10 جاذبه برتر گردشگری در پاناما

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

پاناما کشوری زیبا در امریکای مرکزی و رابط بین دو بخش شمالی و جنوبی قاره ایالات امریکا است. سفر به این کشور باوجود جاذبه های گردشگری بسیاری ک دارد می تواند بسیار هیجان انگیز باشد.

10 جاذبه برتر گردشگری در پاناما

پاناما کشوری است در آمریکای مرکزی. پایتخت آن پاناماسیتی است. جمعیت این کشور سه میلیون و چهارصد هزار نفر، زبان رسمی آن اسپانیایی و واحد پول آن بالبوآ و دلار ایالات امریکا است. جمهوری پاناما کم جمعیت ترین کشور اسپانیایی زبان در آمریکای لاتین است.

مختصری از تاریخ پاناما

پاناما بخشی از گرانادای جدید اسپانیا (کلمبیا) بود. در دهه ۱۸۸۰ کوشش فرانسویان در احداث کانالی در پاناما که اقیانوس اطلس را به آرام وصل کند ناموفق بود. از زمان جنگ ایالات متحده و اسپانیا در سال ۱۸۹۹ میلادی، ایالات متحده متوجه شد به مسیر کوتاه تری برای اینکه کشتی‌هایش از ساحل غربی کالیفرنیا خود را به ساحل شرقی این کشور برسانند، نیاز دارد. زیرا در آن زمان کشتی‌های آمریکایی برای اینکه از ساحل غربی به ساحل شرقی و بالعکس رفت ‌و آمد کنند ناگزیر به دور زدن قاره آمریکای جنوبی از طریق تنگه ماژلان بودند. در آغاز کشور کلمبیا که در آن زمان پاناما جزء خاک این کشور بود از احداث کانال استقبال کرد، اما در آخرین روزهای پیش از آغاز عملیات اجرایی نمایندگان مجلس کلمبیا از اینکه حاکمیت خود بر بخشی از قلمروی کشورشان را به بیگانگان واگذار کنند با طرح واشینگتن برای احداث کانال پاناما مخالفت کردند. در پی این تصمیم، دولت تئودور روزولت، رئیس‌ جمهور وقت آمریکا به‌ طور آشکار ساکنان پاناما را به جدایی‌طلبی تشویق کرد و کشتی‌های جنگی آمریکا در ساحل مقابل شهرهای کولون و پاناما لنگر انداخته و مانع دخالت ارتش کلمبیا شدند. در سال ۱۹۱۴ کانال پاناما که نقش مهمی در اقتصاد این کشور دارد ساخته شد.

اطلاعات کلی کشور پاناما

پایتخت: پاناما

نوع حکومت: جمهوری

مذهب: کاتولیک رومی « 85%»، کلیساهای مختلف انجیل گرای پروتستان «5%»، اسلام سنی «5%»

زبان رسمی: اسپانیایی «رسمی».

واحد پول: بالبوا«balboa»

امید طول عمر: 73سال

جمعیت: 3,000,463 نفر«July 2004 est»

جغرافیا

پاناما برزخی است کوهستانی با جنگلهای انبوه که امریکای مرکزی رابه امریکای جنوبی پیوند میدهد. یکی از آخرین تحولات بزرگ کره زمین، سه میلیون و چهارصد هزار سال پیش رخ داد. این تحول پیدایش خشکی باریکی بود که سرزمین پاناما نام گرفت. پیدایش پاناما، پل ارتباطی آمریکایی شمالی و جنوبی، امکان مهاجرت گونه هاي مختلف جانوری را فراهم کرد. این سرزمین خود اکنون غنی از گونه هاي کمیاب جانوری است. پاناما با تغییر دمای کم فصلی آب و هوایی استوایی دارد.

شهر های مهم: سان مالیگیتو, کولون
مساحت: 78,200 کیلومتر مربع
خط ساحلی: 2,490 کیلومتر
مختصات جغرافیایی: 9 درجه شمالی 80 درجه غربی

اقتصاد پاناما 

پاناما از منابع اصلی درآمد ارز خارجی است سطح زندگی در پاناما به نسبت کشور های همسایه بالاتر است ، هر چند بحران سیاسی 1989 به اقتصاد لطمه زد, کالاهای صادراتی عمده شامل موز و میگو و چوب ماهون است. برپایه آمار سال ۱۹۹۹ فراورده های عمدهٔ پاناما عبارتند از: نیشکر، موز، برنج، موز سبز، ذرت، سیب زمینی، پرتقال، قهوه و توتون. همچنین مهم‌ترین صنایع آن، مواد غذایی، فراورده های نفتی، نوشیدنی، سیمان، آجر و کاشی هستند.

دیدنی های پاناما

1. کانال پاناما

آبراه پاناما یک آبراه غیرطبیعی است که توسط انسان در کشور پاناما به وجود آمده و اقیانوس آرام را به اقیانوس اطلس ارتباط می‌دهد. این آبراه که در جریان یکی از بزرگ‌ترین و دشوارترین پروژه‌های مهندسی در جهان ایجاد گشته‌است یکی از سرشناس‌ترین و مهم‌ترین آبراه‌های جهان است. در شرایطی که راه معمولی کشتیرانی میان شهرهای نیویورک و سان فرانسیسکو ۲۲۵۰۰ کیلومتر مسافت دارد، عبور از کانال پاناما این مسافت را به ۹۵۰۰کیلومتر کاهش می‌دهد. در گذشته کشتی‌ها برای عبور از اقیانوس آرام به اطلس مجبور بودند آمریکای جنوبی را دور بزنند اما پس از ایجاد این کانال به طور مستقیم از اروپا به آمریکا و از آنجا به آسیای شرقی می‌روند.

10 جاذبه برتر گردشگری در پاناما

2. موزه تنوع زیستی پاناما

موزه ای به نام تنوع زیستی در شهر پاناماسیتی قرار دارد که ظاهر آن شبیه به یک کاردستی رنگی است و معماری بی نظیری در آن به کار برده شده است. موزه تنوع زیستی پاناما یکی جالب ترین جاذبه های گردشگری پاناما است که به ”پل زندگی پاناما” هم معروف است، توسط معمار مشهور «فرانک گری» طراحی شده و شامل ۸ نمایشگاه با موضوعات متفاوت اما درباره محیط زیست و حیات جانوری فعالیت می کند. البته موزه میزبان رویدادهای کوچکی مثل کنسرت ،نمایشگاه و … هم است. زمان بازدید از این موزه در ساعات ۱۰ تا ۵ بعد از ظهر امکان پذیر است.

10 جاذبه برتر گردشگری در پاناما

3. منطقه زیبا و تاریخی Casco Viejo

این منطقه‌ی تاریخی خارج از پاناما سیتی قرار دارد و قدیمی‌ترین شهر آمریکاست. امروزه، خیابان‌های این واحه با آجرهای قرمز رنگ، میزبان کافه‌ها، رستوران‌ها و مراکز توریستی فراوان است. معماری اسپانیایی این منطقه، جلوه‌ای تاریخی و قبیح به آن داده است. در زاد ۱۹۹۸، اهمیت تاریخی و فرهنگی این واحه باعث شد که در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت برسد. بدون شک Casco Viejo را باید بعنوان یکی از زیباترین جاذبه های گردشگری پاناما معرفی کرد.

4. سواحل Pedasi

این روستا کوچک در ساحل اقیانوس آرام قرار دارد و حدود پنج ساعت تا واحه پاناما فاصله دارد. این عمارت مقصدی دوست و پرطرفدار برای موج‌سواری است. با نیستی اینکه این آبادانی در سال‌های اخیر به یک تیر عالی برای مهاجران تبدیل شده اما هنوز هم نسبتا دور از دسترس و بکر است و گردشگران کمی از آن بازدید می‌کنند. از آنجایی که تعداد توریست‌های این عمارت کم است، سواحل آن خلوت هستند و علاوه بر شنا و آبتنی می‌توانید ماهیگیری را هم در آین ولایت تجربه کنید.

10 جاذبه برتر گردشگری در پاناما

5. جاده آمادور

جاده ی آمادور محل تلاقی ۳ جزیره ی پاناما با کانال معروف این کشور می باشد و همینطور زمانی که در این جاده هستید چشم اندازه فوق العاده ای به شهر و پل آمریکایی ها خواهید داشت.

10 جاذبه برتر گردشگری در پاناما

6. جنگل Sendero Los Quetzales

جنگل … در نزدیکی شهر کوچکی در پاناما به نام Cerro Punto نیز قرار دارد و یکی از زیباترین مسیرهای طبیعت گردی در کشور پاناما می باشد. مسیری که تقریبا ۹ کیلومتر طول دارد و به سمت شرق این شهر در امتداد است. زمانی که به این جنگل رسیدید می توانید در انبوهی از ابرها پیاده روسی کنید و همچنین اگر اهل کوهنوردی هستید از مناطق کوهستانی آن بالا بروید.

10 جاذبه برتر گردشگری در پاناما

7. جزیره سان بلاس

جزیره ی سان بلاس در شرق کشور پاناما قرار گرفته است و یکی از بهترین مکان ها برای کشف فرهنگ غنی بومی این کشور به شمار می رود. مردمی که در این جزیره زندگی می کنند بسیار گرم و خوش برخورد هستند و می توانید در این جزیره به راحتی به گشت و گذار بپرداید.

10 جاذبه برتر گردشگری در پاناما

8. شهر بوکاس

شهری مورد علاقه برای کسانی اهل دریانوردی و غواصی هستند! شهر بوکاس با پاتخت دل تورو در کشور پاناما دارای دریاهایی متعددی است و در آن می توانید انواع ماهی های رنگارنگ گرمسیری را مشاهد کنید.

10 جاذبه برتر گردشگری در پاناما

9. جزیره مروارید پاناما

جزیره ای پر از مروارید در کشور پاناما وجود دارد که در سال ۱۵۰۰ این جزیره توسط اسپانایی ها کشف شد و از مروارید آن بسیار توانستند پولدار شوند. پس از جزیره ی مروارید در برنامه ی تلویزیونی Survivor نمایش داده شد از شهرت بالایی برخوردار شد و در بین گردشگران بسیار محبوب شد. این جزیره را جنگل های سرسبز و سواحل شنی سفیدی احاطه کرده است؛ جزیره ی دیگری به نام Contadora توسط جزیره مروارید توسعه پیدا کرد و هم اکنون دارای استراحتگاه و فرودگاه می باشد و بازدیدکنندگان می توانند با قایق های خصوصی به سفری به سمت این جزیره داشته باشند.

10 جاذبه برتر گردشگری در پاناما

10. آتش فشان بارو

آتشفشان بارو یا آتشفشان چیریکوی آتشفشانی چینه‌ای به ارتفاع ۳۴۷۴ متر واقع در رشته‌کوه تالامانکا در غرب پاناما و نزدیک به مرز کاستاریکا در آمریکای مرکزی است. این آتشفشان که بخشی از پارک ملی بارو را نیز تشکیل می‌دهد. در عین حال بلندترین کوه پاناما است.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید