بنر هدر

جاهای دیدنی لرستان در تابستان ، خنک ترین دیدنیهای لرستان

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

استان لرستان به دلیل آب و هوای مطلوب و معتدل با آثار باستانی، مقصد مناسبی برای سفرهای تابستانی به شمار می‌آید. این استان یکی از زیباترین استان های کشورمان است که به دلیل آب و هوای معتدل و طبیعت سرسبزی که دارد مورد توجه مسافران زیادی چه از داخل کشور و چه از خارج کشور می باشد.

قلعه فلک الافلاک

 فَلَک‌الافلاک یا دژٍ شاپور خواست قلعه‌ای تاریخی در مرکز شهر خرم‌آباد در استان لرستان است. این بر فراز تپه‌ای مشرف به شهر خرم‌آباد و در نزدیکی رودخانه خرم‌آباد قرار گرفته و چشم‌گیرترین اثر تاریخی و گردشگری درون شهر خرم‌آباد است. این بنا مربوط به دورهٔ ساسانیان است.  در گذشته دوازده برج درون قلعه خرم آباد قرار داشت که تنها هشت مورد از آن ها توانستند از گذر زمان جان سالم به در ببرند. امروزه  قلعه تبدیل به نمادی از شهر خرم آباد و استان لرستان شده است.

تفریحی تابستانه در لرستان

دریاچه کیو

این دریاچه درست در مرکز شهر خرم آباد قرار گرفته در بلوار جام جم. وارد بلوار زند می‌شوید و بعد خیابان ولیعصر (عج) یا بلوار ولایت را می‌روید تا به میدان کیو برسید، سپس وارد بلوار جام جم بشوید.

کیو از دریاچه‌های طبیعی و خودجوش خرم آباد است. تا سال ۱۳۸۹ آب دریاچه در پاییز خشک می‌شد، اما از آن سال به بعد با عملیات عمرانی شهرداری آب سرچشمه دائمی گلستان در زیر قلعه فلک‌الافلاک، به سمت این دریاچه هدایت شد و دریاچه حالا در همه فصول سال پرآب است. آب آن نیز از سرچشمه‌های مخمل کوه و از طریق چشمه‌های آهکی در کف، به دریاچه وارد می شود.

تفریحی تابستانه در لرستان

آبشار بیشه 

آبشار بیشه در دل جنگل‌های بلوط و کوه‌های زاگرس واقع شده و مسیر ریلی‌اش هم بسیار دیدنی‌ست. ارتفاع آبشار ۴۸ متر( در برخی از منابع ۵۸ متر) است و ۲۰ متر هم عرض دارد. چشمه‌هایی که در نزدیکی ایستگاه بیشه‌اند، آب آبشار را تامین می‌کنند، آبی که بعد از برخورد به زمین ۱۰ متر جریان دارد تا به رودخانه سزار برسد، همان رودخانه‌ای که از سرشاخه‌های رود رود دز است و به همین خاطر به آن آب دز هم می‌گویند.

جدا از تماشای جنگل‌های بلوط و چشم انداز ایستگاه راه آهن، هوای خنک اطراف اینجا هم می‌تواند خستگی یک راه طولانی را از تنمان بیرون کند.

نگاه کردن به آبشاری که از ارتفاع زیاد به پایین می‌ریزد و همچنین چشمه‌های پرآب بالای آبشار از دیگر جاذبه‌های اینجاست.

می‌توانید در اطراف آبشار زیراندازتان را پهن کنید و بساط کباب را علم کنید و حتی شب را هم همانجا بمانید. در اطراف این آبشار رستوران، بازارچه محلی، فروشگاه و پلاژ هم وجود دارد و امکان اسب سواری هم هست.

تفریحی تابستانه در لرستان

بام لرستان

بام لرستان نیز از دیگر جاذبه های استان لرستان است که رفتن به آنجا بویژه در شب خالی از لطف نیست. جایی که روشنای خانه ها و اتوبان های شهراز آن بالا بسیار جلوه زیبایی دارد و در سکوت شب قدری آرام بخش است. بام لرستان که قرار است تبدیل به بزرگترین مجتمع تفریحی غرب کشور گردد، رصدخانه کاسین را در دل خود جای داده است و آب و هوای بسیار تازه و لطیفی دارد. با وجود اینکه برای رسیدن به آن باید از جاده ای دارای شیب گذر کرد، مورد توجه بسیاری از گردشگران است.

تفریحی تابستانه در لرستان

دریاچه گهر

ایران در مجموع ۲۸ دریاچه را در خود جای داده که یکی از آنها دریاچه کوهستانی گهر است. گهر که به نگین زاگرس معروف است در ۳۵ کیلومتری دورود لرستان واقع شده و سالانه ۷۰ هزار نفر گردشگر راهی‌اش می‌شوند. این منطقه هرچند قشنگی‌های خودش را دارد، ولی رفتن به آن با سختی‌هایی هم همراه است.

این دریاچه در کنار دریاچه‌های زریوار و پریشان یکی از بزرگترین دریاچه های آب شیرین ایران است و به دلیل سختی رسیدن به آن از جاهایی‌ست که هنوز بکر مانده. قرار گرفتن در بین کوه‌های اشترانکوه که به آلپ ایران شهره است  و دیدن منطقه‌ای حفاظت شده که پوشش گیاهی و جانوری متنوعی را در برگرفته، از دیگر دلایل سفر به این دریاچه است.

تفریحی تابستانه در لرستان

آبشار آب سفید الیگودرز

الیگودرز در فاصله ۱۴۹ کیلومتری خرم آباد قرار گرفته است، یکی از قشنگ ترین شهرهای لرستان است و آبشار آب سفید با طبیعت سرسبز و آب و هوای خوشش یکی از جاذبه های استان لرستان به شمار می رود. به علت برخورد آب با سنگ ها، آب به شکل حباب های سفید درمی آید و این دلیل نامگذاری آبشار به نام آب سفید است. آب سفید که در بهار زیباتر از همیشه است، دارای ۷۰ متر ارتفاع است و آبش از دل یک تونل سنگی بیرون می آید، آبی که خنک و زلال است و حس تازگی و سرزندگی به آدم می دهد.

تفریحی تابستانه در لرستان

پارک جنگلی شوراب

پارک جنگلی شورآب به دلیل وجود درختان انبوه بلوط و آب هوای معتدل هر سال در فصل تابستان گردشگران بسیاری را خود جذب می کند. این پارک در هر فصلی از سال زیبایی ها و جذابیت های خاص خودش را دارد.

خوشبختانه پارک جنگلی شورآب فاصله چندانی از خرم آباد ندارد و به دلیل قرار داشتن در جاده اصلی، دسترسی راحتی دارد. برای بازدید از این پارک باید به ۲۵ کیلومتری جاده خرم آباد – پل دختر بروید، جاده ای کاملا آسفالته که امکانات رفاهی خوبی دارد. شورآب قدیمی ترین پارک استان لرستان است و از دیرباز خرم آبادی ها برای گشت و گذار و تفریح در آخر هفته ها و یا تعطیلات به این پارک دل انگیز می روند. همین که مناسبت هایی مثل آخر هفته ها و سیزده بدر می شود خرم آبادی های زیادی راهی این منطقه سرسبز و خوش آب و هوا می شوند.

تفریحی تابستانه در لرستان

آبشار نوژیان

آبشار نوژیان در استان لرستان و نزدیک خرم‌آباد قرار دارد. نوژیان که بلندترین آبشار استان به شمار می‌رود، در منطقه‌ بکری قرار گرفته. برای دیدن آبشار نوژیان باید به دل جنگل نوژیان بروید؛ بنابراین، هم در این تفرجگاه جنگلی تفریح می‌کنید و هم یکی از بلندترین آبشارهای ایران را می‌بینید.

تفریحی تابستانه در لرستان

آبشار گریت

یکی از زیباترین، خوش آب و هواترین و سرسبزترین نقاط در لرستان را آبشار گریت یا تاف هفت چشمه است که در ۵۰ کیلومتری خرم آباد و ۳۰ کیلومتری راه آهن سپید دشت واقع شده است. آبشاری که در انبوهی از درختان بلوط و زالزالک و مو فرو رفته و ارتفاعش ۱۵ متر است. نه آنقدر بلند است که دچار سرگیجه شوید و نه آنقدر کوتاه که نتوانید آن را آبشار بنامید.

تفریحی تابستانه در لرستان

دره شیزر

یکی از دیدنی‌ترین جاهای لرستان همین‌جاست. این تنگه یادگاری چند میلیون‌ ساله‌ در رشته کوه زاگرس‌ است. شیارهای افقی دیواره‌های تنگه در بعضی جاها با تنه‌های درخت پوشانده شده و بالا را که نگاه کنیم، آسمان خیلی آبی هم دیده می‌شود. آن پایین هم که دیواره‌ها به زمین می‌رسند، رودخانه جاری‌ست.

تنگه شیرز هم بکر است و هم تماشایی. کافی‌ست عکس‌هایش را ببینیم تا بفهمیم این دیواره‌های شیاردار با طرح‌های عجیب و غریب‌شان چقدر حیرت‌انگیزند. البته به شیرز که برسیم، فقط دیواره‌های پر نقش و نگار پیش روی‌مان نیست. رودخانه، غار و درخت‌هایی که برگ‌های لطیف و میوه‌های خوشمزه دارند، نقطه مقابل سختی این سنگ‌ها هستند.

تفریحی تابستانه در لرستان

مخمل کوه

پارک جنگلی مخمل کوه یکی از پارک‌ های زیبای طبیعی استان لرستان است. پارک مخمل کوه جزو عرصه منابع طبیعی با گونه‌ های درختان بلوط و… است. این پارک با مساحت 475 هکتار در مسیر خرم‌ آباد به الشتر و در کیلومتر 15 این جاده واقع شده و دارای آسفالت، آلاچیق و دیگر امکانات رفاهی است. این پارک فاقد آب آشامیدنی است، اما اداره منابع طبیعی لرستان با تانکرهای ثابت و سیار برای رفع مشکل آب شرب اقدام کرده است. بیش از دوازده سرویس بهداشتی در این منطقه وجود دارد.

تفریحی تابستانه در لرستان

آبشار زیبایی نیز به همین نام در این منطقه قرار دارد که گردشگران بسیاری از آن دیدن می کنند.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید