موزه رضا عباسی یکی از غنی‌ ترین مجموعه‌های تاریخی فرهنگی

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

شهر تهران را می توان یکی از بهترین مقاصد گردشگری برای علاقمندان به موزه و تاریخ دانست. اگر شما نیز به نگارگری های زیبای ایرانی، نسخه های خطی و آثار هنری و تاریخی علاقه دارید، موزه رضا عباسی یکی از موزه های کشور است که این چنین مواردی را ارائه می نماید.این موزه از جاهای دیدنی تهران،در سال ۱۳۵۶ گشایش یافته و به عنوان یادبود نقاش مشهور دوره صفوی اهل کاشان، رضا عباسی نام‌گذاری شده است.

تاریخچه موزه رضا عباسی

ساختمان این موزه در حقیقت متعلق به یک نمایشگاه مبلمان و دکوراسیون خانگی بوده که به دلیل ویژگی‌ های معماری و همچنین محل قرارگیری آن مورد توجه مسوولان وقت قرار گرفته و از صاحب اصلی آن خریداری شد. موزه رضا عباسی به طور رسمی در مهرماه سال ۱۳۵۶ به وسیله فرح پهلوی گشایش یافت اما متاسفانه یک سال پس از آن در آبان ماه سال ۱۳۵۷ تعطیل شد. در این دوره یعنی از سال ۱۳۵۵ تا ۱۳۵۸، مدیریت موزه بر عهده آیدین آغداشلو بود. در پایان سال ۱۳۵۸ بار دیگر این موزه پس از تغییراتی که در چیدمان داخلی و همچنین گسترش فضای نمایش داشت مجددا بازگشایی گردید. در سال ۱۳۶۳ به دلیل وجود مشکلات داخلی در موزه بار دیگر به تعطیلی کشانده شده و دوباره یک سال بعد بازگشایی گردید. البته که این بازگشایی مجدد دوام چندانی نداشته و باز هم موزه برای چندمین بار در همان سال تعطیل شد. سرانجام در ۱۵ بهمن سال ۱۳۷۹ پس از انجام بازسازی های بسیار موزه رضا عباسی برای پنجمین بار آغاز به کار کرد. در حال حاضر این مکان دیدنی زیر نظر سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اداره می‌شود. امروزه این موزه به عنوان یکی از کامل ترین مجموعه های تاریخی و فرهنگی کشور، فعالیت خود را ادامه می دهد.

موزه رضا عباسی یکی از غنی‌ ترین مجموعه‌های تاریخی فرهنگی

درباره موزه رضا عباسی

موزه رضا عباسی یکی از غنی‌ ترین مجموعه‌های تاریخی فرهنگی کشور را در خود جای داده به طوری می‌توان از ان به عنوان نمونه کوچکی از موزه ایران باستان نام برد.از جمله مجموعه ‌های دیدنی که در این موزه مشاهده خواهید کرد مربوط به هزاره دوم قبل از میلاد تا اوایل قرن بیستم و دوره قاجاریه است. در موزه رضا عباسی حدود ۵۰ هزار نوع اشیاء مختلف نگهداری می‌شود اما متسفانه در تالارهای موزه فقط امکان نمایش ۷۰۰ اثر وجود دارد و سایر آثار گاها در بخش نمایشگاه‌ های موقت ساختمان فرصت پیدا می کنند تا خود را در مقابل دید علاقه مندان قرار دهند. ساختمان موزه رضا عباسی سه طبقه بوده و بازدید از آن از طبقات بالا به سمت طبقات پایین می باشد به طوری که نحوه چیدمان اشیا بر اساس تاریخ نیز از طبقات بالا به سمت پایین است. علاوه بر این، موزه رضا عباسی دارای تالارهای مختلفی بوده که از جمله آن ها تالار دوره پیش از اسلام که در طبقه سوم، تالار هنرهای اسلامی ۱ و ۲ در طبقه دوم، تالار نگارگری و خوشنویسی در طبقه اول و همچنین تالار نمایشگاه موقت نیز در طبقه همکف واقع شده است.

موزه رضا عباسی یکی از غنی‌ ترین مجموعه‌های تاریخی فرهنگی

تالارها و طبقات موزه

تالار پیش از اسلام: در این تالار آثار ایرانی و دوره‌های ماقبل تاریخ و پیش از اسلام، مراحل گسترش تدریجی فنون و تطابق مصالح مادی با نیازهای زندگی روزمره انسان به نمایش در‌آمده است.
همچنین آثاری از دوره هخامنشی، اشکانی و ساسانی در این تالار عرضه شده است.
تالار های دوره اسلامی 1 و 2: ظروف سفالین، اشیائ فلزی، عناصر معماری، جواهرات و منسوجات دوره‌های سلجوقی، تیموری و صفوی در دو تالار اسلامی 1 و 2 عرضه شده است.
آثار دوره قاجار نیز در این بخش به وسیله قلمدان‌ها و جلدهای کتاب و جعبه‌های روغنی معرفی شده است.
تالار نگارگری: گنجینه مفصلی در باب سنت نقاشی دوره اسلامی در این تالار به نمایش گذاشته شده است.
کهن‌ترین نمونه برگی از شاهنامه دموت مربوط به اواسط قرن 8 هجری است. این تالار مراحل تحول و رشد این هنر را تا قرن 14 هجری دربرمی گیرد.
تالار خوشنویسی: خوشنویسی که یکی از والاترین دستاوردهای دوره اسلامی است در این تالار به نمایش گذاشته شده است.
در این تالار می‌توان مراحل مختلف تحول خطاطی را از خلال نوشته‌ها که به خطوط ثلث و محقق و نسخ و نستعلیق است، مشاهده کرد و با هنر کتابسازی نیز آشنا شد.
طبقه اول:این طبقه به نمایش آثار نگارگری و خطاطی اختصاص دارد. اثر برگزیده این بخش کهن‌ترین نمونه برگی از شاهنامه دموت مربوط به میانه سده ۸ هجری است.
طبقه دوم:این طبقه به نمایش آثار دوره اسلامی در دو تالار اختصاص دارد.
طبقه سوم:در طبقه سوم کتابخانه و تالار آثار پیش از اسلام قرار دارد. در تالار پیش از اسلام ریتون‌های زرین دوره هخامنشی و ظروف سیمین دوره ساسانی خودنمایی می‌کنند.
طبقه همکف:قابل ذکر است که نمایشگاه موقت در طبقه همکف می‌باشد و به صورت دوره‌ای به نمایش آثار معاصر می‌پردازد.

کتابخانه موزه

کتابخانه موزه دربرگیرنده بیش از ده هزار جلد کتاب به زبان‌های پارسی، انگلیسی، فرانسه و آلمانی است. همچنین کتابخانه مشترک بیش از ۵۰ مجله داخلی و ۶۰ مجله خارجی است. این کتابخانه برای کارکنان موزه‌ها، کارمندان سازمان میراث فرهنگی، استادان و دانشجویان و پژوهشگران فرهنگی قابل استفاده‌است.

مرمت و نگهداری موزه رضا عباسی

بخش مرمت و نگهداری موزه رضا عباسی دارای دو آزمایشگاه و کارگاه بوده که به مرمت و بازسازی نقاشی‌ ها، اشیای فلزی و همچنین کتاب‌ های خطی با ارزش اختصاص دارد. لازم به ذکر است که این مکان یکی از پیشرفته ترین کارگاه ‌های مرمت آثار تاریخی در کشور به شمار می رود. با توجه به این موضوع این بخش نه تنها به مرمت اشیای موجود در موزه رضا عباسی پرداخته، بلکه ترمیم و یازسازی آثار موزه‌ های دیگر کشور که به اینجا ارسال می شود را نیز بر عهده دارد.

موزه رضا عباسی یکی از غنی‌ ترین مجموعه‌های تاریخی فرهنگی

انتشارات موزه رضا عباسی

انتشارات موزه تا به امروز کتاب ‌های مرجع گوناگونی را درباره هنر و تاریخ ایران به چاپ رسانده ‌است. کهن‌ترین نمونه برگی از شاهنامه دموت مربوط به اواسط قرن ۸ هجری است.

کی و از کدام مسیر برویم؟

می‌توانید در همه‌ روزها بجز دوشنبه و روزهای سوگواری از این مجموعه‌ها دیدن کنید.

ساعت بازدید از موزه رضا عباسی از ۹ صبح تا ۴ بعد از ظهر است.

باتوجه به این‌که پیدا کردن جای پارک در آن حوالی راحت نیست، پیشنهاد می‌کنیم با مترو خط ۳ بروید و در ایستگاه شهید قدوسی پیاده شوید. اگر تاکسی را ترجیح می‌دهید، تاکسی‌های سیدخندان را سوار شوید. راه ارزان‌تر بی‌آرتی اتوبان رسالت است که در ایستگاه شریعتی، مسافران سیدخندان را پیاده می‌کند.

آدرس: تهران، خیابان شریعتی، نرسیده به پل سیدخندان، روبروی دانشکده برق دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی، شماره ۹۷۲

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید