موزه مردم شناسی بندرکنگ ، از موزه‌های مهم تاریخی در جنوب ایران

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

موزه مردم شناسی بندر کنگ از موزه‌های مهم تاریخی و مردم شناسی در جنوب ایران است. موزه مردم شناسی و دریانوردی بندرکنگ که از جاهای دیدنی کنگ میباشد،توسط افراد خیر، ناخداها و جاشوهای این بندر تاسیس شده است که در این موزه وسایل و نقشه هایی که ناخداها و جاشوها در زمان دریانوردی از آنها استفاده می کردند به معرض نمایش در آمده است.

موزه مردم شناسی بندرکنگ ، از موزه‌های مهم تاریخی در جنوب ایران

این موزه از مجموعه های مهم دریانوردی، آداب و رسوم، معماری، صنایع دستی و نوع پوشش و خوراک مردم قدیم و جدید بندرکنگ است. در کمتر شهر بندری مجموعه ای با این گستردگی در کمتر مکانی در بنادر و سواحل شمالی خلیج فارس وجود دارد که مورد استفاده مستقیم بازدیدکنندگان و پژوهشگران قرار گیرد.

این موزه در حال حاضر به یک جاذبه گردشگری در شهر کنگ تبدیل شده است به طوری که مسافران و مهمانان این بندر پس از اقامت و گردش در این شهر از این موزه بازدید می کنند.

این موزه که در طول سال پذیرای گردشگران زیادی می باشد، شامل آثار قدیمی دریانوردی شامل فرمان لنج، سکستان، رادیوهای قدیم، قطب نما، تصاویری از انواع ماهی، لنگر کشتی، ماکت کشتی های کوچک و بزرگ، برکه، چاه، سبک معماری و خانه های محلی قدیمی، صنایع دستی ساخته شده از محصولات دریایی و درخت نخل نظیر؛ حصیر، سپ، بند لنگر کشتی، غذاهای محلی قدیم بندرکنگ که هنوز هم پخته می شود، بادگیرهای کوچک، استفاده از چندل در سقف و حجله بندر کنگ می باشد که توسط افراد متخصص که از افراد محلی بندرکنگ هستند، برای گردشگران توضیح داده می شود.

موزه مردم شناسی بندرکنگ ، از موزه‌های مهم تاریخی در جنوب ایران

این موزه و مکان های اختصاص یافته به آن و مبلمان شهری صورت گرفته در اطراف آن طی سال های اخیر گردشگران داخلی و خارجی زیادی را به این مکان فرهنگی جذب کرده است و باعث شده است که هر تازه واردی به بندرکنگ پس از دیدار از این موزه زیبایی و جذابیت آن را در بیرون برای دیگران بازگو نماید.

از دیگر ویژگی های این موزه قرار گرفتن آن روبروی دریا و ساخت بتنی بوم مسی در جلو درب موزه و در کنار دریاست. بوم مسی که از کشتی های بزرگ بادبانی و ساخته شده در بندرکنگ بود، در جنگ جهانی دوم مورد اصابت زیردریایی ناشناس قرار گرفت و غرق شد و به یادگار این کشتی، ماکتی از بتون و آهن توسط مردم بندرکنگ و به شکل و شباهت کامل با بوم مسی، در ساحل بندرکنگ ساخته شد که در سال مورد بازدید بازدیدکنندگان متعدد قرار می گیرد. مراسم های مهم ملی و مذهبی در کنار این کشتی برگزار می گردد.

موزه مردم شناسی بندرکنگ ، از موزه‌های مهم تاریخی در جنوب ایران

شهرداری بندرکنگ نیز با علم به این مهم تلاش وافری دارد تا این موزه را سال به سال تجهیز بیشتری نموده و غذاهای سنتی بندرکنگ نیز در بخشی از موزه طبخ شده و به گردشگران فروخته شود. این اقدام شهرداری بندرکنگ مورد استقبال دیگر شهرهای بندری نیز گردیده و آن را ترغیب به این امر نموده است. معماری قدیمی و مصالح معماری نیز در این موزه به منصه ظهور گذاشته شده است.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید