با جمهوری بلاروس و جاهای دیدنی آن آشنا شوید

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

جمهوری بلاروس (روسیه سفید) یکی از کشورهای اروپای شرقی است که پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در سال ۱۹۹۰ تشکیل شد و تا پیش از آن جزو شوروی سابق بود.

با جمهوری بلاروس و جاهای دیدنی آن آشنا شوید

بلاروس از شمال و شرق با روسیه، از جنوب با اوکراین، از غرب با لهستان و از شمال با لتونی و لیتوانی همسایه است. پایتخت آن شهر مینسک است. بین قرن‌های ششم و هشتم میلادی، آنچه که هم اکنون به نام بلاروس نامیده می‌شود تحت سکونت مردم اسلاو قرار داشت، که هنوز هم بر آن کشور سیطره دارند. به تدریج اسلاوهای قدیمی شرق شروع به برقراری ارتباط با ورنجیان‌ها کردند و کشوری را تحت عنوان روسیه کییفی تشکیل دادند، که عمدتا نواحی اطراف پولاتسک نوین امروزی در بخش شمالی آن کشور در برمی‌گرفت. در جنگ جهانی دوم در فاصله سال‌های ۱۹۴۱ تا ۱۹۴۴ نیروهای آلمان این سرزمین را اشغال کردند. در این زمان این سرزمین دو میلیون و ۲۰۰ هزار نفر از ساکنانش را از دست داد. پس از پایان جنگ، بلاروس، یکی از ۵۱ امضاء کننده بنیاد ملل متحد در سال ۱۹۴۵ بود. بازسازی که پس از جنگ در بلاروس انجام شد سبب شد بلاروس نسبت به دیگر جمهوری‌های اتحاد جماهیر شوروی توسعه چشمگیرتری داشته باشد. در این زمان، بلاروس به مرکز اصلی سازندگی در ناحیه غرب اتحاد جماهیر شوروی تبدیل شد. افزایش مشاغل باعث سرازیر شدن جمعیت مهاجر فراوانی از جمهوری روسیه به این کشور شد. بلاروس در ۲۷ جولای ۱۹۹۰ موجودیت خود را اعلام کرد و در ۲۵ اوت ۱۹۹۱،با به دست آوردن استقلال کامل خود، رسما به جمهوری بلاروس تبدیل شد. در حدود همان زمان بود که استانیسلاو ششکویچ رئیس شورای عالی بلاروس به عنوان رهبر کشور برگزیده شد.

مردم بلاروس

جمعیت این کشور ۹ میلیون و ۷۲۴ هزار و ۷۲۳ نفر است که میانگین سنی آنها ۲/۳۸سال است. رشد جمعیت در این کشور منفی است. امید به زندگی در بدو تولد برای زنان ۱۴/۷۶سال و برای مردان ۳۱/۶۴سال است. ۸۱/۲درصد از مردم این کشور بلاروسی، ۴/۱۱ درصد روس، ۹/۳ درصد لهستانی، ۴/۲ درصد اوکراینی و ۱/۱درصد بقیه قومیت‌ها هستند. ۸۰ درصد مردم این کشور مسیحی ارتودوکس‌اند و ۲۰ درصد بقیه مذاهب شامل دیگر فرقه‌های مسیحیت، اسلام و یهود است. زبان رسمی این کشور بلاروسی است اما روسی نیز در این کشور رواج دارد.

جاذبه های دیدنی بلاروس

دریاچه ای براسلاو

اگر می خواهید چیزی که از یک یخچال سنتی به جا مانده را کشف کنید و ببینید، پس گذری از منطقه دریاچه ای براسلاو داشته باشید و مطمئنا این منطقه جاییست که نباید دیدنش را از دست بدهید. یکی از جاذبه های دیدنی بلاروس که تقریبا ۳۰۰ دریاچه در این منطقه وجود دارد که این مجموعه به دلیل آب منحصر به فردشان به نام “گردنبند آبی”(blue necklace) بلاروس شهرت دارند. این منطقه دریچه ای هم چنین ناحیه های ناهموار زیادی مانند «بیز» و «کلیفز» را در خود جای داده است. علاوه بر گشت و گذار و صخره نوردی، تماشای پرندگان نیز یک سرگرمی مشترک این منطقه محسوب می شود.

با جمهوری بلاروس و جاهای دیدنی آن آشنا شوید

پارک ملی Belovezhskaya Pushcha

پارک ملی Belovezhskaya Pushch هم بلاروس و هم مرز لهستان رو پوشش می دهد و به عنوان یک منطقه محافظت شده یکی از میراث سازمان یونسکو است. این پارک به دلیل چشم انداز با شکوهش و هم چنین داشتن گل های فلورا و فائونا، برجسته ترین  پارک مانند بیسون اروپا شده است و یکی از معدود مکان هاییست که حیوانات عظیم و با شکوه در زیستگاه طبیعیشان قابل مشاهده هستند. این پارک یکی از جاذبه های دیدنی بلاروس است که حسابی شما را سرگرم می کند.

با جمهوری بلاروس و جاهای دیدنی آن آشنا شوید

قلعه میر

قلعه میر در قرن شانزدهم میلادی با سبک معماری باراکو، گاسیک و رنسانس ساخته شد. در لیست اسامی یونسکو نام این قلعه (قلعه میر) نیز مشاهده می‌شود. از خصیصه‌های این بنا دیوار دور تا دور این قلعه است که از سنگ‌های محکم و راسخ ساخته‌اند. قلعه میر پنج برج دیده‌بانی دارد و تک تک بناهای ساخته شده در این قلعه تاریخی پر فراز و نشیب را پشت سر گذاشته‌اند. بهتر است وقتی به دیدن قلعه میر می‌روید همراهتان یک مترجم زبان داشته و یا به زبان روسی تسلط داشته باشید تا بتوانید از گذشته‌ی تاریخی جالب این بنا آگاه شوید.

با جمهوری بلاروس و جاهای دیدنی آن آشنا شوید

دریای مینسک

دریای مینسک در قسمت شمالی پایتخت بلاروس یعنی مینسک قرار دارد و به طرز واقعی و هنرمندانه ای یک مخزن و سد به وجود آورده است که بین محلی ها و هم چنین توریست ها معروف است؛ به خصوص در تابستان بلاروس.

با جمهوری بلاروس و جاهای دیدنی آن آشنا شوید

در اینجا کناره های دریا و سواحل شنی را بینید و زیباترین عکس ها را بگیرید. کافه های خاص و رستوران هایی که از همین حالا می توانید خوشمزگی غذاهای آنها را تصور کنید. یک قایق پدالی یا حتی یک کاتاماران کرایه کنید و از نواحی احاطه شده توسط دریا لذت ببرید. برای رسیدن به دریا قطار هایی تعبیه شده اند که از مرکز شهر شما را تا آنجا ببرند. اینجا یکی دیگر از جاذبه های دیدنی بلاروس است.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید