آشنایی با موزه های عجیب هند

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

کشور هند یکی از مقصد های گردشگری متفاوت به شمار می رود که با تنوع فرهنگ و اعتقاداتشان با آرامش در کنار یکدیگر بدون هیچ مشکلی زندگی و به اعتقادات همدیگر احترام می گذارند. شاید با سفر به هر مقصدی به فکر بازدید از موزه هایش نباشید اما بدانید که در این کشور پهناور و متفاوت در جای جای آن می توانید موزه های منحصر به فردی را تماشا کنید. به همین دلیل در این بخش قصد داریم گردشگران عزیز را با چندین موزه های عجیب هند بیش تر آشنا کنیم تا بازدید از موزه های عجیب هند را در برنامه های سفر خود قرار دهید.

موزه ریل ملی 

این موزه مخصوص کسانی است که به سفر با قطار علاقه زیادی دارند! موزه در محله «چاناکیاپوری» در دهلی جدید قرار دارد و اولین بار در فوریه ۱۹۷۷ به روی علاقمندان باز شد. این موزه نمایشگاه هایی داخل و بیرون موزه دارد و از سه شنبه تا یکشنبه از ساعت ۹:۳۰ صبح تا ۵:۳۰ بعدازظهر باز است. نمایشگاه های اصلی موزه شامل موتور آتش موریس، مونوریل دولتی پاتیالا، ملکه پری، سالن شاهزاده ولز، لوکوموتیو الکتریکی سر ویلسون، سالن ماهاراجای میسور، سالن ماهاراجای ایندور، بتی تراموا، لوکوموتیو الکتریکی سر موجر، اتوبوس ریلی کالکا شیلما و … است.

آشنایی با موزه های عجیب هند

موزه هوانوری دریایی

این موزه یکی دیگر از موزه های عجیب هند به شمار می رود که در محله ی بوگمالو در 6 کیلومتری واسکو دو گاما در گوا قرار گرفته است.این موزه که شامل برگه آلیزه ، هواگرد و … می باشد در سال 1998 افتتاح و به روی عموم باز گردید.گالری های داخل این موزه بخش های مختلفی دارد که شامل اژدر ، سنسور ها ، بمب نیرو دریایی هند و توپخانه می باشد.

آشنایی با موزه های عجیب هند

موزه بادبادک، ناحیه پالدی 

این موزه در موزه سانکار کاندرا (Sanskar Kendra) در ناحیه پالدی احمدآباد قرار دارد. بانی تاسیس این موزه شخصی به اسم بانو شاه است که یک سری از بادبادک های عجیب و غریب را از مجموعه بادبادک هایی که تا به حال جمع آوری کرده بود را در این موزه به نمایش گذاشت و موزه را تاسیس کرد. این موزه به شهراری احمدآباد اهدا شد و در مقابل شهرداری هم در سال ۱۹۸۵ این مکان را برای این موزه در نظر گرفت. از آن زمان تا به حال بادبادک های عجیب و غریب زیادی به مجموعه های قبلی اضافه شده که یکی از آن ها ۶ متر طول و حدود ۵ متر عرض دارد. البته در این موزه فقط بادبادک پیدا نمی شود و در آن می توانید تعدادی از زیباترین نقاشی های مینیاتوری را هم ببینید.

آشنایی با موزه های عجیب هند

موزه جادوگری و جادوی سیاه مایونگ 

مایونگ روستایی در فاصله ی 40 کیلومتری شهر گواتی ، در ایالات آسام و در کنار رودخانه براهماپوترا هند قرار گرفته است که دور تا دور آن را تپه های بلند احاطه کرده به همین دلیل آن را سرزمین جادوی سیاه می نامند.البته شایعات زیادی در مورد این روستا گفته شده است به همین دلیل نمی توان دلیل این نام گذاری را به طور قطعی گفت.با این اوصاف در این موزه یادگاری هایی از جادوی سیاه نگهداری می شود مطمئنا کسانی که به این مسائل علاقه و اعتقاد دارند بازدید از این موزه برایشان جذاب می آید.

موزه مغز انسان 

موسسه بهداشت روان و اعصاب شهر بانگالور یک موزه عجیب و غریب دارد؛ موزه ای به سام موزه مغز انسان! که احتمالا بازدید از ان برایتان خیلی هیجان انگیز است. این موزه در سال ۱۹۹۵ تاسیس شد تا از طریق آن بتوانند درباره عصب شناسی تحقیقات بیشتری کنند. البته فقط روزهای شنبه از ساعت ۱۰ صبح تا ۳ بعداز ظهر اجازه بازدید از این موزه را دارید و در روزهای دیگر بازدید عمومی ندارد. البته این محدودیت زمانی برای بازدید از موزه، طبیعی است چون اینجا بیشتر از اینکه یک موزه باشد یک مرکز تحقیقاتی به حساب می آید. در این موزه داخل مغز انسان را می بینید و با عصب شناسی، روانشناسی، جراحی مغز و اعصاب و … تا حدودی آشنا می شوید.

آشنایی با موزه های عجیب هند

موزه زیردریایی ای به اسم آی‌ان‌اس کرشورا 

این موزه خیلی منحصر بفرد است و شاید تا به حال نمونه اش را در هیچ جای دیگری ندیده باشید. این زیردریایی در واقع یک زیردریایی کلاس کلواری متعلق به نیروی دریایی هند بود که حدود ۳۱ سال مورد استفاده قرار گرفت و در جنگ هند – پاکستان ۱۹۷۱ هم به کار رفته بود. این زیردریایی در سال ۲۰۰۱ از رده خارج شد و بعد  از آن در موزه ساحل راماکیشنا شهر ویساکاپاتنام به نمایش در آمد. اگر علاقمند به تماشای این زیردریایی تاریخی هستید می توانید در همه روزهای هفته به جز دوشنبه از ساعت ۲ بعداز ظهر تا ۹ شب به این موزه بروید. این زیردریایی بیش از ۹۱ متر طول و ۸ متر عرض دارد و بر روی یک سکوی بتونی قرار گفته تا ثابت بماند. وقتی در داخل این موزه هستید می توانید از نزدیک شکل ظاهری زیردریایی را تماشا کنید و با ساز و کار کار آن آشنا شوید.

موزه هندی 

موزه هندی بزرگ ترین و قدیمی ترین موزه هند است و در سال ۱۸۱۴ در کلکته هند تاسیس شد. در این موزه می توانید مجموعه های نادری مثل نقاشی های مغولی، مومیایی، فسیل، اسکلت، ابزاهای باستانی، زره و زیورالات را ببینید. این موزه که زیر نظر وزارت فرهنگ دولت هند کار می کند در روزهای دوشنبه بسته و در روزهای دیگر هفته از ساعت ۱۰ صبح تا ۵ بعداز ظهر باز است.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید