جاذبه های تفریحی و گردشگری موزامبیک

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

موزامبیک کشوری است در جنوب آفریقا. پایتخت آن ماپوتو است. این کشور از شمال با تانزانیا ، از شمال غرب با مالاوی و زامبیا ، از غرب با زیمبابوه و از جنوب غرب با سوازیلند و آفریقای جنوبی همسایه است. در شرق این کشور اقیانوس هند قرار دارد.

نتیجه تصویری برای پرچم موزامبیک

تاریخ موزامبیک 

گاه شمار رویدادها موزامبیک در قرن شانزدهم میلادی مستعمره پرتغال پرتغال شد. در سال ۱۹۷۵ این کشور استقلالش را به دست آورد. جمهوری موزامبیک کشوری در جنوب شرقی آفریقا است که طی سال‌های گذشته از قوانین استعماری ، جنگ‌های داخلی و قحطی آسیب زیادی دیده است. در فاصله سال‌های ۱۹۷۷ تا ۱۹۹۲ درگیری‌های داخلی در این کشور باعث کشته شدن نزدیک به یک میلیون نفر از مردم این کشور شد . در این مدت قحطی نیز گریبان مردم را گرفت. پس از مصالحه و برقراری آرامش در کشور در سال ۱۹۹۲ اندکی وضعیت اقتصادی بهبود پیدا کرد و سرمایه‌گذاران خارجی برای سرمایه‌گذاری در این کشور ترغیب شدند اما همچنان بسیاری از مردم این کشور در فقر به سر می‌برند.

موقعیت جغرایایی موزامبیک 

مموقعی کشور موزامبیک در جنوب شرقی قاره افریقا و در مجاورت اقیانوس هند واقع شده و از شمال به کشور تانزانیا ، از جنوب به افریقای جنوبی سوازیلند و از غرب به مالاوی ، زامبیا و زیمبابوه محدود است. این کشور حدود چهار صد سال مستعمره پرتغال بودکه جزء مستعمرات ماوراءبحار پرتغال محسوب می گردید. وسعت موزامبیک 801590 کیلومتر مربع است. براساس تحقیقات بعمل آمده، وجه تسمیه کشور موزامبیک از اسم یکی از رهبران بزرگ اسلامی که در جزیره موزامبیک ساکن بوده گرفته شده است، که این شخص سلطان موسی السمبیک نام داشته و عدم توانائی پرتغالی ها در تلفظ صحیح این اسم ویا شاید در اثر کثرت استعمال آن طی سالیان متمادی آن را به مرور به موسمبیک و در نهایت به موزامبیک تغییر داده است. پایتخت آن بندر ماپوتو است که بزرگترین شهر این کشور محسوب می گردد و قبلا لورنسو ماکیز نامیده می شد. کلمه ماپوتو در اصل از اسم مونوتاپا امپراطور سابق سرزمین های زامبزیا یعنی زیمبابوه ، زامبیا و موزامبیک مشتق شده و در زبان بانتو ها یعنی سرزمین مردان آزاده و یا سرزمین انقلاب و آزادی و همچنین به معنی سرزمینی که با انقلاب آزاد شده است می باشد. کشور موزامبیک به دلیل دسترسی به آبهای اقیانوس هند و موقعیت جغرافیائی که در مجاورت تنگه موزامبیک و در مسیر کشتی های نفتکش قرار گرفته دارای اهمیت استراژتیک فراوانی است ، به طوری که آن را دروازه آفریقای جنوب شرقی نامیده اند. گرچه موزامبیک دارای معادن ذغال سنگ ، بوکسیت ، آهن ، مس و نمک می باشد و همچنین گاز طبیعی و منابع هیدرولیکی فراوانی را داراست ولی به علت عدم بهره برداری کافی ، نقش تعیین کننده آن بیشتر از نظر موقعیت جغرافیایی است تا از نظر منابع معدنی ، علاوه بر آن بندر ماپوتو که بزرگترین شهر این کشور نیز محسوب می گردد پایتخت موزامبیک است و همچنین بنادر بیرا و ناکالا از جمله بنادر مهم اقتصادی هستند که دارای اهمیت استراتژیک می باشند.

جمعیت موزانبیک

جمعیت این کشور ۲۱,۲۸۴,۷۰۱ نفر با میانگین سنی ۱۷.۴ سال است. امید به زندگی برای زنان موزامبیکی ۴۰.۴۴ سال و برای مردان ۴۱.۶۲ سال است. بر اساس آمارهای سال ۲۰۰۳ میلادی ۱۲.۲ درصد از مردم این کشور به بیماری ایدز مبتلا هستند. ۲۳.۸ درصد از مردم مسیحی کاتولیک و ۱۷.۸ درصد مسلمان هستند.

جاهای دیدنی موزامبیک

شهر ماپوتو

ماپوتو پایتخت این کشور، شهری ارزان با معماری خیره کننده و فضای شهری زنده و پرنشاط است.

جاذبه های تفریحی و گردشگری موزامبیک

مجمع‌الجزایر گیریمباس

مجمع‌الجزایر گیریمباس با صخره‌های مرجانی، درختان کمیاب و سواحلی سپید استراحتگاه‌های فوق‌العاده‌ای را برای گردشگران به وجود آورده است. در این جزایر می‌توانید از غواصی و مشاهده پرندگان و جانوران دریایی لذت ببرید.

 جزیره بنگورا

برای داشتن تعطیلاتی لوکس در موزامبیک می‌توانید جزیره بنگورا را انتخاب کنید. بنگورا با داشتن ساحلی منحصر به فرد با تپه‌های شنی زیبا و اقامتگاه‌های لوکس نظر هر گردشگری را به خود جلب می‌کند.

جاذبه های تفریحی و گردشگری موزامبیک

همچنین علاقه‌مندان به طبیعت می‌توانند از پارک ملی گورونسکا با گونه‌های متنوع گیاهان و جانوران بازدید نمایند.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید