جاذبه زیبای مسجد شافعی ها

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

بناهای مذهبی در هر کشوری از جایگاه ویژه ای نزد مردم برخوردارند که ایران اسلامی نیز از این قاعده مستثنی نبوده و دارای هزاران بنای مذهبی با ارزش است و استان کرمانشاه نیز به واسطه عوامل بسیاری از قدیم الایام بناهای مذهبی بسیاری را داشته و این بناها نیز مورد تکریم و احترام مردم این دیار نیز قرار گرفته است.

مسجد شافعی ها یا شافعیان واقع در حاشیه میدان آیت اله طالقانی، علاف خانه و محله های برادران اهل سنت یکی از مکان های مذهبی شهر کرمانشاه است که از دیرباز مورد توجه برادران اهل تسنن قرار گرفته است.

یکی از جاذبه های زیبای کرمانشاه مسجد شافعی‌هاست. مسجد شافعی‌ها، سرشار از زیبایی‌هاست و یکی از مهم‌ترین پروژه‌های معماری در قدیم است که با گذر زمان تبدیل به یکی از شاهکارهای معماری و مذهبی کشورمان تبدیل شده است.

این مسجد از سال 1326 هجری شمسی تاکنون محل اقامه ی نماز عبادی سیاسی جمعه اهل تسنن کرمانشاه می باشد.

جاذبه زیبای مسجد شافعی ها

تاریخچه مسجد شافعی ها
در محل کنونی مسجد شافعی‌ها، زائرسرایی قرار داشته است که با همت و کمک تعدادی از مردمان خیر و مومن اهل سنت، به سرپرستی «مرحوم حاج ملاسید حسین مسعودی» در سال ۱۳۲۴ هجری شمسی در شهر کرمانشاه خریداری و احداث شده است.
سازه این مسجد فلزی است و از نوع سیستم طاق ضربی ساخته شده است. نمای خارجی بنا با سنگ تراورتن سفید پوشش یافته است. مسجد از گنبد و مناره قدیمی در جوار آن و دو مناره ساده فلزی طلایی رنگ به ارتفاع تقریبی ۹ متر تشکیل شده است که در بالای ساختمان موقوفه مسجد در ضلع جنوبی نصب شده است.
فضای داخلی مسجد دارای شبستان‌های زنانه و مردانه، فضاهای کفش‌کن و تقسیم، کتابخانه، آبدارخانه و فضاهای جانبی است.
شبستان اصلی که در ضلع شمالی بنا قرار گرفته است، دارای نیم طبقه‌ای با پنج ستون است. محراب مسجد نیز در ضلع جنوبی شبستان واقع شده و از سنگ مرمر سفید با حاشیه سنگ مرمر سیاه ساخته شده است.

جاذبه زیبای مسجد شافعی ها

موقعیت مکانی مسجد شافعی ها
اگر بخواهید از مسجد شافعی‌های کرمانشاه دیدن کنید، باید به میدان جوانشیر یا میدان توپخانه قدیم بروید. از میدان جوانشیر، گنبدها و مناره‌های تماشایی مسجد را می توانید مشاهده کنید. راه دسترسی به مسجد، از خیابان، از طریق کوچه‌ای است که در ضلع جنوب‌شرق میدان واقع شده است.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید