بنر هدر

زیباترین دیدنیهای گردشگری رابر

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

شهرستان رابر در جنوب غرب استان کرمان واقع شده و همه آن را با طبیعت و محصولات طبیعی‌اش می‌شناسند و بعلت استقرار در محدوده‌ی کوهستانی ،آب و هوایی مطبوع و مناظر و چشم‌انداز‌های زیبا و دلپذیری دارد. شهرستان رابر، یکی از قطب‌های گردشگری استان کرمان محسوب می‌شود .وجود طبیعت بکر، آب هوای مطبوع و مناظر چشم انداز‌های چهار فصل، گیاهان دارویی، قله‌های بلند، دشت‌های سرسبز و آبشار‌ها و چشمه سار‌های خروشان در کنار بقاء متبرکه و مدفن امام‌زادگان زیبایی‌های این شهرستان را دو چندان کرده است. از آنجا که شهرستان رابُر دارای ذخایر طبیعی بکر فراوانی است و بصورت عام، این شهرستان را با طبیعت و محصولات طبیعی اش می‌شناسند شناخت منابع طبیعی و گیاهان دارویی بسیار غنی و ارزشمند آن چشم دل هر بیننده‌ای را می‌نوازد.

رابر تابستان‌های کوتاه و خنک و زمستان‌های سردی دارد آب و هوای شهر رابر به دلیل قرار گرفتن در دامنه کوه‌های مرتفع و نیز ارتفاع بالا از سطح دریا معتدل و کوهستانی است.

زیباترین مناطق دیدنی رابراز مناطق دیدنی این شهر می‌توان به چشمه‌ی عروس، غارمموشا و آبشار‌های دیمموئیه و پسله ودرخت توت ۴۰۰ ساله و روستای پلکانی سیه بنوئیه، بندر سیه بنوئیه، قله دیمموئیه و درختان زیبای گردو در دیزنگماه (دیزما) گردو درکار (قدیمی‌ترین گردو‌های جهان)، روستای انجرک، روستا‌های زیبای اسکر (گلی اسکر)، عشق آباد، دارنجان، تذرج، جواران، گنجان، قدرودخانه و بنه سوخته، گرموئیه، عشق‌آباد اسکر در شمال غرب شهرستان، تخت سرتشتک، بندر هنزا، چق چق، چشمه عسلی، چهرن شمال رابر امامزاده سید مرتضی (فرزند بزرگ امام موسی بن الجعفر) شرق شهرستان، تخت شاهزاده کوشا، گردودره کار شمال غرب رابر، تنگل هونی، تنگ کررو جنوب رابر، آبشارگرموئیه، آبسر، باغ رفعت الدوله، قلعه شهر، تپه باستانی تل کوشک، تاج آباد، ده فیروز، آبدر اشکان تل کوشک: با پیشینه بیش از ۲۵۰۰ سال که در جنوب شهر رابر وجود دارد، اشاره کرد.

گلیم، پته، نمد مالی، صنایع چوبی و تراش سنگ‌های قیمتی از صنایع دستی این شهرستان به شمار می‌رود.شبیه خوانی، تعزیه خوانی، حلیم پزی روستای سیه بنوییه، الله خدا بارانی و مراسم سده از مهمترین مراسمات این شهرستان هستند.

این منطقه یکی از ییلاقات مهم عشایر شهرستان رابر است که در تابستان‌ها از شهر‌های کهنوج و جیرفت و عنبرآباد به این منطقه کوچ می‌کنند و در واقع ییلاق عشایر علیدادی، ایل لری، سلیمانی، کوچیمی، ایل امیری و ایل علیدادی از مهمترین ایل‌های این شهرستان هستند.

جاذبه های گردشگری رابر

آبشار کوه شاه

آبشار کوه شاه در استان کرمان واقع است. این آبشار در دامنه های قله ۴۳۵۰ متری کوه شاه در ۱۲ کیلومتری شمال غربی شهرستان رابر قرار گرفته است. این آبشار در ارتفاعات هزار قرار گرفته که بلندترین قله آن کوه هزار با ارتفاع ۴۵۰۱ متر چهارمین قله مرتفع کشور محسوب می گردد. کوه هزار به دلیل داشتن هزار نوع گیاه گوناگون ، هزار نامیده شده است و با مساحت ۹۰۰ کیلومتر مربع سرچشمه رودخانه هایی چون هلیل رود تهرود میباشد.

زیباترین مناطق دیدنی رابر

رودخانه چشمه عروس

چشمه عروس نام رودی است در سه کیلومتری شهرستان رابر واقع در استان کرمان است و این رود به طول ۸۷ کیلومتر سومین رود بلند کرمان است. جذابیت و زیبایی چشمه عروس باعث شده است که در فصل های بهار و تابستان افراد زیادی از شهرهای دور و نزدیک روستاها برای گشت و گذار به این منطقه بیایند. به طوری به رامسر جنوب ایران نامگذاری شده است.

جریان آب رودخانه و جوشش چشمه سارها بر زیبایی این منطقه افزوده است. چشمه عروس نام رودی است در سه کیلومتری شهرستان رابر واقع در استان کرمان است و این رود به طول ۸۷ کیلومتر سومین رود بلند کرمان است.

زیباترین مناطق دیدنی رابر

دره گلی هوک

در بخش شرقی رابر دره‌ای به‌نام گلی هوک واقع شده است. جایی که جریان آب رودخانه‌ی سرمشک دیواره‌های سنگیِ سخت و بلند را فرسوده و دره‌ای باریک را پدید آورده است. این دره بلند حدود ۲ کیلومتر در شیب سنگی دامنه کوه ادامه دارد و عمق آن در نقاطی به بیش از ۱۰۰ متر می‌رسد.

در بخش بالایی دره، فاصله دیواره‌ها بیشتر است و در میانه، دیواره‌ها نزدیک شده‌اند که در منظر گردش‌گران دره‌ای باریک را به تصویر می‌کشند. پوشش دامنه را درختان اورس و کهکم پر کرده‌اند. چشمه‌ای به‌نام چشمه بد ذات سرچشمه آب رودخانه است.

پوشش دامنه را درختان اورس وکهکم به صورت پراکنده معطوف زیبایی ها ی خود کرده، کف این تراشه طبیعی را که چون کوچه ای باریک و طولانی جلوه گر است، جریان آب با عمق های متفاوت دربرگرفته و از بال تصویر هراس انگیز و پرهیجانی را در ذهن  هر بیننده ای حک می کند.و چشمه‌ای به‌نام چشمه بد ذات سرچشمه آب رودخانه است. آبشارهای مسیر رودخانه و حضور پرندگان و خزندگان هر دوست‌دار طبیعتی را به‌این منطقه فرا می‌خواند.

زیباترین مناطق دیدنی رابر

دره عشق‌آباد

در شمال رابر و در دامنه جنوب غربی رشته‌کوه لاله‌زار، دره‌ای سرسبز با شیبی ملایم وجود دارد که عشق‌آباد نام دارد. جریان آب، درختان گردو در پایین‌دست و عطر پونه، درمنه و آلاله در بالا‌دست آرامش و دل‌ربایی طبیعت را شگفت نمایان ساخته‌است.

در پایین‌دست دره تفریح‌گاه وسیعی در میان درختان گردو و چمنزار وجود دارد. خنکای آب چشمهْ عسلی در این محل زبانزد است. تپه‌های اطراف نیز پوشیده از سنگ‌واره‌های دریایی است. در عمق دره سقوط آب خنک و زلالِ قله‌های لاله‌زار بر دیواره‌های سنگی، آبشاری دیدنی را به پدید آورده است. فرو ریختن آب و جریان یافتنش در میان انبوه پونه‌های کناره‌های رود تا رسیدن به خزه‌های سرسبز پایین‌دست فضای شورانگیزی را به تصویر می‌کشد.

آبشار آبسر

آبشار آبسر از ارتفاعات بحر آسمان سرچشمه می‌گیرد و در حدود ۲۵ کیلومتری جنوب شرقی رابر فرو می‌ریزد. ارتفاع این آبشار زیبا به ۲۵ متر می‌رسد. فاصله آبشار تا روستای سید مرتضی در حدود ۷ کیلومتر است. دسترسی به آبسر از طریق جاده‌ی رابر-هنزاء-جیرفت، جاده‌ی فرعی امامزاده سید مرتضی ممکن است.

زیباترین مناطق دیدنی رابر

آبشار چِهرِن

روستای چِهرِن یکی از مناطق زیبا و بکر رابر است که ییلاق بخشی از جمعیت عشایر منطقه است. چهرن چون دیگر نقاط این منطقه پوشیده از درختان گردو، زردآلو، صنوبر و نیز چمنزار، چشمه و مسیر رودخانه است. در ۲ کیلومتری شمال روستا رودخانه‌ای جریان دارد که از ارتفاعات لاله‌زار سرچشمه می‌گیرد.

رسیدن به آبشار چهرن نیازمند حدود یک کیلومتر پیاده‌روی در مسیر رودخانه است. این مسیر پوشیده از درختان اورس، کهکم، نسترن وحشی، گارچی و درمنه است. بعد ازین مسافت آبشار چهرن در میانه‌ی تنگه‌‌ای رخ می‌نماید. بلندی این آبشار به ۱۲ متر می‌رسد. در بالای این آبشار، آبشار کوچک‌تری با حدود ۳ متر ارتفاع فرو می‌ریزد. سرسبزی و طراوت بخش میانی دو آبشار، احساس غیر قابل وصفی را برای هر بیننده‌ای به ارمغان می‌آورد.

زیباترین مناطق دیدنی رابر

بُندرِ هَنزاء

در حدود ۳۰ کلومتری شرق شهر رابر و در حوالی مرز شهرستان جیرفت، بخش هنزاء در حاشیه رودخانه‌ای به‌همین نام گردشگران را به‌خود می‌خواند. علاوه بر انبوه درختان سردسیری و گردوهای تنومند، کوچه-باغ‌های شیب‌دار این بخش از شهرستان رابر فضای دل‌انگیزی برای گشت‌و‌گذار ایجاد کرده است.

رودخانه‌ی دائمی هنزاء در میان روستا جاری است. در گذشته تعدادی آسیاب‌ آبی در مسیر رود وجود داشته که متاسفانه اثری از آن‌ها باقی نمانده است.

طبیعت زیبای بُندرِ هنزاء میزبان خیل گردشگرانی است که از گرمای تابستان به این منطقه‌ی ییلاقی پناه می‌آورند. در این منطقه اقامت‌گاه‌هایی برای مسافران در نظر گرفته شده‌است. تخت سرتشتک، یکی از بکرترین جاذبه‌های طبیعی منطقه، نیز در حدود ۱۲ کیلومتری بندر هنزاء واقع شده است.

زیباترین مناطق دیدنی رابر

تخت سرتشتک

تخت سرتشتک در ۱۲ کیلومتری بُندرِ هنزاء و در حدود ۴۰ کیلومتری شهر رابر واقع شده است. سرزمینی هموار با پستی و بلندی‌های ملایم، پوشیده از چمنزار، برکه‌های کوچک و چشمه‌های روان که بیش از ۳ هزار و ۶۰۰ متر از سطح دریا ارتفاع دارد. تخت سرتشتک یکی از بکرترین جاذبه‌های طبیعی منطقه است.

تخت سرتشتک منطقه‌ای دیدنی است که به دلیل ارتفاع زیاد و شرایط جوی، بیشتر طول سال خالی از سکنه است. به‌دلیل سردی هوا درختی در آن نمی‌روید اما سرتاسر آن‌را بوته‌زار و چمنزار فراگرفته است. با قرار گرفتن در نقاط بلند این منطقه که مابین شهرستان‌های رابر و جیرفت قرار گرفته است می‌توان قله‌های بلند استان از جمله لاله‌زار و کوه‌ هزار را تشخیص داد.

این منطقه از اردیبهشت ماه هر سال میزبان عشایر شهرستان‌های جنوبی کرمان است. سیاه چادرهای عشایری، بوی آتش و جست‌و‌خیز گوسفندان تا اواخر تابستان تخت سرتشتک را به یکی از دیدنی‌ترین نقاط استان کرمان تبدیل می‌کند.

زیباترین مناطق دیدنی رابر

امامزاده شاهزاده ابوالقاسم (علیه السلام) -لنگر

این زیارتگاه در 6 کیلومتری جنوب شهر رابُر- در خارج از روستای لنگر واقع شده که به شاهزاده ابوالقاسم شهرت دارد. چشم انداز بقعه بسیار زیباست، جز آن که راه آن خاکی می باشد.
بنایی قدیمی و زیبا، به شکل مربّع و به ابعاد 18 متر است که درب آن از جانب مشرق باز می شود و دربی نیز در جنوب دارد. اصل مرقد در اتاقی به ابعاد 12 متر قرار دارد که چهار صفّه بزرگ به ارتفاع 3 متر تعبیه شده و چهار زاویه اتاق با ایجاد چهار گوشواره به دایره تبدیل گشته و در نتیجه گنبد خانه بقعه بر آن استوار شده است. گنبد به شکل عرقچینی بلند به قطر 10 و ارتفاع12 متر است که نمای داخلی آن گچ اندود و نمای خارجی آن قیر اندود شده است. در دو زاویه جنوب بقعه(زیر صفه ها) 2 طاقچه کوچک تعبیه شده است. درست در وسط بنا ضریحی آهنی به طول 2 و عرض 1 و ارتفاع 1/80 سانتی متر به شکل گهواره ای قرار دارد.
قدمت بنا بیش از 80 سال است و ظاهراً بر روی بنای قبلی و به همان سبک ساخته شده و برخی از دیوارهای بقعه ترک برداشته شده است. زمین زیارتگاه حدود یک هکتار است که به صورت قبرستان عمومی از آن استفاده می شود. در خارج از بقعه، مقابل درب ورودی آن، گلزار شهدای روستای لنگر واقع است.

زیباترین مناطق دیدنی رابر

غار جواران

روستای جواران در ۱۰ کیلومتری شرق رابر و با فاصله ای۴ کیلومتری در سمت چپ جاده رابر–جیرفت واقع شده است. آب زلال چشمه سارها، باغ‌های گردو، استخرهای آب و چشم اندازهای این منطقه چون درهای لبریز از زیبایی است. در دیواره‌های کوه مشرف بر جواران که دامنه‌های غربی کوه «تنگ» را شامل می‌شوند، دهانه بزرگ غاری خودنمایی می‌کند و کاوش آن هر چند کوتاه، حسی خاص، توام با دلهره و هیجان را حاصل می‌آورد.

زیباترین مناطق دیدنی رابر

روستای کلدان

روستای کلدان یکی از روستاهای زیبای شهرستان رابر استان کرمان می باشد. این روستا بین شهرستان رابر و شهرستان جیرفت قرار گرفته است. فعالیت عمده مردمان این روستا دامداری و کشاورزی می باشد. محصولات زراعی روستای کلدان (گندم- جو- آفتابگردان – کنجد ..) می باشد و میوه هایی چون آلو زرد – زرد آلو – هلو در این روستا حاصل می گردد.

زیباترین مناطق دیدنی رابر

منطقه حفاظت شده بحر آسمان

این منطقه در ۲۱۵ کیلومتر ی جنوب مرکز استان و در ۲۵ کیلومتری شرق شهرستان رابر و همچنین ۴۰ کیلومتری شمال غرب شهرستان جیرفت واقع شده است. منطقه دارای اقلیم سرد و خشک بوده و در زمستانها بخش های زیادی از آن پوشپیده از برف می گردد. به واسطه شرایط آب و هوایی خاص در فصول گرم سال از مهمترین ویژگی های جلب توریسم به منطقه می باشد.

منطقه بحرآسمان مجموعه ای کوهستانی است که به همراه جبال بارز طولانی‌ترین و مرتفع ترین رشته کوه جنوب شرقی کشور را ایجاد کرده است. در واقع این کوهستان به مانند بسیاری از کوهستانهای واقع شده در مجموعه فلات مرکزی تنها یکسری کوه پراکنده نبوده بلکه کاملاً رشته کوهی مرتفع است که از نظر توپوگرافی و اقلیمی هیچ سنخیتی با مناطق دشتی اطراف خود ندارد.

ارتفاعات این کوهستان که در جنوب شرقی شهر کرمان واقع شده و در نزدیکی کوهستانهای هزار و جوپار قرار دارد زمستانهای بسیار سردی دارد که همراه با بارش برف است و این برف در ارتفاعات تا مدتها باقی می ماند. ارتفاعات بحرآسمان در بخش جنوبی با قرار گرفتن در حوزه آبریز هلیل رود و جازموریان نهایتاً به مناطق دشتی با ارتفاع ۶۰۰ تا ۱۲۰۰ متر ختم می‌شود که از آب و هوای بسیار گرمی و تا حدودی مرطوب برخوردار است.

زیباترین مناطق دیدنی رابر

روستای پدم آباد

روستای پدم آباد با۵۰ خانوار در۴۵ کیلومتری جنوب شرقی شهرستان رابر استان کرمان و یکی از روستاهای مرزی در شمال غربی شهرستان جیرفت می باشد. فعالیت عمده مردمان این روستا ، کشاورزی و دامداری می باشد.

روستای زمین انجیر

روستای زمین انجیر در ۶ کیلومتری شرق شهرستان رابر واقع شده است. نام دیگر روستای زمین انجیر، نهرانجیر بوده است.مشاغل عمده این آبادی شامل: زراعت،باغداری، دامداری و کارگری است.محصولات عمده زراعی شامل: غلات (جو و گندم) ، صیفی جات و حبوبات می شود.محصولات عمده باغی هم شامل : انار، سیب، زردآلو و از همه مهمتر گردو می شود.

زیباترین مناطق دیدنی رابر

روستای سیه بنوئیه

روستای ديدنی سيه بنوئيه در ۵ كيلومتری رابر به عنوان يكی از روستاهای پلكانی كشور می باشد واز لحاظ سرسبزی و دارای آب هوای كوهستانی عالی می باشدواز دیگر مناطق دیدنی بندر سیه بنوئیه(دیزنگماه)میباشد که درآن غارمموشا وآبشارهای دیمموئیه وپسله ودرخت توت ۴۰۰ساله وقله ی دیمموئیه قرار دارد.

زیباترین مناطق دیدنی رابر

روستای گُنجان

بعدازطی کردن حدود ۱۸۰کلیومتر به رابر میرسید .اگر سراغ گنجان را بگیرید.جاده ای را نشانت میدهند که از بین درختان سربه فلک می گذرد.که واقعا دل را میبرد بعد از گذشتن از روستاهای ننیز وسیه بونیه و عبور از جاده ای پر پیچ خم از بین باغ ها و درختان گردو .روستای پلکانی و زیبای گنجان چهره نمای میکند.این روستاکه در بین کوههای که بیشتر سال پوشیده ازبرفند حصار شده است.این روستا مردمانی خون گرمی دارد که با عشق از روستایشان میگویند.گنجان دارای اب و هوای سردی در زمستان و هوای معتدلی در تابستان است.که به خاطرهوای دلپذیرش در بهار و عید نوروز پذیرای جمع کثیری از هم وطنانمان است.

زیباترین مناطق دیدنی رابر

روستای ننیز عليا

روستای ننیز علیا در شرق رابر در استان کرمان واقع شده‌است. روستای ننیز با توجه به اسناد موجود قدمتی چند صدساله دارد و از سفالینه‌های بدست آمده مشخص است که در زمان مغولها به آتش کشیده شده‌است.

زیباترین مناطق دیدنی رابر

آبشار عشق آباد

آبشار عشق آباد در استان کرمان واقع است. در بخش شمالی رابر ودر دامنه های جنوب غربی رشته کوه لاله زار، دره ای با طراوت به نام عشق آباد با شیبی ملایم وجود دارد که جریان آب بر کف آن آرامش و دل ربایی طبیعت را به شکلی مناسب نمایان ساخته است. در انتهای این دره که با گل های وحشی و عطر پونه در آمیخته است؛ سقوط آب خنک و زلال قله های لاله زار بر دیواره های سنگی، آبشار جالبی را به وجود می آورد.

زیباترین مناطق دیدنی رابر

جریان آب، ابتدا حدود ۵ متر فرو می ریزد و ده ها متر بر شیب صخره های پایین دست پخش می گردد و با سرعت قابل توجه ای پس از برخورد با تخته سنگ های مسیر وعبور از لابه لای پوشش خزه ها و دیواره های سبز و رسیدن به انبوه پونه ها، در بستر رودخانه جریان شور انگیزی را به تصویر می کشد. طراوت و صدای ریزش آب در انتهای این دره و رایحه مدهوش کننده گل ها وگیاهان وحشی، این فضا را سرشار از هدیه های ناب طبیعت نموده است.

محصولات سفر

2 دیدگاه دربارهٔ «زیباترین دیدنیهای گردشگری رابر»

دیدگاه خود را بنویسید