کول چپ ،‌ جاذبه گردشگری زیبا و معروف استان لرستان

نویسنده:

حسین یوسفی

در تاریخ:

هر چه زیبایی در طبیعت دیدن رو کنار بذارید ، می خوام شما رو به منطقه ای دعوت کنم که نزدیکترین توصیف بهش رو میشه بهشتی در لرستان تصویر کرد. روستای کول چپ ، روستایی از توابع  شهرستان پلدختر در استان لرستانه که به یکی از پر طرفدارترین جاذبه های گردشگری لرستان تبدیل شده . این منطقه تابلوی زیبایی از کنده کاری های خلقت روی صخره هاست .

کول چپ ،‌ جاذبه  گردشگری زیبا و معروف استان لرستان

نمایشگاهی از صخره های سخت که یادآور زاگرس نشین بودن لرستان و  طبیعتی زیبا ، که برگرفته از آب و هوای مطبوع پلدختره ، در کول چپ مجتمع شده . تخته سنگ های زیبایی که انگار برش داده شدن تا به این شکل دراومدن و آبشاری زیبا در دل این منطقه به اسم آبشار کول چپ که صدای گوشنواز ریزش آبش از روی صخره ای بزرگ و صیقل خورده  بی نظیره، از ویژگی های منطقه کول چپ به شمار میره.شفافی آب این آبشار ، تداعی کننده زیبایی بلوره و زیابیی آبشار با حوضچه هاش چندین برابر میشه.

کول چپ ،‌ جاذبه  گردشگری زیبا و معروف استان لرستان

در گویش پلدختری ، کول به معنی دره ی عمیقه که توسط دیوار ها محصور شده و چون این دره در سمت چپ جاده ی خرم آباد به اندیمشک (خرم – زال ) هست ، به این منطقه کول چپ گفته میشه.البته مردم محلی دلیل دیگه ای هم دارن ، و میگن که صخره ها برای به وجود اومدن این دره اصطلاحا چپ کردن. این منطقه ، به خاطر اینکه دره بوده و دنج هم بوده امنیت بالایی داشته و مردمش زندگی آروم و راحتی داشتن . این منطقه به لحاظ تاریخی هم حرف های زیادی برای گفتن داره . توی اطراف این منطقه نشونه هایی از غار نشینی دیده شده. بنا ها و آسیاب هایی تاریخی داره که نشون میده تعداد ساکنین این محله زیاد بوده. از زیبایی های دیگه ی کول چپ ، باغ های چشم نواز و پربار انار و انگوره که خنکای خودشون رو بر سر مسافران و گردشگران هم گستردن.

کول چپ ،‌ جاذبه  گردشگری زیبا و معروف استان لرستان

آبشار فصلی کول چپ در استان لرستان واقع است. این آبشار فصلی در ۷۵ کیلومتری محور خرم آباد به اندیمشک در مسیر اتوبان جدید (پل زال ) قرار دارد. در پای این آبشار یکی از زیستگاه های سمند لرستانی است که در خطر انقراض نسل قرار دارد.

کول چپ ،‌ جاذبه  گردشگری زیبا و معروف استان لرستان

ریزش قطرات آب در دل کوه باعث ایجاد اشکالی زیبا در دل سنگها شده که قابل توجه است. آبشار از فراز تخت سنگی بزرگ به پایین میلغزد. آبشار در ارتفاع 923 متری از سطح دریا واقع شده است. در اطراف این منطقه آثاری از زندگی غار نشینی مشاهده شده است. کول چپ، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان پلدختر در استان لرستان است. این روستا در دهستان جلوگیر قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۵۷ نفر (۱۴خانوار) بوده‌است.

 

محصولات سفر

2 دیدگاه دربارهٔ «کول چپ ،‌ جاذبه گردشگری زیبا و معروف استان لرستان»

  1. با سلام
    بهتر بود بجاي تكرار مواردي كه در همه سايتها درج شده اند به مسائل ديگري از حمله جاده دسترسي، سختي مسير، ماشين رو بودن يا نبودن مسير، زمان پياده روي، امكان حضور افراد مسن و زنان و اينجور موارد مي پرداختيد

    پاسخ
    • سلام جناب ولی پوری متشکر از نکته نظرتون
      اما اطلاعات ما از این راه دور به همین اندازه است . از نظرات شما برای بروزرسانی و تکمیل اطلاعات این مطلب استفاده میکنیم.

      پاسخ

دیدگاه خود را بنویسید