جاهای دیدنی برای سفرهای نوروزی

نویسنده:

حسین یوسفی

در تاریخ:

با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال و همچنین به مشام رسیدن بوی بهار، زمزمه ای نیز در گوشه و کنار و در بیشتر خانواده های ایرانی به گوش می رسد که تعطیلات نوروز را چگونه بگذرانیم و یا چه مقصدی را برای تعطیلات نوروز خود انتخاب کنیم.

اما اولین قدم پیش از هر اقدامی برای سفر، برنامه ریزی و تعیین مقصد، محل اقامت، نوع سفر و رسیدن به مقصد است تا در طول سفر بتوان خاطری آسوده داشت و ایام خوبی را تجربه کرد.

سفر به شمال کشور

یکی از مقاصد مرسوم، پرطرفدار و خاطره انگیز در لیست سفرهای داخلی کشور، سفر به شمال ایران است که همواره در ایام نوروز نیز به عنوان یکی از اصلی ترین انتخاب ها بشمار می آید.

وجود دریا، آب و هوای مناسب و غذاهای محلی دلچسب، برخی از دلایل اصلی سفر به مناطق شمالی کشور به حساب می آیند و بی شک با حضور در این مناطق و بهره مند شدن از این عوامل، می توانید نوروزی خاطره انگیز را در کنار دوستان و خانواده خود سپری کنید.

جاهای دیدنی برای سفرهای نوروزی

بندر چابهار

بندر چابهار به دلیل موقعیت جغرافیایی مناسب، یکی از مهمترین شهرهای تجاری و تفریحی کشور به شمار می آید. این شهر دارای آب و هوایی منحصر به فرد است به طوری که در تابستان خنکترین بندر و در زمستان گرمترین بندر کشور می باشد و همین نکته سبب شده تا در تمام فصول سال به ویژه ایام نوروز یکی از محبوب ترین مقاصد سفر به شمار آید.

چابهار در کنار دریای زیبا و نیلگون و آب و هوایی بسیار دل انگیز، بناهای تاریخی و طبیعی بسیاری دارد که به جذابیت این شهر، قدرتی دو چندان می بخشد.

جاهای دیدنی برای سفرهای نوروزی

سواحل خلیج فارس

اگر قصد دارید در نوروز به جنوب کشور سفر کنید، نمی توان به راحتی از سواحل زیبای خلیج فارس و آب و هوای دلنشین بهار این منطقه گذر کرد. بوشهر و بوی ماهی های تازه و نسیم بهاری در کنار بندر، روح و روانتان را تازه می کند. تاریخ بندر بوشهر به دوران ساسانی برگشته و گویند سنگ بنای این بندر را اردشیر ساسانی بنا نهاده است.

در سفر به این شهر نباید دیدار از ریشهر، آب انبار قوام، خانه قاضی، عمارت ملک، گوردختر، عمارت دهدشتی، مدرسه گلستان، امامزاده عبدالمهیمن، قبر ژنرال انگلیسی، آرامگاه اصفهانی، معبد خدادریا، کلیسای مسیح مقدس، قلعه هندی ها، کنیسه یهودیان، قبرستان انگلیسی ها و عمارت حاج رییس را فراموش کرد.

جاهای دیدنی برای سفرهای نوروزی

اصفهان

اصفهان، نصف جهان و مهد فرهنگ و هنر ایران و جهان است و با معماری منحصر به فردش یکی از شهرهای پر طرفدار برای سفرهای نوروزی شناخته می شود.

اصفهان شهر بلوارهای زیبا ,تونل ها , پل های سرپوشیده , کاخ ها , مساجد و مناره های منحصر فرد است که به این شهر شهرتی جهانی داده و در تمام ایام سال، چشم های بسیاری از گوشه و کنار جهان به این همه زیبایی و کمال خیره می شود.

یکی از مزیت های سفر به این شهر در ایام نوروز این نکته است که، تنها در این ایام درب های مدرسه چهار باغ به روی بازدید کنندگان باز می شود و در دیگر ایام سال این درها بسته است.

جاهای دیدنی برای سفرهای نوروزی

شیراز

شیراز شهر بهار نارنج و باغ های دلگشا است. شهری مملو از تمدن، اصالت و قدمت که وجود خانه ها، بناها و مسجدهای قدیمی این شهر مهر تاییدی است بر اصالت این شهر.

به عنوان شکوه و زیبایی جاذبه‌های تاریخی و دیدنی شیراز می‌توان از آتشکده صمیکان، آرامگاه حافظ، آرامگاه خواجوی کرمانی، آرامگاه سعدی، ارگ کریم‌خان، باغ جهان‌نما، باغ ارم، باغ تخت، باغ چهل‌تن، باغ دلگشا، باغ عفیف‌آباد، باغ نارنجستان قوام، باغ هفت‌تن، خانه صالحی، چاه مرتاض علی، حمام باغ نشاط، عمارت باغ ایلخانی، عمارت باغ نشاط، عمارت دیوانخانه، عمارت کلاه‌فرنگی باغ نظر، مسجد نصیرالملک، قصر ابونصر، قلعه کک‌ها، مدرسه آقاباباخان، مدرسه خان، موزه پارس، موزه هفت‌تنان و نقش برجسته بهرام در برم دلک اشاره کرد.

همچنین از جاذبه‌های طبیعی این شهر نیز می‌توان به آبشار کوهمره سرخی، برم‌دلک، پارک قلعه‌بندر، پارک ملی بمو، باغ پرندگان شیراز، پیربناب، چشمه جوشک، چشمه خارگان، چشمه ریچی، دریاچه دشت ارژن، دریاچه مهارلو، رکن‌آباد، رودخانه قره‌آغاج، روستای قلات، کوه سبزپوشان، گردشگاه آتشکده، گردشگاه چاه‌مسکی، گردشگاه چشمه سلمانی و گردشگاه هفت‌برم نام برد.

جاهای دیدنی برای سفرهای نوروزی

کرمان

با شنیدن نام کرمان، بی شک بوی خشت به مشام می رسد. بوی خشتی که از ارگ بم برخواسته و مشام هر مسافر نوروزی را نوازش می کند .اگر اهل تاریخ هستید، هویت واقعی تاریخ کرمان را در تمدن های تل ابلیس، تپه یحیی و شهداد جست و جو کنید.

مسجد ملک نیز یکی دیگر از بناهای مقدسی است که در برنامه ریزی سفر نوروزی به کرمان، باید گنجانده شود. این مسجد از مهم ترین بناهای معماری کرمانی است که به روایتی قدمت آن به سال ۴۷۸ قمری بر می گردد و به فرمان تورانشاه سلجوقی ساخته شده است. اما از مهم ترین و به یادگارماندنی ترین آثار هنر معماری در قرن هشتم، مسجد جامعه مظفری و مسجد پامنار است.

جاهای دیدنی برای سفرهای نوروزی

مشهد شهر خورشید

بهترین مقصد سفر نوروزی برای سیاحت و زیارت که میتوان انتخاب کرد، بی شک مشهد مقدس است. وجود مبارک امام هشتم شیعیان در این شهر و آغاز سال نو در کنار حرم امام رضا (ع) این نوید را می دهد که سالی پر از برکت و سلامتی را پیش رو خواهید داشت. ناگفته نماند که با وجود حرم رضوی، این شهر در تمام طول سال میزبان مسافران داخلی و خارجی بوده و در نوروز جز شهرهای شلوغ برای سفر به شمار می آید.

جاهای دیدنی برای سفرهای نوروزی

با ورود به شهر مشهد اولین چیزی که شما را جذب خود کرده و روح و روان را صیغل میدهد، حرم مطهر امام رضا(ع) می باشد. در ادامه میتوانید از مناطق تاریخی و تفریحی این شهر هم بهره ببرید که برای مثال می توان از غار و سد کارده, روستای پاژ, روستای نغندر, طرقبه, پارک جنگلی و باغ وحش وکیل آباد, موزه مردم شناسی و حمام مهدی قلی بیک, آرامگاه حکیم ابوالقاسم فردوسی, بقعه پیر پالاندوز, پارک کوهسنگی, سرزمین موج های آبی, پارک ملت, شاندیز، طرقبه و … نام برد.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید