جاذبه های متنوع گردشگری شهر رامیان

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

رامیان شهری در استان گلستان ایران و مرکز شهرستان رامیان است. شهرستان رامیان به نگین سرسبز گلستان معروف است. رامیان گلستان، سرزمین اسب های وحشی، جنگل های سرسبز و ارتفاعات مه گرفته است، جایی که هیچ جا مثلش نیست. راميان با تاريخی کهن سرزمينی محصور در ميان کوههای البرز شرقی با چشمه ساران ، آبشارها و جويبارهای متعدد و دارای جنگل ها و چشم اندازهای زيبای طبيعی است.

علاوه بر کوه های مرتفع، دریاچه های زیبا، جنگل های انبوه و چشمه های دیدنی، در این منطقه از کشور روستاهای بکر و زیبای بسیاری هم وجود دارند که در سفرتان می توانید از آن ها دیدن کنید.

جاذبه های متنوع گردشگری شهر رامیان

جاذبه ها و دیدنی های  رامیان

قلعه ماران

یکی از جاذبه های طبیعی رامیان که هر ساله طبیعت گردان و کوهنوردان بسیاری را به سمت خود می کشاند، قلعه ماران است. قلعه ماران گلستان نام های دیگری نیز دارد. بسیاری از مردم این مکان را به نام های دژ تاکی، قلعه میران و یا قلعه موران هم می شناسند. به دلیل موقعیت جغرافیایی بسیار مناسب و استراتژیک این منطقه از شهرستان رامیان، حاکمان بسیاری از سلسله ها و قبایل مختلف، این مکان را برای حکمرانی خود در طول تاریخ انتخاب کرده اند.

قلعه موران جایی است ساکت و آرام که میتوان روح و تن را از خستگی‌ها زدود.

غار پشمکی رامیان

غار پشمکی یکی از غار های زیبای استان گلستان به شمار می آید. این غار تنها یک دهانه برای ورود دارد.یکی از جذابیت های غار را می توان در درون آن مشاهده کرد، خزه های موجود در درون غار به زیبایی آن افزوده است.

جاذبه های متنوع گردشگری شهر رامیان

چشمه نیلبرگ

در شهر رامیان یکی از جاذبه های بی نظیر و زیبای منطقه، یعنی جنگل و چشمه های نیلبرگ واقع شده است. مناظری که آب های روان چشمه‌های نیلبرگ در دل این جنگل انبوه خلق می کنند، چشم هر بیننده‌ای را به خود خیره می کند.در جاهایی از جنگل نیلبرگ، انشعابات این چشمه‌ها به یکدیگر رسیده و در جایی دیگر با رسیدن به پستی و بلندی‌ها، آبشارهای کوچک و تماشایی خلق می‌کنند.چشمه های آب جوشان و پرآب بسياری در آن وجود دارد که يکی از همين چشمه ها آب شرب مورد نياز شهر راميان را تامين می کند .

راه های رسيدن به جنگل و چشمه نيلبرگ پيمودن جاده های خاکی است که بيشتر مورد استفاده کشاورزان و وسايل نقليه کشاورزی است .
جاذبه های متنوع گردشگری شهر رامیان

چشمه سید کلاته

چشمه سید کلاته در فاصله شش کیلومتری جنوب شهرستان رامیان استان گلستان قرار دارد.چشمه ای زیبا و پرآب در زیر درختانی بلند و کهن نزدیک ذخیره گاه زربین در جوار روستاهای باقر آباد و سید کلاته جریان دارد؛ چشمه ای پرآب که چشم هر بیننده ای را به خود خیره می سازد.

جاذبه های متنوع گردشگری شهر رامیان

چشمه گل رامیان

 چشمه گل رامیان در حدود ۶ کیلومتری جنوب شهر رامیان و در دامنه کوه پنهان خانه اعجاز آفرینش خداوند را در شرق استان گلستان به نمایش گذاشته است. چشمه گل رامیان به صورت یک استخر طبیعی به طول ۹۰ متر و به عرض ۸۰ متر و به عمق ۳۴ تا ۴۴ متر و به روایتی ۸۰ متر است که در ارتفاع ۳۲۰ متری از سطح دریا قرار دارد. درباره این چشمه، دانشنامه گلستان می‌نویسد: با توجه به این که گل رامیان از چشمه‌های آهکی است نمی‌توان برای آن عمق معین و مشخصی بیان کرد، ولی مساحت تقریبی آن حدود ۵ هزار و ۶۵۸ مترمربع است. این چشمه  از ۳ طرف به جنگل و از یک طرف به زمین‌های زراعی متصل است. آب چشمه از کف زمین می‌جوشد. رنگ این چشمه به دلیل عمق زیاد به صورت سبز تیره بسیار خوشرنگ و جالب است.

جاذبه های متنوع گردشگری شهر رامیان

مسیر دسترسی چشمه گل رامیان

موقعیت جغرافیایی چشمه مورد نظر در مسیر جاده رامیان به النگ قرار دارد این چشمه در قسمتی از دامنه کوه قرار دارد و رودخانه قورچای در قسمت شرقی چشمه جاری است. چشمه گل یک کیلومتر از جاده اصلی تهران به مشهد فاصله دارد، چشمه در ۵ کیلومتری جنوب شهرستان رامیان قرار دارد و جاده ای آن آسفالته است.

روستای قورچای رامیان

روستای قورچای از روستاهای هدف گردشگری شهرستان رامیان می باشد که این روستا در ده کیلومتری جنوب رامیان واقع شده است و ابتدای مسیر روستا از جاده اصلی مکان فرود پاراگلایدر سواران می باشد که هرساله پاراگلایدر های بسیاری را به خود جذب می کند .

جاذبه های متنوع گردشگری شهر رامیان

آبشارخزه ایی پشمکی

پشمکی در منطقه ای ییلاقی در جنوب غربی رامیان است که ۳ km با روستای پاقلعه فاصله داردآب و هوای خنک این منطقه در فصل گرما و برفش در فصل سرما پذیرای طبیعت دوستان است.

جاذبه های متنوع گردشگری شهر رامیان

آبشارهای سرخ کمر رامیان

در ۳ کیلومتری جنوب شرق رامیان مجموعه آبشارهای سرخه کمر، یکی از زیباترین جاهای دیدنی رامیان است.  قرار گرفتن این آبشارها در دل جنگل‌های این ناحیه، زیبایی‌اش را بیشتر هم کرده است.

حمام اروج (عروج)

حمام اروج در رامیان استان گلستان قرار دارد و یک بنای درون شهری است این بنا در اوایل حکومت مظفرالدین شاه قاجار بوسیله حاکم استرآباد میر سعدا… خان میرفندرسکی، احداث شده است و تنها بنای تاریخی شهر رامیان است. نام دیگر این گرمابه به علت هم جوار بودن با محله آق اوایلی در ضلع غربی شهر به حمام آق اوایلی نیز شهرت یافته است.

جاذبه های متنوع گردشگری شهر رامیان

پارک جنگلی شیر آباد

این پارک در شش کیلومتری جنوب جاده اصلی ارتباطی تهران –شمال قرار گرفته است . این راه پارک جنگلی شیرآباد را با شهرهای کوچک و بزرگ استان نظیر شیر آباد، خان ببین آزادشهر، گرگان و گنبد ارتباط می‌دهد. آبشار و غار شیر آباد در نزدیکی خان ببین که در حال حاضر دارای خدمات و امکاناتی نیز می‌باشد به ویژه همراه با سایت آبشار زیبای کبودوال می‌تواند به عنوان یک مجموعه گردشگری در منطقه مطرح و تقویت کنندة همدیگر باشد .

جاذبه های متنوع گردشگری شهر رامیان

وجود جنگل‌های انبوه با گونه‌های گیاهی کمیاب مانند درختان سرخدار، ملچ و افرا و نیز گونه‌های حیوانات وحشی نظیر خرس، پلنگ، شغال، گرگ و روباه از دیگر جاذبه‌های این پارک جنگلی و آبشار آن محسوب می‌شود.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید