قلعه اولتان ، قلعه‌ای باستانی از دوران اشکانیان

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

اولتان قالاسی شهری باستانی متعلق به دوران ساسانی است. این محوطه در روستای بزرگی در جنوب غرب پارس‌آباد (موغان) و در دشت مغان قرار دارد. ارگ اولتان در ۵۰۰ متری این روستا و در کنار رود آراز واقع شده است. این قلعه از جاذبه های پارس آباد،در زمان اشکانیان احداث شده ولی به واسطه استحکام بنا تا قرن دوازدهم هجری قمری مورد استفاده قرار می‌گرفت قلعه باستانی اولتان که از نظر ظاهری شبیه به ساختمان یک قلعه نظامی است در ۵۰۰ متری روستای اولتان از توابع پارس آباد درکنار رود ارس قرار دارد.

بهترین جاهای دیدنی پارس آباد اردبیل

بنای این قلعه مربوط به دوران اشکانیان بوده اما به واسطه استحکام و موقعیت مناسب تا قرن دوازدهم هجری مورد استفاده قرار می گرفته به طوری که در کاوش های با ستان شناختی سفال های بی مانند و متنوع اسلامی از این قلعه تاریخی به دست آمده است. در آینده نه چندان دور محوطه باستانی و تاریخی اولتان قالاسی پس از پایان کاوش‌های باستان‌شناسی به سایت موزه تبدیل می‌شود.

محوطه تاریخی قلعه اولتان شامل پادگان شهر دوره اشکانی با 57 هکتار مساحت در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

قلعه اولتان ، قلعه‌ای باستانی از دوران اشکانیان

جاذبه های گردشگری منطقه

گردشگران و مسافران نوروزی می‌توانند ازمکان‌های گردشگری از جمله کناره رودخانه ارس، 40 پله دوست کندی، تالاب تپراق کندی، دریاچه شهرک آیت‌الله غفاری شرکت مغان، سد میل مغان و مکان گردشگری تاریخی تپه نادر شاه که از دوره ساسانی و اسلامی در این منطقه مرزی به جامانده است دیدن کنند.

آدرس:اردبیل٬ پارس آباد٬ ۳ کیلومتری پارس آباد٬ ۵۰۰ متری روستای اولتان٬ کنار رودخانه ارس

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید