بنر هدر

دیو چشمه ، چشمه ای جذاب و زیبا در مازندران

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

در گوشه‌ای از منطقه شمالی ایران، چشمه‌ای زلال و شفاف در دامنه کوه‌های البرز جای دارد: دیوچشمه، چشمه‌ای که با چشم انداز‌های دیدنی یکی از محبوب‌ترین جاذبه‌های اطراف نوشهر و کجور را شکل داده است.

عمق چشمه نیم متر، طول آن پنج متر و عرض چشمه حدود سه متر است و کمی پایین‌تر از چشمه، سنگ‌فرش منقش و زیبا به صورت پلکانی موزائیک‌کاری شده که جلوه این چشمه را دو چندان کرده است. این چشمه زیبا و پرجاذبه به دلیل آب بسیار فراوان و گوارا، اهالی منطقه از دیرباز، ديو چشمه یا چشمه بزرگ نامیدند. از طرفی آب چشمه از یک دهانه سنگی به بیرون می آید، دهانه ای که به مانند دهان یک دیو باز شده اما از آن آب زلال و گوارایی جوشیده می شود.

دیو چشمه ، چشمه ای جذاب و زیبا در مازندران

نوشیدن جرعه آبی از این چشمه،علاوه بر رفع تشنگی و خستگی سفر،روح و روان هر گردشگر را صفا می‌دهد. یک ضرب مثلی کجوری هم می‌گوید:هر که آب دیو چشمه را بخورد،دوباره به این منطقه بازمی‌گردد.

آب این چشمه در فصل تابستان بیش از فصل زمستان سرد و یخ است که این بر جاذبه این چشمه رویایی افزوده است.

فضای سبز و وجود انواع گونه‌های درختی و درختچه‌ای در حاشیه،این چشمه را به مکان رویایی مبدل ساخته که در تمام فصل‌های سال گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند.بسیاری از زوج‌های جوان کجوری هنگامی جشن عروسی به پای این چشمه می‌آیند تا با نوشیدن جرعه آبی،همه مهر و طراوت به یکدیگر هدیه دهند و هم به رسم یادگار و برای گرامی داشت این روز خجسته عکس و فیلمی بگیرند.

دیو چشمه ، چشمه ای جذاب و زیبا در مازندران

در اینجا انواع گونه های درخت و درختچه ها، بهشتی بی بدیل را خلق کرده و چیزی که جذابیت این چشمه را بیشتر کرده این است که آب آن در تابستان خنک تر از زمستان می باشد. در این منطقه استراحتگاهی در دست ساخت است تا مسافران بتوانند مدتی را در آنجا استراحت کنند. چشمه به اندازه ی حدود ۱۰۰ متر سنگچین شده و آب سمت توربینی می رود و آن را به حرکت وا می دارد که تماشای این منظره به یادماندنی و جالب است.

این چشمه نه فقط جاذبه ای طبیعی ست که روح و روان را تازه می کند بلکه از آب آن برای کشاورزی و پرورش ماهی هم استفاده می شود.

دیوچشمه که از جاذبه های گردشگری نوشهر است ، از طریق رودخانه عواز به رودخانه بزرگ چالوس می‌پیوندد و سرانجام به دریای خزر می‌ریزد.

با اینکه این چشمه جذابیت زیادی دارد و هر سال گردشگران زیادی برای تفریح راهی این منطقه می شوند اما اینجا امکانات رفاهی مناسبی ندارد. فاصله ی کم این چشمه تا شهرهای نوشهر و چالوس و همینطور نزدیکی اش به روستای کندلوس این چشمه را به جاذبه ای پرطرفدار تبدیل کرده است. بر طبق نظر اهالی جاده ی اصلی تا چشمه کمتر از ۱۰۰ متر فاصله دارد اما دره ای در بین آن ها قرار دارد که باید برای آن پلی ساخته شود.

آب و هوای این چشمه به خصوص در فصل های بهار و تابستان عالی ست، می توانید صبح زود را برای رفتن به این چشمه انتخاب کنید تا بتوانید چند ساعتی را در میان طبیعت بکر و با طراوت این منطقه بگذرانید و روح تان را تازه کنید. با اینکه این چشمه جذابیت های زیادی دارد اما در اطراف آن امکانات زیادی به چشم نمی خورد و به تازگی سیستم آب و برق و سرویس بهداشتی به این منطقه اضافه شده است.

دیو چشمه ، چشمه ای جذاب و زیبا در مازندران

چگونه به دیوچشمه برویم؟

برای رسیدن به این چشمه بزرگ پس از طی۲۴ ‪ كيلومتر از ابتدای دو راهی چالوس (دوب آب) به کجور در حاشیه راست جاده ییلاقی بخش کجور این چشمه زیبا و دیدنی رخ می‌نمایاند. آب چشمه در فاصله حدود یکصد متری از طریق یک نهر سنگ چین شده به سمت توربینی هدایت و آن را به حرکت در می‌آورد که دیدن این صحنه خاطره آمیز و جذاب است.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید