۲۲ شهر دیواری شگفت انگیز جهان

نویسنده:

معصومه داعی

در تاریخ:

در طول تاریخ دیواره های شهر برای محافظت از دشمن ساخته شده اند. آنها معمولا سازه های عظیمی بودند که با برج های نگهبانی نشان گذاری می شدند. برخی از آنها بر روی تپه ها ساخته شدند که تهاجمات را دشوارتر ساخته، درحالیکه برخی دیگر رو به دریاها و اقیانوس ها بودند تا از شهرها در مقابل مهاجمان کشتی ها و در بعضی موارد دزدان دریایی محافظت کنند. امروزه دیواره هایی که به خوبی محافظت شده اند باعث شگفتی و حیرت گردشگران سراسر جهان این شهرهای دیواری قرون وسطایی شده اند.

۱- مونتریگژیونی

این شهرک دیواری قرون وسطایی که بر روی یک تپه کوچک قرار گرفته بود در قرن سیزدهم توسط فرمانروایان سیهنا (Siena) برای فرماندهی جاده کاسیا که از طریق وال دی السا (Val d’ Elsa) و وال استا گیا (Val Staggia) در غرب مونتریگژیونی اداره میشد ساخته شد. از زمان نخستین ساخت کار بسیار کمی بر روی دیوارها یا ساختمان های مونتریگژیونی انجام شده است. پس از آن دیوارهای مونتریگژیونی و ساختمان هایی که شهر را تشکیل می دهند بهترین نمونه حفاظت شده در نوع خود در تمام ایتالیا است. بنابراین جای تعجب ندارد که این شهر کوچک گردشگران زیادی را به خود جلب کند.

۲۲ شهر دیواری شگفت انگیز جهان

۲- زنوجو

زنوجو یکی از تاریخی ترین شهرهای جمهوری چک است که دیوار شهر یکی از عناصر اصلی برای بازدید می باشد. این دیوار قرون وسطایی شامل چندین دیوار با خندق یا گودال هایی درون آن می باشد.

دیوار زنوجو هنگامی که به عنوان یک شهر سلطنتی مستحکم شناخته می شد، به عنوان بخشی از خط دفاعی در مرز با اتریش عمل می کرد. بازدیدکنندگان زنوجو توصیه می کنند با استفاده از نقشه ای که از دفتر توریستی شهر تهیه شده است در اطراف این دیوار گردشگری کنید.

۲۲ شهر دیواری شگفت انگیز جهان

۳- دیاربکر

نخستین دیوار شهر اطراف دیاربکر،ترکیه، در اواخر قرن سوم میلادی توسط رومیان ساخته شد، اگرچه این دیوار اکنون به بیزانتینس ها( وابسته به رومیان شرقی) باز می گردد. دیواره های بازالت سیاه تنها در مقایسه با دیوار بزرگ چین از نظر طول و چگونگی حفظ آن در رتبه دوم قرار دارد. این دیوار چهار مایلی دارای 5 دروازه، 16 نگهدارنده و 82 برج دیدبانی است. این استحکامات که تا 11 متر (36 فوت) ارتفاع و 3تا5 متر (9تا15 فوت) عرض دارند، نمونه خوبی از معماری نظامی قرون وسطی محسوب می شوند.

۲۲ شهر دیواری شگفت انگیز جهان

۴- برایانچون

برایانچون شهری کوچک در هاوتس آلپ و مرتفع ترین شهر فرانسه است. این شهر قدیمی به شدت با دیواری مستحکم شده که در قرن هفدهم برای محافظت از منطقه در مقابل مهاجمان اتریشی و محافظت از جاده ایتالیا، کمتر از 16 کیلومتر(10 مایل) ساخته شده است. برایانچون در رودخانه دورانسه واقع، بر روی یک قله بنا شده و دیواری اطراف آن را احاطه می کند. قلعه des مهم ترین قسمت دیوار می باشد.

۲۲ شهر دیواری شگفت انگیز جهان

۵- بودوا

قدمت بودوا در سواحل دریای آدریاتیک در مونته نگرو به 500 سال قبل از میلاد باز می گردد. با این حال قدمت دیوار شهر تنها چند صد سال است که توسط ونیزی ها در قرون وسطی برای محافظت از شهر در برابر اشغالگران عثمانی ساخته شده است. امروزه فقط یک طرف دیوار رو به دریا می باشد . طرف های دیگر دیوار در شهر های قدیمی و جدید گنجانده شده است. در داخل دیوارها مسافران می توانند خیابان های سنگی باریک و ساختمان های سنگی را پیدا کنند. منظره دریای بزرگ و شهر قدیمی از بالای دیوار قابل مشاهده است.

۲۲ شهر دیواری شگفت انگیز جهان

۶- شهر دیواری کارتاژنا

هنگامی که اسپانیایی ها قسمت هایی از آمریکای جنوبی را در قرن شانزدهم فتح کردند، ثروتمندان را از کارتاژنا به اسپانیا فرستادند. بندر دریای کارائیب به هدف مورد علاقه دزدان دریایی تبدیل شد که یکی پس از دیگری به آن حمله می کردند. اسپانیایی ها با ساخت یک دیوار دریایی که در بعضی مناطق تا 18 متر (60 فوت) عرض داشت دوباره شروع به جنگ کردند. ساخت استحکامات از اواخر قرن شانزدهم میلادی آغاز شد با دیوار های اولیه ای که در حال حاضر سن دیگو و ال سانترو را احاطه می کنند.

۲۲ شهر دیواری شگفت انگیز جهان

۷- دیوارهای شهر لوگو

دیواری در لوگو،اسپانیا، از دیگر دیوارهایی که مستطیل شکل هستند متمایز می باشد. دیوار لوگو به صورت مربعی شکل است. بخش اعظم دیوار اصلی که در اواخر قرن سوم توسط رومیان ساخته شد هنوز سالم باقی مانده است، اگرچه خندق آن از بین رفته است. این دیوار طولی 2.5 کیلومتری (1.5 مایلی) هنوز 2 برج و 82 برجک از 85 برجک اصلی خود را دارد. در ابتدا این دیوار دارای 5 دروازه بود؛ امروزه برای فراهم کردن نیازهای افزیش یافته برای رسیدن به شهری جدید از شهر قدیمی به 10 مورد دیگر نیاز است.

۲۲ شهر دیواری شگفت انگیز جهان

۸- مدینا

مدینا، مالت، در میان شهرهای با دیواری باستانی متمایز است زیرا درست مانند زمانی که ساخته شد، تمام شهر در داخل دیوارها باقی مانده است. این موضوع درمورد مدینا آسان است زیرا تنها حدود 250نفر در آن ساکن هستند. استحکامات سنگی و ضخیم مدینا که در مرکز جزیره قرار گرفته اند، ابتدا تئسط فنیقی ها ساخته شدند، با اینکه نرمان ها بخش عمده ای از دیوار و خندق را به آن افزودند. پس از ورود شوالیه ها در اواسط سال 1500 اهمیت مدینا به عنوان مسند قدرت به طور پیوسته محو شد. امروزه مدینا به عنوان “شهر خاموش” شناخته می شود چرا که فقط تعداد کمی از وسایل نقلیه موتوری مجاز به عبور در داخل دیوارها می باشند.

۲۲ شهر دیواری شگفت انگیز جهان

۹- ویسبی

ساکنان شهر ساحلی بالتیک ویسبی، سوئد، از قرن دوازدهم میلادی شروع به ساختن دیوار شهر خود کردند، درست در زمانی که شهرهای دیواری در سراسر اروپا ساخته می شدند. دیوار اصلی شهر حدود 6 متر(18 فوت) ارتفاع داشت و فاقد برج بود. قدیمی ترین بخش قلعه ای است که پودر اسلحه در آن نگهداری می شد. جنگ قرن سیزدهم انگیزه ای برای شهروندان ویسبی فراهم آورد تا کار بر روی دیوارها را زمان افزودن ارتفاعات و برج های اضافی ادامه دهند. امروزه 27 برج از 29 برج باقی مانده است.

۲۲ شهر دیواری شگفت انگیز جهان

۱۰- تالین

دیوار اصلی اطراف تالین در استونی به نام دیوار مارگارت نام گذاری شده بود زیرا مارگارت سامبریا دستور ساخت آن را در سال 1265 داد.  در ابتدا دیوار فقط 5 فوت عرض داشت سپس در طول سال ها عریض و گسترده شد. در قرن چهاردهم ساکنان تالین موظف به نگهبانی بر روی دیوار بودند، که بیشتر دیوار به همراه دروازه های آن امروزه هنوز سالم است. قسمت های کلیدی دیوار برای بازدید شامل برج دروازه بلند پا، دروازه و برج راهبه و برج فت مارگارت می باشد.

۲۲ شهر دیواری شگفت انگیز جهان

۱۱- یورک

یورک شهری باستانی در شمال انگلستان است. این شهر توسط رومیان تأسیس، به تصرف انگلیسی ها درآمد و توسط وایکینگ ها تسخیر شد و سرانجام در سال 954 با پادشاهی انگلستان یکپارچه و متحد شد. این شهر دارای بزرگترین کلیسای جامع گوتیک در شمال اروپا است. از زمان رومیان از این شهر توسط دیوارهای یک شکل یا با شکل های دیگر دفاع شده است. بیشتر دیوارهای باقی مانده که کل این شهر قرون وسطایی را احاطه می کند، مربوط به قرن دوازدهم –چهاردهم است.

۲۲ شهر دیواری شگفت انگیز جهان

۱۲- هارار

هارار شهر باستانی دیواری در اتیوپی شرقی است. قرن ها هارار مرکز اصلی تجارت بوده و از طریق مسیرهای تجاری به آفریقا و عربستان متصل بود. با وجو 82 مسجد، که سه مورد از آنها مربوط به قرن10 می باشد و 102 آرامگاه از مهم ترین شهرهای اسلام است. هارار بخشی از قلمرو سلطنت آدال، یک ایالت مسلمان قرون وسطایی بود که در شاخ آفریقا واقع شده است. در قرن شانزدهم این شهر با یک دیوار شامل 5 دروازه احاطه شده بود. این دیوار به نام jugol همچنان سالم مانده است و به نمادی از شهر تبدیل شده است.

۲۲ شهر دیواری شگفت انگیز جهان

۱۳- تارودانت

تارودانت یک شهر بربر جذاب و معتبر در قلب دره سوس است که دارای بهترین دیوارهای حفاظت شده شهر در مراکش است. این شهر غالبا به عنوان مادربزرگ مراکش خوانده می شود زیرا اندازه این شهر کوچک شده و با کندی پیشرفت روبه رو است و با دیوارهای اطرافش شبیه مراکش می باشد. این دیوارها در قرن شانزدهم تحت سلسله پادشاهی سعدی ساخته شده اند. امروزه این شهر یک شهر تجاری است و در نزدیکی هر دو مربع اصلی خود یک بازار دارد.

۲۲ شهر دیواری شگفت انگیز جهان

۱۴- تولدو

یک جواهر غالبا نادیده گرفته شده، تولدو یکی از پایتخت های سابق امپراطوری اسپانیا است. تاریخ تولدو به زمان روم باز می گردد. پس از اشغال روم، حکومت ویسیگوتیک، و سرانجام در سال 1085 پس از میلاد Reconquista در تولدو حکومت کرد. تولدو تا اواسط سال 1500 یعنی هنگامی که دربار سلطنتی به مادرید منتقل شد پایتخت امپراطوری اسپانیا بود. این شهر از سه طرف توسط رود تاژو و در ضلع چهارم توسط دو دیوار قرون وسطایی احاطه شده است.

۲۲ شهر دیواری شگفت انگیز جهان

۱۵- پینگ یائو

پینگ یائو یک شهر کوچک چینی است که به دلیل داشتن دیوار باستانی شهر که به خوبی حفاظت شده مشهور است. این دیوار با شکوه که شامل 6 دروازه اصلی و 72 برج دیدبانی است، یک شهر قدیمی را احاطه می کند که طی 300 سال گذشته از نظر معماری تغییر کمی داشته است. در سال 2004 بخشی از دیواره های جنوبی سقوط کرد اما بازسازی شد. با این حال بقیه دیوارهای شهر هنوز هم تا حد زیادی سالم مانده است. پینگ یائو به عنوان یکی از بهترین شهرهای دیواری حفاظت شده در جهان شناخته شده است.

۲۲ شهر دیواری شگفت انگیز جهان

۱۶- ابیدوس

شهر ابیدوس بر روی یک تپه قرار دارد و توسط یک دیوار مستحکم احاطه شده است. در قرن هستم مورها (اهل شمال آفریقا) در بالای تپه یک استحکام ایجاد کردند که توشط نخستین پادشاه پرتغال، افونسو هنریاک، در سال 1148 از مورها گرفته شد. قلعه ابیدوس و دیواره های دهکده در قرن چهاردهم بازسازی شد. دیوارها از سنگ آهک محلی و مرمر ساخته شده است. روستا نیز در همین زمان توسط سکونت گاه هایی که در خارج از دیوارهای شهر ایجاد شده اند گسترش یافت.نگاه قرون وسطایی که در خیابان ها، میادین، دیوارها و قلعه های عظیم آن به خوبی حفظ شده این روستای زیبا را به یک جاذبه گردشگری محبوب در پرتغال تبدیل کرده است.

۲۲ شهر دیواری شگفت انگیز جهان

۱۷- شیان

شیان یکی از قدیمی ترین شهرهای چین است که بیش از 3100 سال قدمت دارد. به مدت 1000 سال این شهر پایتخت 13 سلسله پادشاهی بود و در مجموع 73 امپراطوری در آن حکومت کردند.شیان پایانه شرقی جاده ابریشم و اقامت گاهی برای ارتش ترااکوتا است.یک دیوار که در قرن چهاردهم در اوایل سلسله مینگ نوسازی و حفاظت شده، شهر را احاطه کرده است. شیان یکی از بزرگترین دیوارهای شهری در جهان است و به اندازه ای گسترده می باشد که به راحتی می توان در سرتاسر آن 5 دوچرخه سوار شد.

۲۲ شهر دیواری شگفت انگیز جهان

۱۸- ایتان کالا

ایتان کالا یک شهرک با دیوار داخلی در شهر خیوا ازبکستان است.این شهر قدیمی بسیاری از بناهای تاریخی و خانه های قدیمی خود را حفظ کرده که در درجه اول مربوط به قرن هجدهم یا نوزدهم است. دیدنی ترین ویژگی های ایتان کالا دیوارهای آجری خشک آن و چهار دروازه در هر طرف قلعه مستطیل شکل است. چندین بار دیواره های شهر ویران شد اما همیشه بازسازی می شدند.

۲۲ شهر دیواری شگفت انگیز جهان

۱۹- آویلا

واقع در غرب اسپانیا، شهر قرون وسطایی آویلا در قله یک تپه صخره ای ساخته شده است که در میان سراشیبی یک بیابان قرار گرفته است. آویلا دارای یک دیوار مجلل و زیبایی است که کل شهر قدیمی را احاطه می کند. این استحکامات دارای 9 دروازه و 88 برج است که در بسیاری از آنها لانه های لک لک ها قرار دارند. دیوارهای شهر ابتدا در سده های 11 و 12 ساخته شده اند.

۲۲ شهر دیواری شگفت انگیز جهان

۲۰- کاراکاسون

شهر فرانسوی کاراکاسون یکی از شهرهای دیواری کاملا حفاظت شده و بزرگترین شهر دیواری در اروپا است. این استحکامات شامل دو دیوار بیرونی و برج و بارو و قلعه هایی است که در مدت زمان طولانی ساخته شدند. یک بخش رومی به طور خاص با دیواره های قرون وسطایی با لایه های آجری قرمز و سقف های کاشی سده ممایل به قرمز تفاوت دارد. یکی از برج ها در قرن سیزدهم کلیسای تفتیش افکار کاتولیک را در خود جای داده بود و هنوز هم به عنوان برج تفتیش افکار معروف است. بخش هایی از فیلم سال 1991 “رابین هود: شاهزاده دزد” در کاراکاسون و اطراف آن فیلم برداری شد.

۲۲ شهر دیواری شگفت انگیز جهان

۲۱- اورشلیم یا بیت المقدس

اورشلیم یک شهر مقدس است به سه دین یهودیت، مسیحیت و اسلام در حاالی که پایتخت مدرن کشور اسرائیل و بزرگترین شهر این کشور است. این مکان بی نظیر و منحصر به فرد است که در آن قرن اول شانه های خود را با قرن بیست و یکم لمس می کند و جایی است که خانه های قدیمی و زیبا در مقابل برج های درخشان و آپارتمان های مرتفع قرار دارند. شهر دیواری بیت المقدس که تا اواخر قرن نوزدهم کل شهر را تشکیل می داد، اکنون شهر قدیمی نام دارد. این بخش به چهار قسمت تقسیم می شود: محله ارمنی، مسیحی، یهودی و مسلمانان. بیت المقدس از زمان های بسیار قدیم تا کنون برای دفاع از خود با دیوارها احاطه شده است. در قرن شانزدهم میلادی، در زمان سلطنت امپراطوری عثمانی در منطقه، تصمیم گرفته شد که دیوارهای شهر را به طور کامل بر روی بقایای دیوارهای باستانی بازسازی کند. ساخت و ساز از 1535-1538 به طول انجامید و این دیوارها، دیوارهایی هستند که امروزه نیز وجود دارند.

۲۲ شهر دیواری شگفت انگیز جهان

۲۲- دوبرونیک

دوبرونیک یک شهر دیواری در سواحل دریای آدریاتیک در جنوب کرواسی است ملقب به مروارید دریای آدریاتیک، یکی از برجسته ترین مناطق گردشگری مدیترانه است. شهر دیواری که بر پایه تجارت دریایی ساخته شده است. در قرون وسطی این تنها شهر رقیب برای ونیز در دریای آدریاتیک بود و در قرن های 15 و 16 به پیشرفت قابل توجهی دست یافت.

۲۲ شهر دیواری شگفت انگیز جهاندیوارهای معروف جهان این شهر قدیمی را احاطه کردند که عمدتا در سده های دوازدهم و هجدهم ساخته شده و تا به امروز نیز به خوبی حفظ شده اند.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید