جاذبه گردشگری غار دیو سفید

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

این غار نیز در مسیر آبشارهای هفت گانه شیرآباد واقع در شهر خان ببین استان گلستان می‌باشد.اين غار که از جاذبه های گردشگری خان ببین است در محلی به نام «مازگاه»، در کنار قله «ديو سفيد» که دارای موقعيت استحفاظی خاصی است،در استان گلستان قرار گرفته و در گذشته‌های بسيار دور به عنوان دژ، مورد استفاده اسپهبدان مازندران بود.

وجه تسمیه غار دیو سفید

میگویند که این غار محل زندگی دیو سپید که در شاهنامه آمده بوده است.

جاذبه گردشگری غار دیو سفید

دهانه غار نسبتا بزرگ و حدود ۱۵ متری می شود.برای پیمایش غار دیو سفید گلستان ناگزیر خواهی بود پاها را تا زیر زانو و حتی بیشتر درون آب ببرید.صدای جریان آب در زمان پیمایش غار و تاریکی مطلق آن فضایی رمزآلود را ایجاد می کند.گونه ای نادر از سمندر کوهستان یا سمندر آبی (اسم علمی آن را نمیدانم) درون غار دیو سفید خان ببین زندگی می کند که بسیار هم سریع و چابک است.

محلی ها بر این باورند که این غار بسیار طویل می باشد و یک غار دو دهانه است به این معنی که سوی دیگر آن در کیلومترها دورتر قرار دارد و دارای دهانه ای دیگر می باشد.

جاذبه گردشگری غار دیو سفید

در فاصله دریا تا قله و غار دیو سفید، هشت قلعه که امروزه به صورت تپه‌های باستانی درآمده‌اند، قرار دارد که مشتمل است بر «دزدک»، «خشت»، «هلیک»، «انجیرپل»، «ولی عمو»، «امام قلعه» و «دیو قلعه». امروزه از این قلاع، و دژ سفید هیچ اثر قابل رؤیتی به جا نمانده است.

در مسیر آبشارهای شیرآباد بین آبشار سوم و چهارم مسیر فرعی است که به  غار دیو سفید ختم می‌شود.  در این غار آبی در جریان است که هرچه به جلو می‌روید عمق آب بیشتر می‌شود، نفس کشیدن در غار به دلیل پخش شدن گاز گوگرد کمی مشکل است.

برای پیشروی در غار احتیاج به وسایل غواصی دارید. حکیم ابوالقاسم فردوسی در شاهنامه به این غار اشاره کرده است.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید