جاهای تفریحی سمنان در تابستان ، سفری دلنشین و خنک

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

استان سمنان سهم بزرگی از خاک ایران را به خود اختصاص داده و شهر سمنان هم در این استان یکی از شهرهای پر جمعیت ایران محسوب می‌شود. جاهای دیدنی و تفریحی سمنان تنوع بالایی از انواع جاذبه‌ها را دارد و مجموعه‌ای از آثار تاریخی با ارزش، طبیعت سرسبز و سرزمین‌های کویری است. برای انتخاب مقصد گردشگری خود در بین جاذبه‌های این منطقه‌ی با اصالت ایران، دست‌تان حسابی باز است.

چشمه قلقل

چشمه دیدنی و خاطره انگیز قلقل در 60 کیلومتری شمال غربی شهرستان دامغان واقع گردیده است. برای رفتن به این چشمه باصفا ابتدا روستاهای کوهستانی صح ، دروار ، تویه و دهخدا را طی نموده  و سپس جاده حاشیه دفتر مخابراتی روستای دهخدا را 5/1 کیلومتر به طرف شمال غربی پیموده تا به محل چشمه برسید. چشمه در میان یک تنگه کوچک اما سرسبز و زیبا واقع شده است و آب چشمه از انتهای شکاف 7 متری یک کوه سنگی ، قلقل کنان می جوشد و خارج می شود.
به همین مناسبت اهالی منطقه از گذشته های دور به آن چشمه قلقل یا قلقله می گویند. این چشمه با آبدهی 45 لیتر در ثانیه بالاترین حجم آبدهی را در مجموعه چشمه های تویه دروار را تشکیل می دهد. آب این چشمه سرد و خوشگوار می باشد و مورد استفاده عموم مردم از گذشته های دور جهت آشامیدن و آبیاری باغستان ها و آب تنی در تابستان قرار می گیرد و چون در بالاترین نقطه منطقه تویه دروار واقع شده است از چشم اندازهای طبیعی بسیار زیبایی از کوهستان منطقه برخوردار است.

جاهای تفریحی سمنان در تابستان ، سفری دلنشین و خنکاین چشمه روح بخش همراه با درختان کهنسال و سبزه زارها و گلزارها عطر آفرین و هوای معتدل و مطبوع تنگه و نوای دلنشین شرشر آب که از بالا به پایین فرو می ریزد و نیز آهنگ شور انگیز پرندگان در بهار و تابستان و اوایل پاییز می تواند تفرجگاهی خاطره انگیز برای عموم مردم و گردشگران باشد.
همچنین علاوه بر طبیعت بکر و آب و هوای دل انگیز این منطقه نمونه گردشگری، وجود امامزاده “میرجبرئیل” و بقایای قلعه‌ای در شرق روستای “تویه دروار” از دیگر جاذبه‌های گردشگری این منطقه است.

آبشار نسروا

آبشار نسروا با بیشترین زیبایی های طبیعی و جذابیت های گردشگری چشم و گوش و دل هر علاقمند به طبیعت را می نوازد و محیطی مناسب برای گذراندن ساعات بیکاری و فراغت را فراهم می آورد.

برای دسترسی مسیر مناسب برای به آبشارها لازم است که پس از طی 9 کیلومتر از جاده اصلی دیباج به گلوگاه اولین جاده خاکی سمت راست خود را 12 کیلومتر طی می نمایید تا به رودخانه و مزرعه سرسبزی برسید.

سپس جاده کنار رودخانه را به سمت شرق 4 کیلومتر ادامه داده تا به انتهای جاده و به ابتدای ورودی تنگه و دره نسروا با درختان ارس و جریان زلال آب برسید و سپس مسیر روح پرور تنگه و رودخانه را 45 دقیقه پیاده طی می نمایید تا به تلاقی آب از دو مسیر جنوبی و شرقی می رسید که ادامه هر یک از این دو صورت جداگانه شما را به آبشار تقریباً مجاور یکدیگر می رساند.

آبشار اول خود مشتمل بر دو آب ریز نسبتا مرتفع است که در پایین و در درون تنگه بالایی قرار گرفته است که بسیار پرجاذبه و دیدنی است اما آبشار دوم که در مسیر شرق رودخانه است آبشاری بلند و بسیار مسحور کننده است.

جاهای تفریحی سمنان در تابستان ، سفری دلنشین و خنک

جنگل ابر

در شهرستان شاهرود، می‌توانید اقیانوس افسانه‌ای ابر را در میان دار و درخت یک جنگل هیرکانی با چشم ببنید و غرق لذت این مکان رویایی شوید. جنگل ابر شاهرود یکی از جاهای تفریحی و دیدنی سمنان است که عاشقان طبیعت، شیفته‌ی زیبایی منحصر به فرد آن هستند. این جنگل از نسل جنگل‌های هیرکانی است و چشمه، آبشار و تنوع بالایی از گیاهان و جانواران را در دل خود جای داده است. در این جنگل ژوراسیک، گیاهان جذابی همچون راش، بلوط، توسکا و… و حیواناتی مثل خرس، روباه، پلنگ و… زندگی می‌کنند. جنگل ابر همان‌طور که اسمش برمی‌آید، جولانگاه ابرهاست و در میان حصار درخت‌ها و کوه‌ها می‌شود، امواجی از آن‌ها را دید. این جنگل، بیش‌تر در نیمه‌ی اول سال پذیرای امواج ابرهاست و تصویری دیدنی را به شما نشان می‌دهد. این جنگل در ۴۵ کیلومتری شمال شاهرود، در روستای ابر، منتظرتان است.

جاهای تفریحی سمنان در تابستان ، سفری دلنشین و خنک

جنگل رودبارک

جنگل رودبارک مهدیشهر برای کسانی مناسب است که دنبال یک طبیعت جذاب هستند. این جنگل بی‌نظیر بخشی از منطقه‌ی حفاظت‌شده‌ی پرور است و زیبایی بکر آن وصف نشدنی است. در مسیر این منطقه‌ی جنگلی کوهستانی، رودخانه دائمی و شیرین رودبارک قابل مشاهده است که نام جنگل از این رود سرچشمه می‌گیرد. تنوع گیاهی و جانوری این جنگل پهن برگ فوق‌العاده است و حیوان‌هایی مثل آهو، گوزن قرمز، گراز، قوچ و… ساکن آن هستند. جنگل رودبارک در بهار و تابستان آب‌وهوایی دلپذیر، پاییزی سرد و زمستان‌هایی سفیدپوش دارد.

جاهای تفریحی سمنان در تابستان ، سفری دلنشین و خنک

شهمیرزاد

در شمال شهر سمنان، منطقه‌ی خوش‌آب‌وهوای شهمیرزاد با تنوعی از جاذبه‌ها قرار گرفته و از دلنشین‌ترین جاهای تفریحی سمنان محسوب می‌شود. شهمیرزاد آب‌وهوای دلچسب و خنکی دارد و برای روزهای گرم تابستان جای دنجی است. جذاب‌ترین تصویر شهمیرزاد باغ‌های گردوی آن است که بزرگ‌ترین باغ گردوی جهان است و حسابی نما و آب‌وهوای دلفریبی به این منطقه می‌دهد. شهمیرزاد پر از جاذبه‌های طبیعی و تاریخی است که نباید از دستشان داد. بنای تاریخی شیر قلعه، چشمه‌های هفت چشمه و کلی دیدنی دیگر در این منطقه از سمنان منتظرتان است.

جاهای تفریحی سمنان در تابستان ، سفری دلنشین و خنک

خانه تدین سمنان

خانه تاریخی تدین که با نام خانه محمدیه نیز شناخته می‌شود در خیابان طالقانی سمنان آرام جای گرفته است. خانه تدین با دو بخش اندرونی و بیرونی شامل بخش‌های تابستانی، زمستانی و اتاق‌های متعددی است.

جنگل دشت شاد

جنگل دشت شاد شاهرود در ۱۸۰ کیلومتری شمال شرق شاهرود واقع شده است، تنوع گونه‌های جنگلی، طبیعت و چشم‌انداز زیبا از ویژگی‌های این منطقه به شمار می‌رود.

جاهای تفریحی سمنان در تابستان ، سفری دلنشین و خنک

آبشار مجن

این آبشار زیبا و باصفا، یکی از جلوه های طبیعی شهر مجن است و در انتهای مجن دره ای زیبا با مناظری منحصربه فرد از کوه و دشت و رود، قرار دارد و  از شهر تا ابتدای آبشار، جاده ای خاکی و البته ناهموار در میان این دره زیبا احداث شده است که در حدود 10 کیلومتر مسافت دارد.
گفتنی است ، در فصل بهار بوی عطر گل های وحشی و در فصل تابستان گل های زیبای آفتابگردان بر زیبایی آن می افزایند و این آبشار در زمستان نیز بسیار دیدنی است و دسته های پر تعداد کبک شما را تا دهانه آبشار همراهی می کنند.

جاهای تفریحی سمنان در تابستان ، سفری دلنشین و خنک

چشمه علی دامغان

مجموعه‌ی چشمه‌علی یکی از مهم‌ترین تفریحگاه‌های شهر دامغان به حساب می‌آید و در واقع فضایی برای تفریح تابستانی پادشاهان قاجار بوده است.

جاهای تفریحی سمنان در تابستان ، سفری دلنشین و خنک

سد شهید شاهچراغی

یکی از مناطق گردشگری واقع در شهرستان دامغان که جاذبه ی گردشگری آن بر خلاف بیشتر مناطق نمونه به دلیل دخالت انسانی ایجاد شده  سد شهید شاهچراغی است که در فاصله ی 12کیلومتری شهر دامغان احداث شده است.

جاهای تفریحی سمنان در تابستان ، سفری دلنشین و خنک

جنگل رودبارک

رودبارک یکی از روستاهای کوهستانی در شمال شرقی مهدیشهر است که در فصول سرد سال پوشیده از برف می‌شود و سرما چارقد سپیدش را به روی روستا می‌کشد و مناظر بی‌بدیلی را در جنگل‌های هیرکانی خلق می‌کند. این روستا در منطقه حفاظت شده پرور قرار گرفته است و با توجه به جاذبه‌های طبیعی و تاریخی از مناطق گردشگری در مهدیشهر به حساب می‌آید. از جاده سمنان- شهمیرزاد می‌توانید به جنگل رودبارک بروید و از زیبایی‌ها و مناظر آن نهایت لذت را ببرید.

جاهای تفریحی سمنان در تابستان ، سفری دلنشین و خنک

جنگل اولنگ

جنگل رویایی اولنگ یکی از همین جنگل‌های بسیار زیباست که به دلیل خطه‌ای که در آن قرار گرفته است مهجور و ناشناخته مانده و کمتر کسی حتی از وجود چنین جاذبه طبیعی در شهر شاهرود خبر دارد. برای دیدن جنگل اولنگ راهی جاده‌ای شوید که سینه‌ی جنگل را شکافته و همچنان پیش می‌رود و تو را نیز با خود به اعماق جنگل می‌برد، در رویاهایت فرو می روی. پس درنگ نکن کوله‌ات را ببند به اولنگ بیا و برای خود در جنگل بکر و زیبای اولنگ خاطره‌سازی کن.

جاهای تفریحی سمنان در تابستان ، سفری دلنشین و خنک

چشمه هفت رنگ مجن

چشمه هفت رنگ مُجن از توابع شهرستان شاهرود که در نوع خود كم نظیر است از نوع چشمه های گوگردی است که در ۲۵ کیلومتری شمال شاهرود در میان شکاف دره های دامنه قله ۴ هزار متری شاهوار واقع شده که این دره در ادامه به دو دره کوچکتر تقسیم می شود.

این چشمه هم به نوبه خود بسیار جذاب و دیدنی است.

جاهای تفریحی سمنان در تابستان ، سفری دلنشین و خنک

چشمه انگورستانی دامغان

یکی از مناطق تفریحی و گردشگری منطقه تویه دروار چشمه انگورستان است .چشمه انگورستانی در 49 کیلومتری شهرستان دامغان در منطقه تویه دروار و در شمال روستای دهخدا قرار دارد.

جاهای تفریحی سمنان در تابستان ، سفری دلنشین و خنک

 تونل نمکی گرمسار

این جاذبه جز طبیعت بی نظیر شهر گرمسار محسوب می شود و گردشگران و طبیعت دوستان بسیاری هستند که برای بازدید از این منطقه به شهر گرمسار سفر می کنند. ونل نمکی در گرمسار بزرگترین معدن و تونل نمکی در منطقه خاورمیانه است و در حال حاضر ۴۰ تونل نمک را در خود جای داده است.

جاهای تفریحی سمنان در تابستان ، سفری دلنشین و خنک

چشمه نگارمن

چشمه نگارمن در ۵ کیلومتری شمال غرب روستای نگارمن و ۲۳ کیلومتری شما ل غرب شاهرود در استان سمنان قرار دارد . صدای جوشش آب در هرگوشه از این چشمه به گوش می رسد ، جریانی سرشاراز زندگی و شادابی .

جاهای تفریحی سمنان در تابستان ، سفری دلنشین و خنک

آب چشمه نگار من از میان سنگهای آهکی بیرون می آید به همین دلیل سختی کمی دارد و از کیفیت خوب آشامیدنی برخوردار است

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید