آبشار شاهاندشت ، آبشاری مرتفع در دل هراز

نویسنده:

حسین یوسفی

در تاریخ:

اگر برای یک هدف گردشگری خاص جستجو میکنید آبشار شاهاندشت می تواند یک طبیعت گردی متفاوت برای شما رقم بزند بطوریکه از مرتفع ترین آبشار مازندران دیدن میکنید

آبشار شاهاندشت ، آبشاری مرتفع در دل هراز

یکی از مقاصدی که همیشه به هنگام برنامه ریزی سفر، جایگاه خاصی برای بسیاری از گردشگران دارد، جاذبه های طبیعی هستند که هر یک زیبایی خاصی دارند. خطه ی شمالی ایران، یکی از مقاصد گردشگری می باشد که به سبب داشتن طبیعتی تماشایی، مناظر و چشم انداز های حیرت انگیز، جاده های زیبا، جنگل ها و ارتفاعات متعدد شهره خاص و عام است. شیب تند رشته کوه های البرز که سرچمه ی رودهای فراوانی را در خود جای داده است باعث شده تا  استان مازندران میزبان خوبی برای آبشارهای کوچک و بزرگ زیادی شود که در جای جای این دیار به چشم می خورند.

آبشار شاهاندشت ، آبشاری مرتفع در دل هراز

برخی از این آبشارها در ارتفاعات قرار دارند و برخی دیگر در قلب جنگل های انبوه واقع شده و هر یک جلوه های متفاوتی را به نمایش گذاشته اند. پیش از این به یکی از این آبشارها سر زدیم و در مطلب زیر آن را به طور کامل معرفی نمودیم:

چرا آبشار شاهاندشت؟

– این آبشار مرتفع ترین آبشار در استان مازندران به شمار می رود.

– آبشار شاهاندشت در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است.

– آبشار شاهاندشت مجموعه ای تماشایی از آبشارها را در خود جای داده و بر زیبایی طبیعت افزوده است.

آبشار شاهاندشت ، آبشاری مرتفع در دل هراز

آبشار شاهاندشت | مرتفع ترین آبشار مازندران

در گوشه ای از طبیعت استان مازندران، منظره ای تماشایی نگاه ها را به خود خیره می کند و در میان انبوه درختان، آبشار پُر آب شاهاندشت، خودش را به ما می نمایاند. این آبشار بر روی یک‌ کوه هرمی شکل و در کنار روستایی به همین نام به پایین می‌ریزد.

آنچه پیش روی ماست به عنوان مرتفع ترین آبشار مازندران شناخته می شود که ۶۲ متر ارتفاع دارد و نامش در سال ۱۳۹۰ با شماره ۱۸۰ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است.

آبشار شاهاندشت ، آبشاری مرتفع در دل هراز

دیدنی ها و تفریحات آبشار شاهاندشت

سفر به آبشار شاهاندشت، فرصت های خوبی را برای خلق خاطره های به یاد ماندنی به شما می دهد:

۱- پیاده روی در طبیعت

یکی از لازمه های رسیدن به آبشار شاهاندشت، پیاده روی در مسیری زیبا است که بر جذابیت های سفر شما می افزاید. این پیاده روی به شما فرصت می دهد تا از مناظر زیبای اطراف لذت ببرید و لحظاتی را به دور از شهر و آلودگی هایش سپری نمایید.

آبشار شاهاندشت ، آبشاری مرتفع در دل هراز

۲- پیک نیک و عکاسی

با بردن اغذیه مناسب و وسایل لازم می توانید مدت زمانی را در کنار آبشار و زیر سایه درختان بمانید و از بودن در آغوش طبیعت لذت ببرید. همچنین می توانید در مدت حضور خود در کنار آبشار به شکار تصاویر ناب از این طبیعت دیدنی بپردازید و یادگاری های خوبی را برای خود تهیه نمایید.

آبشار شاهاندشت ، آبشاری مرتفع در دل هراز

۳- صعود و فرود از آبشار

یکی از تفریحات هیجان انگیز در آبشار شاهاندشت، صعود و فرود از آن است که البته نیازمند وسایل و تجهیزات لازم می باشد. به جهت این کار باید از قسمتی موسوم به کارگاه در دیواره های آبشار که از امنیت کافی برای این کار برخوردار است، اقدام شود.

آبشار شاهاندشت ، آبشاری مرتفع در دل هراز

۴- آب بازی و آب تنی

سقوط آب از این آبشار به حدی شکوهمند است که نمی توانید از لمس قطرات آب در امان باشید. به زیر آبشار بروید و از تجربه ی آب بازی لذت ببرید.

آبشار شاهاندشت ، آبشاری مرتفع در دل هراز

۵- بازدید از قلعه ملک بهمن

دقیقا در کنار آبشار شاهاندشت، قلعه ای سه هزار ساله به نام ملک بهمن قرار دارد که پس از فتح در سال ۱۰۰۵ هجری توسط شاه عباس صفوی به شکل کنونی خود درآمد. این قلعه به قلعه ملک قلاع نیز مشهور است و یکی از بزرگترین قلعه های کوهستانی در البرز ایران می باشد که سنگ و نوعی ساروج (مخلوطی از شیر و تخم مرغ و نوعی خاک)، مصالح استفاده شده در آن را تشکیل می دهند.

در گذشته در کنار این قلعه کانالی وجود داشت که آب پس از جمع شدن در آن به سمت آبشار می رفت و به پایین می ریخت.

آبشار شاهاندشت ، آبشاری مرتفع در دل هراز

منشا این آب کجاست؟

آب این آبشار از محلی به نام تنگه ی الیاس سرچشمه می گیرد. در این تنگه حدود ۸ تا ۱۰ چشمه وجود دارد که آبی گوارا را از زمین راهی آبشار شاهاندشت می کنند.

آبشار شاهاندشت ، آبشاری مرتفع در دل هراز

کجا بمونیم؟

برای بازدید از آبشار شاهاندشت می توانید در خانه های محلی یا هتل ها و مهمانسراهای اطراف اقامت کنید. همچنین پیش از رسیدن به روستای شاهان دشت آلاچیق هایی وجود دارند که می توانید از آنها استفاده نمایید. کمپینگ در طبیعت نیز یکی دیگر از گزینه های پیش روی شما برای اقامت است.آبشار شاهاندشت ، آبشاری مرتفع در دل هراز

بهترین فصل سفر

بهترین زمان سفر به آبشار شاهاندشت اواخر اردیبهشت ماه تا اوایل مهرماه می باشد، در فصول دیگر به علت شرایط نامناسب جوی رسیدن به آن مشکل است.

آبشار شاهاندشت ، آبشاری مرتفع در دل هراز

راه دسترسی

آدرس آبشار شاهاندشت :  ۶۵ کیلومتری شهر آمل، روستای شاهاندشت

راه دسترسی

برای رسیدن به این آبشار، وارد جاده هراز شوید. در ۸۶ کیلومتری تهران در نزدیکی منطقه گزنک و روستای شنگلده در منطقه لاریجان پل فلزی و معروف وارنا را خواهید دید که روی رودخانه هراز ساخته شده است و به عنوان گذرگاه منطقه امیری مورد استفاده قرار می گیرد. با عبور از روی پل و بلافاصله بعد از آن وارد مسیر آسفالته ی سمت راست خود شوید که در کنار رودخانه هراز و برخلاف جهت آب ادامه پیدا می کند. پس از ۲ کیلومتر به روستای شاهاندشت می رسید و باید خودروی خود را در آن پارک نمایید و ادامه ی مسیر را پیاده طی کنید. در مسیر رسیدن به آبشار تابلوی کوچکی برای راهنمایی شما وجود دارد و پس از گذر از کنار يک قبرستان و مسجد قديمي دو راه را پیش روی شما قرار می دهد:

* مسير شمالي که از بالاي روستا می گذرد و شما را مستقيما به بالاي آبشار و منظره روبروي آن هدایت می کند. اين مسير کمي ناهموار است و به دلیل وجود تخته سنگ هاي بزرگ و شيب تند تنها می توان از آن گذر کرد و جایی برای اتراق ندارد.

* مسير جنوبي روستا که هموارتر و طولانی تر است و به پايين آبشار ختم می شود.  این مسیر مکان های مناسبی برای اتراق و چادر زدن دارد.

آبشار شاهاندشت ، آبشاری مرتفع در دل هراز

لذت سفر به شاهاندشت

نزدیکی آبشار شاهاندشت به کلان شهر تهران، فاصله نسبتا کم این آبشار از جاده هراز، عدم نیاز به پیاده روی زیاد یا کوه پیمایی، زیبایی وصف ناپذیر این منطقه و عظمت و طراوت خود آبشار شاهاندشت، باعث شده است تا قابلیت های این منطقه برای جذب گردشگر به طور چشم گیری افزایش یابد. سفر به قصد دیدن این آبشار، به خلق لحظات و خاطراتی خوش در کنار خانواده یا دوستانتان می انجامد.

آبشار شاهاندشت ، آبشاری مرتفع در دل هراز

آب تنی و آب بازی یکی از هیجان انگیز ترین فعالیت هایی است که می توانید در آبشار شاهاندشت تجربه کنید. البته به یاد داشته باشید که یک دست کامل لباس اضافه به همراه خود ببرید. مگرنه مجبور خواهید شد در هوای خنک اطراف آبشار با همان لباس ها سر کنید.

اگر از دوستداران هنر عکاسی و به خصوص عکاسی از طبیعت هستید، این مکان می تواند برای شما سوژه های بی شماری را برای خلق عکس هایی ناب ایجاد کند. البته مراقب باشید! دوربین شما ضد آب نیست.

در سفر به این منطقه، لذت پیکنیک در کنار خانواده را فراموش نکنید. زیر سایه درختان، زیرانداز خود را پهن کنید و بساط جوجه و کباب خود را به پا کنید!

اگر با همسر خود به این منطقه سفر کرده اید، پیاده روی در طبیعت زیبای روستای شاهاندشت می تواند برای شما و همسرتان بسیار دلچسب باشد. پیاده روی در طبیعت زیبای این روستا باعث می شود تا لحظاتی از دغدغه های زندگی معمول خود خارج شوید و به طول عمر شما می افزاید!

فاصله از مرکز استان و شهرهای اطراف

ساری: ۱۴۵ کیلومتر

آمل: ۷۵ کیلومتر

دماوند: ۵۴ کیلومتر

موقعیت آبشار شاهاندشت بر روی نقشه

موقعیت جغرافیایی  E۵۲۱۵۲۷ N۳۵۵۴۳۱

بهترین زمان بازدید از آبشار

در فصول زمستان و پاییز، منطقه شاهاندشت دارای آب و هوایی بسیار سرد می باشد. بنابراین بهترین فصل سفر به این منطقه فوصول بهار و به خصوص تابستان می باشد. یعنی بین ماه های اردیبهشت تا شهریور هر سال.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید