روستای اسپیلی کجاست؟ چگونه به روستای اسپیلی برویم؟

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

شهرستان سیاهکل با تاریخ و جاذبه‌های دیدنی‌اش بهشتی گمشده در روی زمین است که با طبیعت زیبای خود همه را به راستی شگفت‌زده می‌کند. روستای اسپیلی یکی از روستاهای بخش دیلمان شهرستان سیاهکل است . این روستا که از جاذبه های دیلمان محسوب می شود، در ارتفاع 2200 متری از سطح دریا قرار دارد.

اسپیلی از 150 سال پيش مسکونی شده است. در آن زمان زمين‌هاي اين روستا از سوی آقا ميرصادق… لاهيجانی وقف خانه‌سازی مردم شد و در پی آن مردم به اين منطقه آمده و در مدت كوتاهی اين روستا به خان‌نشين سياهكل و ديلمان تبديل شد. امروزه در این منطقه اقوام دیلمی زندگی می‌کنند. زبان دیلمی در این منطقه رایج است. زبان دیلمی یکی از گویش‌های زبان پهلوی يا بقول دكتر يارشاطر مادی می‌باشد مردم اسپیلی شیعه مذهب اندجاده اسپیلی به سیاهکل جاده‌ای سخت‌گذر می‌باشد به طوری که هم اکنون جهت انتقال مصالح ساختمانی دچار مشکل شده‌اند تا برسد به انتقال تجهیزات سنگین کارخانه سیمان. بسیاری از مردم دیلمان به علت تشابهات فرهنگی و نزدیک شدن به تهران موافق رفت و آمد از خورگام می‌باشند.

روستای اسپیلی کجاست؟ چگونه به روستای اسپیلی برویم؟

در40 کیلومتری شهرستان سیاهکل به دیلمان به جنگل زیبای اسپیلی می‌رسید.شما در این جنگل می‌توانید از آب و هوای معتدل کوهستانی و بسیار مطبوع و چشمه‌های فراوان و چشم‌اندازهای سبز نهایت لذت را ببرید. ترکیب کشتزار، جنگل و چمنزار چشم‌اندازهایی بسیار زیبا پدید آورده است.

جنگل اسپیلی با درختان سر به فلک کشیده‌ و درهم تنیده‌اش بر سر رهگذران خود سایه می‌افکند. شنیدن صدای وزش باد که برگ‌های درختان جنگل اسپیلی را به آرامی تکان می‌دهد گوشتان را نوازش می‌دهند که برای هر کسی که به این جنگل سفر می‌کند قابل لمس است. جنگل اسپیلی در دیلمان چشم‌انداز بدیعی را برای کسانی که علاقه‌مند به سفرهای طبیعت گردی هستند خلق می‌کند.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید