جاذبه های طبیعی شهرستان گالیکش

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

گالیکش یکی از شهر ‌های استان گلستان واقع در شمال ایران است.که شامل جاذبه های گردشگری فراوان استان گلستان میشود که این شهرستان به لطف داشتن استعدادهای خدادادی و شرایط مساعد آب و هوایی و جغرافیایی دارای جاذبه ها و اماکن دیدنی بسیاری است. این جاذبه ها به جاذبه های تاریخی ، طبیعی و گردشگری ، جاذبه های و اماکن مذهبی و جاذبه های صنایع دستی و هنرهای سنتی تقسیم می شود.

تالاب سولوکلی گالیکش

برای رفتن به تالاب سولوکلی ابتدا به روستای تنگراه از توابع بخش لوه شهرستان گالیکش می‌رویم و پس از طی 13 کیلومتر راه شوسه به روستای قوشه چشمه از توابع این بخش می‌رسیم. روستای قوشه چشمه یکی از سه‌راه دسترسی به تالاب سولوکلی است. از روستاهای سوار و زاو شهرستان کلاله نیز می‌توان به سمت این تالاب رفت اما مسیر دسترسی از روستای قوشه چشمه هموارتر است.تالاب سولوکلی در شمال پارک مکی گلستان و از زیستگاه‌های اصلی ببر مازندران درگذشته بوده است. آب تالاب سولوکلی از چشمه تأمین می‌شود. چشمه تالاب سولوکلی در فصول پرآبی محیط آبی وسیعی را در پارک به وجود می‌آورد که ازنظر تنوع اکوسیستمی بسیار حائز اهمیت است. چشمه‌های پارک ملی گلستان مهم‌ترین منابع آبی پارک را تشکیل می‌دهند که در تمام سطح آن پراکنده‌اند اما جنوب غربی پارک از چشمه‌های بیشتری برخوردار است.حداکثر عمق این تالاب یک متر است و 4 هکتار مساحت دارد و از نقاط بکر و بسیار زیبا در کشور است.

غار سيد رشيد

در حدود يک کيلومتری جنوب شرقی روستای سر حمام در دهستان فارسيان بخش گاليکش شهرستان مينودشت قرار دارد.اطراف غار سيد رشيد دارای پوشش جنگلی بوده و بر نماي ورودی آن چشم انداز زيبايی وجود دارد.

آدرس : استان گلستان، شهرستان مینودشت، دهستان فارسیان بخش گالیکش، یک کیلومتری جنوب شرقی روستای سر حمام

چشمه لال

چشمه لال در 40 کیلومتری شرق شهرستان مینودشت و20 کیلومتری شهر گالیکش و در حاشیه جاده بین المللی گالیکش – مشهد در نزدیکی روستای بش اویلی قرار دارد. دلیل نام‌گذاری چشمه به لال این است که آب این چشمه در سکوت کامل از درون کوه بیرون آمده و بدون صدا از وسط جنگل می گذرد و پس از طی مسیری کوتاه به رودخانه دوغ که از پارک ملی گلستان سرازیر می‌شود، پیوسته و پس‌ازآن به سد گلستان می‌ریزد. 

دشت شقایق گالیکش

دشت شقایق های وحشی در روستای پادلدل از توابع بخش مرکزی شهرستان گالیکش مناظر چشمگیری را خلق کرده است. هرساله در اردیبهشت‌ماه همزمان با جلوه گری مناظر طبیعی در سراسر کشور، روستاهای دهستان نیلکوه و بخصوص روستای پادلدل شاهد رویش شقایق‌های سرخ است.در بهار اراضی پادلدل یکسره سرخ است که چشم هر بیننده‌ای را به خود خیره می‌کند.

آبشار آق سو

آبشار آق سو به فاصله 42 کیلو متری از شهر گالیکش و در انتهای شرق پارک ملی گلستان واقع است. حوضچه های طبیعی این آبشار بصورت طبیعی و پله ای آب را از سرچشمه آبشار به انتهای مسیر می رساند. میزان دبی آب این آبشار 30 لیتر بر ثانیه است.  این آبشار سرانجام وارد رودخانه مادرسو شده و به گرگان رود می ریزد.آبشار آق سو در تمام فصول سال آب دارد و حتی در فصل کم آبی هم، تماشایی است.ترکیب صخره های خوش فرم خزه ای با آب زلال این آبشار، جلوه ای دیدنی به آن داده است.

وجه تسمیه آبشار آق سو: آق سو یک واژه ترکی است و به معنای آب سفید می باشد.

منطقه ییلاقی پاکندس

منطقه ییلاقی پاکندس در گالیکش همان جایی است که سالیانه گردشگر زیادی را از مناطق مختلف به سوی خود می خواند تا آنها را با زیبایی های کم نظیر آفریدگار هستی بیشتر و بهتر آشنا کند. یکی از ویژگیهای این منطقه آب و هوای بسیار عالی و مطبوع، وجود چشمه های خنک، مراتع سرسبز ضمن وجود گل ها و گیاهان دارویی است که بر جذب گردشگران منطقه افزوده است.

برای رسیدن به منطقه ییلاقی پاکندس از خیابان گلزار شهدا شهر گالیکش پس از گذر از مسیر پارک جنگلی گالیکش، روستاهای کوهستانی آب پران، یورت کاظم، یورت زینل، تفرجگاه طبیعی تیمور دره و دهها مناظر زیبای جنگلی در مسیر رودخانه اوغان، چشمه سارها و دره های عمیق و خوش منظر پس از طی ۲۲ کیلومتر به روستای توریستی – تاریخی فارسیان فرنگ می رسید.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید