مهم ترین جاذبه های لسوتو

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

لسوتو با نام رسمی پادشاهی لسوتو کشوری است واقع در جنوب آفریقا. لسوتو کشوری محصور در خشکی است که هیچ مرز آبی ندارد. همچنین لسوتو کشوری محیطی است که غیر از آفریقای جنوبی با هیچ کشور دیگری مرز مشترک ندارد. پایتخت آن شهر ماسرو است. نام این کشور به معنی “سرزمین مردمانی که به زبان سسوتو صحبت می‌کنند” است. از لسوتو به عنوان فقیرترین کشور جهان یاد می‌کنند. هرچند در این کشور کوچک خانه‌ها اغلب کاهگلی است و مردمانش دور از دنیای مدرن و امکاناتش روزگار می‌گذرانند، اما جاده‌های زیادی ساخته شده که مسافران را نه به آبادی‌ها که به معادن این کشور می‌رسانند.

نتیجه تصویری برای پرچم لسوتو

تاریخ لسوتو

ساکان اصلی منطقه‌ای که اکنون لسوتو نامیده می‌شوند، از اقوام کهن شکارچی-گردآورنده معروف به بوشمن (سان) بودند. نمونه‌هایی از هنر سنگ آنها را می‌توان در کوه‌های سراسر منطقه پیدا کرد. لسوتو که پیش از این باسوتولند نامیده می‌شد بر اساس معاهده سال ۱۸۴۳ بریتانیا و رئیس بومیان محلی یا موشوئشوئه تحت‌الحمایهٔ بریتانیا شد. لسوتو در سال ۱۸۷۱ به صورت مستعمرهٔ دماغهٔ آفریقای بریتانیا شناخته شد. در سال ۱۸۸۴ مستقیماً تحت کنترل پادشاهی بریتانیا درآمد و در ۴ اکتبر ۱۹۶۶ میلادی باسوتولند با نام «لسوتو» رسماً از بریتانیا اعلام استقلال کرد و موشوئشوئه دوم به عنوان پادشاه لسوتو معرفی شد.

اقتصاد در لسوتو

تولید ناخالص داخلی این کشور 088/3میلیارد دلار است. 838 هزار نفر نیروی کار این کشور را تشکیل می‌دهند که 86 درصد آنها در مزارع مشغول به کار هستند. نرخ بیکاری در این کشور 45 درصد است و 49 درصد از مردم آن زیر خط فقر زندگی می‌کنند. نرخ تورم در آن 12 درصد است. محصولات صادراتی این کشور شامل لباس، کفش، وسایل نقلیه، ابریشم و موهیر و مواد غذایی است که به کشورهای آمریکا (9/81درصد)، بلژیک (15 درصد) و کانادا (9/1 درصد) صادر می‌شود. محصولات وارداتی آن شامل غذا، مصالح ساختمانی، وسایل نقلیه، ماشین‌آلات، دارو و محصولات نفتی است که از کشورهای هنگ‌کنگ (4/33 درصد)، چین (2/31 درصد)، آلمان ‌(7/7درصد) و هند (3/7درصد) وارد می‌شود.

مردم لسوتو

جمعیت این کشور دو میلیون و 128 هزار و 180 نفر با میانگین سنی 2/21 سال است. 80 درصد از مردم مسیحی و بقیه پیرو ادیان محلی هستند. زبان رسمی آن انگلیسی است.

جغرافیای لسوتو

مساحت لسوتو ۳۰٬۳۵۵ کیلومتر مربع و جمعیت آن ۱٬۷۹۵٬۰۰۰ نفر است. از مهمترین شهرهای لسوتو می‌توان به تیاتیاننگ، ماپوتسوئه، هلوتسه و مافتنگ اشاره کرد.

لسوتو سرزمینی مسطح و هموار با ۳۰۵۸۸ کیلومتر مربع مساحت است که در احاطه کامل جمهوری آفریقای جنوبی قرار دارد. ارتفاع آن از سطح دریا بیش از ۱۰۰ متر است. این کشور به لحاظ توپوگرافی یا مکان نگاری، به چهار منطقه: زمین‌های پست، کوهپایه، کوهستانی و دره رودخانه سنکو تقسیم می‌گردد.

سرزمین‌های پست، شامل یک کمربند باریک در کنار مرزهای غربی است که کمتر از ۱۸۰۰ متر ارتفاع دارند و وجه مشخصه آن، خاک‌های حاصلخیز ناشی از آتشفشان است؛ درحالی‌که بخش جنوبی دارای خاک‌های غیر حاصلخیز، شنزار و خاک رس است. منطقه کوهپایه‌ای، شامل مناطقی است که بین ۱۸۰۰ تا ۲۰۰۰ متر از سطح دریا، ارتفاع دارند. خاک این مناطق بسیار حاصلخیز است و بهره‌وری کشاورزی آن بالاست.

منطقه کوهستانی، دارای صخره‌های ناهموار و دره‌های عمیق است که زندگی انسان‌ها در آن را بسیار دشوار نموده‌است. این منطقه، اصلی‌ترین منطقه برای تأمین علوفه و چرای دام‌ها می‌باشد. آخرین منطقه، یعنی دره رودخانه سنکو، باریکه‌ای است در ساحل رودخانه سنکو که در عمق کوه‌های مالوتی رخنه کرده‌است. خاک این منطقه از بسیار غنی تا بسیار فقیر، متغیر است.

منطقه شرق کشور را صخره‌های ناهموار و رشته کوه‌های مالوتی پوشانده‌است؛ از این‌رو داری جمعیت کم و پراکنده می‌باشد و به دلیل شباهت زیاد طبیعت کوهستانی با کشور سوئیس، آن را «سوئیس آفریقای جنوبی» نیز نامیده‌اند.

دیدنی های لسوتو

آبشار Maletsunyane Falls

آبشار Maletsunyane Falls یکی از زیباترین دیدنی های لسوتو به شمار می‌رود که 192 متر ارتفاع دارد و چشم‌انداز سرسبز اطرافش زیبایی آن را دوچندان کرده است.

مهم ترین جاذبه های لسوتو

پارک ملی Sehlabathebe

از دیگر جاذبه های لستو پارک ملی Sehlabathebe است که در سفر به در لسوتو پیشنهاد می‌کنیم از پارک ملی Sehlabathebe بازدید کنید که بخشی از محوطه Maloti-Drakensberg به شمار می‌رود و در فهرست میراث جهانی ثبت شده است.

مهم ترین جاذبه های لسوتو

 کوه‌های مولاتی

کوه‌های مولاتی نیز که از جاذبه های لسوتو میباشد، امروزه به عنوان مقصدی جذاب برای کوهنوردی مطرح شده است که سفر به آن خالی از لطف نخواهد بود.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید