بنر هدر

گردنه حیران ، یکی از زیباترین جاده های ایران

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

حیران نام یکی از روستاهای بهشتی گیلان است که به دلیل زیبایی‌های بیش از حد و آب و هوای مطبوعی که دارد، یکی از نقاط گردشگری پرطرفدار ایران است. این گردنه از یک سو مشرف به کوه‌های پوشیده از جنگل و از سویی دیگر مشرف به دره‌ای نه چندان عمیق است که از میان آن رود آستارا که «آق چای» نام دارد، می‌گذرد. گردنه حیران که از زیباترین جاذبه ی گردشگری آستارا است در بیشتر اوقات پوشیده از مه و در فصول گرم سال پوشیده از گل‌ها و گیاهان جنگلی است.

گردنه حیران ، یکی از زیباترین جاده های ایران

اینکه گردنه حیران را زیبا و رویایی می‌دانند دلایل مختلفی دارد. یکی از دلایل آن می تواند این باشد که اکثر مواقع این گردنه زیر ابری از مه پنهان است.

مناظر جنگلی هم از زیبایی‌های دیگر آن است . در دره‌های اطراف گاوهایی را در حال چرا در مراتع می توان دید که طبیعتی زیبا را رقم زده‌اند. کندوهای عسل نیز منظره ای زیبا در این منطفه ساخته اند.در میانه این گردنه صعب العبور می توان روستای زیبایی به نام روستای حیران را مشاهده کرد که از جاذبه‌های گردشگری اردبیل می‌باشد.با توجه به زیبایی این منطقه و پتانسیل جذب گردشگر خوشبختانه سرمایه‌گذاری خوبی در زمینه ایجاد اقامت گاه‌های گردشگری در این ناحیه آغاز شده است که امیدوارم به صنعت گردشگری رونق بیشتری ببخشد.

گردنه حیران ، یکی از زیباترین جاده های ایران

ارتفاعات این منطقه با داشتن چشمه‌های دیدنی، همواره مملو از کوهنوردان است. مسیرهایی مانند “علی داشی” و “آلما تله سی” از زیباترین و پرطرفدارترین مسیرهای کوهنوردی این منطقه محسوب می‌شود.

سرسبزی و منظره بی‌نظیر گردنه با مه زیبایی که اغلب اوقات بر فراز آن قرار دارد ، جلوه‌ای خیره کننده به آن بخشیده است. دره‌ای که گردنه از کنار آن عبور می کند، پوشیده از گل‌ها و گیاهان مرتعی است.ارتفاع گردنه خیلی زیاد نیست ، بلندترین قسمت آن ارتفاعش در حدود ۱۵۰۰متر از سطح دریاست . رطوبت دریای خزر علت به جود آمدن مه غلیظی است که گردنه حیران را در آغوش گرفته‌است.

وقتی به این زیباییها و شگفتی‌های طبیعت خیره می‌شوی ، علت نامگذاری این منطقه را درک میکنی و خود نیز حیران و شگفت زده خواهی‌شد.

 آب و هوا

تقریبا می‌شود گفت در هر وقتی از سال که به گردنه حیران سفر کنید آب و هوایش خنک است. متوسط هوای این منطقه در دو فصل بهار و تابستان، یعنی دو فصلی که سفر به اردبیل به اوج خودش می‌رسد، در خنک‌ترین زمان ۱۱ درجه سانتی گراد و در گرمترین زمان ۳۲ درجه است. پس لباس گرم یادتان نرود.

این منطقه در هر فصلی قشنگی‌های خاص خودش را دارد. ولی بهترین فصل سفر از اواسط اردیبهشت تا اواخر شهریور است. البته این هم باز بستگی به دمای هوا و خوش شانسی شما دارد. چون مثلا ممکن است در تیرماه به این منطقه سفر کنید و برای برگشتن و نجات از رطوبت و دم هوا لحظه‌شماری کنید.

در پاییز درخت‌های این منطقه به رنگ‌های مختلف درمی‌آیند. در زمستان به دلیل وجود مه زیاد و بارش سنگین برف، گردنه حیران بسته می‌شود. دمای هوای زمستان‌ها گاهی در این نقطه به منفی ۲۳ درجه هم می‌رسد. عجیب و باورنکردنی سرد.

گردنه حیران ، یکی از زیباترین جاده های ایران

تفریح و گردشگری در گردنه حیران

تله کابین گردنه حیران

در سال ۱۳۹۰ راه اندازی تله کابین گردنه حیران موجب توسعه و افزایش بیش از بیش صنعت گردشگری در استان گیلان و شهرستان مرزی بندرآستارا شده است. این تله کابین دارای مسیر ۱۷۵۲ متری است و ایستگاه اولیه آن در منطقه حیران بوده و در طول مسیر خود از جنگل های فندقلو نیز عبور خواهد کرد. این تله کابین ها در مدل های عادی و ویژه وجود دارند که مدل ویژه آن دارای صندلی های مبله چرمی، سیستم پخش موسیقی، یخچال با وسایل پذیرایی و شیشه های دودی هستند.

پیست کارتینگ

یکی از تفریحات شگفت انگیزی که برای این منطقه در نظر گرفته شده است پیست کارتینگ بوده که دارای حدود ۵۰ ماشین کارتینگ است و از مسیر ۱۰۰۰ متری بهره برده است. مطمئن باشید ماشین بازی با این ماشین های کوچک در هوایی مه آلود همراه با سرعتی بدون محدودیت می تواند تجربه ای لذت بخش برای شما به همراه داشته باشد.

سورتمه ریلی حیران

سورتمه ریلی حیران دارای طول ۱۵۰۰ متری، لیفت ۳۰۰ متر، اختلاف ارتفاع ۱۲۰ و با برگشت ۱۲۰۰ متر می باشد، این سورتمه یکی از مرتفع‌ترین و طولانی‌ترین سورتمه ریلی شمال کشور به حساب می آید.

ترامبولین

یکی از امکانات تفریحی که برای گردشگران در نظر گرفته شده است ترامبولین است، این تفریح با نام تشک پرش در بین مردم شناخته می شود و کودکان شما می توانند بر روی آن بپر بپر کنند.

چیزهایی که نباید فراموش کنیم

رانندگی در گردنه بسیار آرامش بخش و هیجان انگیز است. اما مراقب باشید که در پیچ‌های جاده نکات ایمنی در رانندگی را رعایت کنید. اگر در زمستان راهی منطقه شدید تجهیزاتی برای مهار برف داشته باشید.

به دلیل اینکه این منطقه در نزدیکی مرز قرار دارد، ممکن است در بعضی از نقاط به دلیل هم پوشانی مخابرات، تلفن شما به حالت رومینگ تغییر کند. در این صورت هزینه‌های بسیاری را روی دستتان خواهد گذاشت. بهتر است در بخش‌هایی از جاده وضعیت تلفن همراه خود را از حالت اتوماتیک به دستی تغییر دهید.

گردنه‌ حیران بهشت شمال غربی کشور ما است. در سال‌های اخیر حال جنگل‌های این منطقه رو به راه نیست. علت اصلی آن زباله‌هایی است که خواسته یا ناخواسته در طبیعت رها می‌کنیم. ما اهل این زمینیم، زمینمان را بیشتر دوست بداریم!

همچنین در سال‌‎های اخیر، پدیده‌ی زمینخواری در این منطقه به وفور اتفاق افتاده است. امیدآن‌که دست سوءاستفاده کنندگان از این منطقه کوتاه شود.

کجا اقامت کنیم؟

هم میتوان روی اجاره خانه‌های محلی و ویلا در این ناحیه حساب کرد و هم می‌توان به اردبیل رفت و شب را در یکی از هتل های اردبیل گذراند.

مسیر دسترسی

از تهران تا گردنه حیران ۶۳۲ کیلومتر، چیزی در حدود ۷ ساعت و ۳۰ دقیقه است. اگر از تهران حرکت می‌کنید می‌توانید از اتوبان قزوین-رشت بروید و از رشت نیز مسیر آستارا را در پیش بگیرید. اگر از اردبیل قصد رفتن دارید و ماشین شخصی هم ندارید در اولین میدان ورودی اردبیل تاکسی‌ها می‌توانند شما را تا گردنه ببرند.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید