جاهایی در یمن که حتما باید دید!

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

یمن کشوری در قاره آسیا در جنوب شبه جزیره عربستان. این کشور بیش از 200 جزیره دارد که مهمترین آنها مجمع‌الجزایر سُقُطرا است.

جاهایی در یمن که حتما باید دید!

جغرافیا

یمن کشوری است که از شمال به عربستان سعودی، از شرق به عمان، از جنوب به خلیج عدن و از غرب به دریای سرخ محدود است. مساحت این کشور تقریبا ۵۳۶/۸۶۹ کیلومتر مربع است.

یمن از روزگاران قدیم منطقه‌ای آباد با نعمات بسیار بوده تا جاییکه به دلیل قرار گرفتن در شبه‌جزیره عربستان، در گذشته از آن به عنوان «عربستان خوشبخت» یاد می‌شد. این کشور در نقاط کوهستانی دارای جنگل‌های انبوه و در نقاط دیگر دارای نخلستان و باغ‌های میوه گوناگون است. داستان سد تاریخی یمن به نام «سد مأرب» نیز در کتب تاریخی بارها مورد اشاره قرار گرفته است.

در یمن برخلاف عربستان، به دلیل باران‌های منظم، کشاورزی همواره پررونق بوده‌است. به همین دلیل، از قدیم جمعیت انبوهی در آنجا سکونت یافتند و تمدن‌های زیادی را در طول تاریخ در آنجا شکل دادند. در حال حاضر نیز با وجود آنکه مساحت یمن یک چهارم عربستان است اما به دلیل زمین‌های حاصلخیز و آب و هوای خوب، جمعیت آن تقریبا با این کشور برابر است.

جامعه

ساختار جامعه در یمن قبیله‌ای است. مردم یمن از اقوام سامی و عرب قحطانی هستند. عرب قحطانی مادر و ریشه عربیت است که عرب‌ها را بدان منسوب می‌دانند. مردمی که در بخش شمالی زندگی می‌کنند عرب هستند ولی در بخش جنوبی از سال‌ها قبل اقلیت‌های دیگری از کشورهای هندوستان، پاکستان، سومالی، اریتره و اتیوپی به آنجا مهاجرت نموده‌اند. یمن اینک از فقیرترین کشورهای دنیا به حساب می‌آید.

ادیان و مذاهب

دین رسمی یمن، اسلام است. اکثر جمعیت این کشور مسلمان هستند. حدود ۳۰٪ مسلمانان، شیعیان زیدی مذهب و بقیه شافعی مذهب هستند. تعداد کمی شیعه اسماعیلی مذهب و تعداد بسیار کم شیعه دوازده امامی نیز در یمن ساکن هستند. تعداد اندکی هندو و مسیحی نیز در یمن زندگی میکنند.

پیشینه

شهر مأرب در یمن از شهرهای باستانی دنیاست که زمانی پایتخت بلقیس ملکه سبا و دیگر حکمرانان یمنی بوده و به ارض الجنتین معروف است. سد قدیمی مارب نیز از بناهای تاریخی یمن است که در این منطقه قرار دارد. سد مارب ۵۰۰ سال پیش از میلاد مسیح، بین دو کوه بلق الایمن و بلق الایسر در عهد عبدالشمس موسی بنا شده است. قصر سلیمان هم در یمن بوده است. خاورشناس معروف آلمانی موریتز معتقد است که خط حروفی نخستین بار در یمن مشاهده شد و بر خلاف آنچه به نام سامی‌های فینیقی‏ ثبت شده است، مخترعین خط یمنی‌ها بوده‌‏اند و فینیقی‌‏ها بنای کتابت خود را بر بنیان کتابت عربی یمن نهادند. یمن با چنین سابقهٔ تاریخی دارای اهمیتی وافر است.

جاذبه های زیبای یمن

شهر زبید

زبید یکی از قدیمی‌ترین شهرهای یمن است که در کنار ساحل قرار گرفته است. این شهر بسیار مستحکم است و کوچه‌های باریک، خانه‌های سنتی، مناره‌های زیاد و چهار دروازه ورودی دارد. زبید تعداد زیادی مسجد دارد و از سال‌های دور با میزبانی از گردشگران سراسر جهان نقشی کلیدی در معرفی اسلام ایفا کرده است.

جاهایی در یمن که حتما باید دید!

 جزیره سقطرا

سُقطرا یا به زبان عربی سُقطری، جزیره‌ای سراسر شگفتی و بکر در کشور یمن است. این جزیره زیبا چون جواهری در دریای عرب می‌ماند، چراکه سرشار از تنوع زیستی است و مناظری طبیعی و فوق‌العاده، سواحل افسانه‌ای، آب‌های زلال و غارهای آتشفشانی شگفت‌انگیزی را در خود جای داده است. جزیره خارق‌العاده سُقطرا در یمن، بی‌شک یکی از زیباترین مجمع‌الجزایر دنیا به شمار می‌رود که به‌عنوان یک اٍثر میراث جهانی در یونسکو به ثبت رسیده است.

جاهایی در یمن که حتما باید دید!

شهر قدیمی صنعا

شهر قدیمی صنعا نیز که به کرات مورد حمله جنگنده‌های ائتلاف سعودی قرار می‌گیرد، یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری یمن است که در میان کوهستان واقع شده و باغ‌های سرسبز فضای بین خانه‌ها و مساجد این شهر زیبا را پر کرده است. سازمان میراث جهانی پیشنهاد کرده است برای محافظت از بافت قدیمی شهر صنعا یک مرز حائل دور آن ایجاد شود.

جاهایی در یمن که حتما باید دید!

مسجد صالح صنعا

یکی دیگر از مکان های دیدنی یمن، مسجد صالح در صنعا می باشد که از مکان های تاریخی و فرهنگی پایتخت یمن به شمار می رود و این مسجد دارای ۴ مناره بلند به طول ۱۶۰ متر و ۴ گنبد بزرگ و ۲ مناره کوچک می باشد، تمام این بنا به وسیله حکاکی های زیبا و زیورآلات چوبی تزئین شده است و در انحصار این مسجد، باغ های زیبایی قرار گرفته است.

جاهایی در یمن که حتما باید دید!

شهر تاریخی شبام

شهر تاریخی شبام که به «شیکاگوی صحرا» معروف است خانه‌هایی  از خشت خام دارد که قدمت آنها به قرن 16 می‌رسد و برخی از آنها  هفت طبقه دارند. این شهر در گذشته یکی از مهمترین استراحتگاه‌های کاروان‌های تجاری بوده است.

جاهایی در یمن که حتما باید دید!

قلعه صنعا

قلعه صنعا که به آن قلعه افسانه ای «Al-Qahira» نیز گفته می شود، یک از مناطق دیدنی یمن می باشد که هر ساله گردشگران زیادی از این بنا دیدن می کنند. این قلعه در جنوب غربی یمن و در روستایی کوهستانی زیبا و کوچک واقع شده است.

جاهایی در یمن که حتما باید دید!

روستای الحطیب

یکی از روستاهای زیبای یمن الحطیب نام دارد که در نزدیکی صنعا -پایتخت این کشور- و در منطقه حراز واقع شده و با وجود مسیر صعب‌العبور و ارتفاع بلند اشتیاق بازدیدکنندگان برای دیدن آن بسیار است. کسانی که به این روستای چشم‌نواز رفته‌اند، چشم‌اندازی جادویی را در برابر دیدگان خود یافته‌اند. چشم‌اندازی که قله‌ها آن را احاطه کرده‌اند و زیر پای آنان ابر‌هایی باران‌زا در حال باریدن هستند.

جاهایی در یمن که حتما باید دید!

بندر Al Mukalla

یکی از بندرهای اصلی و مهم یمن که بسیار شلوغ می باشد، بندر Al Mukalla واقع در خط ساحلی جنوب یمن است و در این بندر می توانید شاهد قایق های کوچک ماهیگیری و گاهی اوقات قایق های بزرگ باشید، ترتیب قرارگیری این قایق ها و شکل و شمایل آن ها، فضای زیبایی را برای گردشگران به تصویر کشیده است. همچنین سفر کردن با قایق در این بندر و گشت و گذار در شهر بسیار لذت بخش خواهد بود.

جاهایی در یمن که حتما باید دید!

خلیج عدن یا خلیج Berbera

این خلیخ مشهور یمن با نام تاریخی بربرا(Berbera) در دریای عرب قرار گرفته است و از یک سو(ساحل شمالی خلیج) به شهر عدن که از جمله شهرهای بندری مهم یمن می باشد و از سویی دیگر(شمال غربی خلیج) به واسطه تنگه «باب المنتب» به دریای سرخ متصل می گردد. این خلیج از طرف جنوب به کشور سمالی و از طرف غرب با کشور جبیوتی مرز مشترک دارد و از سمت شرق نیز به اقیانوس هند متصل می شود.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید