با نپال و 15 مورد از جاذبه های گردشگری آن آشنا شوید

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

نپال کشوری در آسیا است که به دلیل داشتن تاریخ غنی و قرار گفتن رشته کوه‌های مرتفع هیمالیا در آن به مقصدی برای گردشگران تبدیل شده است قرار دارد. این کشور از شمال به چین و از جنوب، شرق و غرب با هند محدود است. به دلیل قرار گرفتن کوه‌های هیمالیا آب و هوایی سرد و کوهستانی دارد. بخش کوچکی از این کشور را زمین‌های مسطح پوشانده است. این بخش در جنوب نپال قرار دارد. مهمترین قله این کشور که در عین حال بلندترین قله جهان نیز هست، قله اورست با ارتفاع ۸۸۵۰ متر است.

با نپال و 15 مورد از جاذبه های گردشگری آن آشنا شوید

پایتخت این کشور کاتماندو است. جمعیت نپال حدود ۲۸ میلیون نفر و زبان رسمی آن نپالی است. مردم نپال اغلب پیرو آیین هندو هستند. از نگاه ظاهری تفاوت چندانی بین نپالی‌ها و مردمان شمال شرق هند وجود ندارد. واحد پول این کشور روپیه نپال است و تنها با چین و هند همسایه است. ۸۱ درصد مردم نپال پیرو آیین هندو هستند و با این احتساب، نپال در میان کشورهای جهان بالاترین درصد پیروان هندوئیسم را نسبت به جمعیت خود دارد. این کشور به خاطر موقعیت جغرافیایی خود هم از هند و هم از تبت نفوذ پذیرفته‌است. بودایی و اسلام و کیراتی (تلفیقی از آنیمیسم، شیواپرستی و بودیسم تبتی) دو دین مهم دیگر این کشور هستند و بخش بزرگی از جمعیت خود را هم هندو و هم بودایی معرفی می‌کنند که این به دلیل تلفیق این دو مذهب در این منطقه است. نپال تنها کشور در جهان است که پرچم آن به شکل مستطیل نیست، و از دو مثلث بر روی هم تشکیل شده‌است.

در جنوب این کشور زمین‌های پست نیمه‌گرمسیری با جمعیتی متراکم جای دارد. یک نوار تپه‌ای مرکزی را دره‌های حاصلخیز تقسیم می‌کند. شمال پوشیده از کوه‌های هیمالیا است. رودهای مهم نپال، گاگرا، نارایانی، و کوشی و بلندترین نقطه آن قله اورست با ۸۸۴۸ متر ارتفاع است. آب و هوای کشور از جنوب نیمه‌گرمسیری تا قله‌های یخی هیمالیا متنوع است. تمامی نپال در معرض بادهای موسمی قرار دارد.

صنایع دستی یکی از صادرات اصلی نپال است که عمدتاً محصولات فلزی و کنده‌کاری روی چوب است. اهالی «نِوار» سنت‌های باستانی حکاکی روی سنگ، چوب و فلز را که از نیاکانشان به ارث گرفته‌اند، همچون امری مقدس می‌انگارند.

جاذبه های نپال

1. موزه پاتان

موزه پاتان در قصر سلطنتی تاریخی در میدان پاتان دوربار واقع شده و به عنوان یکی از بهترین موزه های جنوب آسیا شناخته می شود. به محض اینکه پایتان را درون این موزه بگذارید، متوجه خواهید شد که چرا! فضای داخلی این موزه با بودجه اتریشی ها به بهترین شکل ممکن بازسازی شده و در آن آثاری ارزشمند از میراث هندوها و بودا که در دره کاتماندو یافت شده اند، نگه داری می شود. این آثار آنقدر جذاب هستند که بتوانند شما را ساعت ها محو تماشای خود کنند.

با نپال و 15 مورد از جاذبه های گردشگری آن آشنا شوید

2. معبد پاشوپاتینات

در ساحل رودخانه باگماستی، معبد مقدس هندوها وجود دارد. این معبد یکی از ارزشمندترین مکان های مذهبی در آسیا محسوب می شود و بیشتر شبیه یک واحد مسکونی به نظر می رسد تا یک معبد. این مکان شامل چندین کتابخانه، معابد، حیاط ها، مجسمه ها و مقبره ها است و مکان محبوبی برای برگزاری مراسم سوزاندن جسد مردگان می باشد. این به خاطر این واقعیت است که این معبد در ساحل رودخانه قرار گرفته و به لرد شیوا اختصاص دارد. عمل سوزاندن اجسادکه اغلب برای بازدیدکنندگان تکان دهنده است، هزاران سال است که در این مکان و دیگر مکان های جنوب آسیا صورت می گیرد.

با نپال و 15 مورد از جاذبه های گردشگری آن آشنا شوید

3. پارک صلح لومبینی

لومبینی یک شهر کوچک در ترای غربی (Western Terai) و در دشت های مجاور مرزهای هندوستان است و طبق شواهد تاریخی، اینجا مکانیست که بودا در سال ۶۲۳ قبل از میلاد مسیح متولد شد. در حال حاضر، لومبینی به خانه صومعه ها و خانه های بودایی تبدیل شده، لذا سفر به این منطقه شبیه رفتن به یک موزه بزرگ از سنت ها و معماری بودایی است.

با نپال و 15 مورد از جاذبه های گردشگری آن آشنا شوید

4. پارک ملی ساگارماتا

پارک ملی ساگارماتا، منزلگاه بزرگ ترین کوه های جهان از جمله کوه اورست است. با این حال، شگفتی این پارک بیشتر به دلیل مناظر طبیعی شگفت انگیز اش است. دامنه های کوهستان، خانه برخی از نادرترین و حیرت انگیز ترین گونه های جهان هست: پلنگ برفی گریزان، پاندای قرمز، خرس سیاه هیمالیایی. صدها پرنده در این پارک وجود دارند که درون پارک زندگی می کنند و بسیاری از گوزن های شمالی وحشی که در سرتاسر آن پراکنده اند. مردم محلی: شرپاس ها، دارای روستاهایی در اینجا هستند و به طور منظم در مکان های مقدسی که در سراسر پارک پراکنده هست، عبادت می کنند.

با نپال و 15 مورد از جاذبه های گردشگری آن آشنا شوید

5. پارک ملی چیتوان

پارک ملی چیتوان یکی دیگر از جاذبه های گردشگری نپال و از محبوب ترین پارک های ملی جنگلی در این کشور است، چرا که از هر دو شهر کاتماندو و پوخارا به راحتی قابل دسترسی است. در این مکان می توانید با شیوه زندگی بسیاری از پرندگان آشنا شوید و حیواناتی نظر تمساح، گوزن و فیل را از نزدیک تماشا کنید. البته اصلی ترین جاذبه این پارک، یک گونه نادر از کرگدن شاخ دار است. حدود ۶۰۰ عدد از این کرگدن ها در نپال زندگی می کنند.

با نپال و 15 مورد از جاذبه های گردشگری آن آشنا شوید

6. بازار نامچه

نامچه اغلب دروازه اورست نامیده می شود زیرا این مکان، نقطه ای است که بیشتر مردم سفر خود را به بلندترین کوه جهان آغاز می کنند. با این حال، بازار نامچه هزاران سال است که مرکز داد و ستد می باشد و به دلیل کره و پنیر های محلی اش مشهور است. امروزه این بازار هر آن چیزی را که ممکن است در طول سفر به هیمالیا و یا برای زندگی روزمره در روستا نیاز داشته باشید را عرضه می کنند.

با نپال و 15 مورد از جاذبه های گردشگری آن آشنا شوید

7. گنبد بودهاناث

گنبد سفید و نوک طلایی بودهاناث، مقدس ترین مکان برای بودایی های تبت در خارج از تبت است. این گنبد در قرن ۱۴ میلادی ساخته شده و یکی از بزرگترین گنبدهای جهان به شمار می رود. منطقه بودهاناث مرکز زندگی تبتی ها در کاتماندو است. برای بسیاری از مردم این مکان، چرخیدن دور این گنبد در جهت عقربه های ساعت، کاری مقدس است. با سفر به این مکان با شیوه زندگی تبتی آشنا خواهید شد.

با نپال و 15 مورد از جاذبه های گردشگری آن آشنا شوید

8. Bhote Koshi

Bhote Koshi مسیر بالای رودخانه سان کوسی است که از تبت سرچشمه می گیرد. قایق رانی بر روی این رودخانه برای افرادی که به دنبال کسب تجربه های متفاوت از نپال هستند، عالی است. این رودخانه، خشن ترین قایق رانی در تمام نپال را ارائه می دهد. این رودخانه در فاصله چند ساعتی شمال غربی کاتماندو و در نزدیکی مرز نپال و تبت قرار گرفته است و در دامنه های کوهستانی آرمیده است. کوه یخی با سرعت 5 برابر ارتفاع اش این رودخانه را تغذیه می کند.

با نپال و 15 مورد از جاذبه های گردشگری آن آشنا شوید

9. دریاچه فوا

دریاچه فوا همانند بسیاری از دریاچه های زیباییست که در نقاط دیگر دنیا می توان مشاهده کرد. اما اینجا نپال است! جایی که در هر نقطه آن در صورت تمیز بودن هوا می توان بی نظیر ترین مناظر از کوهستان های برفی و سر به فلک کشیده را تماشا کرد. در یک قایق چوبی قدیمی در این دریاچه جنگلی پارو بزنید و به کوهستان های مجاور خیره شوید، یا در ساحل آرام دریاچه قدم بزنید و از آن آرامش بگیرید.

با نپال و 15 مورد از جاذبه های گردشگری آن آشنا شوید

10. میدان دوربار، کاتماندا

دوربار در زبان نپالی به معنی کاخ سلطنتی است و این دقیقا همان چیزی است که میدان دوربار است. میدان کاخ روبروی کاخ سلطنتی سابق پادشاهی کاتماندو قرار گرفته است. پیش از این که نپال در اواسط قرن ۱۸ متحد شود، این کشور شامل چندین پادشاهی کوچک تر از جمله یک پادشاهی در کاتماندو بود. در این میدان های دوربار در سراسر کشور بود که پادشاهان تاج گذاری می کردند و اعلامیه های سلطنتی صادر می کردند. میدان دوربار در کاتماندو به طور ویژه ای چشمگیر است؛ این میدان برخی از بهترین معماری های سنتی و هنرهای سبک Newari کشور را به نمایش می گذارد. علاوه بر کاخ، معابد، برج ها و عبادتگاه هایی در اطراف میدان وجود دارد.

با نپال و 15 مورد از جاذبه های گردشگری آن آشنا شوید

11. جاناکی ماندیر

جاناکی ماندیر در جانکاپور در کل کشور نپال منحصر به فرد است. سبک معماری این نیایشگاه تاریخی، ترکیبیست از معماری مغول ها و هندوها. ویژگی های معماری هندی را به وضوح می توان در جای جای این بنا مشاهده کرد. این عمارت آنقدرها که به نظر می رسد، قدیمی نیست و در سال ۱۹۱۰ تکمیل شده است. اما خود شهر جانکاپور برای قرن ها به عنوان شهری زیارتی برای هندوها در نظر گرفته می شد. چرا که همگان اعتقاد دارند که همسر لرد رامای هندی (یا همان جاناکی) در این مکان زاده شده است. ورود به این شهر سنتی، شما را با سنت های رایج بین هندوها و فرهنگ آن ها بیشتر آشنا می کند.

با نپال و 15 مورد از جاذبه های گردشگری آن آشنا شوید

12. مسیر مقدس آناپرنا

تنها می توان از طریق یک سفر ۱۰ تا ۱۵ روزه به این منطقه دست پیدا کرد. این منطقه بر روی یک حوزه یخی قرار گرفته است و توسط کوهستان های اطراف احاطه شده است. با این حال، بیشترین جاذبه گردشگری این منطقه، خود سفر است تا مقصد. در میانه سفر به منطقه آناپرنا می رسید، اما در کل سفر، منظره های باورنکردنی از دامنه کوه های هیمالیا را خواهید دید. بازدید کنندگان در خانه های موجود در مسیر سفر استراحت می کنند و اغلب با خانواده های محلی شام می خورند. این مسیر یکی از چند مسیری است که به یک راهنما نیاز ندارید، چون این مسیرها به خوبی مشخص شده و با روستاها نقطه گذاری شده اند. منطقه پناه گاه نیز برای مردم محلی مقدس است، بنابراین بازدید کنندگان باید مطابق با عقاید مردم آن منطقه رفتار کنند.با نپال و 15 مورد از جاذبه های گردشگری آن آشنا شوید

13. بنای مقدس پاشوپاتیناس

بنای پاشوپاتیناس در کاتماندو، مقدس ترین بنای هندوها در کل کشور نپال است. این مکان در ساحل رودخانه باگماتی قرار دارد و جاییست که بیشتر مراسم های آئینی هندوها در آن برگزار می شود. جالب است بدانید که بسیاری از هندوهای تندروی نپال، به این مکان می آیند تا بمیرند! سعی کنید در این مکان نسبتا ترسناک و عجیب و غریب، به خانواده داغدار مردگان احترام بگذارید! این بنا علاوه بر اینکه مکانی مقدس است، یکی از بهترین جاذبه های گردشگری نپال هم به شمار می رود.

با نپال و 15 مورد از جاذبه های گردشگری آن آشنا شوید

14. کمپ کوهپیمایی اورست

کوه اورست یادآور شگفت انگیزی از نقش کوچک ما در این سیاره است. در دامنه اورست، شرپاس ها ( مردم محلی) و کوهنوردان شبانه روز در حال تدارک و آماده سازی برای سفر خود به قله هستند. مکان های مقدس برای تضمین سفر های ایمن در ماه آوریل و ماه مه برگزار می شوند. بازدید کنندگان برای دیدن کمپ اصلی اورست مورد استقبال قرار می گیرند و در هرج و مرج سازمان یافته یک سفر را غرق می شوند، سفری که همیشه نوید پایان خوشی را نمی دهد. سفر با هلیکوپتر راهی عمومی برای بازدید از کمپ اصلی است که در سال های اخیر به طور فزاینده ای محبوب شده اند. این سفر می تواند آنقدر دشوار باشد که برای رسیدن به دامنه کوه، سه هفته طول بکشد و برای شرکت کنندگان فرصتی را فراهم می کند تا از نزدیک دشواری و سختی کوهنوردان در هنگام صعود به اورست را تجربه کند.

با نپال و 15 مورد از جاذبه های گردشگری آن آشنا شوید

15. منطقه لانگتانگ

منطقه لانگتانگ یا همان پارک ملی لانگتانگ، یکی دیگر از مسیرهای هیجان انگیز طبیعت گردی در کشور نپال است. بر خلاف بسیاری از مسیرهای طبیعت گردی دیگر نپال، این مکان پیشرفت زیادی نداشته و به همین خاطر بسیار بکر و دست نخورده باقی مانده است.

با نپال و 15 مورد از جاذبه های گردشگری آن آشنا شوید

در این مسیر، روستاهای زیادی وجود دارند که به میهمانان جای خواب و غذا ارائه می کنند.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید