جاهای دیدنی دهدز ، بلندترین نقطه استان خوزستان

نویسنده:

حسین یوسفی

در تاریخ:

دهدز شهری است از شهرهای شهرستان ایذه در شرق استان خوزستان. این شهر در بخش دهدز از توابع شهرستان ایذه قرار گرفته و در سال ۱۳۸۵، تعداد ۳٫۸۶۸ نفر جمعیت داشته‌است. مردم دهدز همگی بختیاری می‌باشند و دارای آب و هوای بسیار معتدل میباشد که جاذبه های گردشگری طبیعی فراوانی از جمله کوهستان و رودخانه و باغات زیبائی می باشد.

جاهای دیدنی دهدز ، بلندترین نقطه استان خوزستان

دهدز با داشتن روستاهای متعدد و طبیعت زیبا، دریاچه پشت سد کارون۳ و نقاط گردشگری بسیار متوع در خوزستان شناخته شده است. مردم دهدز همگی بختیاری می‌باشند و دارای آب و هوای بسیار معتدل و همچنین جاذبه های گردشگری طبیعی فراوانی از جمله کوهستان و رودخانه و باغات زیبائی می باشد.

روستای شیوند به دلیل همجواری با دریاچه سد و رودخانه کارون از یکسو و رشته کوههای زاگرس با جنگلهای بلوط، رودخانه ها، آبراهها، آبشارها، صخره‌‎ها و نیز برخورداری از طبیعت مطلوب از سوی دیگر از جذابیتهای بی نظیری برای گردشگری برخوردار است.

سد کارون ۳ یکی از بزرگ‌ترین سدهای ایران است که بر روی رودخانه کارون در جنوب غربی ایران بسته شده‌است.

هدف از احداث سد و نیروگاه کارون ۳، تأمین بخشی از برق مورد نیاز کشور ایران و نیز کنترل سیلاب‌های مخرب است. ساختگاه سد و نیروگاه کارون ۳ در ۲۸ کیلومتری شرق شهرستان ایذه و در فاصله ۶۱۰ کیلومتری مصب رودخانه کارون در شمال شرقی استان خوزستان است. این طرح در حدود ۱۲۰ کیلومتری بالادست سد شهید عباسپور (کارون ۱) قرار دارد. فاصله هوایی طرح کارون ۳ از اهواز، تقریباً ۱۴۰ کیلومتر است.

جاهای دیدنی دهدز ، بلندترین نقطه استان خوزستان

دریاچه عظیم پشت سد به استثنای مشکلاتی که برای محیط زیست و ساکنین برخی از روستاهای حاشیه رودخانه ایجاد کرده است، منطقه ای زیبا و بی نظیر را شکل داده است.

دهكده توريستي زراس

يكي از جاذبه هاي توريستي جديد و تازه تاسيس شده در منطقه دهدز دهكده توريستي زراس است.كه يكي از مناطق بسيار زيبا  و خوش آب و هوا بخصوص در فصل زمستان و بهار است .

این دهکده هم اکنون در حال احداث است، و چند بخش کوچک آن به بهره برداری رسیده است.

جاهای دیدنی دهدز ، بلندترین نقطه استان خوزستان

امامزاده شاهپور (شهپیر)در سال ۱۳۸۳ با آغاز آبگیری سد کارون ۳ ، چون آرامگاه امامزاده شهپیر نیز در محدوده دریاچه سد قرار می گرفت. با اخذ مجوز لازم از مراجع عظام شیعه، قبر امامزاده به مکان مرتفع تری انتقال پیدا کرد.

روستای غریبی ها

قبل از آب گیری سد کارون۳ شامل روستای های: درب غریبی ها، اسلام آباد، ده کهنه میر احمد غریبی، شهرک غریبی (روستای پلکانی و زیبایی که در جریان آب گیری از بین رفته است)

هم اکنون بخشی از این روستاها بعد از آبگیری سد به قسمت های بالاتر که در عکس قابل مشاهد است نقل مکان کرده اند.

این روستا ها دارای طبیعتی بکر، آبشار های متعدد و باغات متنوعی می باشد.

جاهای دیدنی دهدز ، بلندترین نقطه استان خوزستان

محصولات سفر

4 دیدگاه دربارهٔ «جاهای دیدنی دهدز ، بلندترین نقطه استان خوزستان»

دیدگاه خود را بنویسید