آبشار آب ملخ ، آبشاری زیبا اما خطرناک

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

آبشار آب ملخ سمیرم جزء محبوب‌ترین دیدنی های سمیرم به شمار می‌رود که با ویژگی‌های منحصر به فرد و قرارگیری در منطقه‌ای خوش آب و هوا، طرفداران زیادی دارد. این آبشار در 60 کیلومتری سمیرم و در نزدیکی روستای آب ملخ قرار دارد و یکی از شگفت‌انگیزترین پدیده‌های طبیعی اصفهان است که به دلیل قرارگیری تخته سنگی بزرگ در مسیر رودخانه به وجود آمده است. آنچه آبشار آب ملخ را به آبشاری عجیب و غریب تبدیل کرده است، ترکیبات خاص آب آن است که خاصیت آفت کشی دارد و مردم محلی از آن به عنوان آفت کشی طبیعی برای مقابله با هجوم ملخ‌ها برای مزارع خود به خصوص مزارع گندم، استفاده می‌کنند. چشم‌انداز زیبای منطقه و هوای خنک آن فرصت خوبی فراهم می‌کند تا به پیاده‌روی و عکاسی و استراحت بپردازید و روزی سرشار از نشاط برای خود بسازید.

آبشار آب ملخ ، آبشاری زیبا اما خطرناک

آب ملخ بر اثر سقوط یک سنگ در راه رودخانه شکل گرفته، این آبشار دوطرفه است که از دو سوی آن آب جریان دارد و به داخل رودخانه می ریزد. آب این آبشار خیال انگیز از چشمه ای در دل کوه بیرون می آید و پس از جاری شدن بر روی طاقی سبز به رودخانه ماربر می ریزد. آب جاری شده در ماربر با رود سميرم ادغام می شود و پس از ترکیب با رودخانه ای كه از سمت ياسوج می آيد به رود خرسان که بزرگترین ریزآبه های کارون است، می پیوندد.

رودخانه ی پرجوش و زیبای ماربر، کوه های بلند دنا، چشمه های فراوان و پرآب، هم جواری رودخانه و جنگل، هوای مطبوع و فضای آرام بخش و دلپذیر، آبشار را به مکانی مناسب برای گردشگری و گذران اوقات فراغت تبدیل کرده است.

آبشار آب ملخ ، آبشاری زیبا اما خطرناک

علت نام گذاری

آبشار آب ملخ از کوه های دنا سرچشمه می گیرد و علت این گونه نام گذاری بر آن بسیار شگفت انگیز است. درون آب آبشار ترکیبات خاصی وجود دارد که موجب از بین رفتن ملخ های مهاجم می شود. این پدیده باعث شده از سال ها قبل مردم مناطق اطراف برای دفع حمله ملخ ها و آفت کشی مزارع خود به ویژه گندم از آب این آبشار کمک بگیرند. امروزه نیز از این آفت کش طبیعی استفاده می کنند و به آبیاری زمین های کشاورزی می پردازند.

حتی افسانه ای قدیمی نیز در میان مردم رایج است که هنگام انتقال آب آبشار به سایر مناطق  برای از بین بردن ملخ ها نباید ظرف آب را بر زمین گذاشت و باید آن را در بلندی قرار دارد. چرا که پس از برخورد طرف با زمین پرندگانی سیاه به آن منطقه هجوم آورده و به نابودی ملخ ها می پردازند.

نام دیگری که برای این آبشار انتخاب شده تخت سلیمان است. سنگی در میانه آبشار قرار دارد که دو سوی مختلف آن را به یکدیگر متصل می کند. برخی از محلی ها می گویند که این پل مانند تخت محل استراحتگاه حضرت سلیمان بوده است. و منظره که می توان از بالای رودخانه تماشا کرد مانند منظره تماشایی تخت آن حضرت است.

روستای نیمروز

بخش هیجان انگیز سفر شما به سمیرم این قسمت خواهد بود که روستای آب ملخ به دلیل موقعیت جغرافی خود به گونه‌ای واقع شده که تنها 3 ساعت در روز خورشید نورش را به آنجا هدیه می‌کند و شما قادر هستید در 3 ساعت شاهد طلوع و غروب خورشید باشید.محلیان که خودشان به این پدیده طبیعی عادت کرده‌اند و آن را نعمتی از جانب خداوند می‌دانند نام دیگر روستای خود را «نیمروز» گذاشته‌اند.اهالی روستای آب ملخ ارتباط خوبی با گردشگران دارند و هرچند منطقه از نظر وجود اماکن گردشگری مجهز نیست اما مهربانی و مهمان‌نوازی روستاییان سبب شده، درب خانه‌هایشان به روی مسافران باز باشد و هرکه به آنجا رفت با خاطره‌ای خوش وداع کند.

آبشار آب ملخ ، آبشاری زیبا اما خطرناک

نکته مهم و خطرناک

با وجود اینکه منطقه آبشار منظره زیبایی به چشمان شما هدیه می‌کند اما در پشت خود پرتگاه خطرناکی را پنهان کرده و به یکی از خطرناک‌ترین آبشارهای ایران شهرت پیدا کرده است.

بهترین زمان بازدید از آبشار آب ملخ

بهترین زمان بازدید از آبشار آب ملخ سمیرم نیمه اول سال به خصوص بهار است چرا که هم هوا بسیار دلپذیر است و هم طبیعت تمام زیبایی‌هایش را نمایان می‌کند.

آبشارهای دیگری نیز در این شهر وجود دارد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به آبشار سمیرم که به عروس این شهر معروف است اشاره کرد در صورت تمایل می‌توانید سری به آن‌ها هم بزنید و از طبیعت آن لذت ببرید.

اقامت و تفریحات

تماشای زیبایی های منحصر به فرد این آبشار و گوش سپردن به صدای طبیعت اولین عاملی است که گردشگران را از سراسر کشور به این منطقه می کشاند. بسیاری از این افراد تصمیم میگیرند تا با همراه داشتن لوازم پیک نی روزی سرشار از هیجان و شادی را با اطرافیانشان سپری کنند. همچنین امکان ماهیگیری نیز درون رودخانه وجود دارد. از طرفی برخی کوهنوردان آب ملخ را انتخاب می کنند که یک مسیر سه روزه را در پیش خواهند داشت از دره اتابکی خواهند گذشت و به قلل قدویس خواهند رسید و در راه برگشت از کنار رودخانه عبور خواهند کرد.

در این حوالی اقامت گاهی وجود ندارد تنها گزینه خانه محلی ها می باشد که به گرمی از مهمانان خود پذیرایی می کنند. بعضی ها هم اقامت در چادر را ترجیح می دهند. گزینه دیگر بازدید یک روزه و برگشت به شهرهای نزدیک و ماندن در اقامت گاه ها و هتل های آنان است.

آبشار آب ملخ ، آبشاری زیبا اما خطرناک

مسیر دسترسی

اگر از سمت استان اصفهان راهی آب ملخ می شوید، باید از شهرهای اصفهان و سمیرم بگذرید و این شهر را به سمت یاسوج ترک کنید. در جاده سمیرم- یاسوج، بلافاصله بعد از روستای چهار راه، جاده ای خاکی می بینید که در مسیر آن دو دوراهی وجود دارد. در هر دو مورد راه سمت چپ را در پیش بگیرید و حدود ۷ کیلومتر در آن پیش بروید، تا به روستای آب ملخ برسید. روستایی در شمالی ترین قسمت خط الراس دنا و مردمی که اصالتشان بختیاری است.
به محض رسیدن به روستا باید با خودروتان خداحافظی کرده و با پای پیاده از مسیری مالرو عبور کنید. اگر ذوق اکوتوریستی تان گل کرد هم می توانید از روستائیان بخواهید که قاطرشان را چند ساعتی به شما اجاره دهند تا هم تجربه جدیدی در این سفر کسب کنید و هم درآمدهای گردشگری روستا را بیشتر کنید! اگر سختی راه و گرمای هوا کلافه تان کرده بود، می توانید روی بخشندگی سرچشمه حساب کنید و از آب گوارا و معدنی آن بنوشید. مطمئن باشید دلیلی برای بیمار شدن تان وجود نخواهد داشت!

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید