آشنایی با جاذبه گردشگری موزه بیزانس و مسیحیت در آتن یونان

نویسنده:

حسین یوسفی

در تاریخ:

یونان کشوری در جنوب شرقی اروپا و جنوب شبه جزیره بالکان است، این کشور از شمال با آلبانی، مقدونیه و بلغارستان و در شرق با ترکیه دارای مرز مشترک زمینی است.

سرزمین اصلی یونان در جنوب و شرق به وسیله دریای اژه احاطه شده و از غرب به دریای یونان محدود است. «یونان» نام فارسی این کشور است.

آشنایی با جاذبه گردشگری موزه بیزانس و مسیحیت در آتن یونان

موزه بیزانس و مسیحیت در آتن که پایتخت تاریخی و قدیمی کشور بسیار زیبای یونان است قرار دارد. این موزه قدرت امپراطوری روم شرقی و آثار به جای مانده از دوران بیزانس و بعد از بیزانس را به نمایش گذاشته است.

این موزه (Byzantine and Christian Museum) در آتن، در نوع خود یکی از مهم ترین موزه های مربوط به هنر بیزانس در سطح جهانی محسوب می شود.

قریب به 25000 آثار متنوع و غنی در این موزه به نمایش درآمده است که در میان آنها می توان به انواع نقاشی، جواهرات، سفال و سرامیک، مجسمه، منسوجات متعلق به روحانیون کلیسا و موارد مربوط به معماری اشاره کرد.

تاریخ تاسیس این موزه به قرن 20 میلادی برمی گردد. هدف این موزه این بوده است تا آثار امپراطوری دوران بیزانس را جمع آوری و محافظت کند.

آثاری که اکنون در اختیار جامعه ی بشریت قرار گرفته است و می توانید به این موزه بروید و از تمام آنها از نزدیک دیدن کنید. این موزه در واقع فرصتی بوده است برای جامعه ی هنری و فرهنگی که آن آثا را برای همیشه داشته باشند.

موزه بیزانس و مسیحیت از زمان تاسیس گسترش پیدا کرده  و بزرگ و بزرگ تر شده است تا اینکه در سال 2010 تمام آثاری که مد نظر بود را در این موزه جمع آوری کردند و آن را تکمیل کردند.

آشنایی با جاذبه گردشگری موزه بیزانس و مسیحیت در آتن یونان

همانطور که گفته شد جمع اوری آثار در این موزه در طی دوران های مختلفی بوده است. بر طبق شواهد آثاری از قرن سه تا بیست و یک میلادی در این موزه جمع شده است.

آثاری که از مناطق مختلف تسالونیکی، صربستان، بلغارستان، جزیره ی کرت و میستراس جمع آوری شده اند. این مناطق زمانی جزو محدوده ی امپراطوری بیزانس یا همان روم شرقی بوده اند.

اگر به ساختمان این موزه نگاه کنید متوجه خواهید شد که شبیه به ویلاهای منطقه ی توسکانی در ایتالیا می باشد. ساختمان این موزه را با نام «ویلای ایلیسیا» (Villa Illissia) می شناسند.

ساخت این بنا در سال 1848 به پایان رسید و تا زمان مرگ «دوشس توفی» محل اقامت او بود و بعد از مرگ، در اختیار دولت قرار گرفت.

ساختمانی که در سال 1948 به سبک رنسانس توسکانی ساخته شد. این بنا در داخل حیاطی بزرگ و زیبا قرار دارد. معماری این ساختمان در نوع خود بسیار جذاب و دیدنی است و نمونه های مشابه آن را به ندرت در آتن خواهید دید.

اگر به این موزه بروید و آثار به نمایش گذاشته را از نزدیک ببینید متوجه خواهید شد که تا چه اندازه قدرت و نفوذ بیزانس یا همان روم شرقی زیاد بوده است.

از جمله آثار کم نظیری که در این موزه وجود دارد می توان به موزاییک مریم مقدس اشاره کرد که به قرن سیزدهم میلادی و قسطنطنیه برمی گردد. در کل از این موزاییک، 40 مورد در کل دنیا وجود دارد. در دو دسته بندی کلی می توان آثار این موزه را به «گروه دوران بیزانس» و «گروه از بیزانس تا امروز» تقسیم کرد.

در بازدیدهای خود از گروه اول گویی در زمان به عقب می روید و خواهید دید که چگونه ساختارهای سیاسی، مذهبی، اقتصادی و اجتماعی دوران باستان از قرن دوم بعد از میلاد تا دوران بیزانس دستخوش تغییر و تحول می شود.

آشنایی با جاذبه گردشگری موزه بیزانس و مسیحیت در آتن یونان

حوادث مهمی در طول دوران یونان اتفاق افتاده است. یکی از این اتفاقات، اعلام کردن دین مسیحیت به عنوان دین رسمی در سال 313 توسط امپراطور کنستانتین بزرگ بود.

در کنار رسمی کردن دین مسیحین به عنوان دین رسمی به دیگر مذهب ها نیز آزادی داده شد. دیگر اتفاق مهم در آن زمان ها، انتقال پایتخت از شهر رم به قسطنطنیه بود که در سال 330 انجام شد.

تاثیر این دوگانگی بر رو کشور را به خوبی در این موزه متوجه خواهید شد. و اما بخش گروه دوم که از بیزانس تا امروز می باشد کارهایی از قرن های 15 تا 20 میلادی وجود دارند که این آثار نیز نشان می دهند چگونه امپراطوری بیزانس یا همان روم شرقی به مرور زمان کاهش پیدا کرده و کوچکتر شده است.

قطعا بازدید از این موزه و آثار گرانبهایی که در آن وجود دارد باید در اولویت های بازدید های شما قرار بگیرد. در آتن علاوه بر اینجا موزه های ارزنده ی دیگری نیز وجود دارد.

از جمله آنها می توان به موزه ملی باستان شناسی آتن اشاره کرد که آنجا نیز جایی بسیار دیدنی است و گفته می شود بزرگترین موزه ی یونان است. در کنار باغ ها، معابد، جاهای تاریخی بازدید از موزه های آتن را فراموش نکنید.

در همجواری های این موزه، کافه ای وجود دارد که برای استراحت و وقت گذرانی بعد از بازدید از موزه بسیار جای مناسبی است. باغ هایی در موزه بیزانس و مسیحیت وجود دارد که در آنها گل های بسیار زیبا و معطری کاشته شده اند.

فواره های همیشه جوشان و در کنار اینها سه نمایشگاه کوچک نیز در این باغ ها وجود دارند که می توانید از آنها نیز بازدید کنید. چاهی در این جا قرار دارد که نام آن «چاه سیسترن» (Well-Cistern) است.

آشنایی با جاذبه گردشگری موزه بیزانس و مسیحیت در آتن یونان

این چاه نحوه ی آبرسانی در آتن دوران باستان را به خوبی نمایش می دهد. علاوه بر این ها بهشت (paradise)، نحوه ی تفکر در مورد بهشت و زندگی پس از مرگ را نشان می دهد.

بخش دیگری به نام «رودخانه ی ایلیسوس» وجود دارد که چگونگی توسعه ی مناظر اطراف این رودخانه از قدیم تا زمان جدید را نشان می دهد. در کنار موزه ی بیزانس و مسیحیت، باغ ملی آتن، موزه های جنگ و منطقه ی باستانی «لوکیوم» یا همان «لیسیون ارسطو» قرار دارد. در این میان موزه ی بیزانس و مسیحیت مدیریت مورد آخر را بر عهده دارد.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید