راهنمای کامل سفر به استانبول

نویسنده:

مرتضی

در تاریخ:

استانبول یک شهر شگفت انگیز است ولی یک نکته مهمی که وجود دارد این است که استانبول خود نیز یک کلانشهر است و ما نیاز به فرار از کلانشهرها داریم. شاید چند روز وقت گذرانی با تور استانبول بتواند روحیه شما را تجدید کند. اگر تمایل دارید به استانبول سفر کنید می توانید همچون گردشگران دیگر از اطراف شهر و از کشاورزان در حال کار دیدن کنید. تماشای بهترین و مهمترین مساجد استانبول، خرابه های روم باستان، مناطق جنگی، بازارهای رنگارنگ و همه اینها می توانند اطلاعات گردشگران را نسبت به این مکان و کشور افزایش دهند. موقعیت استراتژیک استانبول که مابین آسیا و اروپا بوسیله جاده ابریشم قرار گرفته باعث شده است به عنوان یکی از مهمترین شهرهای تاریخ جهان شناخته شود.

این مقاله یک راهنمای کامل برای شماست. شمایی که میخواهید به استانبول با تور سفر کنید. تور زمینی یا هوایی؟! هر آنچه را که بخواهید در مطلب زیر میتوانید پیدا کنید.

استانبول

در این مطلب به شما خواهیم گفت که چه جاهایی بروید و چه کارهایی انجام دهید تا این سفر تبدیل به یکی از خاطره انگیزترین سفرهای شما باشد. حتی اگر برای بار چندم نیز می خواهید سفر کنید همچنان استانبول یک شهر ناشناخته برای شماست.

ایاصوفیه یا حاجیا سوفیا

برای اولین بار است می خواهید به استانبول سفر کنید؟ این مطلب می خواهد هر آنچه برای سفر به نیاز به دانستن است را با شما در میان بگذارد. شاید در میان جستجوهای زیادی که انجام داده اید به سایت ما رسیده باشید و ما نیز می خواهیم همه چیز را برای شما توضیح دهیم. در ابتدا نیاز است تا با چندی از جاذبه های گردشگری استانبول آشنا شویم. قبل از رفتن به هرجایی باید بدانیم که آیا مقصد سفر با علایق ما سازگاری دارد یا خیر؟ سلایق نیز در سفر بسیار مهم هستند. گاهی عده ای از مردم بناهای تاریخی را دوست دارند و گاهی عده ای دیگر عاشق دریا و تفریحات آبی هستند و عده ای دیگر بازارگردی.

1 – ایاصوفیه یا حاجیا سوفیا

در ایا صوفیه، این بنایی که با گنبد عظیمی پوشانده شده است، این مسجد را تبدیل به یک ساختار اعجاب انگیز  کرده است. هرچند زحمات زیادی برای برپا نگه داشتن آن صورت گرفته به طوری که تاکنون دو بار سقوط کرده است. البته شاید زمانی که خودتان به این شهر سفر می کنید از این محل دیدن نکنید ولی ایاصوفیه حتما گزینه اول یا دوم شما خواهد بود.

مسجد سلطان احمد

2 – مسجد سلطان احمد

همچنین به مسجد کبود و یا مسجد آبی نیز معروف است. کاشی های ایزنیک آراستگی زیبایی به این بنا بخشیده تا بیش از رنگ واقعی کبودتر به نظر برسد.

کاخ دولما باغچه

3 – کاخ دولما باغچه

کاخ باشکوه دولما باغچه که بر خط ساحلی اروپا تسلط داشت و به عنوان یک مرکز مدیریت کلیدی در اواخر عمر امپراطوری عثمانی نقش داشت. بی شک در سفر به استانبول به این مکان نیز سفر خواهید کرد.

قصر توپ قاپی

4 – قصر توپ قاپی

کاخ توپ قاپی خانه بسیاری از سلاطین بوده و نه تنها چشم انداز دیدنی از شهر ارائه می دهد بلکه خانه های گنجینه ای دارد که همانند طلا و جواهرات هستند. اگر بصورت انفرادی سفر کرده باشید میتوانید با هزینه اندکی از این جاذبه دیدن کنید.

برج گالاتا

5 – برج گالاتا

خیلی قبل تر از سال 1600 احمد جلبی گفت که می خواهد نظاره بر تنگه بسفر از بلندترین نقطه را داشته باشد که منجر به ساخت برج گالاتا شد. بیشتر بازدیدکنندگان نماهای بی نظیری را از بالای این برج مشاهده میکنند. حتما لیدر تور، شما را به تماشای این مکان خواهد برد پس نگران نباشید.

بازار بزرگ استانبول

6 – بازار بزرگ

بازار بزرگ استانبول از بزرگترین و قدیمی ترین بازارهای موجود در جهان است. جایی پر از شگفت انگیز و همچنین یکی دیگر از پربازدیدترین مکان های ترکیه و استانبول.

مسجد سلیمانیه

7 – مسجد سلیمانیه

مسجد سلیمانیه برای سلطان سلیمان با طراحی بی نظیر ساخته شده بود. اگر کمی خجالتی هستید رستوران علی بابا شاید گزینه خوبی برای شما باشد. در این سفر شما همواره توسط لیدر تور راهنمایی خواهید شد و حتما از آن در مورد مکان هایی بپرسید که دوست دارید به آنجا بروید.

بازار ادویه

8 – بازار ادویه

بازار ادویه و یا همان بازار مصری ها در سال 1660 ایجاد شد و جایی است برای ادویه، آجیل، خوشمزه های ترکی، مواد خوشبو که حتما باید به آنجا بروید.

بازار ادویه در منطقه فاتح شهر استانبول قرار دارد و محلی است برای خرید انواع ادویه‌های شرقی و تنقلات.

قصر زیر زمینی مخزن ریحانا

9 – قصر زیر زمینی مخزن ریحانا

آثار رومی که توسط سازندگان بیزانس اختصاص یافته بودند تا از این سیستم پیچیده که یکبار آب آشامیدنی را به شهر آورده بودند حمایت کنند.

برج میدان

10 – برج میدان

این برج که زمانی به عنوان برج مراقبت و دیده بانی مورد استفاده قرار میگرفت اکنون به عنوان رستوران و کافه مورد استقبال گردشگران قرار گرفته و نمای زیبایی به خط ساحلی دارد.

اگر شما هم دوست دارید به استانبول رفته و خودتان جذابیت هایش را از نزدیک تجربه کنید، پس با ما همراه باشید. تورهای استانبول در قیمت های مختلفی ارائه می شوند و آژانس های مسافرتی اجرا کننده آنها نیز امکانات و خدمات گوناگونی را در اختیارتان خواهند گذاشت؛ اما به راستی چه دیدنی هایی در انتظار شما خواهند بود و بهتر است پیش از سفر چه اطلاعاتی داشته باشید یا با خود چه وسایلی همراه ببرید؟

اطلاعات مورد نیاز در مورد استانبول

زبان : ترکی

کد کشور : 90

پول : لیر

UTC ( 02:00) : ساعت

برنامه ریزی سفر به استانبول

تور چند روزه مناسب است؟

استانبول یک پرتره کارتوگرافی با مناظر و تجربیات بی نظیری هست که در انتظار شما را از هر گوشه ای می کشد. چه مدت برای ماندن مناسب است؟ این موضوع بستگی به شما دارد که چقدر میخواهید در گردشگری استانبول غرق شوید. ولی یک هفته باید زمان مناسبی باشد تا بتوانید جاذبه های گردشگری استانبول را ببینید.

چطور باید از فرودگاه به داخل شهر بروید؟

اتوبوس های هاواتاش از بیرون ترمینال آماده به خدمت هستند و هر نیم ساعت یک اتوبوس به میدان تقسیم حرکت میکند. تاکسی هم میتواند یکی دیگر از گزینه ها باشد و قاعدتا هزینه زیادتری نسبت به اتوبوس ها نخواهد داشت. باید مراقب کلاهبردار های داخل فرودگاه باشید و همیشه سعی کنید که از تاکسی و یا اتوبوس رسمی فرودگاه استفاده کنید.

به مقصد رسیده ام، حال کجا اقامت کنم؟

مناطق کلیدی و توریستی استانبول، فاتح و تقسیم هستند و ماندن در مکان های دیگه بستگی به روحیات شما دارد. فاتح یک محله قدیمی است که میزبان بسیاری از گردشگران استانبول است. اما تقسیم در آن سو نیز یک محله جدید و مدرن است که بیشتر فروشگاه ها و رستوران ها را در خود جای داده است. حال باید ببینید کدام محله با روحیه شما سازگار است. سعی کنید برای اولین بار با تور و راهنمای تور سفر کنید تا از تجربیات دیگران در این زمینه بهره ببرید.

هدف از سفر به استانبول

اغلب کسانی که به این شهر سفر می کنند، درباره آن چیزی نمی دانند. پیش از سفر هدف خود را از سفر مشخص کنید. آیا در سفر استانبول به دنبال کسب آرامش هستید یا می خواهید هیجان را تجربه کنید؟ معمولا در شهر استانبول چیزی به نام آرامش وجود ندارد و سراسر هیجان است که در آن وجود شما را در بر می گیرد. استانبول تلفیقی از آثار تاریخی و مدرنیته هست و اغلب کسانی که علاقه زیادی به آثار تاریخی شگفت انگیز دارند و همزمان عاشق خرید و خوشگذرانی هستند، اینجا را انتخاب می کنند. قدم زدن در خیابان استقلال استانبول، خوردن غذاهای ترکی و قایق سواری در تنگه بسفر، از شیرینی های سفر به این شهر است. اگر به دنبال آرامش هستید بهتر است به شهر دیگر ترکیه یعنی آنتالیا یا آنکارا سفر کنید.

بهترین زمان سفر به استانبول

بهترین زمان سفر به استانبول

بهترین زمان سفر به استانبول، اوایل پاییز و اواخر بهار است. در این زمان هم می توانید از هوای عالی استانبول لذت ببرید و هم از تخفیفات خرید پوشاک فصل گذشته بهره ببرید. البته در تابستان هم به دلیل جشنواره های هنری و کنسرت های بزرگی که در آنجا برگزار می شود، استانبول شلوغ تر از همیشه می شود.

پاییز استانبول

رزرو هتل در استانبول

پیش از سفر به استانبول حتما هتل مورد نظر را پیدا کنید تا پس از رسیدن، فرصت را از دست ندهید. قیمت هتل های استانبول متفاوت بوده که شما می توانید حتی هتل هایی ارزان تر از هتل های ایرانی با کیفیت بالاتری را پیدا کنید. توصیه ما این است که بهترین تور استانبول را انتخاب کنید تا هتل خوب را از دست ندهید! قیمت هتل های استانبول به ازای هر شب از ۲۰۰ هزار تومان شروع می شود و تا قیمت های نجومی دیگر ادامه دارد.

هتل در استانبول

فرودگاه استانبول

پس از رزرو هتل مناسب با بودجه شما، بلیط هواپیمای خود را نیز رزرو کنید. حواستان باشد که استانبول دو فرودگاه دارد که یک فرودگاه در بخش آسیایی استانبول و فرودگاه دیگر در بخش اروپایی آن قرار دارد. فرودگاهی را انتخاب کنید که در نزدیکی هتل تان باشد.

پروازهای بین‌المللی به فرودگاه آتاتورک یا صبیحه گوکچن می‌رسند. بین این دو، آتاتورک به مرکز شهر نزدیک‌تر است. فرض را بر این می‌گذاریم که در سلطان احمد یا تقسیم (بی‌اوغلو) اقامت دارید. در زیر نحوه رسیدن به این دو محل را از هر دو فرودگاه توضیح داده‌ایم.
توجه: فرودگاه جدید استانبول در حال احداث است و قرار است در 29 اکتبر 2018 افتتاح شود. گفته می‌شود که این فرودگاه، با ظرفیت مسافر 150 میلیون نفر به طور سالانه، بزرگترین فرودگاه جهان خواهد بود. پس از بهره‌برداری از فرودگاه جدید، فرودگاه آتاتورک تعطیل خواهد شد. این راهنما، حتما در آن زمان به روز خواهد شد.

از فرودگاه آتاتورک

تا سلطان احمد: کرایه تاکسی تا آنجا چیزی در حدود 54 لیر خواهد بود. کرایه تاکسی به طور دربست، 27 یورو هزینه خواهد داشت. اگر برایتان مهم نیست که در مترو چمدان‌های خود را به این‌ور و آن‌ور ببرید، مترو ارزان‌ترین گزینه خواهد بود. در سفر به استانبول مدیریت هزینه ها میتواند موقعیت های بیشتری برای بازدید فراهم کند. برای رفتن با مترو، قطار ام1ای به سمت ینی‌کاپی را سوار شوید. در ایستگاه ششم (زیتین‌بورو) پیاده شوید، سوار واگن‌برقی تی1 که به سمت امیننو یا کاباتاش می‌رود شوید و در ایستگاه سلطان احمد پیاده شوید. هزینه بلیط مترو برای هر جابه‌جایی 5 لیر است، بنابراین از آتاتورک تا آنجا 10 لیر هزینه دارد. همیشه به یاد داشته باشید که هر چقدر میزان هزینه خود در سفر را کاهش دهید میتوانید در زمان کمتری دوباره عازم سفر شوید.
تا میدان تقسیم: کرایه تاکسی تا تقسیم 67 لیر و کرایه تاکسی به طور دربست 32 یورو است. ارزان‌ترین راه این است که با اتوبوس شاتل فرودگاه هاواباس بروید. از فرودگاه خارج شوید و هاواباس به مقصد تقسیم را سوار شوید. آن‌ها بین ساعت 4 صبح تا 1 شب، هر 30 دقیقه حرکت می‌کنند و شما راب به نزدیکی میدان تقسیم می‌برند. کرایه آن از آتاتورک 14 لیر است و 40 دقیقه طول می‌کشد تا به مقصد برسید.

از فرودگاه صبیحه گوکچن

تا سلطان احمد:‌ کرایه تاکسی تا سلطان احمد 123 لیر و کرایه تاکسی به طور دربست 55 یورو است. رفت و آمد با اتوبوس شافل فرودگاه هاواباس ارزان‌تر است. سوار هاواباس به مقصد تقسیم شوید. کرایه آن 18 لیر است و یک ساعت و نیم طول می‌کشد تا به مقصد برسید. می‌توانید از تقسیم تا آنجا تاکسی بگیرید (در حدود 17 لیر) یا به پیاده ایستگاه مترو بروید و سوار اف1 به مقصد کاباتاش شوید. سپس سوار تی1 به مقصد باغجیلار شوید و در ایستگاه سلطان احمد پیاده شوید. هزینه جابه‌جایی با مترو 10 لیر خواهد بود.
از طرف دیگر، می‌توانید با هاواباس به کادیکوی بروید. کرایه آن 14 لیر و 1 ساعت راه است. در کادیکوی، ابتدا پیاده به لنگرگاه شهیر هاتلاری بروید. از آن‌جا تا امیننو با قایق 15 دقیقه طول می‌کشد. سپس می‌توانید از امینونو تا هتل خود در سلطان احمد تاکسی بگیرید (در حدود 5 دقیقه) یا پیاده تا ایستگاه امینونو بروید، سوار واگن برقی تی1 به مقصد باغجیلار شوید و در ایستگاه آنجا پیاده شوید. هزینه جابه‌جایی با قایق با هزینه جابه‌جایی با مترو یکسان است. بنابراین از کادیکوی تا سلطان احمد 10 لیر هزینه دربر خواهد داشت.
تا تقسیم: کرایه تاکسی تا تقسیم حدودا 107 لیر و کرایه تاکسی به طور دربست 55 یورو است. برای جابه‌جایی با شاتل‌ فرودگاه، سوار هاواباس شوید و با 18 لیر به تقسیم برسید (همانند بالا).
به یاد داشته باشید:
برای پرداخت کرایه‌های گفته شده در بالا به پول خرد (5، 10، 20) نیاز دارید. شما می‌توانید از دستگاه خودپرداز لیر بگیرید یا مبلغ کمی از ارز خارجی را در هر فرودگاهی معاوضه کنید. در بخش‌های پایینی این مقاله بیشتر پیرامون این موضوع صحبت شده است.
اگر قصد استفاده از مترو یا قایق را دارید، می‌توانید با خرید یک استانبول کارت، کرایه‌های بلیط را ذخیره کنید.
استانبول هتل های بیشماری دارد. اگر می‌خواهید تاکسی بگیرید، بهتر است نسخه چاپی یا عکسی از آدرس کامل و شماره تلفن هتل خود داشته باشید تا به راننده تاکسی نشان دهید. ما یک شب در فرودگاهی نزدیک به آتاتورک ماندیم و راننده تاکسی حتی با وجود نقشه هتل نمی‌دانست هتل ما کجاست. خوش‌بختانه با جی‌پی اس پیدا کرد. البته سفر با تکنولوژی دیگر این مشکلات را ندارد و همچنین لیدر تور همیشه در کنار شما خواهد بود.

در نزدیکی فرودگاه آتاتورک
خوب، اکنون مسافرت تمام شده است و شما آماده برگشت هستید. اگر در اوایل صبح پرواز دارید و بایستی در نزدیکی فرودگاه بمانید، هتل کوک را در نظر داشته باشید. از این هتل تا فرودگاه با سواری 10 تا 15 دقیقه راه است و تعداد زیادی فروشگاه و رستوران در همین منطقه وجود دارند. ما شب قبل از پروازمان به ازمیر در همین هتل ماندیم.

فرودگاه آتاتورک

جابجایی در شهر استانبول

برای جابجایی راحت تر، از دستگاه های خودپرداز استانبول، کارت استانبول را دریافت کنید تا به راحتی با وسایل نقلیه عمومی جابجا شوید. با این کارت، علاوه بر این که دسترسی به تمامی نقاط شهر برای شما آسان می شود، صرفه جویی در هزینه های سفر را شامل می شود. البته زمانی که با تور سفر میکنید این وظیفه لیدر شماست که شرایط جابجایی شما را فراهم کند.

از akbil استفاده کنید

اَکبیل یک کارت اساسی برای استفاده از سیستم حمل و نقل عمومی است که راه اصلی برای عبور و‌ مرور در شهر پر ترافیکی همچون استانبول محسوب می‌شود و به میزان قابل توجهی هزینه‌های شما را کم می‌کند. این کارت قابل شارژ است و برای خرید آن باید کمی بیشتر از ۶ لیر پرداخت کنید.

تاکسی در استانبول

رفت و آمد با تاکسی نیز در صورتی که آگاه نباشید ممکن است برای شما گران تمام شود. اگر سوار تاکسی شدید از راننده بخواهید تا کیلومتر شمار را روشن کند تا از شما هزینه ای بیشتر نگیرد.

کجا می‌توانید ارز مبادله (چنج) کنید؟

واحد پول کشور ترکیه لیر است. شما می‌توانید در مناطق توریستی پرطرفدار مانند سلطان احمد، بازار بزرگ، اطراف میدان تقسیم و خیابان استقلال و غیره ارز مبادله کنید. گفته می‌شود که در بازار بزرگ نرخ‌ها بسیار مناسب هستند اما در کل ممکن است اختلافات نرخ ناچیز باشند. نرخ‌ها در فرودگاه بالا هستند. بنابراین اگر برای ورود و جابه‌جایی در شهر به ارز محلی نیاز دارید، مبلغ کمی را در فرودگاه مبادله کنید.
راه دیگر این است که از خودپرداز لیر بگیرید. بعضی‌ها می‌گویند این راه از مبادله ارز کاغذی سریع‌تر است و می‌توان نرخ‌ها را با هم مقایسه کرد. حتما قبل از سفر به استانبول با بانک خود هماهنگ کنید، زیرا ممکن است نیاز باشد تا تغییراتی جهت استفاده در خارج از کشور اعمال شود. کارت من در بعضی دستگاه‌ها کار می‌کند و در بعضی دیگر کار نمی‌کند. من به شخصه هیچ مشکلی در ترکیه نداشتم.
توجه: ممکن است بعضی از دستگا‌های خودپرداز از شما بپرسند که تمایل دارید تبدیل پول انجام شود یا خیر. گزینه بدون تبدیل را انتخاب کنید زیرا با نک محلی شما تبدیل را انجام می‌دهد.

غذاهای معروف استانبول

غذاهای استانبول که در تمام شهر تقریبا دیده می شوند و برای گردشگران هزینه چندانی را ندارند، انگشت شمار است. البته خارج از هزینه کم آن ها، طعم بی نظیر آن است که فقط در ترکیه می توان عطر آن ها را استشمام کرد. سفر به استانبول بدون غذای ترکی معنا ندارد! اگر در خیابان های استانبول قدم می زدید و در نزدیکی تنگه بسفر بودید، بالیک اکمک سفارش دهید. بی شک عطر نان برشته سیمیک نیز شما را مست خواهد کرد. غذاهای پر طرفدار دیگر استانبول را می توان لهمجون یا پیتزای ترک، دوروم، تانتونی، میدیه دولما، کوکورچ، کومپیر، تاووک پیلاو و بورک معروف ترکیه ای ها دانست.

غذاهای معروف استانبول

بین تورهای ترکیه، تور لحظه آخری استانبول از لحاظ قیمت در شرایط متوسطی قرار دارد؛ همچنین بین کشورهایی که در نزدیکی ایران قرار دارند استانبول را می‌توان مقصدی نسبتا ارزان برای سفر ایرانیان دانست. اکثر گردشگران حرفه‌ای‌تر این را تجربه کرده‌اند و این موضوع عاملی‌ست برای اثبات این قضیه که این شهر در دسترس همگان قرار دارد.

در استانبول کجا غذا بخوریم؟

1. چیا سفراسی
چیا سفراسی واقع در بازار شلوغ کادیکوی در سمت آسیایی استانبول، از بهترین رستوران‌ها در کل استانبول محسوب میشود. آن‌چه این رستوران را منحصر بفرد می‌کند، مالک آن موسی دائدویرن است. او نه‌تنها یک آشپز بلکه یک انسان‌شناس است. شما در سفر خود لحظات خوشی را در چیا سفراسی خواهید گذراند. او با گردآوری دستورهای غذایی از سرتاسر ترکیه، غالبا غذاهای غیرمعمول منطقه‌ای را پیشنهاد می‌دهد که شما در هیچ کجای دیگر پیدا نخواهید کرد. در سفر به استانبول این رستوران بسیار توصیه می‌شود. بهترین وعده‌غذایی خود را در همین رستوران صرف کردیم. چیا سفراسی در بازار کادیکوی قرار دارد.

2. دوروم‌زاده
دوروم‌زاده از رستوران‌های بدون رزرو با قهرمان من، آنتونی بوردین عالیقدر، پا به عرصه گذاشت. آن‌ها در دوروم تخصص دارند، نان نازکی با محتوی کباب دونر. ما در دو هفته، در رستوران‌ها مختلف، دوروم را امتحان کردیم. مزه همه خوب بود اما طعم دوروم دوروم‌زاده نسبت به بقیه برتری داشت. احتمالا این غذا بهترین غذایی بود که در ترکیه خوردم. برای تصاویر و اطلاعات بیشتر، سمت من درباره دوروم‌زاده را بررسی کنید.

دوروم‌زاده چند دقیقه پیاده با خیابان استقلال فاصله دارد. اگر دقت کنید، تصویر آنتونی را در کنار رستوران مشاهده می‌کنید. دوروم‌زاده یکی از هزاران رستوران در سرتاسر جهان است که موفقیت خود را مدیون آن مرد است.

3. کیزیل کایالار
کیزیل کایالار از رستوران‌های برجسته بدون رزرو است. کیزیل کایالار خانه همبرگرهای عجیب اما خوش‌طعم است. آن‌ها رنگ نارنجی رادیواکتیوی ساندویچ‍‌های خود را از غوطه‌ور کردن آن‌ها در یک سس گوجه‌فرنگی سیر به دست می‌آورند، سپس در یک جعبه شیشه‌ای به سبک حمام قرار می‌دهند تا بپزند. این ساندویچ‌های مرطوب، جویدنی، سیری و اعتیادآور در این رستوران در میدان تقسیم یافت می‌شوند. شما باید تور شکم گردی را نیز آغاز کنید. به این صورت که اول لیست جاذبه های شکم گردی استانبول را آماده کنید و سپس به ترتیب به آنها سر بزنید.

کیزیل کایالار درست در میدان تقسیم واقع شده است، فقط کافی است به دنبال نام آن که همانند ساندویچ‌ها نارنجی رنگ است، بگردید.

4. کبابی اوستا اسماعیل و سالن پیده
این رستوران دقیقا در میدان تقسیم در محله بی‌اوغلو قرار دارد و لاهماجون‌های خوشمزه‌ای را ارائه می‌دهد. لاهماجون مانند یک پیتزای نازک کم‌پنیر است و در آن از گوشت چرخ‌کرده (معمولا گوشت گاو یا بره)، سبزیجات، گیاهان، پیاز، گوجه‌فرنگی و جعفری استفاده می‌شود. با رول کردن لایه بسیار نازک و ترد اطراف می‌توانید آن را مانند یک بوریتو میل کنید. بسیار عالی است. شکم گردی به عنوان ارکان اصلی گردش است پس نهایت لذت را از آن ببرید.

کبابی اوستا اسماعیل و سالن پیده در خیابانی نه‌چندان دور از میدان تکسیم واقع شده است.

5. کوفته اوستا سلیم در سلطان‌احمد
رستوران‌های زیادی در سلطان‌احمد قرار دارند که می‌توان از بین آن‌ها انتخاب کرد. متاسفانه بیشتر رستوران‌های توریستی غذاهای بی‌کیفتی را با قیمت بالا به فروش می‌رسانند. این رستوران لقمه‌ای ــ که گفته می‌شود بهترین کوفته‌ها را ارائه می‌دهد ــ یک استثنا است. آب‌دار، دودی و ترد، آن‌های کوفته‌های خوشمزه گریل شده خود را به همراه فلفل سبز و یک سبز نان برشته سرو می‌کنند.

کوفته اوستا سلیم فقط چند دقیقه با ایستگاه مترو فاصله دارد، بنابراین هنگامی در سلطان‌احمد از واگن برقی پیاده شدید، همه جا را بپایید. مراقب چندین رستوران با نام مشابه که در همان حوالی وجود دارند، باشید. عکس رستوران اصلی در پایین آمده است و روی سردر چوبی قهوه‌ای رنگ رستوران عبارت اوستا سلیم ذکر شده است.

6. آهیرکاپی بالیکچیسی
استانبول بهشت عاشقان ماهی است. اطراف آن توسط آب احاطه شده است (تقسیم شده است)، بنابراین غذاهای دریایی تازه در طول سال فراوان هستند. در جایی خوانده‌ام که بیش از بیست نوع ماهی در زمان‌های مختلف سال در دسترس هستند، از ماهی کولی و ساردین در آب‌های سرد در ما دسامبر گرفته تا پهن‌ماهی، ماهی خاردار و اره‌ماهی تا ماه آوریل. با وجود تمام مواد‌غذایی تازه، تعجبی ندارد اگر بسیاری از رستوران‌های خوب دریایی در همین شهر قرار گرفته باشند. از رستوران‌های دریایی پیشنهادی میتوان آهیرکاپی بالیکچیسی را نام برد. این رستوران در سلطان‌احمد واقع شده است. صرف شام در این رستوران بعد از بازدید از اماکن تاریخی این منطقه، گزینه‌ای عالی است.

آهیرکاپی بالیکچیسی در نزدیکی آب در محله‌ای مسکونی قرار گرفته است. وقتی به آن‌جا رسیدیم گیج شدیم، زیرا دو رستوران با نام‌های مشابه مقابل یکدیگر قرار گرفته بودند. طبق نظرات مردم در سایت مشاور سفر، یکی از رستوران‌ها شعبه تقلبی است. شما میتوانید از لیدر تور بخواهید که شعبه اصلی را به شما نشان دهد چون او به دلیل تجربه زیاد در سفر موارد این چنینی را بخوبی میداند و با آن آشناست. بر روی سایه‌بان شعبه اصلی که تصویر آن در پایین آمده است کلمه اصلی درج شده است. به اسامی به دقت نگاه کنید. شعبه اصلی فقط یک حرف (ه) در نام خود دارد ــ آهیرکاپی بالیکچیسی. شعبه تقلبی دو حرف (ه) در نام خود دارد ــ آههیرکاپی بالیکچیسی. هم‌چنین عبارت خانه ماهی نیز آمده است.

7. لذیذهان
ما وقتی داشتیم از کلیسای کورا دیدن می‌کردیم، این رستوران را به طور تصادفی پیدا کردیم. لذیذهان در چی کوفته تخصص دارد. چی کوفته به طور سنتی گوشت خام است که با گوشت گاو یا گوشت گوسفندی تهییه می‌شود و معمولا به عنوان مزه یا در دوروم استفاده می‌شود. کوفته‌ای سرد و ادویه‌دار با طعم تند فلفل، بدون شک یکی از جالب‌ترین غذاهایی بود که در ترکیه خوردیم.

لذیذهان رستورانی زنجیره‌ای است که شعبه‌های متعددی در سرتاسر استانبول دارد. شعبه‌ای که ما رفتیم در گوشه نشتر سوکاک و شیخ ایوب سوکاک در ادیرنه کاپی قرار گرفته است. از کلیسای کورا تا ایستگاه واگن برقی ایرنکاپی راه است.

8. قهوه‌خانه والتر
بله، بریکینگ بد یکی از برنامه‌های تلویزیونی مورد علاقه من است، بنابراین وقتی این کافه را پیدا کردم، بسیار هیجان‌زده شدم. این کافه در سمت آسیایی واقع شده است، یک کافی‌شاپ سرگرم کننده است که با الهام از این سریال ساخته شده است. به عنوان آزمایشگاه عالی قهوه لقب گرفته، عناصر آشنا را از این برنامه تلویزیونی الهام گرفته تا یک آزمایشگاه منحصر بفرد را ایجاد کند. لباس‌های زرد رنگ، منوهای میزهای متناوب و کاپوچینو هایی که در فلاسک‌ها و لیوان‌های آزمایشگاه سرو می‌شوند، به شما القا می‌کنند که در فضای سریال هستید. اگر طرفدار این برنامه تلویزیونی هستید، این کافه را از دست ندهید. شما باید بتوانید هرطور که دوست دارید لذت ببرید و به جاهایی بروید که از بودن در آنجا شگفت زده می شوید. البته اگر کافه ای هم بود که با دکور گیم آو ترونز ساخته شده بود حتما به آنجا نیز میرفتم.

قهوه‌خانه والتر در محله مسکونی سمت آسیایی استانبول قرار گرفته است. از آن‌جایی در آن زمان دانشجویان زیادی آن‌جا بودند، ممکن است در نزدیکی دانشگاه باشد.

متوسط‌ قیمت مواد غذایی

خوشبختانه بر خلاف هتل‌ها، هزینه‌ غذا نسبتا ارزان‌تر است و از این بابت مشکلی نخواهید داشت. معمولا هتل یا هاستلی که در آن اقامت دارید با یک‌ وعده صبحانه از شما پذیرایی خواهد کرد، اما در هر صورت می‌توانید یک‌وعده صبحانه را در رنج ‌قیمت ۴ تا ۸ لیر ترکیه در نقاط مختلف شهر میل کنید. ساندویچ و انواع غذاهای مدیترانه‌ای را هم می‌توان با ۶ تا ۱۰ لیر تهیه کرد. همچنین اگر خارج از مناطق پر گردشگر جستجو کنید می‌توان غذاهای با کیفیت، و با قیمتی منطقی (۱۰ تا ۱۸.۵ لیر) را به عنوان یک وعده شام میل کنید. قیمت فست‌فود‌هایی مثل مک‌دونالد هم در بهترین حالت خود معمولا حدود ۱۲ لیر ترکیه می‌شود. اگر دنبال صرفه‌جویی بیشتر هستید غذاهای خیابانی گزینه‌ خوبی محسوبی می‌شوند.

با توجه به نرخ ارز پایین تری که در برابر ریال به دلار وجود دارد، هزینه سفر به استانبول در مقایسه با سال‌های گذشته کمی کاهش یافته است. همچنین، هزینه مواد غذایی در استانبول نسبتاً مناسب است و شما می‌توانید در رستوران‌های محلی غذاهای خوشمزه ای تجربه کنید. در صورتی که قصد دارید تور استانبول را رزرو کنید، می‌توانید از تورهای گروهی یا خصوصی با قیمت‌های متفاوت استفاده کنید.

اگرچه شما می‌توانید با اقامت در یک هتل فوق لاکچری، یک کلاس پروازی عالی و سر زدن به تمام مراکز خرید و رستوران‌های معروف و مطرح استانبول یک سفر گران‌قیمت داشته باشید اما با پیمودن خلاف این راه یعنی اقامت در یک هتل معمولی، استفاده از بلیط چارتر و یا تورهای لحظه آخری و سر زدن گزینشی به مراکز خرید هزینه سفر شما به‌صورت چشم‌گیری کاهش می‌یابد.
به استانبول سفر کرده اید و نمی دانید باید برای اولین بار چه کاری انجام دهید؟ لیست زیر به شما کمک میکند تا از سفر خود لذت ببرید.

مسجد سلطان احمد

1. از برترین جاذبه‌های گردشگری سلطان احمد بازدید کنید
همان‌طور که در بالا گفته شد، اینجا دارای مهم‌ترین جاذبه‌های شهر مانند ایاصوفیا، کاخ توپکاپی، باسیلیکا سیسترن و مسجد آبی است. در اولین سفر باید حتما از این جاذبه‌ها بازدید کرد. مسافرانی که زمان محدودی دارند، می‌توانند بر روی لینک زیر کلیک کنند تا بفهمند چطور می‌توان از همه این جاذبه‌ها در یک روز دیدن کرد. اما اگر زمان بیشتری دارید، بازدید از این مکان‌ها را در 2 روز انجام دهید. در پایین به طور خلاصه، لیستی از این جاذبه‌ها آمده است:
ایاصوفیا: نمادین‌ترین مکان استانبول و زمانی بزرگترین کلیسای مسیحیت به حساب می‌آمد.
سلطان احمد:‌ یکی از مساجد برجسته استانبول
باسیلیکا سیسترن: بزرگترین آب‌انبار بیزانس باقی‌مانده در استانبول
میدان آت: محل سابق میدان اسب‌ دوانی هیپودروم در دوره کنستانتین
کاخ ابراهیم پاشا: موزه‌ای با مجموعه‌ای چشمگیر از خوش‌نویسی و فرش
کاخ توپکاپی: دربار امپراتوری عثمانی از قرن 15 تا 19
موزه‌های باستان‌شناسی استانبول: موزه شرق باستان، موزه باستان‌شناسی
ما از همه این مکان‌ها را به تنهایی بازدید کردیم اما اگر علاقه‌مند به تجارب عمیق‌تر هستید، ممکن است بخواهید به یک تور ملحق شوید.
اگر فقط می‌خواهید از جاذبه‌های گردشگری برجسته استانبول دیدن کنید، راه دیگر تور اتوبوس بزرگ است. برای من راهی بهتر از این تورها برای آشنایی با یک شهر جدید وجود ندارد. اتوبوس‌های دو طبقه مسیرهای مشخصی دارند و شما را با بسیاری از جاذبه‌های گردشگری آشنا می‌کنند. می‌توانید هر بار که بخواهید از آن‌ها استفاده کنید. به طور کلی بسیار راحت هستند. البته ناگفته نماند که اکثر این تورها برای ما ایرانی ها زمینی هستند و به همین دلیل هزینه کمتری نسبت به هوایی دارند و شما میتوانید هزینه خود را صرف تماشا و لذت بردن از جاذبه های استانبول کنید.

مدت فعالیت: 1-2 روز / هزینه پذیرش: بین جاذبه‌های گردشگری متفاوت است.
2. مانند یک سلطان از بازار بزرگ و بازار ادویه مصری خرید کنید
بازار بزرگ و بازار ادویه مصری از محبوب‌ترین بازارهای استانبول هستند. بازار بزرگ از بزرگترین و قدیمی‎‌ترین بازارها است که بیش از 3000 فروشگاه جهانی را تحت پوشش قرار می‌دهد، می‌توانید انواع کالاها مانند کالاهای چرمی، جواهرات، فرش، لباس، مبلمان، سرامیک و سوغات خریداری کنید.
بازار ادویه به طور قابل‌توجهی از بازار بزرگ کوچک‌تر است. صدها فروشگاه در این بازار فعالیت می‌کنند و محصولات خود را مانند میوه‌های خشک، آجیل، ادویه‌جات، ترشیجات، چای، راحت‌الحلقوم ترکیه‌ای و غیره به فروش می‌رسانند. هر دو از میدان سلطان احمد فاصله دارند.
شما می‌توانید به تنهایی از بازار بزرگ و بازار ادویه دیدن کنید. داشتن راهنما به خصوص در بازار بزرگ که بسیار عظیم است، مفید خواهد بود.

مدت زمان فعالیت: بسته به میزان خریدی که می‌خواهید انجام دهید حدود 4 تا 6 ساعت است.
3. روی پل گالاتا قدم بزنید و بی‌اوغلو و کاخ دولماباغچه را بگردید
محله‌های گالاتا و دولما باغچه، شیک‌ترین بلوار این شهر در خیابان استقلال و محله‌های اطراف پل گالاتا ترکیب جالبی از سنت و مدرنیته را ایجاد کرده‌اند که از نظر ظاهری با جذابیت‌های سلطان احمد متفاوت است. اگر از خرید، غذای خوب و شاید طعم زندگی شبانه استانبول لذت می‌برید، این‌جا دقیقا همان جایی است که باید باشید. برای عکس و اطلاعات بیشتر می‌توانید از پست‌های من در پل گالاتا، بی‌اوغلو و کاخ دولماباغچه دیدن کنید، اما در پایین به طور خلاصه، لیستی از جاذبه‌های این منطقه آمده است:
پل گالاتا: پل اتصال شمال و جنوب بخش اروپایی استانبول
برج گالاتا: برج دیده‌بان سابق که نمای بسیار خوبی از شهر را رائه می‌دهد.
خیابان استقلال: قلب بی‌اوغلو و معروف‌ترین خیابان استانبول
کاخ دولماباغچه: بزرگترین کاخ در ترکیه
همان‌طور که گفته شد، می‌توانید خودتان از همه این مکان‌ها دیدن کنید، اما ممکن است بخواهید با یک تور راهنما سفر کنید، به خصوص اگر می‌خواهید در مورد هر مکان اطلاعات بیشتری کسب کنید. تور راهنمای دو روزه، کاخ دولماباغچه، خیابان استقلال و تقسیم و را به شما نشان می‌دهد. تور بزرگ اتوبوس نیز شما را به این مکان‌ها می‌برد.

مدت زمان فعالیت:‌کل روز / هزینه‌های پذیرش: بین جاذبه‌های گردشگری متفاوت است.

شهیر هاتلاری در بسفر


4. با شهیر هاتلاری در بسفر گشت‌و‌گذاری دریایی داشته باشید
طبق نظر بسیاری از گردشگران، یکی از بزرگترین تفریحات در استانبول، گشت‌و‌گذار دریایی یک روزه است. آن‌ها درست می‌گویند. شرکت شهیر هاتلاری سازمان رسمی کشتی‌رانی در استانبول است و سه یفر کروز در این کانال آبی را ارائه می‌دهد ــ کامل، کوتاه و مهتاب (شب). کروز کوتاه شما را در یک حلقه 2 ساعته به گردش درمی‌آورد در حالی که کروز کامل و مهتاب، 6 ساعت به طول می‌انجامد و شما را به آنادولو کاواگی که آخرین نقطه بارانداز قبل از دریای سیاه است، می‌برد. این یک شهرستان ساحلی جذابه که شما می‌توانید از طعم یک غذای دریایی برای ناهار یا شام در کنار آب لذت ببرید.
شما می‌توانید به‌راحتی سفر دریایی خود را در لنگرگاه دریایی رزرو کنید، هم‌چنین می‌توانید از طریق سایت دریافت راهنمای خود، از قبل سفر خود را تنظیم کنید. آن‌ها سفرهای دریایی متنوعی را به شما پیشنهاد می‌دهند، برخی از آن‌ها شام و یک نمایش را در کنار گشت‌و‌گذار دریایی به شما ارائه می‌دهند.

مدت زمان فعالیت: 2 یا 6 ساعت / هزینه: 25 لیر (کامل)، 12 لیر (کوتاه)، 20 لیر (مهتاب)

کلیسای کورا

5. از موزاییک‌های کلیسای کورا لذت ببرید
در مقایسه با جاذبه‌های دیگر، کلیسای کورا نیز ارزش دیدن دارد. این کلیسای کوچک به جا مانده از دوره بیزانس است که قبل از تبدیل شدن به موزه، به عنوان یک مسجد مورد استفاده قرار می‌گرفت. موزاییک‌های این کلیسا شما را به خود جذب خواهند کرد.

کلیسای کورا در استانبول، جاذبه‌ای است که برای دیدن آن حتما باید در لیست برنامه‌های سفر به استانبول قرار بگیرد. این کلیسا در قلب شهر و در محلی با مناظر زیبا و آرامش‌بخش قرار دارد و بازدید از آن برای توریست‌ها بسیار جذاب است. این کلیسا معماری بسیار زیبا و تزئینات خیره‌کننده‌ای دارد که شامل مجموعه‌ای از نقاشی‌های زیبا و پنجره‌های استوایی و شیشه‌ای می‌شود. همچنین که از قیمت مناسبی برخوردارند، معماری و تزئینات این کلیسا به عنوان یکی از نقاط علاقه‌مندی‌ها در برنامه سفر قرار می‌گیرد.

مدت زمان فعالیت: کم‌تر از 1 ساعت / هزینه پذیرش: 45 لیر (شامل بلیط 5 روزه بازدید از موزه‌ها)

تور غذایی در استانبول

6. به یک تور غذایی بروید
غذاهای ترکی جالب هستند. رنگارنگ و متفاوت هستند و مانند چشم‌اندازهای متنوع کشور، تنوع زیادی دارند. فقط با امتحان یک وعده‌غذایی را در چیا سفراسی، منظورم را متوجه خواهید شد.
ما تمام تحقیقات غذایی خودمان را انجام دادیم اما در عین حال، دوست داشتم که به یک تور غذایی بروم. من فکر می‌کنم با کمک مردمان محلی اطلاعات کامل‌تری از غذاهای ترکی به دست می‌آورید. حاشیه آشپرخانه‌ها می‌توانند به شما در این زمینه کمک کنند.
ما به یک پیاده‌روی خوردنی (تور غذایی آکا) در حاشیه رستوران‌های بارسلونا رفتیم و بسیار از آن لذت بردیم. آن‌ها یکی از پیشروهای تورهای جهانی غذا هستند و همه چیز از این‌جا یعنی استانبول آغاز شد.
اگر دوست دارید در غذاهای ترکی غوطه‌ور شوید، می‌تواند لینک زیر را بررسی کنید تا از تورهای غذایی آن‌ها در استانبول مطلع شوید.

مدت زمان فعالیت: 5 الی 6 ساعت / هزینه: 125 دلار بر هر نفر (بزرگسال)
7. از بخش آسیایی استانبول نیز دیدن کنید
به علت قرارگیری بخش عمده‌ای از جاذبه‌های توریستی استانبول در سمت اروپایی، اکثر افرادی که برای اولین بار به این شهر سفر می‌کنند، کم‌تر در سمت آسیایی وقت می‌گذرانند. اگر به خاطر چیا سفراسی و قهره‌فروشی والتر نبود، ما هیچ‌وقت به آن‌جا نمی‌رفتیم. با داشتن راه‌های پرپیچ و خمی از کافه‌ها بارها، رستوران‌ها و برخی از محله‌های سنتی، سمت آسیایی نیز ارزش دیدن و گذراندن یک روز را دارد. در سفر خود حتما برنامه ریزی درستی برای روزهای خود داشته باشید تا سردرگم نباشید.

مدت زمان تقریبی برای گشت‌و‌گذار: حداقل کم‌تر از یک روز
8. به کلاس آشپزی بروید
ما این کار را در ترکیه انجام ندادیم، اما اغلب اوقات، هنگامی که در سفر هستیم، این کلاس‌ها را می‌گذرانیم. ین کار یک روش جالب و شاد برای یادگیری غذاهای محلی است. اگر زمان گافی دارید و می‌خواهید در کلاس‌های آشپزی شرکت کنید، سایت کوکلی را پیشنهاد می‌کنم. تا جایی که می‌دانم، سایتی جامع‌تر از کوکلی برای کلاس‌های آشپزی یک روزه سرتاسر جهان وجود ندارد. برای دریافت لیست کلاس‌های آشپزی موجود در استانبول، لینک زیر را بررسی کنید.

بهترین زمان سفر به استانبول

حقیقت این را بازگو میکند که ایرانیان در تمامی فصول سال تورهای استانبول را خریداری می کنند و به سمت این شهر زیبا می‌روند ولی بهترین زمان سفر اواخر بهار و تابستان است. در این فصول فستیوال های خرید برپا می شوند. اوایل بهار هنوز هوا سرد است و بادهای خنک ممکن است برایتان آزاردهنده باشد اما خرداد زمان خوبی است زیرا در اوایل این ماه مراکز خرید بسیاری از اجناسشان را به حراج میگذارند و هوا نیز بسیار متبوع و دل انگیز است و اگر اهل طبیعت گردی باشید، جزایر آن خاطراتی به یادماندنی را برایتان به ارمغان خواهند آورد. سفر به استانبول تبدیل به یک باید برای هر خانواده ایرانی شده است. یک شهر زیبا و پر جاذبه، که همیشه ایرانی ها را غافل گیر میکند.

تابستان همواره محبوب ترین زمان برای سفر بوده و هست زیرا در این زمان هوای این شهر پاک و دوست داشتنی است و گردشگران می توانند آزادانه به انواع تفریحات بپردازند. البته باید بگوییم که اوایل پاییز هنوز برای سفر خوب است اما هرچه به زمستان نزدیک می شویم سفر رونق خود را از دست می دهد.

راهنمای کامل سفر به استانبول با تور

توصیه های سفر به استانبول

  1. استانبول، مقصد نخست سفر بسیاری از ایرانیانی است. برای آنان که قصد مسافرت به خارج از کشور را دارند. شهری با اماکن و ابنیه‌های تاریخی زیبا و مراکز خرید مدرن خود که جذابیت‌های زیادی برای مسافران ایرانی دارد. پیشنهاد می شود سفر به استانبول را در لیست ۱۰ شهری که قبل از مرگ باید از آن بازدید کنید، قرار دهید.
  2. این شهر قدمت و غنای تاریخی زیادی دارد به گونه‌ای که از دوره‌های مختلف تاریخی آثاری به جای مانده است؛ شاید به همین دلیل بود که در سال ۲۰۱۰ به عنوان پایتخت فرهنگی اروپا برگزیده شد.
  3. متاسفانه بسیاری از مسافران ایرانی هیچ علاقه‌ای به سرگذشت تاریخی این شهر ندارند و بیشتر آنها تنها به منظور تفریح، تجارت و بیش از هر موردی خرید به استانبول سفر می‌کنند. به همین دلیل آثار و مکان‌های زیبایی مانند مانند مسجد ایاصوفیه، مسجد آبی، موزه توپ‌قاپی یا کاخ دلما باغچه، کمتر مورد توجه ایرانیان قرار دارد.
  4. از سوی دیگر استانبول به دو قسمت آسیایی و اروپایی تقسیم می‌شود که سه درصد آن در بخش اروپایی قرار دارد. برخلاف تصور بسیاری از مسافران ایرانی بخش آسیایی شیک‌تر و تمیزتر است. این دو بخش از طریق تنگه بسفر و پل سلطان فاتح احمد به یکدیگر متوسل می‌شوند. سعی کنید دیدار از این پل و بخش آسیایی را در برنامه سفر خود بگذارید. معمولا در سفر لیدر تور شما را حتما به دیدن این مکان شگفت انگیز خواهد برد.
  5. اگر به سفرهای خانوادگی‌تر، خرید، تجارت یا دیدن اماکن تاریخی علاقه دارید، استانبول میتواند گزینه مناسبی برای شما محسوب می‌شود. این شهر تلفیقی از سنت و مدرنیته است؛ از آثار تاریخی‌ گرفته تا ساختمان‌ها و مراکز خرید مدرن را می‌توانید در استانبول ببینید. اما اگر به دنبال آرامش و استراحت هستید، شاید شهرهای دیگری مانند آنتالیا و کوش‌آداسی انتخاب مناسب‌تری باشند.
  6. بر خلاف شهرهایی مانند آنتالیا و کوش‌آداسی که در هتل‌های آنها همراه با رزرو اتاق، هر سه وعده غذایی به مسافران تعلق می‌گیرد، در هتل‌های استانبول تنها وعده صبحانه رایگان است و دیگر وعده‌ها در صورت‌حساب محاسبه می‌شوند. همچنین هتل‌ها معمولا امکانات رفاهی کمتری نسبت به دو شهر دیگر دارند. البته مسافران استانبول معمولاً قصد گردش در شهر را دارند و برخلاف گردشگرانی که به آنتالیا و کوش‌آداسی سفر می‌کنند، نمی‌خواهند بیشتر وقت خود را در هتل به استراحت بپردازند.
  7. تفاوت دیگری که پایتخت گردشگری ترکیه با دو شهر توریستی مورد اشاره دارد در یافتن ساحل برای شناست. در استانبول به سختی ساحل مناسبی یافت می‌شود و شما معمولا ناچار می‌شوید به جزایر نزدیک مراجعه کنید اما در آنتالیا و کوش‌آداسی ساحل در دسترس است.
  8. مدت زمان مناسب برای اقامت شما در استانبول نیز به انگیزه و هدف شما از سفر بستگی دارد؛ در صورتی که به قصد خرید سفر می‌کنید، چهار روز برای این منظور کافی است اما اگر به بازدید از مراکز تاریخی نیز علاقه‌مند هستید، به دست کم یک هفته زمان نیاز دارید. البته اگر زیاد اهل خرید نباشید با برنامه ریزی یک سفر سه روزه به استانبول می توانید از مهمترین جاذبه های گردشگری آن نیز بازدید کنید.
  9. استانبول دو فرودگاه در بخش‌های اروپایی و آسیایی دارد؛ بهتر است پرواز خود را با توجه فرودگاه مقصد و نزدیکی آن به محل قرار گرفتن هتل انتخاب کنید چرا که برای مثال بین فرودگاه سابیها گوچن (صبیحه گوکچن) در بخش آسیایی با مرکز بخش اروپایی حدود ۷۰ کیلومتر فاصله وجود دارد و در بیشتر مواقع نیز ترافیک مسیر سنگین است.
  10. استانبول، شهری چند قومیتی و چند فرهنگی است؛ بر همین اساس محدودیت‌ها و حساسیت‌های خاص خود را دارد که باید مراقبت آنها باشید. فراموش نکنید که ترکیه کشوری اسلامی است و مردم آن از نظر فرهنگی بسیار به ما نزدیک هستند.
  11. پایتخت گردشگری ترکیه، شهر بسیار شلوغی است و بعضی از روزها جمعیت آن به ۱۵ میلیون نفر نیز می‌رسد. روزانه علاوه بر مردم بومی، تعداد زیادی از افراد نیز با هدف کار، به عنوان توریست یا با قصد پناهندگی حضور می‌یابند. همین شلوغی بیش از حد، لزوم رعایت نکته‌های ایمنی را افزایش می‌دهد؛ باید مراقب اموال و پول خود باشید. در سفر حتما به همراه لیدر تور به مکان های دیدنی بروید تا مشکلی برای شما که در این شهر غریبه هستید پیش نیاید.
  12. مراکز خرید آن نسبت به دیگر شهرهای ترکیه از تنوع کالایی و قیمت‌های متعادل‌تری برخوردار هستند. در فروشگاه مربوط به برندها به هیچ عنوان، امکان چانه‌زنی و گرفتن تخفیف وجود ندارد اما در بازار سنتی زیبای این شهر باید تا می‌توانید چانه بزنید. در میان محصولات مختلف موجود در مراکز خرید و بازار سنتی پایتخت گردشگری ترکیه، بهترین انتخاب‌ها در درجه نخست پوشاک و بعد از آن صنایع دستی است.

سفرهای روزانه از استانبول

ما برای دو هفته به ترکیه سفر کردیم، بنابراین خودمان به این مکان‌ها رفتیم، اما اگر وقت کافی ندارید، می‌توانید از سفرهای روزانه از استانبول استفاده کنید. پروازهای داخلی در ترکیه ارزان و کارآمد هستند و این امکان را برای سفرهای روزانه فراهنم می‌کنند.

کاپادوکیا
1. سوار بالن هوای گرم در کاپادوکیا شوید

این از بهترین کارهایی بود که در طی دو هفته گذشته در ترکیه انجام دادیم. کاپادوکیا در آناتولی مرکزی بیشتر به دلیل منظره منحصر بفرد ماه مانند خود با سازه‌های عجیب سنگی معروف به دودکش‌های پری، شناخته می‌شود. منظره دیدنی از سطح زمین است، اما وقتی سوار بر بالن هوای گرم به آن نگاه کنید، خیره‌کننده‌تر نیز می‌شود.
کاپادوکیا مقصد مورد علاقه ما در ترکیه بود به همین خاطر ارزش دارد که چند روزی را در آن‌جا بگذرانید. اما اگر محدودیت زمانی دارید، می‌توانید یک سفر یک روزه با پرواز را رزرو کنید. آن‌ها با ارائه این تور یک روزه، جاذبه‌های کاپادوکیا را به شما نشان می‌دهند. اما اگر می‌خواهید بر بالن هوای گرم سوار شوید، باید تور 2 روزه را رزرو کنید. برخی تورهای استانبول شامل بازدید از کاپادوکیا هم می‌شوند و بازدید از این دو مکان، سفری بی‌نظیر و تجربه‌ای خاص را برای توریست‌ها به ارمغان می‌آورد.

تراورتن پاموک کاله

2. بر روی تراورتن (سنگ آهک سفید رنگ) پاموک‌کاله قدم بزنید

از مواردی که در ترکیه ما را به خود جذب کرد، تنوع چشم‌انداز بود و منظره ماه مانند کاپادوکیا برای ما خیره‌کننده بود، اما نه به اندازه تراورتن‌های کلسیم پاموک‌کاله. این شهر باستانی با آب‌گرم به دلیل تراس‌های ساخته شده از تراورتن (سنگ رسوبی ته‌نشین شده از 17 چشمه آب‌گرم این منطقه) مشهور است. چیزی که این منطقه را حتی جالب‌تر می‌کند این است که تراورتن‌ها تنها جاذبه آن نیستند.

تا بالای فلات قدم بزنید و در خرابه‌های هیراپولیس به جستجو بپردازید، سپس در آب‌های غنی از مواد معدنی استخر کلئوپاترا شنا کنید. در پایین این استخر، استخر سه لاینی بسیار زیبا وجود دارد که ستون‌های مرمری رومی دارند و قدمت آن‌ها به ۲ قرن پیش از میلاد برمی‌گردد. شما میتوانید در سفر به استانبول از لیدر خود درخواست کنید تا شما را برای دیدن این جاذبه ببرد که شاید شامل هزینه اضافی برای شما باشد.
معمولا از بین شهرها، از پاموک‌کاله در سفرهای یک روزه دیدن می‌کنند، بنابراین یک سفر یک روزه کافی است. هم‌چنین می‌توانید تور 2 روزه را نیز رزرو کنید که آفرودیسیاس را نیز شامل می‌شود. ما در ترکیه از ویرانه‌های زیادی دیدن کردیم و آفرودیسیاس با اختلاف، زیباترین و مرتفع‌ترین آن‌ها بود.

شهر باستانی افسوس

3. کاوش در شهر باستانی افسوس

افسوس در سلچوک استان ازمیر یکی از پربازدید‌ترین جاذبه‌های ترکیه است. این شهر باستانی که در قرن 10 پیش از میلاد ساخته شده است، یک بندر کلیدی بوده که زمانی مرکز تجارت و بازرگانی در جهان باستان و هم‌چنین مرکزی برای مسیحیت اولیه بود. ما از چندین ویرانه در سرتاسر کشور دیدن کردیم و افسوس بزرگترین و چشم‌گیرترین بود.
ما چند روزی را در سلچوک گذراندیم تا از کل این منطقه دیدن کنیم، اما شما می‌توانید یک روزه از آن دیدن کنید.

چگونه می‌توان در استانبول چرخ زد؟

سیستم حمل‌و‌نقل عمومی استانبول مانند خانواده سابق جولی پیت متنوع است. این مجموعه از خطوط مترو، واگن‌برقی، راه‌آهن، کشتی و اتوبوس تشکیل شده است. برخلاف سیستم راه‌آهن شهری که هزینه کل را باید ابتدا پرداخت کنید صرف نظر از تعداد جابه‌جایی برای رسیدن به مقصد خود کرایه هر بار جابه‌جایی 5 لیر است. بنابراین اگر برای رسیدن به مقصد خود، سه دفعه جابه‌جا شوید، کرایه شما 15 لیر خواهد شد. اول فکر می‌کردم 5 لیر ارزان است اما اگر در هر سفر یک‌طرفه 10 الی 15 لیر بپردازید مبلغ زیادی خواهد شد. در سفر به استانبول اگر قصد دارید از سیستم حمل‌ونقل عمومی استفاده کنید همان‌طور که قبلا گفته شد بهتر است از استانبول کارت استفاده کنید. شما با استفاده از حمل نقل عمومی به مراتب مقرون به صرفه خواهد بود و پول کمتری خرج خواهید کرد.

سیستم حمل و نقل عمومی استانبول شامل مترو، اتوبوس، تراموا، قطار بالابر، واپسین‌مایل و فرودگاه است. این شهر با یکی از پیچیده‌ترین شبکه‌های حمل و نقل عمومی در جهان مواجه است. با این حال، با استفاده از کارت‌های حمل و نقل عمومی و ترافیک محدود، سفر در این شهر به راحتی قابل دستیابی است. با انتخاب تورهایی که شامل بازدید از مکان‌هایی مانند بازار بزرگ، مسجد آبی، موزه آیا صوفیا و دیگر جاذبه‌های مشهور هستند، شما می‌توانید زیبایی‌های این شهر را به طور کامل تجربه کنید.

همان‌طور که در بخش‌های قبلی همین پست گفته شد، بهترین راه برای بازدید از جاذبه‌های گردشگری استفاده از تور بزرگ اتوبوس است. با این راه می‌توانید از بسیاری از جاذبه‌های گردشگری محبوب دیدن کنید و هر زمان که خواستید از آن‌ها استفاده کنید. اگر دوست دارید بدون راهنما از مکان‌ها دیدن کنید قطعا بهترین راه همین است.

استانبول در غروب آفتاب

چند روز باید در استانبول ماند؟

استانبول شهر جذابی است جاهای زیادی برای دیدن دارد و در آن کارهای زیادی می‌توان انجام داد. ما برای 5 شب در استانبول اقامت داشتیم ولی به نظرم کافی نبود. کمی عجله‌ای خواهد شد اما حداقل باید 4 روز کامل را در استانبول بگذرانید تا بتوانید از مکان‌های مهم آن دیدن کنید. برای این که سر حوصله کارهایتان را انجام دهید، حتی بهتر است مدت زمان سفر خود به استانبول را به 7 روز افزایش دهید. یک برنامه سفر 4 روزه در پایین برای شما آورده شده که می‌توانید در برنامه‌ریزی سفر به شما کمک کند.

روز اول

کاخ توپکاپی

موزه‌های باستان‌شناسی استانبول

کلیسای کورا

روز دوم

آیاصوفیا (هاجیا صوفیا)

میدان آت (میدان سلطان‌احمد)

کاخ ابراهیم پاشا (موزه هنرهای ترکی و اسلامی)

سلطان‌احمد (مسجد آبی)

روز سوم

بازار بزرگ

مسجد رستم پاشا

بازار ادویه مصری

سفر دریایی بوسفر

روز چهارم

پل گالاتا

برج گالاتا

خیابان استقلال

کاخ دولماباغچه

بودجه برای تور استانبول

بودجه مورد نیاز / خلاصه هزینه‌ها

پول ملی این کشور، لیر ترکیه است اما یورو و دلار آمریکا نیز به طور گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای اطلاع از هزینه های سفر به استانبول این مطلب را مطالعه کنید. با این حال، هر کجا که با یورو یا دلار قیمت‌گذاری شده‌اند، باید با یورو یا دلار پرداخت شوند. در غیر این صورت، هنگام تبدیل، پول خود را از دست خواهید داد.

این یک راهنمای کامل برای سفر به استانبول است و شما را با همه نکات سفر به آن آشنا میکند. اکنون میدانید کجا باید بروید، کجا باید بمانید، کجا باید خرید کنید، کجا باید بگردید و در چه جاهایی باید غذا بخورید. همچنین میدانید باید چطور برنامه ریزی کنید تا با هزینه کمتری سفر خود را بتوانید به اتمام برسانید.

محصولات سفر

10 دیدگاه دربارهٔ «راهنمای کامل سفر به استانبول»

  1. حتما استانبول را باید با تور رفت تا با کمک لیدر تور بتوان به همه جاهای دیدنی آن سفر کرد و لذت برد. برای بار اول هر کسی نمیتواند جاهای دیدنی آن را پیدا کرده و مراجعه کند. مطلب بسیار پرباری بود و خیلی لذت بردم. یادتون نره حتما از بازار بزرگ هم دیدن کنید چون نظیر این بازار در کمتر جایی میتوان پیدا کرد.

    پاسخ
  2. معمولا تور استانبول لحظه آخری جز تورهای ارزان قیمت محسوب میشود و مسافران برای صرفه جویی در هزینه های سفر میتوانند از این تورها استفاده کنند.
    استانبول یکی از بهترین شهرهایی است که میتوان به عنوان مقصد گردشگری انتخاب کرد و از انتخاب خود لذت برد. هر جاذبه که فکر کنید را میتوانید در این شهر پیدا کنید. از بناهای تاریخی تا جاذبه های طبیعی و بازارهای مدرن و سنتی!
    من وقتی اولین بار به این شهر سفر کردم انتظار نداشتم با شهری به این زیبایی روبرو شوم. حتما پیشنهاد میکنم که برای اولین مقصد گردشگری خارج از ایران استانبول را انتخاب کنید. از انتخاب خود پشیمان نخواهید شد!

    پاسخ
  3. از شما بابت تهیه این مطلب مفید و ارزشمند بسیار سپاسگزارم. در واقع جای هیچ سوالی برای مایی که میخواهیم اولین بار به استانبول سفر کنیم باقی نمی ماند. فقط اگر بتوانید لیست تورهای خوب با هزینه مناسب رو هم قرار بدید خیلی عالی میشه. تقریبا کاملترین و جامع ترین مطلبی بود که بین سایت های ایرانی تونستم پیدا کنم و مارو از سردرگمی درآورد. الان میدانیم که دقیقا باید چه کاری انجام دهیم، کجاها برویم و چگونه هزینه های خود را کاهش دهیم تا تور استانبول یک سفر لذت بخش برای ما باشد.

    پاسخ
    • ممنون بابت نظر شما.
      بزودی لیستی از بهترین و کم هزینه ترین تورهای استانبول را قرار خواهیم داد تا بتوانید با دقت بیشتری آنها را بررسی و انتخاب کنید.

      پاسخ
  4. تور استانبول برای من و همسرم یکی از بیاد ماندنی ترین سفرهایی بود که تا بحال رفته ایم. همیشه از خاطرات آن برای همدیگر تعریف میکنیم و دوست داریم که در فرصت مناسب اون خاطرات رو زنده کنیم. البته با گرون شدن دلار قیمت تورها بسیار بالا رفته ولی به نظر من هنوزم ارزش یکبار دیدن را دارد.

    پاسخ
  5. کاش میشد لیست قیمت تور استانبول رو هم قرار میدادید تا بتونیم بهتر مقایسه کنیم. این روزها حتما تور استانبول با قیمت کمتری هست و بهترین زمان سفر به این شهر زیبا است.

    پاسخ
    • در حال مذاکره با چند شرکت توریسم هستیم تا بتوانیم لیستی از بهترین و مناسب ترین تورها را آماده کرده و در اختیار شما قرار بدهیم. اندکی صبر…

      پاسخ
  6. استانبول واقعا جای قشنگی هست و به همه دوستان توصیه میکنم برای یک بار هم که شده حتما این سفر را تجربه کنند. البته توصیه من بیشتر تور استانبول است چرا که به تنهایی شاید نتوانید همه جاهای دیدنی آن را بگردید.

    پاسخ
  7. استانبول به دلیل شباهت فرهنگی که با ما دارد برای ما بسیار آشناست و ما ایرانی ها در آنجا کمتر احساس غربت میکنیم تا دیگر کشورهای اروپایی مثل آلمان و انگلیس.

    پاسخ
  8. میتوان گفت یکی از بهترین و کاملترین مطالبی بود که در مورد تور نوشته بودین. ممنونم از شما

    پاسخ

دیدگاه خود را بنویسید