بنر هدر

دره توبیرون ، یکی از مکان های جذاب و دیدنی

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

دره توبیرون در فاصله‌ی 20 کیلومتری شمالِ دزفول و در بخشِ سردشت واقع شده است.قدم گذاشتن در چنین مکان های بکر و نابی احساس خوبی را در بند بند وجودمان میدواند و حس شادابی و سر زندگی را برایمان به ارمغان می آورد.دره توبیرون دزفول یکی از این مکان های جذاب و دیدنی است که شاید کمتر کسی اسم آن را شنیده باشد.دره توبیرون از جاذبه های دزفول،دارای دیواره های بلند و تنگ و باریکی است که قدم زدن در میان این دیوارها تجربه متفاوتی است و روح را به پرواز در می آورد .به علت  این فضای باریک و دیواره های ماسه ای وسنگی دره و  همچنین وجود آب روان در آن، دمای هوای دره توبیرون بسیار خنک تر از بیرون آن است.

دره توبیرون ، یکی از مکان های جذاب و دیدنی

آوازه این دره که به خاطر فضای خنک و مطبوع داخلش است و به همین خاطر به دره توبیرون مشهور شده است؛ یعنی جایی که تب را می برد و بدن را خنک می کند.وقتی قدم در این دره زیبا میگدرارید در ابتدای مسیر با راهرویی طولانی و پر پیچ و خم مواجه می شوید که مسیرش را با پیچ و تاب سنگ های دره به پایان می رساند.روی دیواره صخره ها مملو از خزه ها ، آب چکان ها و گیاهان وحشی است که باسرسختی و  تلاش فراوان سر از دل سنگ های سخت در آورده اندگاهی ارتفاع این گیاهان و درختچه ها  به حدود ۱۰۰ متر هم می رسد، که منظره فوق العاده دیدنی را بوجود اورده .

دره‌ توبیرون نتیجه‌ی هزاران سال فرسایش آبی بوده و از سرازیر شدن آبِ حاصل از بارش‌های فصلی در بخش‌های بالاتر و جاری شدن آن به صورت تنداب‌ها در کوه‌ها و تپه‌ها به وجود آمده است. سنگ‌های موجود در دره، از نوع ماسه سنگ و کنگلومرا (نوعی سنگ رسوبی از شن، ماسه و سنگ‌ریزه‎‌های گرد که معمولا با کلسیت، سیلیکا یا اکسید آهن به هم چسبیده‌اند) بوده که حاصل این فرسایش‌های طولانی مدت هستند.

دره توبیرون ، یکی از مکان های جذاب و دیدنی

عمق زیاد دره مانند یک زهکش عمل کرده و در دوران کم آبی، آب سفره های زیرزمینی و آب درحوزه های بالاتر را جمع آوری و مکش می کند.به نحوی که اگر به دره توبیرون بروید مشاهده خواهید کرد در بعضی قسمت ها از دیواره و کف دره آب زلال تراوش می کند وقتی که این جریان ها  روی هم جمع میشوند آب در کف دره جریان پیدا میکند تا جایی که دو آبشار کوچک و بسیار زیبا در مسیر دره نیز بوجود می آید.راه دسترسی به این آبشارها ۳۰ کیلومتر جاده آسفالته است.

نکته بسیار جالب در مورد این دره آن است که گذرگاه های فرعی و کوچک ترش بسیار خنک تر هستند که می توانید درون آن ها بروید تا حسابی سردتان شود،این دالان های فرعی مکان های مناسبی برای استراحت و غذاخوردن هم به شمار می روند.

دره توبیرون ، یکی از مکان های جذاب و دیدنی

چرا دره توبیرون به این نام خوانده می‌شود؟

توبیرون از دو واژه‌ی «تو» و «بیرون» ساخته شده که کلمه‌ی «تو» در لهجه‌ی دزفولی به معنای تب است و توبیرون به مکانی اشاره دارد که تب و گرما را از بدن خارج می‌کند. این نام به دلیل خنک بودن فضای دره به آن داده شده است.از طرفی، مردم دزفول بر این باورند که در زمان‌های گذشته افراد برای کاهش و تسکین دردهای خود به این دره می‌رفتند.

 بهترین زمان سفر به دره توبیرون

با توجه به معنای این اسم این دره جذاب و دیدنی در شهرستان دزفول بهترین زمان برای سفر به آن بین فصل های بهار و تابستان می تواند باشد چرا که به دلیل اختلاف دمای ۱۵ درجه ای که با دیگر نقاط شهر دارد برای رهایی از شر گرمای طاقت فرسای تابستان بهترین گزینه است. فصل های پاییز و به خصوص زمستان برای سفر به این منطقه طبیعی آنچنان پیشنهاد نمی شود چرا که باید طاقت تحمل سرمای شدید را داشته باشید در غیر این صورت نمی توانید حتی یک دقیقه هم در این منطقه تاب بیاورید.

تفریحات ممکن در دره توبیرون

 عکاسی از مناظر دره توبیرون:اگر به دره ی توبیرون در شهر دزفول بروید یقینا به سختی میتوانید از آن درل بکنید چرا که زیبایی های دره توبیرون تمام شدنی نیستو هر چه بیشتر پیش میروید و از مناظر و دیواره ها و دلان های دره توبیرون دیدن میکنید و به آن نگاه می کنیدچیزهای بیشتری کشف خواهید کرد و گویا زیبایی های جدید تری را میبینید پس اگر قصد سفر به این دره رویایی را دارید  حتما حتما حتما دوربین عکاسی یا گوشی موبایل تان را همراه داشته باشید تا از سنگ های پیچ و تاب خوردهو دیواره های رسوبی زیا ، قطرات آبِ چکیده از لای سنگ ها و مارمولک های کوچک و بزرگ که گاهی سرشان را بیرون می آورند ،گیاهان و سرسبزی منحصر به فرد دره عکس بگیرید و زیبایی های این دره بی نظیر را ثبت کنید. و آن را با دوستان و عزیزان خود به اشتراک بگذارید .

دره توبیرون ، یکی از مکان های جذاب و دیدنی

 پیاده روی رویایی و آب بازی فراموش نشدنی در دره توبیرون:اگرچه قدم گذاشتن به چنین فضای خنکی در گرمای سوزان جنوب و دمی آسودن در هوای مطبوع آن، خود به تنهایی می‌تواند یک تفریح باشد؛ اما پیاده روی در آبِ جاری در مسیر دره و تماشای شگفتی‌ها و زیبایی‌های آن، از لذت‌بخش‌ترین کارهایی است که می‌توانید در این دره تجربه کنید. آب بازی و تماشای ماهی‌های بزرگ و کوچکی که درون آبِ کف دره به این سو و آن سو می‌روند نیز خالی از لطف نخواهد بود.هنگامی که در حال حرکت در امتداد دره هستید گاهی قطره‌های آب زلال از دیواره‌های آن بر روی سر و صورتتان خواهد چکید و باعث می‌شود که حسِ خوشایندِ بودن در طبیعتِ بکر را با تمام وجود درک کنید.

چه امکاناتی در دره توبیرون وجود دارد ؟

همان طور که در این مقاله خواندید دره توبیرون یگ منطقه بسیار بسیار بکر است و تا کیلومترها اطراف آن امکاناتی وجود نداردتنها چیزی که دره می تواند به شما ارزانی کند طبیعت زیبایش و هوای مطبوع و خنکای دل پذیر در گرمای طاقت فرسای دزفول استکه البته چیز کمی نیست؛ بنابراین اگر هرگونه امکانات یا مواد غذایی از جمله  تنقلات، آب آشامیدنی و … می خواهیدباید حتما آن ها را از قبل و یا در مسیر آمدن به دره تهیه کنید. فراموش نشود که حتما کیسه زباله با خود به همراه داشته باشید.

اقامت

در اطراف دره توبیرون در دزفول به جز چند روستای کوچک مانند گاومیر محلی برای اقامت مسافران وجود ندارد؛ روستاهای اطراف این منطقه برای اقامت و اسکان آنچنان مناسب نیستند و اگر با روستا آشنایی نداشته باشید ممکن است که سخت جایی برای اقامت پیدا کنید. در این صورت می توانید در اطراف دره کمپ کنید که نیازمند تجهیزات کافی است یا آن که در شهرهای نزدیک مثل دزفول و اندیمشک اقامت داشته باشید.

دره توبیرون ، یکی از مکان های جذاب و دیدنی

مسیردسترسی

برای رفتن به دره دو راه وجود دارد.در مسیر اول ابتدا باید حدود ۱۵ کیلومتر در جاده‌ی دزفول-سردشت حرکت کنید. پیش از رسیدن به منطقه‌ای به نام تنگه سرا، در سمت چپ خود جاده‌ای را مشاهده خواهید کرد. با طی کردنِ ۶ کیلومتر از این جاده، به یک راه خاکی می‌رسید که این راه، مسیر رسیدن به دره توبیرون خواهد بود.

برای علاقه‌مندان به پیاده‌روی در طبیعت، راه دوم که در جاده‌ی دزفول-شهیون قرار دارد گزینه‌ی بهتری خواهد بود. این مسیر تماماً خاکی بوده و به دلیل باریک بودنِ راه و وجود پرتگاه در مجاورتِ آن، اندکی خطرناک است، به همین دلیل رانندگان بومی که با محل آشنایی کامل دارند، از اتوبوس‌های بنز قدیمی برای گذراندن افراد از این جاده و رساندن آن‌ها به دره استفاده می‌کنند. توصیه می‌کنیم جهت امنیت و آسودگیِ خاطر بیشتر، با افراد محلی و راه بلد و به وسیله‌ی این اتوبوس‌ها مسیر را طی کنید.پس از عبور از این جاده‌ی خاکی، حدود ۴ ساعت پیاده‌روی لازم است تا به دره برسید.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید