و روستاههای اطراف می باشد. فاصله این شهر از شهرستان باغملک 30 کیلومتر  و از مرکز استان خوزستان (اهواز) برابر 160 کیلومتر می باشد. این شهر در شرق استان خوزستان و در رشته کوههای زاگرس واقع گردیده و ارتفاع متوسط آن از سطح دریا برابر 945 متر می باشد. این شهر از شمال به شهرستان باغملک و از شرق به بخش دهدز و لردگان و از غرب به شهر میداوود و از جنوب به شهر دیشموک و استان کهگیلویه و بویراحمد منتهی می شود. اکثریت مردم بخش صیدون از ایل بزرگ بهمئی و زبان آنها لری می باشد.

در حال حاضر دارای 12 هزار نفر جمعیت که در سال 1383 توسط وزارت کشور مرکز این بخش یعنی صیدون به شهر تبدیل گردید. وضعیت اقتصادی مردم شهر بر پایه کشاورزی و دامپروری می باشد شهر در پائین دست دامنه کوه های منگشت از جمله کوه سِردَک (در اصطلاح محلی با نام آب سرد و یا تیل آب سرد)که ارتفاع آن از سطح شهر 3000 متر می باشد قرار دارد. کوه سردک یا تیل آب سرد بلندترین قله یا کوه در استان خوزستان می باشد.

 صیدون از آب و هوای معتدلی برخوردار است . در فصل زمستان سرد و ارتفاعات بالای شهر برفگیر می باشد. و در فصل بهار و تابستان دارای آب و هوای خنک و طبیعت زیبا می باشد و به شمال خوزستان معروف است. همچنین دارای نقاط گردشگری ،زیارتی و تفریحی زیادی می باشد برای همین هرساله چه در فصل تعطیلات و چه در بقیه ایام تعطیل پذیرای مهمانان و زائران زیادی از سرتاسر ایران می باشد. رودخانه ها و چشمه های زیبا و باغ و بوستان های سرشار از میوه (گردو- آلو – هلو – سیب – انگور – توت – بادام – خیار – گوجه – هندوانه) وجه تمایز این منطقه می باشد.

صیدون

آثار تاریخی و مذهبی

از آثار تاریخی و مذهبی صیدون می توان به :

۱-قلعه منگشت در 5 کیلومتری شمال شرق صیدون که قدمت آن به حدود 800  سال پیش میرسد را نام برد که تاکنون آثاری از سازه های قلعه مانند ساختمان و دیوارهای پیرامون آن که از ملات ساروج تشکیل شده است باقی می باشد.

۲-زیارتگاه امام زاده عبدالله  (س) واقع در شرق صیدون  و در دل کوههای منگشت که دارای آب و هوای معتدل مخصوصا در فصل تابستان می باشد (زندگینامه این امام زاده در قسمت های دیگر سایت موجود است).

۳-زیارتگاه امام زاده سید بهزاد (س) در محدوده شهر صیدون

۴-زیارتگاه امام زاده بابا زید (س) در ۵ کیلومتری غرب صیدون

۵-از آثار تاریخی دیگر صیدون می توان کندوان یا خانه های قدیم که در دل سنگ صخره ای در کنار جاده امام زاده سید بهزاد(ع) اشاره نمود که قدمت طولانی دارد که در زمان قدیم مردم در داخل این صخره ها زندگی می کردند.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید