بنر هدر

جاذبه های گردشگری شهرستان مراوه| معرفی جاهای دیدنی مراوه تپه گلستان

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

مَراوه‌تَپه یا مراوه یکی از شهرهای استان گلستان است. شهر مراوه در بخش مرکزی شهرستان مراوه‌تپه استان گلستان و در نزدیکی مرز ترکمنستان واقع شده‌است.منطقه مراوه تپه یکی از مساعدترین مناطق کشاورزی استان گلستان به‌شمار می‌رود و استعداد زیادی در تولید محصولات کشاورزی دارد. این شهرستان دارای دو بخش است و از طرف شمال به کشور ترکمنستان، از طرف شرق به شهرستان بجنورد استان خراسان شمالی، از سوی جنوب به شهرستان کلاله و از طرف غرب به بخش داشلی‌برون شهرستان گنبد کاووس منتهی می‌شود.

دیدنی های مراوه تپه

آبشار بالی قایه

آبشار بالی قایه در استان گلستان واقع شده است. آبشار ارتفاعی در حدود ۱۰ متر دارد و از دل دیواره ای سنگی سرازیر میشود. آبشار در محل برخورد به زمین آبگیر زیبایی خلق کرده است.

منطقه آبشار درون تنگه ای زیبا واقع شده که مناظر بسیار زیبایی دارد. در منطقه آبشار پوشش گیاهی انجیر وحشی، درخت مو، انار، تمشک و… قابل مشاهده است.

رودخانه بالی قایه از چشمه‏ های روستای اوچران شروع و پس از ایجاد آبشار و عبور از روستاهای بالی قایه، چناران و قره ‏قل تپه  به رودخانه اترک می ریزد. مسیر ۱۷۰ کیلومتری مراوه تپه تا اینچه برون بهترین مسیری است که می ‌توانید رود اترک را ببینید. حدود هفت کیلومتر بعد از مراوه تپه، رود اترک از دور نمایان می ‌شود. البته در بیشتر این مسیر، دره‌ های عمیق فاصله رود تا جاده را پر کرده ‌اند و بیشتر باید به چشم‌ انداز رودخانه دل خوش کنید. در بعضی نقاط نیز می ‌توانید خودرو را پارک کرده و با احتیاط پایین بروید.

جاذبه های گردشگری شهرستان مراوه

مسیر دسترسی
برای دسترسی به این آبشار وارد جاده مراوه تپه به سمت کلاله شوید که پس از ۱۷ کیلومتر به روستای بالی قایه میرسید. این روستا در فاصله ۴ کیلومتری روستای چناران و در مجاورت روستاهای آق امام، اوچران، سوجق و کمرلی واقع است.

آدرس: گلستان، کلاله، روستای بالی قایه

آرامگاه مختوم‌قلی فراغی

در غرب مراوه‌ تپه در نوار مرزی کنونی ایران و ترکمنستان، آرامگاه شاعر و عارف ترکمن مختوم‌قلی فراغی قرار دارد که روی تپه‌ای بنا شده است.وی در سن ۵۷ سالگی از دنیا رفت و در قبرستان آق‌قلا در کنار مزار پدرش؛ دولت‌محمد آزادی که خود از شاعران و متفکران ایرانی در علوم اسلامی و صاحب‌نام در آن زمان بود، به خاک سپرده شد. شخصیت مختوم‌قلی فراغی در بین ایرانیانِ ترکمن و هم‌تباران آن‌ها در جمهوری ترکمنستان از جایگاه خاصی برخوردار است. چندین کتاب و مقاله و تحقیق و به‌خصوص تحقیقات سال‌های گذشته در جمهوری ترکمنستان، نشان از توجه خاص مردم منطقه به این شخصیت فرهنگی است.

جاذبه های گردشگری شهرستان مراوه

برای رسیدن به  این آرامگاه دو مسیر وجود دارد یکی از شهرستان  گنبد که در جنوب غربی آق تقه استو می توان به  آرامگاه مختومقلی و از جاده اینچه برون رفت، مسیر دوم  از شهرستان کلاله می توان به آرامگاه مختومقلی رسید که باید ابتدا شهر کلاله وسپس بخش مراوه تپه را پشت سر گذاشت.

منطقه شكار ممنوع قازانقايه

قازانقايه در دور ترين نقطه ناحيه شرقی استان گلستان، در بخش مراوه تپه، قرار دارد. از ناحيه شرقی با استان خراسان شمالی حدود ۴۰ کيلومتر و نيز با ترکمنستان حدود ۳۰ کيلومتر مرز مشترک دارد. از نظر آب و هوايی در منطقه پاليزان خشک و بيابانی و در ناحيه راسه و آق چشمه سرد و مرطوب است. مساحت کل اين منطقه ۳۴ هزار هکتار است که چهارهزار هکتار آن در تصرف کشاورزان و سی هزار هکتار آن جزو منابع ملي محسوب می شود که هفت هزار هکتار آن تحت پوشش درختان پسته می باشد. رودخانه اترک واقع در مرز ترکمنستان از میان این منطقه عبور میکند. این منطقه به مدت پنج سال منطقه شکار و تیراندازی ممنوع اعلام شده و تحت حفاظت سازمان حفاظت از محیط زیست قرار دارد.

روستای گوگدره

روستای گوگدره یکی از روستای سرسبز و مرزی استان گلستان می باشد که در شرق شهرستان مراوه تپه و جزآخرین روستاهای استان گلستان می باشد که اکثر مردمان این روستا دامدار و کشاورز هستند و روزگار خود را از طریق کشاورزی و دامداری سپری می نمایند .این روستا دارای مردمانی خون گرم و مهمان نواز و مهربان است که در کنار هم به خوشی و خرمی زندگی می نمایند .

جاذبه های گردشگری شهرستان مراوه

علت نام گذاری روستا را برزگان و ریش سفیدان این گونه بیان می کنند :

۱)در روزگار قدیم داخل دره های بزرگ که در حال حاظر روستا تشکیل شده است انبوه از درختان سرسبز و به آسمان فلک کشیده وجود داشته اند .

۲) یکی دیگر از دلایل نام گذاری روستا این بوده است روستا در داخل دره های واقع شده است که این دره ها توسط تپه هایی سبز رنگ دور روستا را گرفته اند و اگر از دور به این روستا نگاه کنند دور آن مثل حصاری از تپه وجود دارد .

جاذبه‌های مراوه تپه

۱) آرامگاه غریب اولیا

۲) جنگل های وسیع انار (انارستان )

۳)پسته وحشی اصیل ایرانی

۴)جنگل های راسه

۵)مسجدجامع رحمت وحوزه علمیه

۶)کوههای پالیزان

روستای گوندر

روستای گوندر روستایی است در شرق مراوه تپه به فاصله ۲۰ کیلو متر که تماما مردم این روستا ترکمن نشین می می باشد.

جاذبه های گردشگری شهرستان مراوه

روستای بش اویلی

دهکده بش اویلی جزو شهرستان مراوه تپه ،تقریبا در ۶۰ کیلومتری شهرستان کلاله ٬ واقع در استان گلستان٬ قرار دارد.

جاذبه های گردشگری شهرستان مراوه

روستای چنارلی

روستای چنارلی از توابع شهرستان مراوه تپه جزو بخش گلیداغ است.ارتفاع این روستا از سطح دريا در حدود ۶۲۸ متر می باشد دارای آب و هوای معتدل کوهستانیاست.

وجه تسميه 

در قسمت شرق روستا سه اصله درخت چنار بوده به مرور زمان دو اصله آن از بین رفته است و فقط يکی از آن باقی مانده ، که نام چنارلی از آن مأخذ شده که بمعنی دارای چنار است .

روستای لهندر

لهندر نام روستایی است در استان گلستان که از توابع بخش مراوه تپه و گلیداغ میباشد.

جاذبه های گردشگری شهرستان مراوه

نام لهندر بر گرفته از رودخانه ای است که از میان روستا میگذرد از اواخر زمستان شروع و تا اواسط تابستان این رودخانه جریان دارد اب این رودخانه از اب شدن برف از کوهایی که در شمال غربی جنگل بین المللی گلستان قرار دارد تامین میشود.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید