آشنایی با ساحل عاج و مکان های گردشگری آن

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

ساحل عاج کشوری است در غرب آفریقا. پایتخت آن یاموسوکرو است. که البته قبلاً پایتخت آن شهر آبیجان بوده‌است. همسایگان این کشور عبارت‌اند از غنا در شرق، گینه و لیبریا در غرب، مالی و بورکینا فاسو در شمال و از جنوب به اقیانوس متصل است.

آشنایی با ساحل عاج و مکان های گردشگری آن

جمهوری ساحل عاج در درگیری‌های داخلی از سال ۲۰۰۲ آن را به دو نیمه تقسیم کرده است. در سال ۱۸۹۳ این کشور به عنوان مستعمره فرانسه شناخته شد و در سال ۱۹۶۰ استقلال خود را به دست آورد. جنگ داخلی در سال ۲۰۰۲ در این کشور ضربه زیادی به اقتصاد آن وارد کرد. این جنگ زمانی آغاز شد که ارتش علیه رئیس جمهور وقت که در ایتالیا به سر می‌برد کودتا کرد. یاموسوکرو پایتخت این کشور است. از سال ۱۹۸۳ پایتخت ساحل عاج از آبیجان به یاموسوکرو تغییر کرد با این حال هنوز سفارتخانه‌های کشورهای مختلف در آبیجان است. هرچند معاهده صلح بین دو طرف درگیر در جنگ داخلی این کشور امضا شده است اما هنوز کشور دو نیمه است و بخشی از آن در دست نیروهای مخالف و بخش دیگر زیرنظر دولت است.ر

ساحل عاج دارای آب و هوایی گرمسیری و مرطوب در امتداد ساحل (در جنوب) و آب و هوایی نسبتاً خشک و اقلیمی ساوان و نیمه بیابانی در شمال است. از نظر اقلیمی ساحل عاج دارای اقلیمی صاف با دشت‌ها موجدار می‌باشد، غرب و شمال غرب ساحل عاج را نیز نواحی کوهستانی فرا گرفته‌است. بلندترین نقطهٔ ساحل عاج، قلهٔ مونت نیمبا (Mont Nimba) نام دارد که با ۱۷۵۲ متر ارتفاع در غرب ساحل عاج واقع شده‌است. بزرگترین دریاچهٔ ساحل عاج، دریاچهٔ کُسو، نام دارد، همچنین سه رود مهم، ساساندرا بانداما و کوموئه در ساحل عاج جریان دارند. در آغاز منطقهٔ ساحل عاج زیستگاه بیش از شصت قوم و قبیلهٔ آفریقایی یوده‌است که مهمترین آنها، بائوله، بته، سنوفو، آگنی، مالینکه،دان و لوبی بودند.

جمعیت این کشور ۱۸٬۳۷۳٬۰۶۰ نفر با میانگین سنی ۱۹٫۴ سال است.  ۷ درصد از مردم این کشور به بیماری ایدز مبتلا هستند. ۳۵ تا ۴۰ درصد از مردم این کشور مسلمان و ۲۰ تا ۳۰ درصد مسیحی هستند. بقیه پیرو ادیان محلی‌اند. زبان رسمی این کشور فرانسوی است.

شهرهای بزرگ این کشور عبارتند از: بااوک حدود ۵۰۰٬۰۰۰ نفر، دالوآ ۱۶۰٬۰۰۰ نفر، مان ۶۰۰٬۰۰۰ نفر، آدزوپ ۷۰٬۰۰۰ نفرو بقی ه آن در شهر یاموسوکورو و سایر شهرها و روستاها زندگی می‌کنند. نرخ رشد جمعیت در این کشور حدود ۴٫۷ درصد در سال می‌باشد.

محصولات صادراتی این کشور شامل کاکائو، قهوه، الوار، نفت، پنبه، موز، آناناس، روغن خرما و ماهی است که به کشورهای فرانسه (۱۸٫۳ درصد)، هلند (۹٫۷ درصد)، آمریکا (۹٫۱ درصد)، نیجریه (۷٫۲ درصد) و آلمان (۴٫۲ درصد) صادر می‌شود.

جاذبه های گردشگری ساحل عاج

 کلیسای سنت پاول

شهر آبیجان در کرانه‌های اقیانوس اطلس، اصلی‌ترین شهر ساحل عاج به حساب می‌آید که جاذبه‌ها و دیدنی های مدرن آن شامل کلیسای سنت پاول که بر فراز آن یک صلیب بزرگ قرار دارد، ساختمان زیگورات و سازه هرمی شکل می‌شود. کلیسای سنت پاول ساحل عاج در سال 1985 به عنوان دومین کلیسای بزرگ آفریقا با ظرفیت 3500 نفر توسط پاپ جان پاول دوم تاسیس شده است. این کلیسا یک کلیسای مادر برای کلیسای کاتولیک رومی است که در شهر آبیجانِ ساحل عاج قرار دارد.

آشنایی با ساحل عاج و مکان های گردشگری آن

پارک ملی تای

از دیگر جاذبه های ساحل عاج  پارک ملی تای است. این پارک را که بزرگترین و تنها باقیمانده از جنگل های بارانی در آفریقای غربی است را فراموش نکنید و برای آشنایی بیشتر با انواع گیاهان به باغ گیاه‌شناسی بروید. این باغ در شهر آبیجان واقع شده و شمارا با گونه‌های مختلف گیاهان و حشرات آشنا می‌کند.

آشنایی با ساحل عاج و مکان های گردشگری آن

مسجد du Plateau

این مسجد یکی از جاذبه های آبیجان است که طراحی خاص و منحصر به فرد آن چشم هر بیننده ای را مجذوب می کند.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید