بنر هدر

جاذبه گردشگری پارک جنگلی مهربان رود یا میروون

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

پارک جنگلی مهربان رود یا میرون یکی از این مناطق جنگلی است که مورد توجه مردم بهشهر و گردشگران است. این پارک جنگلی در رستمکلای بهشهر واقع است و از جاذبه های گردشگری رستمکلا می باشد.

مرکز اصلی تفریح مردم این شهر «میرِوون» است (نام‌های دیگر: «سیاه چال»، «مِه رَوان رود»، «مِرِوون»، می‌باشد فاصله هوایی تا میروون ۷ کیلومتر و فاصله زمینی از جاده اصلی حدود ۱۶٫۵ کیلومتر و از مسیر سِراج خِل ۹٫۵ کیلومتر می‌باشد). طی سال‌های اخیر نام «مهربان رود» بدون هیچ سابقه تاریخی و علت مشخص به منطقه میروون (مِرِوون) نسبت داده شده‌است که لازم است اصلاحاتی جهت برگرداندن آن به نام اصلی و محلی خود صورت گیرد.

جاذب گردشگری پارک جنگلی مهربان رود یا میروون

در جنگل و چند کیلومتر قبل از میروون مکانی وجود دارد که آب از چند نهر به این محل ریخته و بصورت طبیعی در زمین فرو می‌رود. میزان آبی که در این محل فرو میرود در تابستان بیش از چندین لیتر بر ثانیه می‌باشد. در زبان محلی به این محل «او گردشی» گفته می شود که در زبان فارسی به معنای «محل گردش آب» می باشد. چشمه بنه قلیون (بِنه قَیلون) نیز در مسیر میروون از مکان های تفریحی در جنگل می‌باشد.

آقا چشمه، چکش دره، سیاه چال، آقا زمین، پنج برار، محسن کوه، سراج خیل، میون دوک، محمد جبه چال، سه کیله راه، بز خال، صابون دره، راسته کوه، گد ببا کوه، کان حسن، شیر کمر بن، ربیع چشمه، لبلبه سنگ، تاجی غار، دختر قلعه، ازدار کوه از دیگر مناطق جنگلی مورد استفاده مردم شهر می باشد.
كليه چشمه های موجود پارک دارای آب گوارا و خنک و قابل دسترسی با دبی آب در شهريور ماه از يک ليتر تا هشت ليتر در ثانيه كه جوابگوی كليه نفوذ پذيری در سال می باشد. چشمه سياه چال(موسی ابولقاسمی)، چشمه چهار چشمه و چشمه غارزم از چشمه های این جنگل زیبا و سرسبز می باشند.
در داخل محدوده جنگل رودخانه ای به طول 3220 متر جریان دارد كه در تاريخ مهربان نام داشت و در نقشه های موجود امروزه به نكا رود معروف است و يكی از رودهای مهم استان مازندران محسوب می شود و هزاران هكتار از اراضی كشاورزی و باغی منطقه نكا و بخشی از رستم كلا را آبياری می كند. عرض رود خانه در منطقه پی سرسی 30 متر و كف آن دارای شن و ماسه، سنگهای درشت مرمريت و قلوه سنگ و گل و لای فراوان است. عمق آب از 50 سانتی متر الی 3 متر در جلگه (غارزم) كه راس هر قوس افقی ايجاد شده توسط شهرداری از شماره 1001 الی 1012 نشانه گذاری شده است جهت آبتنی و شنا استفاده می شود. شماره 1012 كه انتهای منطقه پارک می باشد در محدوده پی سرسی، برای استراحتگاه و دور برگردان و پاركينگ و سرويس بهداشتی و غيره استفاده می شود و همه محوطه پارک با گونه های جنگلی انبوه جلوه قشنگی را در چهار فصل سال به نمايش می گذارد.

جاذب گردشگری پارک جنگلی مهربان رود یا میروون

از درختان روییده در این پارک جنگلی می توان به اسامی زیر اشاره کرد:
1_ افرا پلت
2_  افرا شير دار يا زيندار
3_  توسكا قشلاقی
4_  ممرز
5_  راش
6_ انجيلی
7_ ملچ
8_ كلهو يا خرمندی
9_ لرگ
10_ گردو
11_ شب خسب
12_ آلوچه
13_ داغداغان
14_ زبان گنجشک
15 _ نمدار يا زيرفون
16_ سپيدار
17_ گلابی جنگلی (تلكا)
در زير اين درختان بعد از دامنه كوه كه نور آفتاب به سختی ديده می شود بدون پستی بلندی زمين، جلگه مناسبی جهت نشستن و اطراق مورد استفاده قرار می گيرد. فراوانی پوشش گیاهی جنگل، اقليم مرطوب در زمستانهای ملايم و معتدل، بر آمدگی كوهای دارای بوته چمنی مانند چلم و غيره و سنگ لاخها موجب گوناگونی جانوران در منطقه شده است. بعضی از جانوران مانند پلنگ در محدوده پارک مشاهده شده است. از دیگر گونه های جانوری این منطقه می توان به موارد زیر اشاره کرد:
پستانداران :خرس، پلنگ، ببر، گرگ(ورگ)، شغال(شال)، شغال گربه ای، جوجه تيغی، آهو، گوزن(شوكا)، خوک(خی)، خرگوش.
پرندگان :كبوتر قرقاول (ترنگ)، توكای سياه داركوب، جغد(پتكاله)، كلاغ، عقاب (جول)، قرقی (بری )، سينه سرخ (سرخدل)، زيک.
دوزيستان و خزندگان:لاک پشت، خرچنگ، قورباغه، وزغ های سبز و معمولی، سمندر، مارمو لک، مارهای سياه و رنگی و نوعی مار محلی بنام پيتلوس كه فقط در مازندران است با رنگ قهوهیي كه غذای خودش را با باز كردن شكاف بدنش می بلعد.
جوندگان:موش زمينی و جنگلی، سنجاب (اش نيک)، خارپشت.
حشرات :پشه نيش دار معمولی و خاكی، زنبور گوشتخوار (كالخار)، زنبور عسل، ملخ سبز و معمولی و پروانه های گوناگون. که برخی از گونه ها در حال انقراض می باشند.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید