جاهای دیدنی برونئی

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

«سرزمین آشتی» یا «برونئی دارالسلام» کشوری واقع در ساحل شمالی جزیره بورنئو در جنوب شرق آسیا است. پایتخت آن بندر سری بگاوان است. برونئی در کنار مالزی قرار گرفته است و در حقیقت در گذشته به همراه دیگر بخش‌های مالزی یکی از کشورهای تحت‌الحمایه انگلیس بود. برونئی تنها بخش در مجموعه این بخش‌ها است که در سال ۱۹۶۳ ترجیح داد تحت‌الحمایه انگلیس باقی بماند و به مالزی نپیوندد.این کشور در سال ۱۹۸۴ میلادی استقلال یافت و به دلیل داشتن منابع فراوان نفت و گاز، یکی از بالاترین استانداردهای زندگی در جهان را دارد.

نتیجه تصویری برای پرچم برونئی

مساحت کشور پادشاهی برونئی دارالسلام 5765 کیلومتر مربع است، این منطقه پوشیده از جنگل های بارانی مناطق حاره می باشد. بخش عظیمی از کشور پوشیده از گیاهان و جنگل های استوایی است، برونئی دارالسلام به علت نزدیکی به خط استوا دارای آب و هوایی گرمسیری استوایی پر باران است.

مردم برونئی بسیار مهربان و مهمان نواز و صلح طلب می باشند، تأثیر تمدنهای متعدد هند و بودایی و اسلام کاملاً در اخلاق و رفتار مردم برونئی آشکار است، اسلام با تمام خصایص نیک خود تا عمق جان مردم نفوذ یافته و با مردم آمیخته شده است.

کشور برونئی به چهار استان (daerah) تقسیم شده که این استان‌ها نیز ۳۸ شهرستان (mukims) را در خود جای داده‌اند.

چهار استان این کشور عبارتند از: بلائیت، توتونگ، برونئی-موآرا، و تمبورونگ.

جزایر برونئی

برونئی دارالسلام دارای 33 جزیره است که این جزایر کوچک و از وسعت محدودی برخوردارند و مساحت کل آنها 7939 هکتار می باشد که این مقدار 4/1 درصد کل مساحت برونئی را تشکیل می دهد به جز دو جزیره، بقیه در میان رودهای بزرگ واقع شده اند.

زبان و خط

زبان رسمی این کشور ملایو است. دولت برونئی تلاش دارد زبان ملایو را به عنوان زبان ملی زنده نگه دارد و در عین حال برای آموزش زبان انگلیسی اهمیت ویژه ای قائل است. خط رسمی این کشور لاتین بوده و نگارش جاری که شبیه رسم الخط فارسی و عربی است نیز آموزش داده می شود.

دین

به طور کلی مسلمانان 67 درصد، بودائیان 13 درصد، مسیحیان 10 درصد و اعتقادات برسی و سایر اعتقادات 10 درصد جمعیت این کشور را تشکیل می دهند. روابط پیرامون ادیان و مذاهب مختلف با یکدیگر تاکنون برخوردهای شدیدی بین مسلمانان و سایر اقلیتهای روی نداده است. از مهمترین دلائل عدم برخورد و وجود زندگی مسالمت آمیز مردم مسلمان ملایو و چینی ها و دیگر ادیان می توان به ویژگیهای مردم مسلمان جنوب شرقی آسیا به ویژه برونئی اشاره کرد. مسلمانان این منطقه با ادغام فرهنگ ملایو و دیانت اسلامی شکل زیبای از چهره اسلام ارائه داده اند . تواضع زیاد مردم، احترام بزرگتران، تنظیم وقت یا اوقات نماز و مناسبتها دینی، پایبندی به نماز جماعت و جمعه و انجام اذ کار و نوافل، تبرک و تیامن و توسل، بزرگداشت جشنها، اعیاد و مناسبت های اسلامی، اعتقاد به کامل بودن اسلام به عنوان دین دنیا و آخرت، تشکیلات مذهبی از جمله دستاورهای مثبت اسلامی برای این کشور است.

اقتصاد

اقتصاد برونئی برپایه صادرات، نفت، الوار، کائوچو و گاز طبیعی به ژاپن استوار گشته‌است. نفت در سال ۱۹۲۹ کشف شد. استخراج ذخایر فراوان نفت و گاز طبیعی برونئی را از یکی از بالاترین میزانهای درآمد سرانه در جهان برخوردار کرده‌است، بیشتر غذای مورد نیاز کشور باید وارد شود.

اطلاعات کلی

پایتخت: بندر سری بگاوان زبان رسمی: مالائی (رسمی؛ بيش از 50%)، چينی (26%)، انگليسی

نوع حکومت: سلطان نشین واحد پول: دلار برونئی (Bruneian dollar)

مذهب: اسلام سنی (رسمی؛ بيش از 50%)، بودايي (12%)، كليساهای مختلف مسيحی (9%) امید طول

امید طول عمر: 73/5 سال رشد سالانه جمعیت: 1.95% درصد(July 2004 est)

جاذبه های برونئی

مسجد سلطان عمر سیف الدین

مسجد سلطان عمرعلی سیف‌الدین در بندر سری بگاوان و در کشور ثروتمند بروئنی قرار دارد. مسجد سلطنتی سیف الدین را به عنوان نماد اسلام در کشور بروئنی می‌شناسند. این مسجد یکی از نقاط جذاب و دیدنی برای توریست‌هایی که است که به آسیا سفر می‌کنند. معماری این مسجد سبک مدرنی از معماری اسلامی را نشان می‌دهد و در واقع ترکیبی از معماری ایتالیایی و اسلامی است. مسجد سلطان عمرعلی سیف‌الدین توسط یک معمار ایتالیایی طراحی شد که بر روی یک تالاب مصنوعی قرار دارد و در نزدیکی بخشی از رود بروئنی ساخته شده است. مسجد سلطان عمر علی سیف‌الدین در محاصره دهکده آبی کامپونگ آیر نیز قرار دارد. در اطراف این مسجد یک پل بزرگ در مسیری پر پیچ و خم تالاب را به دهکده متصل می‌کند و پل دیگری از سنگ مرمر به مسجد راه باز می‌کند، که شبیه کشتی طراحی شده و در زمان رم و جشن‌های خاص مورد استفاده قرار می‌گیرد.

جاهای دیدنی برونئی

قصر نور الایمان

قصر نور الایمان اقامتگاه رسمی سلطان کشور حسن البلكیا است. این قصر در کرانه رود برونئی در چنوب پایتخت(بندر سری بگاوان) واقع شده و دارای ۱۷۸۸ اتاق و پارکینگ برای ۱۱۰ خودرو است.

جاهای دیدنی برونئی

در این کاخ ۶۵۰ تابلو نصب شده که یک بازدیدکننده برای تماشای همه اتاق‌های آن اگر فقط ۳۰ ثانیه زمان بگذارد، ۲۴ ساعت کامل وقت لازم دارد. کاخ پادشاهی برونئی همچنین دریاچه‌ای دارد که در آن ده‌ها نوع دلفین نگهداری می‌شود.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید