بنر هدر

تاثیرات ویروس کرونا بر صنعت گردشگری جهان

نویسنده:

حسین یوسفی

در تاریخ:

جهان در چند ماه اخیر با ویروسی دست‌وپنجه نرم می‌کند که هرلحظه به شمار قربانیان خود می‌افزاید. کرونا در حال وارد آوردن ضرباتی سهمگین بر پیکره‌ی اقتصاد و صنعت گردشگری است.

تاثیرات ویروس کرونا بر صنعت گردشگری جهان

با گسترش شیوع ویروس کرونای جدید، موسوم به کووید ۱۹ (COVID-19)، در سراسر جهان، مسافران نسبت به ایمنی شخصی و سفرهای آتی خود دچار ترس و وحشت شده‌اند.

این مقاله به سراغ برخی از حقایق ترسناک در مورد ویروس کرونا در سفر و همچنین نتایجی آزاردهنده از مطالعات در این زمینه رفته است. بااین‌حال، سعی ما بر این بوده تا در انتهای مقاله توصیه‌ها و اطلاعاتی مفید و اطمینان‌بخش در مورد چگونگی جلوگیری از این ویروس به شما بدهیم.

شرایط فعلی

تا زمان نوشتن این مقاله در تاریخ ۱۵ اسفند ۱۳۹۸، بیش از ۳۰۰۰ نفر در سراسر جهان بر اثر ابتلا به ویروس کرونا از دنیا رفته‌اند. رشد سریع شمار مبتلایان و بالا رفتن آمار مرگ‌ومیر در سراسر دنیا، تمامی سفرهای خارجی را تحت تأثیر قرار داده است.

تاثیرات ویروس کرونا بر صنعت گردشگری جهان

این اتفاق باعث لغو بسیاری از گردهمایی‌های مهم نظیر بزرگ‌ترین نمایشگاه صنعت گردشگری جهان در برلین شده و دیگر رویدادها در صنعت گردشگری نظیر تعطیلی موزه لوور و لغو پروازها را رقم زده است. نرخ رشد لغو سفرهای تجاری نیز در سطح هشداردهنده‌ای قرار دارد.

بر اساس نظرسنجی اخیر انجمن سفرهای تجاری جهان از ۴۰۱ شرکت مسافرتی، ۶۵ درصد از آن‌ها دیدارها و برنامه‌های خود را به دلیل شیوع ویروس کرونا لغو کرده‌اند.

اپلیکیشن گردشگری هاپر (Hopper) نیز، بلیط‌ها و پروازهای مختلف در سراسر جهان را به‌منظور آگاهی از تأثیر ویروس کرونا بر صنعت گردشگری بررسی کرد و به این نتیجه رسید که تقاضا در بسیاری از مقاصد گردشگری رو به کاهش است.

تاثیرات ویروس کرونا بر صنعت گردشگری جهان

سازمان بهداشت جهانی ویروس کووید ۱۹ را یک بیماری «همه‌گیر» اعلام نکرده است، اما کارشناسان معتقدند که این اتفاق می‌تواند بدترین بحران در صنعت گردشگری و سفر از زمان حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر به بعد باشد.

درحالی‌که کم کردن نگرانی‌ها و تشریح این موضوع که بخش گردشگری و سفر قرار نیست به سمت رکود کامل برود، اهمیت زیادی دارد؛ باید واقع‌بین بود و این حقیقت را پذیرفت که صنعت گردشگری برای مدت‌ها در اقیانوس متلاطم بحران‌ها گرفتار خواهد بود. به نظر می‌رسد که اوضاع همچنان در حال بدتر شدن باشد.

این بحران‌ها حتمی هستند. در یک نمونه، قرنطینه‌ی کشتی کروز دایموند پرینسس (Diamond Princess) در سواحل ژاپن با ده‌ها مبتلا و حداقل ۱۰ مورد گزارش مرگ ناشی از کرونا، به صدر اخبار راه یافت.

در این میان صنعت گردشگری ایران نیز آسیب‌های بسیاری را از این اتفاق متحمل شده است. مراکز بزرگ فروش اینترنتی بلیط‌های مسافرتی، از کنسلی گسترده‌ی بلیط‌ها از سوی مشتریان خود خبر می‌دهند. بسیاری از کارشناسان، نوروز پیش رو را دوران سختی برای صنعت گردشگری ایران قلمداد می‌کنند.

تاثیرات ویروس کرونا بر صنعت گردشگری جهان

گسترش بیماری

بر اساس برخی گزارش‌ها، بسیاری از مسافران در حال لغو سفرهای خود با کشتی‌های کروز هستند. البته از نظر متخصصان، این یک اتفاق مثبت است. آن‌ها معتقدند که سیستم‌های تهویه هوای کشتی‌های کروز برای پالایش ذرات بسیار کوچک در ابعاد ویروس کرونا طراحی نشده‌اند و اجازه می‌دهند تا بیماری به‌سرعت در کابین‌های کشتی‌ها گسترش یابد.

سیستم تهویه هوای کشتی‌های کروز به‌طور استاندارد و به‌منظور صرفه‌جویی در انرژی، هوای بیرون را با هوای داخل کابین‌ها ترکیب می‌کند. مشکل اینجاست که این سیستم‌ها نمی‌توانند ذرات کوچک‌تر از ۵,۰۰۰ نانومتر را فیلتر کنند. اگر ابعاد ویروس کرونا به‌اندازه‌ی ویروس سارس، یعنی ۱۲۰ نانومتر، باشد، پس سیستم تهویه هوا ویروس را از یک کابین به کابین دیگری منتقل می‌کند.

تاثیرات ویروس کرونا بر صنعت گردشگری جهان

ویروس کرونا در هواپیماها بیشتر از طریق لمس کردن گسترش می‌یابد، زیرا سیستم‌های تهویه هوا در هواپیماها قادر به فیلتر کردن ذراتی به کوچکی ویروس‌ها هستند. اما انتقال ویروس در هوا می‌تواند از طریق دیگر افرادی که در یک ردیف در کنار یکدیگر نشسته‌اند، اتفاق افتد. هرچه فاصله شما نسبت به فرد مبتلا بیشتر باشد، برای خودتان بهتر است.

به‌علاوه، توالت‌ها بزرگ‌ترین منبع انتشار ویروس در هواپیماها هستند. پس یادتان باشد که پیش از خروج از توالت، حتماً درپوش روی توالت‌های فرنگی را ببندید تا با این کار ورود ویروس به هوا را محدودتر کنید. بهتر است تا برای جلوگیری از گسترش ویروس از طریق لمس کردن، همه جا را با الکل ضدعفونی کنید.

حقیقت ترسناک دیگر این است که ۲۰ درصد از مسافران این بیماری را، دانسته یا نادانسته، با خود در هواپیما جابجا می‌کنند. درنتیجه اخیراً ما شاهد تغییر در رفتار مسافران، پس از شیوع این بیماری، بوده‌ایم. آن‌ها از این موضوع نگران هستند که خود در طول پرواز مبتلا شوند یا اینکه با مسافرانی سفر کنند که مبتلا به این ویروس شده‌اند.

پس آیا پرواز همراه با مسافران بیمار خطرناک است؟ این موضوع بستگی به محل نشستن شما در هواپیما دارد. طبق مطالعه‌ی اخیر آکادمی علوم آمریکا، شانس ابتلای ۱۱ نفر از افراد نزدیک به یک مسافر بیمار در هواپیما در حدود ۸۰ درصد است.

تاثیرات ویروس کرونا بر صنعت گردشگری جهان

اطمینان به مسافران

علیرغم این آمارهای نگران‌کننده، کارشناسان صنعت گردشگری نهایت تلاش خود را می‌کنند تا به مسافران اطمینان خاطر دهند و با ارائه راهکارهایی آن‌ها را آرام کنند.

تصورات در برابر واقعیات

بسیاری از افراد تصور می‌کنند که شیوع ویروس کرونا در آسیا و اروپا موجب قرنطینه‌ی کل شهرها در کشورهای این دو قاره شده است. این موضوع حقیقت ندارد و تنها مناطق پرخطر تحت قرنطینه هستند.

برای مثال، درحالی‌که یک منطقه‌ی پرخطر در شمال ایتالیا قرنطینه شده، باقی کشور عاری از ویروس بوده و موردی از ابتلا گزارش نشده است. مثلا، زندگی در فلورانس به روال عادی خود طی می‌شود و تمامی مدارس، دفاتر اداری، موزه‌ها و اماکن دیدنی باز هستند.

اما برخلاف این واقعیات، صنعت گردشگری به سبب ترس ناشی از شیوع کرونا، آسیب فراوانی دیده است. در برخی موارد رزرو بلیط‌ها به نصف کاهش یافته و دلیل احتمالی آن واکنش برخی کشورها از طریق وضع قوانین سرسختانه برای سفر است.

برای مثال، مسافرانی که اخیراً به ایتالیا سفر کرده‌اند، باید به هنگام بازگشت به کشورهای خود، مدتی را در قرنطینه سپری کنند. همین امر باعث می‌شود تا مسافران پیش از سفر به کشورهایی با آمار مبتلایان بیشتر، اندکی تأمل کنند.

تاثیرات ویروس کرونا بر صنعت گردشگری جهان

توصیه هایی برای مسافران

در انتها به سراغ توصیه‌هایی می‌رویم که می‌تواند برای مسافران در رابطه با ویروس کرونا مفید باشد:

همواره اقدامات بهداشتی و نظافتی را رعایت کنید و از دست زدن بی‌مورد به دهان، بینی، چشم‌ها و گوش‌های خود بپرهیزید.ماسک‌ها هیچ کمکی به جلوگیری از ابتلای افراد به کرونا نمی‌کنند، اما خطر پخش ویروس از سوی فرد دارای این بیماری را کاهش می‌دهند.همیشه و در همه جا به موارد بهداشتی و ایمنی توجه کنید.اتفاقات را از دریچه‌ای واقع‌بینانه تماشا کنید و اسیر هیجانات شبکه‌های اجتماعی نشوید.از کارت‌های بانکی و اعتباری به جای پول برای پرداخت استفاده کنید.اگر تصور می‌کنید که سفر در حال حاضر موجب تشویش و نگرانی شما می‌شود، آن را به زمانی دیگر موکول کنید.درصورتی‌که از انجام یا لغو سفر خود مطمئن نیستید، از بیمه‌های مسافرتی کمک بگیرید تا در صورت کنسل شدن برنامه‌های سفر، بتوانید بخشی از هزینه‌های آن‌ها را جبران کنید.اگر در طول سفر خود به آب و مایع دستشویی دسترسی کامل ندارید، از ژل‌های ضدعفونی‌کننده‌ی پایه‌ی الکلی استفاده کنید.به هنگام سوار شدن بر هواپیما، بهتر است تا پیش از نشستن بر روی صندلی، سطوح اطراف خود را با یک دستمال تمیز کنید.از رفتن به مکان‌های شلوغ خودداری کنید. راز مبتلا نشدن به این بیماری، دوری از جمع‌های شلوغ است.از وسایل حمل‌ونقل عمومی کمتر استفاده کنید و در صورت امکان در ساعاتی سوار بر این وسایل شوید که جمعیت کمتری در آن‌ها حضور دارند.

تاثیرات ویروس کرونا بر صنعت گردشگری جهان

اگرچه گسترش ویروس کرونا در جهان در همین چند ماه اخیر آسیب‌های فراوانی به بخش‌های مختلف اقتصادی، ازجمله صنعت گردشگری، وارد آورده است، اما این اتفاق می‌تواند هشداری مفید برای ما باشد.

روند رو به رشد شیوع ویروس کرونا دیر یا زود به پایان می‌رسد، اما به ما یادآوری می‌کند که باید همیشه مراقب موارد ایمنی بود و برای جلوگیری از تکرار چنین وقایع دردناکی تلاش مستمر کرد.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید