بنر هدر

جاذبه های گردشگری استانبول | شهری به وسعت دو قاره!

نویسنده:

مرتضی

در تاریخ:

استانبول که مرکز فرهنگی و اقتصادی کشور ترکیه بوده و هست، دارای دیدنی های منحصر به فردیست که سالانه تعداد بیشماری از توریست ها را از سراسر دنیا به خود جذب می کند. جاذبه های استانبول به تنهایی می‌توانند یکی از دلایل اصلی سفر به این شهر پرجاذبه باشند. برای یک سفر کوتاه و نسبتا کم‌هزینه یا حتی زمینی، هیچ‌جا بهتر از استانبول نیست؛ شهری میان آسیا و اروپا و پر از دیدنی‌ها و تفریحات رنگارنگ؛ از قصر‌ها و مسجد‌های عثمانی تا کلیسا‌های رومی و از جنگل و جزیره و دریا تا حمام‌های تاریخی. محبوب‌ترین مکان های این شهر برای مسافران، کاخ‌ها، مسجدها، کلیساها و قصرهایی است که قدمت آن‌ها به امپراطوری رومی‌ها، بیزانس و دوره‌ عثمانی‌ها می‌رسد. یکی از مشهورترین شگفتی های این شهر مسجد سلطان احمد است که با معماری زیبا و شش مناره‌ی آبی رنگش به مسجد آبی معروف شده است.

روبروی مسجد سلطان‌احمد، موزه‌ تماشایی ایا صوفیه قرار دارد که سرسرای وسیعش، دنیایی از فرهنگ و هنر اسلامی ترکیه را در خودش دارد. در بالای منطقه‌ سلطان‌احمد و نزدیک به شاخ‌طلایی، مدخلی که بخش قدیمی و جدید استانبول را از هم جدا می‌کند، کاخ توپکاپی است که نزدیک به چهارصد سال مرکز سلاطین عثمانی بوده و امروز با کلکسیونی از چینی‌ها، جواهرات، لباس‌ها و تخت‌های طلاکوب عثمانی چشم‌انداز زیبایی هم به تنگه‌ی بسفر دارد؛ تنگه‌ بسفر همان تنگه‌ای است که دریای سیاه و مرمره را به هم وصل می‌کند و استانبول را بین آسیا و اروپا تقسیم کرده است. کاخ دولما باغچه نیز در ساحل تنگه‌ بسفر قرار گرفته است. ایرانی ها علاقه زیادی به گردشگری دارند و شاید هزینه سفر به ترکیه چندان باعث دلسردی آنها نشود. این لیست را یادداشت کنید تا حتما در سفر با تور استانبول حتما از آنها دیدن کنید.

 ۱ – موزه ایاصوفیه

جاذبه های گردشگری استانبول

ایا‌صوفیه با آن معماری اعجاب‌انگیزش به مدت ۱۰۰۰ سال کلیسای پر‌افتخار امپراتوری روم شرقی بوده و درقرن پانزدهم توسط معمار عثمانی، سینان، به مسجدی با‌شکوه تبدیل شده که گنبدی بزرگ به ارتفاع ۵۶ متر دارد و ۳۰ میلیون کاشی طلا در معماری داخلی آن به کار رفته است. امروزه هم این مسجد و موزه به یکی از محبوب‌ترین جاذبه های گردشگری استانبول برای توریست‌ها تبدیل شده است. حال‌‌ و‌ هوای بنا توصیف‌نشدنی است؛ شکوه امپراتوری بیزانس و عثمانی در هم آمیخته‌اند و بنای عجیب را به وجود آورده‌اند. ایاصوفیه در حال حاضر موزه‌‌ هنر‌های اسلامی و مسیحی با نمونه‌های خیره‌کننده از موزاییک‌های بیزانسی است.

۲ – مسجد سلطان احمد

جاذبه های گردشگری استانبول

یکی از بهترین مکان های این شهر و شهرت آبی آن؛ مسجد کبود ۴۰۰ ساله‌ای‌ست که خود ترک‌ها آن را مسجد سلطان احمدمی‌نامند، اما میان گردشگران به مسجد آبی مشهور است؛ هم به دلیل کاشی‌کاری‌های آبی‌اش و هم روایتی قدیمی از قایق‌رانان دریای مرمره که انعکاس آبی دریا روی دیوار‌های مسجد شگفت‌زده‌شان می‌کرده است. مسجد آبی، شاهکاری است از آقا ‌محمدِ معمار که ساخت آن هفت سال طول کشیده و شش مناره‌ باریک آن از بسیاری نقاط شهر پیداست.

۳ – مسجد سلیمانیه

جاذبه های گردشگری استانبول

شاهکاری از معمار سینان برای سلطان سلیمان که امروزه به یکی از اصلی‌ترین جاذبه های استانبول تبدیل شده است؛ بزرگترین مسجد استانبول که در قرن ۱۶ ساخته شده و با چهار مناره بالای گلدن هورن قرار دارد. مقبره‌ سلطان، همسرش خرم و معمار سینانهم در محوطه‌ مسجد واقع شده. این سازه‌ شاهانه با وجود تزئینات کمتر، همچنان شباهت‌های زیادی به ایاصوفیه، اثر دیگر این معمار دارد.

۴ –  قصر توپکاپی

جاذبه های گردشگری استانبول

نخستین کاخ عثمانی که در قرن ۱۵ میلادی ساخته شد و از آن زمان شاید بیش از هر قصر دیگری در دنیا قصه و رمز و راز به خود دیده؛سلیم مست که بعد از نوشیدن بی‌اندازه‌ شراب غرق شد، ابراهیم دیوانه که بعد از تحمل ۲۲ سال زندان عقلش را از دست داد والکساندارای روس یا خرم سلطان، برده‌ای که ملکه‌ قدرتمند عثمانی شد. این قصر اسرارآمیز در محل تلاقی تنگه‌ بسفر، گلدن هورن و دریای مرمره قرار دارد و ۴۰۰ سال قلب تپنده‌ امپراتوری عثمانی بوده است. توپکاپی با آن همه جواهرات، لباس‌ها و تخت‌های طلاکوب یکی از بهترین جاهای دیدنی استانبول است و حداقل ۳ ساعت مشغولتان می‌کند. اگر وقت کم دارید، دیدن حرمسرا و خزانه را در اولویت بگذارید.

۵ –  تنگه بسفر

جاذبه های گردشگری استانبول

محال است به استانبول بروید و یکی دو ساعتی در بسفر قایق‌سواری نکنید؛ تنگه‌ای که دریای سیاه و مرمره را به هم وصل و استانبول را بین آسیا و اروپا تقسیم کرده و حداقل دیدن آن به همه‌ دیدنی‌های استانبول اولویت دارد. ساحل زیبای مرمره، بنا‌های تاریخی شهر، مرغان دریایی، ماهیگیران محلی و کشتی‌های باری را تماشا کنید و استانبول را دور از هیاهوی خیابان‌ها و روی آب‌ تجربه کنید؛ یک طرفتان آسیا‌ست و طرف دیگر اروپا.

۶ –  جزایر پرنس

جاذبه های گردشگری استانبول

دریای مرمره دارای 9 جزیره‌ کوچک و دیدنی معروف به آدالار است که به ترکی یعنی جزیره‌ها. هر روز کشتی‌هایی به این جزیره‌ها رفت و آمد می‌کنند و در چهار تا از آن‌ها توقف دارند. بزرگترین جزیره آن بیوک‌آدا‌ست که نمای ویلا‌های آن روی شیب تپه‌ها از داخل کشتی پیداست. وسایل نقلیه‌ موتوری اینجا ممنوع‌اند و رفت و آمد مثل قرون گذشته با دوچرخه، درشکه و پای پیاده انجام می‌شود. آدالار یکی از جاذبه های گردشگری برای توریست‌ها و ییلاق مردم استانبول است که شما را دعوت میکند برای چند ساعت دوری از شلوغی شهر و خوردن یک غذای دریایی تازه.

۷ –  پارک گلخانه

جاذبه های گردشگری استانبول

ترک‌ها به آن گلحانه می‌گویند؛ این پارک در اصل، باغ بیرونی قصر توپکاپی بوده که فقط خانواده سلطنتی به آن دسترسی داشتند و امروزه یکی از پارک‌های مدرن شهر است پر از گل‌کاری‌های زیبا و به خصوص لاله‌های رنگارنگ. ضلع شمالی آن چشم‌انداز شگفت‌انگیزی به دریای مرمره و گلدن هورن دارد و در ورودی جنوبی آن کوشکی قرار دارد که سلطان از آنجا رژه‌ سربازان یا مراسم رسمی دیگر را تماشا می‌کرده که الان وزارت فرهنگ و گردشگری ترکیه است.

۸ – خیابان استقلال

جاذبه های گردشگری استانبول

نماد ترکیه‌ مدرن و شانزلیزه‌ استانبول؛ خیابان همیشه بیداری که از میدان پر‌جنب‌ و جوش تقسیم، قلب تپنده‌ استانبول شروع می‌شود و دو طرف آن پر است از مراکز خرید استانبول، مغازه‌های خوش‌آب‌و‌رنگ، سینما‌ها، رستوران‌ها و کافه‌های دنج. مغازه‌هایی که ساز‌های قدیمی می‌فروشند، نقاشانی که آثار‌شان را حراج می‌کنند و لباس‌های دست‌دوز رنگارنگ چیز‌هایی هستند که فقط در این خیابان پیدا می‌کنید. در طول فستیوال خرید هم در این خیابانِ سنگفرش، برنامه‌های جالبی اجرا می‌شود؛ از ساز و آواز گرفته تا دلقک‌های رنگارنگ و ژانگولربازی؛ همین‌ها باعث می‌شود که استقلال نه تنها یک خیابان خرید حساب شود، بلکه یکی از مکان های جذاب استانبول برای توریست‌ها باشد.

۹ – حمام خرم سلطان

جاذبه های گردشگری استانبول

حمامی که در ۱۵۵۶ توسط معمار سینان و به دستور سلطان سلیمان ساخته و به نام همسر محبوبش خرم‌سلطان نامگذاری شد. این حمام که روبروی موزه‌ ایاصوفیه قرار دارد، لوکس‌ترین گرمابه‌ سنتی در شهر است؛ با حمام‌های جداگانه برای خانم‌ها و آقایان، دالان‌های شاهانه و اطاق‌های چوبی. از معماری بی‌نظیر این حمام ۵۰۰‌ ساله‌ گران‌قیمتِ تاریخ لذت ببرید.

۱۰ – قصر دلما باغچه

جاذبه های گردشگری استانبول

قصری که از ۱۸۵۶ تا زمان تاسیس جمهوری ترکیه مرکز اداری عثمانی بوده و بعد از آن هم محل تصویب قرارداد‌های خارجی آتاتورک شده بود. دلما باغچه، که به ترکی یعنی باغ پربار، در میان باغی به سبک فرانسوی بنا شده و به خاطر ترئینات سبک روکوکو، شمعدان‌های چک و باکارا، راه‌پله‌ی کریستال و چلچراغ چهار‌هزار کیلوگرمیِ هدیه‌ی ملکه ویکتوریا معروف است. ساعت این اتاق از زمان مرگ آتاتورک تا به حال، ثابت مانده؛ ساعت نه و ده دقیقه‌ی دهم نوامبر ۱۹۳۸.

11 – حصار هفت قلعه استانبول

جاذبه های گردشگری استانبول

حصار هفت قلعه استانبول در طول گسترش استانبول در زمان امپراتوری روم شرقی ساخته شده است. این قلعه در منطقه فاتح، در نزدیکی ساحل دریای مرمره روی اتوبان ساحلی استانبول (Sahil Yolu) قرار دارد که در سال ۱۴۵۸ میلادی به دستور سلطان «محمد دوم» بنا شد.

12 – اسکودار از افسانه‌ای ترین مناطق توریستی استانبول

جاذبه های گردشگری استانبول

شما می توانید از میان شلوغی ها وارد آب های آسیا شوید. لنج از کنار برج دختر (یا به ترکی Kiz Kulesi) می گذرد که بر جزیره کوچکی حدود ۲۰۰ متری ساحل جای گرفته است. نام برج دختر از افسانه ای گرفته شده است که در آن شاهزاده ای توسط پدرش زندانی شده بود تا از تقدیر شومی که پیشگویی خبیث برای او در نظر گرفته بود، در امان بماند.

13 – موزه پرا استانبول

جاذبه های گردشگری استانبول

یکی از دیگر از معروف ترین جاذبه های گردشگری استانبول موزه دوست داشتنی پرا است. موزه پرا استانبول در سال ۲۰۰۵ در منطقه پر جنب و جوش بی اوغلو بازگشایی شده و خیابان استقلال که خود مملو از فروشگاه، گالری هنری، کلیسا، مسجد، رستوران و کافه های متنوع است در نزدیکی آن قرار گرفته است. این موزه در ساختمانی ۵ طبقه که در گذشته متعلق به هتل بریستول بوده واقع شده است. ساختمان موزه نیز جالب و دیدنی است، چرا که در سال ۱۸۹۳ ساخته شده و در طی بازسازی که بین سال های ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۵ بر روی آن انجام شده نمای خارجی آن تغییر نکرده ولی فضا و دکوراسیون داخلی آن کاملاً بازسازی شده است.

14 – گرند بازار یا بازار بزرگ استانبول

جاذبه های گردشگری استانبول

گردشگرانی که عاشق خرید کردن هستند نباید دیدن بازار بزرگ استانبول را فراموش کنند. گرند بازار استانبول با بیش از ۵۰۰۰ مغازه متنوع که آن را به یکی از بزرگترین بازارهای خرده فروش جهان تبدیل کرده است. بیش از ۳۰۰ هزار بازدیدکننده در روز برای دیدن ویژگی های بازار مانند جواهرات، فرش های دستبافت، اجناس عطیقه و کاشی های نقاشی شده با دست به این بازار می آیند. تاریخ ساخت این بازار به سال 1461 بر میگردد. اینجا جایی است که خریداران سکه های قدیمی، جواهرات با الماس های نگین شده و مبل های آنتیک را میتوانند پیدا کنند.

15 – قلعه یدیکوله

قلعه یدیکوله

از دیگر مکان های دیدنی استانبول قلعه یدیکوله است. هرچند که این قلعه در حومه شهر قرار دارد و باید برای بازدید از آن سوار قطار شوید، اما مطمئن باشید که ارزش یک بار دیدن را دارد. قلعه یدیکوله در قرن پنجم توسط امپراطور تئودوسیوس دوم ساخته شد. قوس ماموت (که ساخت آن در اواخر دوره بیزانس متوقف شد) به عنوان دروازه طلایی شناخته می شود، به همراه درب های قلعه در طلا پوشانده شده است.

16 – هیپودروم استانبول

هیپودروم استانبول

هیپودروم باستانی توسط سپتیموس سوروس در سال 203 شروع به ساخت شد و توسط کنستانتین کبیر در سال 330 به اتمام رسید. این محل به عنوان مرکز جامعیت بیزانس و صحنه ای برای نمایش بازی ها و مسابقات ارابه سواری بود. هیپدروم یکی از تاریخی ترین جاذبه های استانبول محسوب میشود و علاقه مندان به باستان شناسی را از سراسر گیتی به سمت خود جذب میکند.

17 – موزه باستان شناسی استانبول

موزه باستان شناسی استانبول

۳ قسمت جداگانه در این مجموعه قرار دارد که هر کدام ارزش دیدن را دارند. یکی از آنها موزه شرق باستان است و دیگری موزه باستان شناسی و آخری موزه کاشی کاری غرفه مهمد فاتح است که مجموعه ای از هنر کاشی کاری را در خود جای داده است.

18 – کلیسای چورا (موزه کاریه)

کلیسا چورا

کلیسای ناجی مقدس لقب تمامی اسامی است که به کلیسای چورا نسبت داده می شود. جالب است درباره ی این کلیسا این نکته را بدانید که کلیسای چورا در استانبول در ابتدا تنها یک زیارتگاه معمولی و کوچک بود که تنها برای کسانی که در سفر بودند و می خواستند اعمال و مناسک دینی خود را به جای بیاورند، ساخته شده بود و اهمیتی نداشت. حتی پس از یک زلزله این کلیسا برای قرن ها و سال ها تخریب شده بود و متروکه به حال خود رها شده بود!

بعد از این که علوم شهرنشینی و گسترش شکل نوین شهرها گسترش پیدا کرد، منطقه ای که این کلیسا در آن قرار گرفته است، در حیطه شهر استانبول قرار گرفت و از همان زمان مورد توجه عموم قرار گرفته است. در قرن ۱۱ میلادی نیز این کلیسا توسط بانویی به نام ماریا دوکاینا مورد بازسازی قرار گرفت و دوباره تبدیل به کلیسای چورا شد. البته در قرن ۱۲ این کلیسا باز هم توسط زلزله دچار آسیب شد و فرماندار وقت شهر به نام ایزاک کامننوس مورد بازسازی و مرمت قرار گرفت. البته سریال مرمت ها و بازسازی های این کلیسای تاریخی همچنان ادامه داشت تا این که برای آخرین باز توسط تئودور متوکیتکس که وزیر خزانه و مسئول خانه هنرهای بیزانسی بود، مورد بازسازی قرار گرفت.

19 – موزه ترکی و هنرهای اسلامی

هنرهای ترکی اسلامی

موزه هنرهای اسلامی و ترکی در میدان سلطان احمد و درست رو به روی مسجد معروف آبی قرار دارد. در این موزه مجموعه قابل توجهی از نمونه های خطاطی و خوشنویسی، کاشی ها، قالیچه ها و همچنین تصاویر مردم نگارانه به چشم می خورد. در این مجموعه از ریش و مهر پیامبر گرفته تا پارچه های سر در کعبه را خواهید دید.

تمام این مجموعه ها بر اساس دوره و تاریخ در بخش های جداگانه در معرض دید عموم قرار گرفته اند و با توضیحاتی در دو زبان ترکی و انگلیسی معرفی می شوند. بد نیست بدانید ساختمان مورد استفاده موزه، در واقع کاخ ابراهیم پاشاست که در سال ۱۵۲۴ ساخته شد. ابراهیم پاشا وزیر اعظم سلطان سلیمان بود که در قرن شانزدهم میلادی می زیست.

20 – ایا صوفیه کوچک

ایا صوفیه کوچک

مسجد ایاصوفیه کوچک استانبول که قبل از مسجد ایاصوفیه ساخته شده به دلیل مشابهت گنبد آن به مسجد ایاصوفیه به این نام شناخته می شود. ساختمان اصلی این مسجد کلیسایی بوده که حدود 1500 سال قبل ساخته شده ، سپس در 500 سال قبل بوسیله سلاطین عثمانی به مسجد تبدیل شده است.
در شبستان این مسجد می توان طرح های کلیسایی بنا را مشاهده کرد. در جلو این مسجد میدان زیبایی شبیه کاروانسراهای قدیمی همراه با فضای سبز و رستوران روباز و مغازه ها قرار دارد. این مسجد به فاصله نزدیکی در پشت مسجد سلطان احمد در ناحیه به اصطلاح شاخ طلایی استانبول قرار دارد.

21 – مسجد رستم پاشا

مسجد رستم پاشا استانبول

یکی از کوچکترین مساجد شهر که توسط رُستَم پاشا در سال 1561 ساخته شده است مسجد رُستَم پاشاست و به خاطر کاشی های مرغوبی که در داخل و خارج این بنا به کار رفته است مورد توجه می باشد. این مسجد انتهای ضلع غربی باز ادویه واقع شده است و یکی از گنجینه های مخفی استانبول می باشد. این بنا به دست معمار سینان یکی از معماران امپراطوری عثمانی برای وزیر اعظم دِمِت رُستَم پاشا، همسر شاهزاده میهری ماه دختر سلطان سلیمان ساخته شده است. این مسجد در بین سالهای 1561 و 1563 بنا شده و در داخل آن از کاشی های ایزنیک (نام شهری در ترکیه) به کار رفته است.

22 – موزه فرش

موزه فرش استانبول

اگر به مشاهده فرش های قدیمی با طرح ها ، رنگ ها و نقوش مختلف علاقه دارید حتما در برنامه سفر خود به این شهر موزه فرش را از یاد نبرید و سری هم به آن بزنید چرا که این موزه توانسته تعداد بی شماری از فرش های زیبا با قدمت های تاریخی طولانی را در خود جای دهد و با چیدمانی خاص آن ها را به معرض نمایش بگذارد و البته نکته جالب توجه در مورد نحوه چیدمان فرش ها به کارگیری تخته های کوچک و بزرگ تفکیک شده برای نمایش فرش ها است ، در واقع وقتی افراد به این موزه قدم می گذارند علاوه بر فرش هایی که بر روی دیواره های موزه قرار گرفته اند فرش هایی را خواهند دید که بر روی تخته های به معرض نمایش گذاشته شده اند که البته بد نیست بدانید این امر به دلیل قدمت بسیار بالایی این قبیل از فرش ها می باشد.

23 – آب‌انبار تاریخی باسیلیکا ، قصری وارونه

معرفی استانبول و جاهای دیدنی آن

بعد از دیدن ایاصوفیا و مسجد آبی به آب‌انبار تاریخی باسیلیکا، یکی از جاذبه‌های گردشگری استانبول بروید. این آب‌انبار نزدیک این دو مسجد است و در زمان امپراتوری بیزانس، زمانی‌که به استانبول قسطنطنیه می‌گفتند، ساخته شده. حدود ۳۰۰ ستون با سرستون‌های طرح‌دار در این آب‌انبار وجود دارد که شکوه آن‌ها باعث شده به آن قصر وارونه هم بگویند و از آن به‌ عنوان زیباترین مکان های دیدنی استانبول یاد می‌شود.

24 – روملی حصار

معرفی استانبول و جاهای دیدنی آن

روملی حصار از دیگر قلعه‌های معروف استانبول است که در تنگه‌ی بسفر و در ساحل روملی قرار دارد، می‌توانید بعد از دیدن دلماباغچه به آن‌جا بروید. تنگه‌ی بسفر شهر استانبول را به دو نیمه‌ی آسیایی و اروپایی تقسیم می‌کند و مسیر اتصال دریای سیاه به دریای مرمره هم هست.

25 – آرامش در جزایر پرنس

اگر به‌دنبال آرامش و استراحت بیش‌تری هستید، به یکی از جزیره‌های پرنس بروید. پرنس شامل ۹ جزیره‌ی کوچک و بزرگ است و نزدیک به یک ساعت از آن تا استانبول زمان نیاز است. از این ۹ جزیره فقط دیدن ۴ جزیره بویوک آدا، بورگاز آدا، هیبلی آدا، و کینالی آدا امکان‌پذیر است. بویوک آدا در میان تمام این جزیره‌ها بزرگ‌ترین و محبوب‌ترین‌شان است.

معرفی استانبول و جاهای دیدنی آن

خودتان را در این جزیره که در آن رفت‌وآمد هرگونه وسیله‌ی نقلیه موتوری ممنوع است، رها کنید و از طبیعت کمیاب و ساختمان‌ها و ویلاهای بسیار چشمگیرش که به سبک اروپایی ساخته شده‌اند، از این فضای پر از آرامش در میان جاهای دیدنی استانبول لذت ببرید.

محصولات سفر

1 دیدگاه دربارهٔ «جاذبه های گردشگری استانبول | شهری به وسعت دو قاره!»

دیدگاه خود را بنویسید