بنر هدر

باغ صدری تفت از باغ های ایرانی تاریخی

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

باغ تاریخی فرهنگی نمیر در شهرستان تفت که به باغ صدری نیز معروف است از جمله مکان هایی است که با فرهنگ و معماری ایرانی بنا شده و همواره مورد توجه مسافران و گردشگران قرار گرفته است.این باغ از جاهای دیدنی تفت،كه به دستور صدرالعلماء از حاكمان دوران زندیه ساخته شد اکنون بر اثر تغییر و تحولات شهری و توسعه شهر، در خیابان امام خمینی یا خیابان ساحلی و محله باغ گلابدان شهر تفت قرار گرفته است.

باغ صدری تفت از باغ های ایرانی تاریخی

باغ صدری تفت در ميان مردم تفت به باغ نمير تفتی معروف است از آن روی كه ارباب نمير تفتی، يكی از زرتشتيان به نام که يكی از شكسته‌ بندهای معروف يزد بود، در اين باغ زندگی می كرد.وسعت باغ نمیر 13 هزار متر مربع است و در قسمت شمال غربی آن، ساختمانی دارای یك تالار بزرگ به مساحت 120 متر مربع واقع شده که با طاق نماهای محرابی تزیین شده است.

اما آنچه که بیش از هرچیز این بنا را منحصر به فرد می کند وجود یک بادگیر دو طبقه و بزرگ روی عمارت اصلی است.بین دو طبقه بادگیر یک طبقه دیگر با تزئینات زیبا قرار دارد.این بادگیر جزو مشهورترین بادگیرهای ایران به شمار می رود و با وجود اینکه ساخت آن بسیار دشوار بوده به بهترین شکل ممکن اجرا شده است.برخی بر این باورند که اینبنا هم زمان با مسجد شیخ لطف الله ساخته شده است.وجود این بادگیر از شاخص ترین نشانه های این باغ است که علاوه بر ابهت و زیبایی بخشیدن به ساختمان، نقش بسیار موثری نیز در تهویه فضای درونی بنا دارد.

باغ صدری تفت از باغ های ایرانی تاریخی

در دو طرف تالار راهروهای پهنی وجود دارند که مسیر ارتباطی بین اتاق ها هستند و این اتاق ها را به اتاق های پشتی وصل می کنند.بعد از راهروهای پهنی كه اتاق ها را به تالار مرتبط می كنند، دو اتاق سه دری قرار دارد و پشت هر سه دری، دو اتاق دیگر ساخته شده كه به سه دری ها و فضای پشت تالار راه دارد.همچنین یك زیرزمین در زیر تالار با آجر ساخته شده است که نمای آن نیز بندهای سیمانی سیاه و آجر است و فرش کف این بنای عظیم نیز با آجر فرش که در گذشته بسیار استفاده می شده، پوشانده شده و باعث زیبایی این ساختمان است.

از دیگر شاخص های منحصر به فرد این بنا، وجود یک حوض سنگی به وسعت تقریبی ۵۰۰ مترمربع است که در مقابل ساختمان قرار دارد.همین حوض نیز دارای ویژگی منحصر به فردی است که با درایت و بینش خاص معماران و با توجه به امکانات در آن زمان طراحی و اجرا شده است.قرار گیری ۹۵ فواره آب در آن به لحاظ فن اجرا و استفاده از علوم مرتبط، ساخت این حوض را به عنوان یکی از شاهکارهای آن دوره مطرح می کند.

باغ صدری تفت از باغ های ایرانی تاریخی

قرار داشتن آسیاب آبی در ضلع جنوب شرقی انتهای باغ نیز جلوه ای خاص به این بنا بخشیده که قدمت بالایی دارد.

در یکی از اتاق های طبقه دوم تالار در جبهه شرقی و در درون طاقچه ای که در این اتاق تعبیه شده است، نوشته قدیمی که مربوط به بیش از 55 سال است دیده می شود.این نوشته به انشاء و قلم شخصی به نام عطاالله مسندی ‌نژاد اهل شيراز است.عطاالله مسندی ینژاد كه به سبب ماموريت اداری از شيراز به تفت منتقل شده بود، شرح برخورد و معاشرت خود با مردم تفت به ويژه زرتشتيان اين شهر را با مداد روی ديوار به يادگار می ‌نويسد.

باغ صدری تفت از باغ های ایرانی تاریخی

عمده مصالح به کار رفته درساخت این باغ، خشت، آجر فرشی، قلوه سنگ، سنگ تراش داده شده، کاهگل، چوب، گچ، آجر و شرفی طرح دار است.

معماری و طراحی این بنا و نیز پوشش گياهی اين باغ نمونه کامل و الگوی یک باغ ايرانی است که در شرایط گرم و سوزان کویر چنین ساختمانی با درختانی زیبا بنا شده است.

باغ نمير تفت در سال 1379 به شماره 2898 در فهرست آثار ملی كشور به ثبت رسيده است.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید