جاهای دیدنی مازندران در تابستان

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

استان مازنداران با مکان های گردشگری متعدد و جذاب آن ، یکی از بهترین شهرهای ایران برای مسافرت در گرمای تابستان است.  مازندران، جدا از دریا و سبزی جنگل‌هایش، جاهای زیادی برای دیدن دارد، جاهایی که به دلیل فاصله کم شهرهای شمالی با هم و دسترسی آسان به این مناطق، رفتن و گشت و گذار در آنها  آنقدر که تصورش سخت است اتفاق دور از ذهنی نیست. ساکنین شهر تهران  به دلیل کوتاه بودن مسافت بدون نیاز به خرید بلیط پرواز و به صورت زمینی با ماشین شخصی و یا اتوبوس  به این خطه سرسبز سفر می کنند، درصد زیادی از گردشگران را شامل می شوند.

دریاچه چورت

دریاچه چورت یکی از  بیشمار دریاچه های ایران و یکی از زیباترین آنهاست که حتی مدت کمی قدم زدن در کنار آن می تواند آرامش خاصی را به شما هدیه دهد. این دریاچه قدمت زیادی ندارد اما به دلیل وجود اکوسیستمی از درختان سرسبز و طبیعت بکر در اطرافش، جایی شناخته شده است.این دریاچه، حدود ۵٫۲ هکتار وسعت دارد. چورت در محاصره ی درختان سبز خوشرنگ و جنگل های انبوه است و همین موضوع باعث منحصر بفرد شدن چشم انداز آن شده است. وجود ماهی های زیاد و متنوع در این دریاچه یکی از ویژگی های اصلی آن است؛ علاوه بر این، هوای مه گرفته، صدای حیوانات مختلف و پرندگان و جاده ای خاکی که از میان این درختان می گذرد، بر فضای مرموز این دریاچه اضافه کرده است و باعث شده تا به یکی از مسیرهای مورد توجه گردشگران ماجراجو تبدیل شود.

جاهای دیدنی تابستان در مازندران

منطقه تفریحی الندان

منطقه تفریحی الندان در نزدیکی روستای ازنی در ۶۵ کیلومتری جنوب ساری و ۲۰ کیلومتری کیاسر قرار گرفته. زمستان‌ها این دریاچه دیدنی محل زندگی اردک می‌شود، پاییز درختچه های اطراف دریاچه ازگیل و ولیک می‌دهند و بهار، بنفشه، پیازچه وحشی و سبزی‌های دارویی اطرافش می‌رویند.

جاهای دیدنی تابستان در مازندران

آبشار اوبن

آبشار اوبن یکی از زیباترین و بکرترین آبشارهای ایران محسوب می شود. این آبشار در جنگل دودانگه ساری واقع شده است.  پناهگاه حیات وحش دودانگه و چهاردانگه در دو بخش دودانگه و چهاردانگه ساری است. این منطقه مساحتی حدودا ۱۵۶۷۳ هکتار دارد. این منطقه در سال 1354 جزو مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست ایران شد.

جاهای دیدنی تابستان در مازندران

جنگل دالخانی

اگر دلتان می‌خواهد جنگل بکری را ببینید که به دالان بهشت معروف است، باید راه روستای دالخانی در ۳۰ کیلومتری جنوب  شرقی رامسر را در پیش بگیرید. جنگل‌های مسیر در نهایت به ییلاقاتی مثل رودبار و گرسماسر می‌رسند. آب و هوای لطیف و بوی رطوبت پیچیده در هوای اینجا، باعث می‌شود دلت بخواهد زمان همانجا بایستد. اواخر بهار و تابستان بهترین موقع سفر به جنگل داخالی است که امکان کمپینگ هم در آن هست.

جاهای دیدنی تابستان در مازندران

ییلاق گرسماسر

همینطور که خوش و خرم در جنگل‌های دالخانی پیش بروید به ییلاق گرسماسر می‌رسید.  جایی که چشمه‌ها بسیار، دشت های فراخ و کوه‌هایی که از بالایش می‌توان رامسر و تنکابن را دید آن را از دنیای اطرافش متفاوت کرده. ابرها می‌روند و می‌آیند و صدای حیوانات روستایی تنها چیزی است که در آن سکوت شنیده می‌شود.

جاهای دیدنی تابستان در مازندران

دریاچه سد لار

در ۱۳ کیلومتری پلور، بزرگترین دشت ایران قرار دارد. چشمه‌های زیاد این منطقه و تنوع گونه‌های جانوری و گیاهی که به مددش هم می‌توان فلامینگو و کبک دید و هم پلنگ و بزکوهی از لار منطقه همه چیز تمامی ساخته. با عبور از دریاچه سد لار و رفتن به مناطق بالادست آن طبیعت بکرتری را می‌شود دید. در بهار اطراف دریاچه پر از شقایق می‌شود.

جاهای دیدنی تابستان در مازندران

روستای فیلبند

یکی از زیباترین ییلاق های ایران که بر فراز ابرها واقع شده است روستای فیلبند استان مازندران است،روستایی فوق العاده تماشایی و بی نظیر که با منظره ای از ابرها نشاط و انرژی زیادی را به شما تزریق می کند و حال و هوایتان را دگرگون می کند. طلوع و غروب آفتاب یکی دیگر از جذابیت های این روستای منحصر به فرد است .

اگر می خواهید به این روستا سفر کنید، اولین مقصد شما جاده هراز است و بعد از حدودا ۱۴۰ کیلومتر که از تهران دور شدید از فرعی روستای فیلبند مسیر تان را به سمت روستای فیلبند تغییر دهید. کیفیت این جاده فرعی چندان مناسب نیست اما کوتاه است و حدود ۳۰ کیلومتر از جاده هراز تا این ییلاق بیشتر فاصله نیست. اما در راه رسیدن به فیلبند با مناظر و چشم انداز هایی بسیار دیدبنی و شگفت انگیز روبرو خواهید شد، تا جایی که ممکن است شما را مبهوت خود کند و از مسیر منحرف شوید، برای اینکه این مشکل برایتان رخ ندهد تا حد امکان از محلی ها مسیر صحیح را سوال کنید تا مسیر درست را از دست ندهید.

جاهای دیدنی تابستان در مازندران

جنگل‌های دوهزار

یکی از ویژگی های اصلی مناطق شمالی ایران، پوشش جنگلی و سرسبز آن است که محبوبیت خاصی را برای این نقطه به ارمغان آورده است. حتما تا به حال بارها اسم دو هزار را شنیده اید، جنگلی که چشم اندازهای خاصش در دیگر جنگل های شمالی کمتر دیده می شود. دو هزار اسم منطقه ای گردشگری در تنکابن شمال ایران است منطقه ای با آب و هوای معتدل کوهستانی که با مناظری از کوهستان و جنگل، طبیعت دوستان را شیفته خود کرده است.

جاهای دیدنی تابستان در مازندران

آبشار آب پری 

این آبشار نزدیک شهر رویان است،در جنوب شرقی مازندران. اینجا به خاطر نردیکی به زادگاه نیما یوشیج، آمدورفت زیادی دارد. مسیر رسیدن به آب پری جذاب است. از میان جنگل‌ها با شیب کمی می‌گذرد و در بین راه قسمت‌های زیادی وجود دارد که می‌توانید برای عکس گرفتن با مناظر، از ماشین خود پیاده شوید.

جاهای دیدنی تابستان در مازندران

پارک جنگلی سی سنگان

شاید در میان جاهای دیدنی مازندران، پارک جنگلی سی سنگان، از همه آشناتر باشد. این پارک بزرگ، همیشه در تعطیلات، از شلوغ‌ترین جاهای استان مازندران است. پوشش گیاهی متنوع و درختان پر سن و سال سی سنگان، از سال ۱۳۴۴ که‌ این پارک تأسیس شد، مسافران و گردشگران زیادی را به چشم دیده است. در این پارک علاوه بر طبیعت زیبا و منحصربه‌فرد، امکانات رفاهی متعددی برای کسانی که به این مقصد آمده‌اند وجود دارد. اسب سواری و ماشین‌های کوچک کرایه‌ای، و فروشگاه‌های کوچک برای خرید لوازم و خورد و خوراک، اوقاتی راحت و جذاب برای شما به ارمغان خواهند آورد. در پارک جنگلی سی سنگان به طور ویژه روی کاشت شمشاد و حفاظت از آن کار می‌شود.

جاهای دیدنی تابستان در مازندران

جاده اسالم به خلخال

یکی از توریستی ترین جاده ها و بهترین مناطق شمال ایران برای کوهپیمایی و جنگل نوردی، مسیر اسالم به خلخال است. مسیری که اگر در آن رانندگی کنید، باید دقت بسیار داشته باشید. به همین دلیل توصیه می کنیم که اگر ماشینتان برای مسیرهای روستایی مناسب نیست از وانت های اهالی برای رسیده به مقصد استفاده کنید. بعضی از تورها نیز این مسیر جنگلی را پیاده طی می کنند. چرا که با بهترین مناطق شمال کشور روبرو هستید.

جاهای دیدنی تابستان در مازندران

دریاچه شورمست

این دریاچه به وسعت ۱۵ هزار متر مربع، به عمق ۵ تا ۱۵ متر، در شهرستان سوادکوه واقع شده‌است. این دریاچه یکی از خوش‌منظره‌ترین دریاچه‌های شمال است. اینجا برای ماهیگیری و طبیعت‌گردی، بی‌نظیر است.

جاهای دیدنی تابستان در مازندران

دشت دریاسر

زیبایی های این استان گویا تمامی ندارد و دشت دریاسر تنکابن که یکی از دیدنی ترین مقاصد طبیعت گردی کشورمان است، هر ساله گردشگران بسیاری را گرد خود جمع کرده است و بسیاری از طبیعت گردان و گردشگرانی را در آنجا می بینید که فقط برای دیدن بخش کوچکی از زیبایی های مازندران به آنجا می روند.

جاهای دیدنی تابستان در مازندران

هزار جریب

اگر بخواهیم منطقه مابین استان گلستان و مازندران را نام ببریم، بایستی به کوه های هزار جریب اشاره کنیم. کوه های سرسبز و دیدنی که در میان بخش های شهری مانند بهشهر، نکا، ساری و سوادکوه قرار گرفته است. اما اگر دقیق تر بخواهیم به این موضوع دقت کنیم بایستی منطقه گردشگری و پر بازدید آن را، مربوط به شهر بهشهر بدانیم. دو منطقه دو دانگه و چهاردانگه در هزار جریب تشکیل دهنده تمام هزار جریب است. همچنین یکی از دلایل مطرح بودن این منطقه حتی برای عاشقان محیط زیست، منطقه شکار ممنوع هزار جریب است.

مسیر دسترسی: بهترین مسیر، مسیر بهشهر است که بایستی از این شهر و از بهشت فاطمه و علی تپه بگذرید. منطقه ای به نام پاسند را رد کنید و در نهایت وارد جاده ۱۸ کیلومتری پاسند شوید. این جاده ماسه ای بوده بنابراین در هنگام باران و مرطوب بودن زمین، با ماشین شخصی بهتر است وارد این مسیر نشوید یا از ماشین های شاسی بلند استفاده کنید.

جاهای دیدنی تابستان در مازندران

فریدونکنار

از شهرهای کناره ساحل خزر است که در میان شهرهای آمل، بابل، بابلسر و محمود آباد قرار گرفته است. این شهر هم از جمله شهرهای مازندران است که در میان بهترین مناطق شمال کشور نامش را خواهید شنید. این شهر با ساحل ماسه ای به امتداد ۱۰ کیلومتری که دارد از قدیم الایام مکانی برای تفریح بوده و هم اکنون به خاطر محیط زیست درنای مشهور سیبری به نام امید مشهورتر شده است. منطقه های تاریخی و قدیمی شهر به نام های دامگاه پرندگان ازباران و سوته پل دیدن دارند. زمین های شالیزاری منطقه به همراه بازار بزرگ ماهی فروشان، باغ پرندگان و پارک های جنگلی مانند زاهدکلا و سوته از دیدنی های فریدون کنار هستند.

جدای از مناطق دیدنی شهر، تالاب فریدون کنار ارزش زیست محیطی بسیار بالایی داشته و همه ساله میزبان پرندگان مهاجر مختلفی است. این تالاب با قوهای وحشی زیباتر از همیشه می شود.

مسیر دسترسی: جاده فیرزوکوه به سمت آمل را طی نمایید. از سمت جاده محمود آباد ورودی بیشه کلا بروید تا در نهایت به فریدون کنار برسید.

جاهای دیدنی تابستان در مازندران

عباس آباد

بهشهر یکی از شهرستان های مازندران و بهترین مناطق شمال برای مسافرت بوده که به تنوع منطقه گردشگری بسیاری دارد. در این شهر می مانید که به دیدن کدام یک از جاذبه ها بروید. مسیر جنگلی کلاردشت به عباس آباد یکی از جذاب ترین جاده های ایران است. اگر به مناطق جنگلی و ییلاقی علاقه دارید، به پارک ملی خشکه داران یا جنگل مازیچال عباس آباد یا غار دهچال در میان جنگل دهچال بروید.

با این وجود، بیشتر گردشگران ایرانی عباس آباد را به خاطر دریاچه مشهورش می شناسند. دریاچه ای که در میانه آن، یک بنای تاریخی مربوط به دوران صفویه به زیر آب ها رفته و گاهی از آب بیرون می آید. باغ کنار دریاچه در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده است.

جاهای دیدنی تابستان در مازندران

دریاچه الیمالات

اگر به دنبال دریاچه ای می گردید که در کنار آن نشسته و یا به پیک نیک بروید، دریاچه الیمالات در شمال را پیشنهاد می دهیم. دریاچه ای که نه تنها می توانید در زمان های مشخصی که پر آب شده، در آن قایق رانی کنید، بلکه سکون و حرکت آرام آب دریاچه را با طبیعت سرسبز اطرافش مشاهده کنید. دسترسی به این دریاچه بسیار راحت بوده و تا جاده نور به چمستان تنها ۳ کیلومتر فاصله دارد. دریاچه الیمالات به دلیل وجود سد الیمالات تشکیل شده و هم اکنون تبدیل به یکی از بهترین مناطق شمال کشورمان در نزدیکی شهر نور شده است.

مسیر دسترسی: به سمت شهر نور و سپس جاده مابین نور-چمستان حرکت کنید. در این جاده پس از طی ۸ کیلومتر وارد فرعی شوید که به سمت دریاچه الیمالات حرکت می کند.

جاهای دیدنی تابستان در مازندران

گرسماسر

کوهی سرسبز در شمال با نام کوه سماموس وجود دارد که در دامنه های شرقی آن روستایی به نام گرسماسر قرار گرفته است. در سمت دیگر این کوه و در دامنه های ناحیه شمال غربی آن، روستای معروف جواهر ده واقع شده است. اگر به این منطقه سفر کردید، به دیدن جاذبه های آن مانند چشمه‏‌های آب معدنی امیرخانی، راد کنار، رستم‏ سر، پولاد، چهار پیچ و گرسماسر و نیز به تفرجگاه زیبای لپاسر حتما بروید.

مسیر دسترسی: برای رفتن به گرسمسار، باید از جاده ی تنکابن به سمت رامسر و در نهایت وارد جاده هریس شوید. حدودا ۲ ساعت که رانندگی کنید به جنگل های دالخانی خواهید رسید و پس از گذشتن از آن، به منطقه ییلاقی گرسمسار  می رسید.

جاهای دیدنی تابستان در مازندران

رامسر

شهر رامسر یکی از رویایی ترین شهرهای خطه شمال ایران است که در سمت غرب استان مازندران قرار گرفته است و  پر از جاذبه های زیبا و بی نظیری است که هر گردشگری را می تواند عاشق خودش کند. در این شهر حتما از روستای جواهرده، قلعه ی مارکوه، تله کابین رامسر، کاخ مرمر رامسر، بوستان جنگلی صفارود، منطقه ییلاقی گرسماسر، آب گرم سادات محله، جنگل دالخانی، غار یاغی لوکا و سد میجران دیدن نمایید.

جاهای دیدنی تابستان در مازندران

باداب سورت

باداب سورت یکی از چشمه های طبیعی ایران بوده که جزو نمونه های بی نظیر چشمه های طبیعی جهان است. باداب سورت دومین میراث طبیعی ملی با جاذبه های طبیعی انگشت شمار است. بسیاری از خانواده ها و علاقه مندان به کوهپیمایی و در نهایت دیدن حوضچه هایی به رنگ های زرد، قرمز، نارنجی و آبی می توانند به این منطقه بیایند. جلوه بی نظیر بهترین مناطق شمال برای مسافرت را در این طبیعت خواهید دید.

گردشگران به هر یک از قسمت های این چشمه ها بسته به شکل ظاهری شان نام های متفاوتی داده اند. در سفر به باداب سورت حتما از بخش های مختلف آن یعنی چشمه های پلکانی، چشمه شور و برمودای اروست، چشمه های اکسیر حیات، باداب ترش یا چشمه ترش، سیاه تی و چشمه های خشک شده آن دیدن کنید.

جاهای دیدنی تابستان در مازندران

غار آبی دانیال

دومین غار آبی بزرگ در ایران از لحاظ طول است. قبل از غار آبی دانیال که یکی از بهترین مناطق شمال است، غار قوری قلعه کرمانشاه قرار گرفته است. بنابراین آن را می توان یکی از گنجینه های طبیعت ایران دانست. برای آنکه محدوده این غار آبی را بدانید، باید گفت که در ۵ کیلومتری جنوب سلمان شهر در مازندران و در ۲ کیلومتری روستای دانیال قرار گرفته است. تورهایی که برای غارنوردی در این غار اجرا می شوند، گردشگران را به گردش درون روستا هم می برند. حتی اگر تجربه غارنوردی ندارید، باز هم به راحتی می توانید وارد غار شوید و در پیمایش آن شرکت کنید.

جاهای دیدنی تابستان در مازندران

دره اسکلیم رود

دره ای که شما را به سمت آبشاری آهکی پیش می برد. دره ای بسیار سرسبز و منطقه ای بسیار وسیع که تا چشمتان کار می کند رود و سرسبزی را خواهید دید. برای جنگل نوردی می توان وارد دره اسکلیم رود شد. بنابراین برای پیاده روی، تجهیزات جنگل نوردی را به همراه داشته باشید. در طول مسیر می توانید به بازدید دریاچه و سد البرز هم بروید. تورهای زیادی برای بازدید از این منطقه برگزار می شود. پیشنهاد می شود به دلیل امکان گم شدن در جنگل، با تور به سمت دره و آبشار اسکلیم رود بروید. این دره در استان مازندران از بهترین مناطق شمال برای مسافرت و تورهای طبیعت گردی است.

جاهای دیدنی تابستان در مازندران

مرداب هسل

یکی از عجیب ترین، مرموز ترین و رنگی ترین مرداب ها در بهترین مناطق شمال است که تورهای بسیاری برای آن برگزار می شود. این مرداب یا آبگیر فصلی در هر فصل رنگی متفاوت دارد که به آن جذابیت خاصی بخشیده است. نام های دیگر آن در میان مردم محلی مازندران و طبری، مشعل یا مشل و گاهی کنیچال هم هست. این مرداب از روستای چنس که در نزدیکی آن قرار گرفته فاصله چندانی ندارد و با یک راهنمای محلی می توانید پس از طی مسیر یک ربع ساعت پیاده روی به محل مرداب برسید.

جاهای دیدنی تابستان در مازندران

پلنگ دره

شهریور آخرین فرصت سفر در تابستان است، انگار داری با تابستان و روزهای بلندش وداع می‌کنی و باید مراسم را خوب به جا بیاوری.  در شهریور هوا به داغی تیر و مرداد نیست، روزها بلندند و آفتاب دیگر آنقدر تند و تیز نیست که طاقت راه رفتن را از آدم بگیرد، ولی همیشه هم حال و حوصله رفتن به جاهای دور نیست و دلمان می‌خواهد بعد از دو سه ساعت به مقصد برسیم. اگر ساکن تهران هستید پیشنهاد می‌کنیم به پلنگ دره بروید که نزدیک تهران است و هم آبشار دارد و هم جنگل.

جاهای دیدنی تابستان در مازندران

قلعه رودخان فومن

از قلعه های آجری که لقب بزرگترین قلعه آجری را از آن خود نموده است، قلعه رودخان است. قلعه ای که برای رسیدن به بالای آن باید بیش از ۱۰۰۰ پله را بالا بروید. پله هایی که شما را به بالای تپه و قلعه هدایت می کنند. پس از رسیدن به بالای قلعه نمایی بی نظیر از جنگل اطراف، ابر و مه و البته دیوارهای آجری با برج و باروهای قلعه را در جلوی چشمان خود خواهید داشت. در گذشته این قلعه زمانی میزبان میرزا کوچک خان جنگلی بوده است.

جاهای دیدنی تابستان در مازندران

دهستان جواهر ده

جواهرده یکی از مناطق زیبا در استان مازندران و شهرستان رامسر است. جواهرده با زیبایی‌های وصف ناپذیر که می‌توان از آن به عنوان یکی از شاهکارهای خلقت در عرصه طبیعت یاد کرد، در ۲۶ کیلومتری رامسر واقع شده است. مسیر دسترسی به این ییلاق سنتی، از منتهی‌الیه مسیر غربی رامسر به طرف گیلان منشعب شده است و با عبور از میان کوه‌های مشجر و در امتداد رودخانه خروشان صفارود ادامه می‌یابد و با شیب و افزایش ارتفاع در طول مسیر، به تدریج نوع پوشش گیاهی تغییر می‌یابد و از تراکم درختان کاسته می‌شود.

جاهای دیدنی تابستان در مازندران

پارک و اسکله بابلسر

شهر بابلسر در استان مازندران و از شهرهای ساحلی دریای خزر است. رودخانه بابلرود که از وسط شهر بابلسر میگذرد، شهر را به دو قسمت تقسیم می کند و دو پل زیبایی که بر روی این رود ساخته شده منحصر به فرد است.  وجود اسکله های قایقرانی با انواع قایق ها و صنوبرهای بلند در دو طرف رودخانه بابلرود به جذابیت این رود افزوده است . امکاناتی چون اسکله های قایق رانی ، پدالو ، سفره خانه ، قلیان سرا ، رستوران ، کافی شاپ و پارک و فضای سبز اطراف رودخانه مکانی بسیار خوب جهت تفریح و استراحت در شهر بابلسر است.

جاهای دیدنی تابستان در مازندران

شهرک توریستی نمک آبرود

شهرک توریستی نمک آبرود که در دوازده کیلومتری غرب چالوس در استان مازندران واقع شده است. شهرک نمک آبرود از شمال به دریای خزر و از جنوب به ارتفاعات مدوبن ( از ارتفاعات سلسله جبال البرز ) مشرف است و همه زیبایی های طبیعت را یکجا شامل می شود.

جاهای دیدنی تابستان در مازندراندر حاشیه جنوب شرقی شهرک نمک آبرود، مرتفع ترین تله کابین کشور قراردارد . تله کابین نمک آبرود در سال 1372 با تلاش کارشناسان ایرانی احداث و به بهره برداری رسیده است . تله کابین منحصر بفرد نمک آبرود بازدیدکنندگان را در مدت 12 دقیقه در ارتفاع 970 متری به قله کوهستان مدوبن با اشراف بر منظره زیبای پانورامای جنگل و دریای خزر می رساند .

محصولات سفر

2 دیدگاه دربارهٔ «جاهای دیدنی مازندران در تابستان»

  1. خیلی مقاله خوبی بود ولی ای کاش در مورد جاهای دیدنی منطقه تاریخی گردشگری کجور مثل لرگان و کندلوس هم مطلب میگذاشتید.

    پاسخ

دیدگاه خود را بنویسید