بنر هدر

طبیعت بکر دشت میشان

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

همدان استانی است که در گذشته آن را به نام هگمتانه می‌شناختند و زمانی پایتخت مادها بود. این شهر طبیعت چشم‌نوازی دارد و آثار تاریخی و طبیعی منحصر به فردی را در سینه خود جای داده است. دشت زیبای میشان در دامنه های الوند قرار گرفته است و یکی از مهم ترین جاذبه های گردشگری همدان است و در ارتفاع 2600 متری از سطح دریا قرار گرفته است.دشت میشان با مساحتی در حدود یک هکتار یکی از مناطق طبیعت گردی همدان است که سکوت و مناظر دلربایش گردشگران بسیاری را به سوی خود می‌کشاند. علاقه‌مندان به کوهنوردی برای صعود قله الوند شبی را در دشت پُرستاره میشان به صبح می‌رسانند و صبحدم با طلوع خورشید به راه خود ادامه می‌دهند تا بر بلندای قله الوند بایستند.

طبیعت بکر دشت میشان

برای رسیدن به این دشت نیاز به یک کوه پیمایی نیمه سنگین داریم. قبل از رسیدن به مسیر کوه پیمایی از جاده ی زیبایی که درون دره ی عباس آباد قرار گرفته است عبور می نماییم. هیجان انگیزترین قسمت این سفر به طبیعت کتیبه باستانی گنجنامه است که در انتهای جاده و درست قبل از شروع مسیر کوه پیمایی در نزدیکی آبشاری به ارتفاع ۱۲ متر نیز قرار دارد. این کتیبه متعلق به به دوره ی داریوش و خشایارشاه است. مسیری که برای رسیدن به آن طی می ‌کنید همان راهی است که کاروان های پادشاهی که در زمان هخامنشیان از آن عبور می کردند و پادشاهان و همراهیانشان از آن عبور می‌کرده اند. گنجنامه با قدمتی چندین هزار ساله از دیگر جاذبه‌ های گردشگری در این منطقه ‌ی کهن است.برای کوه پیمایی چند متر قبل تر از این کتیبه باید راهتان را آغاز کنید. با آغاز مسیر و حرکت به سمت قله الوند و دشت میشان، هر چه بالاتر می ‌روید منظره ‌ی پشت سر زیباتر و گستره ‌ی دید وسیع ‌تر می‌شود. در طول مسیر کوه و استراحت نمایید با نگاه به منظره پشت سرتان، خیلی سریع تر از آنچه که تصور می کردید خستگی ‌تان را فراموش می‌کنید و شوق رسیدنتان به دشت میشان بیشتر و بیشتر خواهد شد.

طبیعت بکر دشت میشان

دو پناه گاه در دشت میشان استان همدان وجود دارد که برای پذیرایی و استراحت کوهنوردان بسیار گزینه های مناسبی هستند. با خوردن چای و کمی استحرات در این ایستگاه ها حال و هوای ویژه ای بدست خواهید آورد. اولین ایستگاه، یک بالکن با نمای بسیار زیبایی از دره دارد که اگر در روزهای ابری روی آن بایستید اقیانوسی از ابر در برابر دیدگانتان حاضر می‌بینید. برای رسیدن به دشت میشان تله کابین هم موجود است که به نوعی ایستگاه دوم تله کابین گنج ‌نامه همدان هم در آنجا قرار دارد.

کوهستان الوند علاوه بر دشت میشان، دشت های کوچک و دره‌های بسیار زیبای دیگری مانند تخت نادر، چمن شاه نظر، دره مراد بیگ، دره حیدریه، دره گوساله و دره دیوین را نیز در خود جای داده که هر کدام چشمه سارها و زیبایی‌های طبیعی خاص خود را دارند.

اگر می‌خواهید تمام دشت میشان را به نظاره بنشینید و دشت چون فرشی در زیر پایتان گسترده باشد، طی کردن مسیر با تله کابین مجموعه گنج نامه انتخاب مناسبی خواهد بود. میدان میشان یکی از ییلاقات عشایر است که در فصول گرم سال به این منطقه می‌آیند و صدای سمفونی طبیعت در زندگی آنان به خوبی شنیده می‌شود. این دشت در فصل بهار لباسی سبز با گل‌های زرد و سرخ به تن می‌کند، اینجا بهشت کوچکی بر روی زمین است، چرا که عطر گل‌های بهاری به در این منطقه به استقبالتان می‌آیند. پرندگان آواز مستانه‌ای را در این دشت سر داده‌اند، چشمه‌سارهای دشت میشان از دل زمین می‌جوشند و طراوتی ناب را به دشت هدیه می‌دهند. وجود باغ‌های زیبا و درختان فراوان، منظره‌ای خاص را به این دشت بخشیده‌اند و همچنین وجود چشمه های خنک، شرایط ویژه‌ای را برای سپری کردن روزی فراموش نشدنی برای گردشگران و طبیعت گردان تور همدان فراهم ساخته است.

طبیعت بکر دشت میشان

بهترین زمان برای بازدید از دشت میشان

برای بازدید از دشت میشان در استان همدان فصل بهار و تابستان بدلیل شرایط آب و هوایی مساعدی که برقرار است می تواند بهترین فصل برای سفر شما به این منطقه گردشگری باشد. همچنین توجه باشید که آخر هفته ها معمولا جمعیت زیادی برای گذراندن اوقات فراغت به این دشت می آیند. بهار دشت میشان، از نظر آب و هوا و سرزندگی طبیعت آن با دیگر فصل‌هایی که از سر می‌گذارند قابل مقایسه نیست، اما پاییز هر جاذبه طبیعی نیز روایت خاص خود را دارد. به طور خاص می‌توان از  اوایل بهار تا اواسط تابستان و از اواسط مهر تا اواسط آبان ماه را به عنوان بهترین زمان ها برای سفر به این منطقه دانست.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید