آبگرم شاهان گرماب یکی از منحصرترین چشمه های آبگرم جهان

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

چشمه آبگرم شاهان گرماب از جاذبه های فریمان، در فاصله ۵۳ کیلومتری شهر فریمان و ۱۴۴ کیلومتری جنوب شرقی مشهد در دهستان سفید سنگ بخش قلندرآباد فریمان قرار دارد.

آبگرم شاهان گرماب یکی از منحصرترین چشمه های آبگرم جهان

آب این چشمه، زلال، بی رنگ، بی بو و فاقد گوگرد، آمونیاک و شوره است آبی که قابل آشامیدن بوده و همین خصیصه موجب شده  که چشمه آبگرم شاهان گرماب به عنوان یکی از منحصرترین چشمه های آبگرم جهان بر فراز تپه ای خودنمایی کند.

 اثر درمانی این آب بر روی امراض پوستی مربوط به گوگرد نیست بلکه مربوط به سیلیکات های آن است وچون از نظر کمی املاح زیادی ندارد نوشیدن آن بی ضرر بوده وبرای معالجه سنگهای مجاری ادرار و بیماری اگزما فوق العاده مفید است. طبق مستندات این بنا دارای کتیبه ای بوده که سال ساخت آن را به سال 1087 ه.ق به دستور شاه سلیمان صفوی ذکر کرده است.

آبگرم شاهان گرماب یکی از منحصرترین چشمه های آبگرم جهان

سرچشمه این آب در قريه شاهان گرماب در جنوب شرقی مشهد قرار گرفته است. از جاده‏ های تربت جام و سرخس نیز می ‏توان به آن دسترسی یافت.

در بين راه بوته ‏های سريش با گلهای قشنگ خود توجه شما را جلب خواهند كرد و در محل نيز با استحمام یا نوشیدن آب گوارای این آب معدنی، وجودتان از مزایای طبیعی آن برخوردار خواهد شد. آب معدنی «شاهان گرماب» از اعماق بسيار ژرف زمين كه از هزار متر بيشتر است خروشیده و به سطح زمين جریان می یابد، روی اين اصل درجه‏ حرارت آن در مظهر چشمه ۴۸ درجه سانتی گراد است و به همين علت برای مبتلايان به تصلب شرائين، رماتيسم مزمن و سختی حركات مفاصل و درد آنها درمانی بسيار مفيد محسوب میشود.

براي معالجه امراض جلدی از قبيل سودا، جرب، اگزما، جوش صورت (خواه اين بثورات خشك يا توام با آب و چرك باشد)، داروی مفیدی است زيرا علاوه بر تشعشعات راديو اكتيويته مقداری املاح سيليكات آهك در آن وجود دارد.

این آب دارای آهن، سيليس، آهك، منيزيم، سديم و پتاسيم می ‏باشد و به دلیل داشتن گاز طبيعی از بهترين و طبیعی ترین نوشیدنی های گازدار محسوب میشود، فقط مبتلايان به امراض قلبی و مسلولين پيشرفته و كسانی كه به مرض سرطان دچار هستند بدون تجويز پزشك نبايد از آن استفاده نمايند.

آبگرم شاهان گرماب یکی از منحصرترین چشمه های آبگرم جهان

نکته قابل توجه اینکه آبگرم شاهان گرماب در سال ‌های خشکسالی یا پر آبی  مقدار آن کم یا زیاد نشده و از دل کوه می ‌جوشد.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید