بازار سنتی سمنان ، قلب تجاری کهن سمنان

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

یکی از جاهای دیدنی سمنان ، بازار سنتی شهر است که در خیابان امام قرار دارد.این بنا به خاطر معماری و قدمت تاریخی‌اش، فقط جایی برای خرید و فروش کالا نیست و یکی از جاذبه‌های سمنان هم محسوب می‌شود.

بازار سنتی سمنان ، قلب تجاری کهن سمنان

تاریخچه:

بازار بزرگ سمنان، در حدود ۱۸۰ سال قبل، در آغاز پادشاهی دودمان قاجاریه ساخته شد. بازار سمنان که به سبک معماری کهن ایرانی با سقف‌ های خشتی و آجری، متناسب با وضعیت آب و هوای خاص منطقه کویری ساخته شده تا امروز بزرگ‌ ترین مرکز خرید و فروش کالاهای تجارتی است. در گذشته، بازار عمومی شهر متشکل از راسته بازار و بازار شیخ علاء الدوله (بازار مرده‌ ها) بوده است.

بازار سنتی سمنان ، قلب تجاری کهن سمنان

این بازار با معماری ساده و درعین حال جذابی به رسم بازارهای ایرانی دارد. این مکان انتخاب فوق‌العاده‌ای برای خرید صنایع دستی، سوغات و مایحتاج زندگی است.

قسمت شمالی این بازار، با حدود ۲۵۰ مغازه، طول بلندی دارد و به راسته بازار یا بازار بالا معروف است.در این قسمت بازمانده‌های مخروبه‌ی چند مسجد، حمام و کاروانسرا را می‌توانید ببینید.این بازار، دارای سقف و تاق ضربی است که روی تاق‌ های جناغی استوار شده است. پنجره‌ های شیشه‌ ای بزرگ بر بام آن نصب شده است که نور داخل بازار را تأمین می‌ کند.

در ادامه‌ی این بازار، بازار جنوبی یا همان بازار کوچک وجود دارد که به بازار پایین هم مشهور است. این بازار طول کم‌تری از قسمت شمالی داردو به علت نزدیکی با امامزاده یحیی بن موسی بازار حضرت خوانده می‌ شود. طول تقریبی این بازار ۲۰۰ متر است. این بازار دارای ۵۰ باب مغازه است.

در ادامه‌ی بازار جنوبی، بازار شیخ علاءالدوله خودنمایی می‌‎کند که که از جنوب شرق خیابان امام شروع می‌شود. این بازار به دوره‌ی ایلخانی برمی‌گردد و بخش کمی از آن باقی مانده است.

بازار شیخ علاءالدوله از جنوب خیابان امام خمینی سمنان و متصل به آن شروع می‌شود و در 2000 متری، اندکی به شمال متمایل می‌شود و در شمال تا گورستان قدیمی علمدار ادامه می‌یابد.به سبب احداث این خیابان، بازار شیخ علاءالدوله به دو قسمت تقسیم شده است. این بازار در قرن هشتم قمری به همت شیخ علاءالدوله سمنانی عارف مشهور ایران همزمان با بنای شبستان شیخ علاءالدوله ساخته شده است.بازار شیخ علاءالدوله در دوره قاجاریه تعمیر و مرمت شد، ولی به مرور زمان اهمیت خود را از دست داد.این بازار را به این علت که در مسیر انتقال اموات برای دفن در گورستان علمد‌ار بود، بازار مرده‌ها نیز می‌نامند. در سال‌های اخیر، با تعمیر و مرمت مسجد جامع، قسمتی از بازار توسط سازمان میراث فرهنگی بازسازی شد.

بازار شیخ علاءالدوله در سال 1375 توسط سازمان میراث فرهنگی با شماره 1740 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

بازار سنتی سمنان ، قلب تجاری کهن سمنان

مکان‌ های مهم واقع در بازار سمنان:

مسجد جامع سمنان که درب جنوبی آن در بازار شیخ علاء الدوله و درب شرقی آن در بازار جنوبی قرار دارد.

امامزاده یحیی بن موسی در انتهای بازار جنوبی.

تکیه ناسار واقع در بازار شمالی.

تکیه پهنه واقع در بازار جنوبی.

گرمابه پهنه سمنان واقع در بازار جنوبی.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید