میل نادری ، یکی از دورافتاده‌ترین مناره‌های ایران

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

این میل یکی از دورافتاده‌ترین مناره‌های ایران است که در ناحیه‌ای کویری و بسیار خشک در میانه‌های راه بم به زاهدان و در منطقه‌ای به نام نرماشیر قرار گرفته است.اطراف میل نادری ریگزار بسیار خشکی است و تا کیلومترها اثری از آب و آبادانی نیست. این میل در زمان سلجوقیان ساخته شد اما چون در زمان نادرشاه تعمیر و بازسازی شده است، به میل نادری مشهور شده است.

اثر تاريخی ميل قاوردی يا نادری شهرستان فهرج، سالانه پذيرای تعداد اندكی از گردشگران داخلی و خارجی است در حالی كه می تواند به عاملی برای جذب گردشگران تبديل شود.

ميل نادری يكی از كمياب‌ ترين برج ‌های باقيمانده كويری و از ابنيه تاريخی دوران سلجوقيان به شمار می رود كه در 35 كيلومتری فهرج در شرق استان كرمان و در مسير جاده ابريشم برای راهنمايی كاروانيان بنا شده است.

میل نادری ، یکی از دورافتاده‌ترین مناره‌های ایران

اين برج زيبا که از جاذبه های تاریخی فهرج می باشد ، دارای 40 متر ارتفاع و دارای بيش از 45 پله است، جنس اين بنا از آجر بوده و تزيينات آجركاری بسيار زيبا آن را آراسته است.

شير شتر يكی از مصالح به كار رفته در ساخت ميل نادر همانند ساختمان ارگ بم است.
ميل نادری فهرج از آثار تاريخی و ملی جزو آن دسته آثار تاريخی كشور به شمار می رود كه سال های گذشته به دليل جاری شدن سيل خسارت ديده است.
از ميل‌ ها در دوران باستان برای پيام ‌رسانی، پست و راهنمايی راه ها استفاده و از ميل های راهنما و پيام رسان به نام مناره نيز به معنای محل عبور نور ياد می شده كه با روشن كردن آتش بر بالای آن، مسير درست به مسافران نشان داده می ‌شد. 30 ميل يا مناره در سراسر ايران وجود دارد كه بيشتر اين ميل‌ ها متعلق به سده ‌های چهارم تا ششم هجری است.

میل نادری ، یکی از دورافتاده‌ترین مناره‌های ایراندر ميل‌ ها، پلكانی برای بالا رفتن از بنا وجود دارد و در برخی از آنها نيز مانند منارگار دو پلكان مارپيچی و كاملا مجزا دارند. ورودی پلكان معمولا فاصله زيادی با سطح زمين دارد و دليلش هم اين است كه كسی نتواند به راحتی وارد آن شود.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید