بنر هدر

آتشکده فردقان ، آتشکده ای از عصر ساسانی

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

بقایای آتشکده فردقان (فردجان )مربوط به دوره ساسانیان است و در شهرستان کمیجان، بخش مرکزی، دهستان خنجین، روستای فردقان واقع شده است. تمام آتشکده و بخشی از دیوارهای قلعه خراب شده است.

ارتفاع دیوار اصلی باقی مانده حدود نه متر، قطر پی های آن حدود پنج متر و همه از سنگ و ساروج است. در وسط قلعه، تعدادی پی های سنگی به قطر پنج متر وجود داردکه می توان بازمانده تالارهای متعدد و آتشگاه و نیایشگاه باشد.

احتمالاً این آتشکده به عصر ساسانی تعلق دارد. در ضلع شمالی قلعه، در زیرزمینی که در حال حاضر آغل گوسفندان و انبار علوفه است، تعداد چهار ستون به قطر حدود دو و نیم متر از آجر و ساروج دیده می شود. ستون ها تقریباً در کنار هم قرار گرفته اند و حدود سه متر از آن ها نمایان و قسمت بیشتر آن ها داخل زمین و زیر آوار خاک است.

آتشکده فردقان ، آتشکده ای از عصر ساسانی

بر اساس بررسی‌های ماریان مولیان و بهرام فره وشی، پس ازخاموش شدن آذر گشسب ارومیه در منطقه چیچست این آتشکده دوباره کشف شد.

آتشکده فردقان مربوط به دوره ساسانیان است و آتش آن قبل از چیچست ارومیه می سوخته و مراسم عبادی در آن برگزار می‌شده و حتی صنایع نیز در کنار آن فعال بوده است.

ابن فقیه همدانی نویسنده سده سوم هجری در کتاب «مختصرالبلدان» و محمدبن حسن قمی نویسنده کتاب «تاریخ قم» از روستای فردقان و آتشکده آن سخن به میان آورده‌اند.این آتشکده در سال ۲۸۸ هجری توسط امیر قم که تحت حمایت بنی عباس بوده، تخریب شده است.

آتشکده فردقان در گذشته در سایه غفلت میراث فرهنگی آغل گوسفندان بوده است از سال ۹۴ عملیات گمانه زنی و کاوش در این آتشکده آغاز شده است و ادامه دارد، مهم‌ترین دستاورد فصل دوم این کاوش تعیین عرصه و حریم قلعه تاریخی فردقان و همچنین خوانا سازی پلان آتشکده فردقان است.

آتشکده فردقان ، آتشکده ای از عصر ساسانی

در این گمانه زنی ها داده های سفالی شامل ۱۰۰ قطعه سفال شناسایی شده است که از این تعداد ۷۶ قطعه بدون لعاب و ۲۴ قطعه لعاب دار است.

سفال های بدون لعاب شامل بدنه و بعضاً کف، لبه و دسته است و به طور کلی چرخساز، دارای شاموت گیاهی و به رنگ های نخودی، قهوه ای روشن و آجری است.

قطعات لعابدار نیز بیشتر دارای لعاب تک رنگ فیروزه ای و سفید، چرخساز و دارای شاموت گیاهی است، با توجه به ویژگی های یاد شده در این گونه سفال ها، کارشناسان میراث فرهنگی قرون میانی اسلامی را برای این سفالهای حاصل از گمانه زنی ها پیشنهاد می کنند.

آتشکده فردقان ، آتشکده ای از عصر ساسانی

این اثر که از جاذبه های تاریخی کمیجان می باشد ، به شماره ۲۵۰۱۹ در تاریخ ۱۸/۱۲/۸۷ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید