کاخ جال محل ، رویایی‌ترین کاخ هند

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

کشور هند دنیایی از رنگ‌ها و دیدنی‌های فراوانی است که علاقه‌مندان بسیاری برای دیدن مکان های تاریخی هند و آشنایی بیشتر با فرهنگ و رسوم شرق، این کشور را به عنوان مقصدی برای سفر انتخاب می‌کنند. کاخ جال محل، بنایی رویایی و باشکوه در میان دریاچه‌ای بی‌نظیر است که در 4 کیلومتری شمال جیپور قرار دارد.

کاخ جال محل ، رویایی‌ترین کاخ هند

اینجا می‌توانید به بازدید از رویایی‌ترین کاخ هند بیایید و مناظر چشم‌نوازی را به نظاره بنشینید. به دلیل موقعیت قرارگیری کاخ در میان دریاچه مصنوعی، آن را با نام کاخ آبی نیز می‌شناسند که انعکاس بنای باعظمت کاخ در آب، منظره بی‌بدیلی را خلق می‌کند.

دریاچه مصنوعی با نام مان ساگار در زمان پادشاهی “راجا من سینگ” و در سال 1610 میلادی به منظور کم آبی ساخته می‌شود. از تاریخ دقیق ساخت کاخ اطلاعی در دست نیست اما با توجه به سبک معماری کاخ جال محل آن را متعلق به قرن 18 میلادی می‌دانند که توسط فردی به نام مهاراجه مادهو سینگ بنا شده است و در زمان مادهو سینگ دوم بخش‌های دیگری به کاخ اضافه و ساخته می‌شود.

کاخ جال محل ، رویایی‌ترین کاخ هند

هنگامی که برای بازدید به کنار دریاچه می‌روید کاخی یک طبقه می‌بینید اما نه کاخ جال محل 4 طبقه دیگر در زیر آب دارد البته در صورتی که دریاچه مان ساگار پر آب باشد.

دیواره های سنگی قصر میلیون ها تن آب را از قصر دور نگه می دارند و ملات آهک خاصی که در آن ها به کار رفته برای بیش از ۲۵۰ سال مانع از نفوذ آب به داخل قصر شده است. جال محل از سنگ ماسه های قرمز درست شده و به همین خاطر است که آن را به رنگ نارنجی می بینید. چیزی که زیبایی این قصر را دوچندان کرده این است که در ساخت آن از همان سبک قرینه ای که در همه راجستان متداوله استفاده شده است.

کاخ جال محل ، رویایی‌ترین کاخ هند

جال محل یعنی قصر آب اما این مجموعه هیچ وقت به عنوان یک قصر استفاده نشده است. درگذشته این دریاچه زیستگاه پرندگان زیادی بود به طوری که بیش از ۱۵۰ پرنده بومی و مهاجر مثل فلامینگو در اینجا زندگی می کردند برای همین پادشاهان جیپور در تفریحات تابستانه خود برای شکار مرغابی به این قصر می رفتند و در حیاط آن مهمانی برگزار می کردند.

کاخ جال محل ، رویایی‌ترین کاخ هند

جذاب ترین قسمت این بنا بام آن است که در ساخت آن از سبک کلاسیک و فانتزی استفاده شده و هدف از ساختش نشان دادن ثروت و بزرگی پادشاه به دیگران بوده است. وقتی از دور به این قصر نگاه می کنید شاید در نگاه اول بیشتر از همه همین سقف گنبددار آن است که جلب توجه می کند. در طراحی قصر از کنده کاری های زیادی استفاده شده و آن ۲۰ ستون هم نقش زیادی در زیبایی قصر دارند. هر دروازه طاقدار، بالکن و راهرو با کنده کاری های مرمرین تزئین شده و ۲۰ ستون آن هر کدام آن ها بنای یادبودی از خانواده سلطنتی «راجا جای سینگ» هستند. در داخل این قصر هیچ اتاقی نیست و فقط از یک عمارت کلاه فرنگی و باغ تشکیل شده، باغی که رو به دریاچه قرار دارد که پر از گل های سنبل و یاسمن است.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید