سفری به شیلی ، معرفی جاذبه های گردشگری کشور شیلی

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

شیلی، با نام رسمی جمهوری شیلی، کشوری است واقع در آمریکای جنوبی که پایتخت آن سانتیاگو است. شیلی در نقشهٔ آمریکای جنوبی به مانند یک نوار بلند و باریک میان رشته کوه آند در شرق و اقیانوس آرام در غرب کشیده شده‌است. اقیانوس آرام کل مرز غربی این کشور را تشکیل می‌دهد، و از شمال با پرو، از شمال شرق با بولیوی، از شرق با آرژانتین، و در پایین‌ترین نقطه جنوبی کشور با گذرگاه دریک هم‌مرز است. این کشور به همراه اکوادور تنها کشورهایی در آمریکای جنوبی هستند که با برزیل مرز مشترک ندارند. طول خط ساحلی این کشور با اقیانوس آرام ۶۴۳۵ کیلومتر است.

سفری به شیلی ، معرفی جاذبه های گردشگری کشور شیلی

بخش شمالی شیلی یک بیابان بزرگ با وسعت ۱۰۰۰ کیلومتر به نام بیابان آتاکاما قرار دارد که در تاریخ شیلی حائز اهمیت است، بیابان آتاکاما خشک‌ ترین نقطه روی زمین است با این حال برای شیلی دارای ارزش اقتصادی زیادی است چون فلزات معدنی مثل طلا، مس و نقره در این بیابان فراوان یافت می شود. تا جایی که تا حالا میلیون ها تن مس از این بیابان استخراج شده و به کشورهای دیگر صادر می شود. مساحت کشور شیلی۷۵۶۹۵۰ کیلومتر مربع است که شامل خشکی و آب های این سرزمین است.

وجه تسمیه شیلی

محققان نظریه های مختلفی درباره ریشهٔ کلمهٔ شیلی دارند از جمله اینکه بر اساس نظر عده ای از مورخان و محققان، اینکاهایی که در پرو از تسلط بر سرزمین آروکانی‌ها ناتوان شده بودند و در مقابل آن ها شکست خورده بودند در دره آکنکاگوا شیلی ساکن شدند و اسم رئیس قبیله‌ را  که تیلی بود و موقع تصرف اینکاها در آن جا حکومت می‌کرد برای این ناحیه انتخاب کردند. همچنین محققان دیگری در نظریاتشان بر شباهت درهٔ آکنکاگوا با درهٔ کاسما در پرو تاکید دارند و اینکه در آن جا یک دره و شهر به اسم شیلی هست.

سفری به شیلی ، معرفی جاذبه های گردشگری کشور شیلی

مردم

شیلی یک کشور نسبتاً یکدست از لحاظ جمعیت می‌باشد و بیشتر جمعیت آن غالباً اسپانیایی‌تبار هستند که با درجات مختلفی از آمیزش با بومیان سرخ‌پوست. حدود ۸۵ درصد از جمعیت کشور در نواحی شهری زندگی می‌کنند، ضمن آن که ۴۰ درصد آن‌ها در منطقهٔ کلان‌شهری سانتیاگو ساکن‌اند. رشد جمعیت شیلی با نرخ حدود ۰٫۹۷ درصد در میان کشورهای آمریکای لاتین پایین است که تنها پس از اروگوئه و کوبا در رده سوم قرار دارد.

زبان

درک و فهم گویش شیلیایی زبان اسپانیایی برای بیگانگان دشوار است. علت آن حذف هجاهای آخر و اصوات ‘s’ در واژه‌ها، تلفظ بسیار نرم برخی از حروف بیصدا و سطوح بالای کاربرد کلمات عامیانه، به ویژه در نواحی سانتیاگو و اطراف آن است. مردم شیلی همچنین نسبت به اسپانیایی‌زبانان سایر کشورهای همسایه سریعتر صحبت می‌کنند. این عوامل همگی دست به دست هم می‌دهند تا گویش شیلیایی از نظر دیدارکنندگان تازه‌وارد به این کشور، حتی گویشوران حرفه‌ای زبان اسپانیایی، دشوار باشد.

فرهنگ و نمادهای ملی

فرهنگ و نماد ملی این کشور یک گل کوپیهوی سرخ است. گل ملی کوپیهو یا لاپاجریا روزاً – لاله کوهی شیلی که در جنگلهای جنوبی شیلی رشد می کند به عنوان نماد و سنبل این کشور محسوب می شود. از دیگر سنبل های کشور که در تاریخ شیلی قابل توجه است و به عنوان نماد ملی کشور شیلی به حساب می آید، دو جانور است که یکی کرکس در زبان شیلییایی والچر گریفوس، که پرنده ای بزرگ کوهی است و دیگری هوئمول یا هیپوکاملوس بیسولکوس، که  گوزن دم سفیدی است که گویا نژادش در حال انقراض است.

جاذبه های شیلی

سانتیاگو

شهر بزرگ سانتیاگو پایتخت کشور شیلی است. این شهر زیبا پر از موزه ها، گالری ها، سالن های تئاتر و اپرا به همراه هتل ها و رستوران های متعدد با انواع غذاهای لذیذ و دلچسب است. سانتیاگو بلندترین آسمان خراش آمریکای جنوبی، تره سانتیاگو، را در خود جای داده است. کلیسای جامع سانتیاگو هم با درب های چوبی و معماری داخل کلیسا، که از زلزله های ویرانگر جان سالم به در برده است و از دویست و شصت سال پیش همچنان دست نخورده باقی مانده است نیز از جاذبه های این شهر است. این شهر مدرن پر از نماد های کشور شیلی است و گشت و گذار در آن قطعا برای شما دلچسب خواهد بود.

سفری به شیلی ، معرفی جاذبه های گردشگری کشور شیلی

پارک ملی تورس دلپین

یکی از زیباترین مناطق طبیعی شیلی و مقصد سفر های محبوب ، پارک ملی تورس دل پین است. در ۱۰۰ کیلومتری شمال شهر پورتو ناتالز در جنوب پاتاگونیا واقع شده است، این ناحیه خیره کننده شامل کوه ها، یخچال ها و دریاچه ها و رودخانه های بی شماری است.

سفری به شیلی ، معرفی جاذبه های گردشگری کشور شیلی

جزیره ایستر

در جنوب شرقی اقیانوس آرام جزیره ای زیبا با سواحل شنی قرار دارد که دو آتشفشان را نیز در خود جای داده است و از مکان های دیدنی شیلی قلمداد می شود. این جزیره زیبا مکان مناسبی برای قایق سواری و یک جزیره گردی ایده آل است. اما آنچه ایستر را از تمام جزایر دنیا متمایز می کند حضور موآی هاست. موآی ها ساکنین اسرار آمیز جزیره هستند. جزیره ایستر با حضور موآی ها بهشت باستان شناسان است، آکنده از رمز و راز و پر از سوالات بی پاسخ که سال هاست ذهن ها را درگیر خود کرده است.

سفری به شیلی ، معرفی جاذبه های گردشگری کشور شیلی

Valle de la Luna و کویر Atacama

Valle de la Luna، که به معنی دره ماه است، در ۱۳ کیلومتری غرب سن پدرو د آتاکاما در انتهای شمالی کشور در نزدیکی مرز خود با بولیوی قرار دارد. این چشم انداز ناهموار و بی نظیر که در قلب کویر Atacamaa واقع شده است ، محیطی شبیه به کره ماه دارد.

سفری به شیلی ، معرفی جاذبه های گردشگری کشور شیلی

غارهای مرمرین

در مرز شیلی و آرژانتین از آب شدن برف کوه های آند دریاچه زیبایی پدید آمده که “کررا” نامیده می شود. این دریاچه زیبا با طبیعت ناب اطراف خود یکی از جاذبه های گردشگری شیلی است. مکان مناسبی برای قایق سواری و گشت وگذار در اطراف دریاچه، اما آنچه کررا را بر سر زبان ها انداخته است وجود مجموعه غارهای کوچک و متصل به هم مرمرینی است که در وسط دریاچه جا خوش کرده اند. غاری از مرمر سفید که انعکاس رنگ دریاچه هاله ای آبی به آن بخشیده است. برخورد پی در پی امواج دریاچه به دیواره های غار سطح آن را صاف و صیقلی کرده و رنگ آبی غار هم جلوه ای بی نظیر و خیره کننده به آن بخشیده است. برای بازدید از این جاذبه طبیعی بی نهایت زیبا باید قایق سوای کنید و به دیدن غار بروید.

سفری به شیلی ، معرفی جاذبه های گردشگری کشور شیلی

پارک ملی Lauca

پارک ملیLaUcaدر شمال شیلی، تنها ۱۴۰ کیلومتری شرق ارسکا واقع شده است، مساحتی بالغ بر ۱۳۰۰ کیلومتر مربع را تشکیل می دهد و عمدتا از دشت های بلند و کوه های مرکزی تشکیل شده است که بسیاری از آنها شامل آتشفشان های بزرگ است.

سفری به شیلی ، معرفی جاذبه های گردشگری کشور شیلی

جزیره ماگدالنا

محل ملاقات اقیانوس آرام با اقیانوس اطلس تنگه ی ماژلان در شیلی است، تنگه ای که انگار انتهای دنیاست.در این نقطه تلاقی، جزیره ماگدالنا قرار داد و ساکنین باشکوه دوست داشتنی و البته باهوش این جزیره پنگوئن ها هستند. پنگوئن ها این موجودات زیبا و بسیار دوست داشتنی در جزیره ماگدالنا پناهگاهی امن برای خود دست و پا کرده اند.

سفری به شیلی ، معرفی جاذبه های گردشگری کشور شیلی

Pumalín Park

پارک پومالین که متعلق به اداره حفاظت از سرزمین های امریکایی است و به وسیله آن اداره می شود، به راحتی برای بازدیدکنندگان قابل دسترسی است و یکی از بهترین تجارب در بیابانهای کشور شیلی است.

سفری به شیلی ، معرفی جاذبه های گردشگری کشور شیلی

والپارایسو

در منطقه مرکزی شیلی در شیبی مشرف به اقیانوس آرام شهر ساحلی زیبای والپارایسو قرار دارد. والپارایسو شهری ساحلی با خانه های رنگی و کوچه های سنگ فرش که آنقدر زیباست که در فهرست اماکن محافظت شده یونسکو قرار دارد و لقب برازنده دلبر اقیانوس را از آن خود کرده است. خانه پابلو نرودا شاعر پرآوازه شیلی در این شهر قرار دارد. خانه این شاعر شهیر نمایان گر کامل شخصیت اوست، مردی تنیده در فرهنگ و آداب و رسوم کهن شیلی همراه با چاشنی غیر قابل پیش بینی بودن و کمی وسواس داشتن.

سفری به شیلی ، معرفی جاذبه های گردشگری کشور شیلی

مسیر تورس دل پاین

برای عشاق طبیعت گردی و برای کسانی که می خواهند بار دیگر به آرامش درونی خود برگردند، یک سفر دست کم پنج روزه در پرآوازه ترین مسیر طبیعت گردی شیلی در پارک ملی تورس دل پاین، یک مقصد تمام وکمال است. این مسیر زیبا به همراه کمپ زدن ها و اتفاقات هیجان انگیز به همراه ملاقات قله های گرانیتی معروف تجربه ای است که تا آخر عمر در ذهن تان باقی خواهد ماند. این مسیر در تورس دل پاین قرار دارد که البته مسیر سخت تری است و مناسب کسانی است که بودن در طبیعت را به هر لذتی ترجیح می دهند.

سفری به شیلی ، معرفی جاذبه های گردشگری کشور شیلی

منطقه دریاچه ای شیلی

منطقه لیک شیلی مانند غارنورد شمالی آن، این منطقه زیبای قله Andee دارای زمین های ثروتمند در پایه بسیاری از آتشفشان های برفی است که توسط جنگل های عظیم و دریاچه های عمیق  محاصره شده است و علاقه مندان به ورزش های آبی به اینجا می ایند.

سفری به شیلی ، معرفی جاذبه های گردشگری کشور شیلی

پوکن

پوکن در یک کلام تبلور واقعی هیجان و ماجراجویی است. شهر پوکن در استان کاتین شیلی قرار دارد و مأمن هیجان و کسب تجربه های نو است. وجود دریاچه بلورین در کنار آتشفشانی پرابهت جلوه ی زیبایی به شهر داده است و قایق سواری، موج سواری، ماهیگیری، سوارکاری، اسکی و کایاک چند مورد از تفریحاتی است که برای گردشگران و مسافران پوکن تدارک دیده شده است.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید