بهترین و محبوب ترین غذاهای فرانسه

نویسنده:

حسین یوسفی

در تاریخ:

غذا‌های فرانسوی در سطح جهانی به دلیل ظرافت، عطر و طعم فوق العاده مشهور است. غذاهای سنتی این کشور به ترکیبات ساده‌­ای متکی هستند که طعم ­دهنده‌­های طبیعی و غنی فرانسوی به آن افزوده می‌شود.

فرانسه در دنیا با پنیر‌ها و نوشیدنی‌هایش مشهور است و برای درک بهتر غذا‌های فرانسوی اول باید آن‌ها را امتحان کنید. نوشیدنی و غذا حتی در مهمانی‌­های شام غیر‌رسمی نیز جدی تلقی می­‌شود.

در بسیاری از رستوران­های فرانسوی می‌­توانید بشقاب بزرگی از پنیر نرم، نیمه خشک، فشرده و آبی را سفارش دهید که معمولاً پس از غذای اصلی و قبل از دسر سرو می­‌شود.

بهترین و محبوب ترین غذاهای فرانسه

پیدا کردن غذای عالی فرانسوی مناسب سلیقه شما، کار دشواری نیست. بسیاری از دستورالعمل ­های فرانسوی به طور شگفت‌­انگیزی ساده هستند به اندازه‌ای که شما می‌توانید آن‌ها را در خانه هم درست کنید، اما ما پیشنهاد می‌کنیم لذت خوردن این تنقلات را در خودِ فرانسه تجربه کنید. در اینجا لیست ۳۲ مورد از بهترین غذاهای فرانسه که باید امتحان کنید را معرفی کرده‌ایم.

راتاتوی (Ratatouille)

بهترین و محبوب ترین غذاهای فرانسه

زمانی که اولین چنگال از این غذا را نوش جان می کنید چشمانتان را ببندید و از مزه کردن تکه های خوش برش سبزیجات طعم دار شده به سبک خاص فرانسوی، لذت ببرید. حتی اگر وجترین هم نیستید، خودتان را از خوردن این غذای خوشمزه و شناخته شده بین المللی محروم نکنید. گوجه فرنگی، کدو سبز، بادمجان، هویج، فلفل، سیر، پیاز، ریحان، آویشن و دیگر گیاهان سبز معمولا از اصلی ترین مواد تشکیل دهنده راتاتوی هستند که فرانسوی ها هیچ گاه در روش طبخ آن هم عقیده نبوده اند.

موله فریت (Moule frites)

بهترین و محبوب ترین غذاهای فرانسه

یکی از خوشمزه ترین و لذیذترین غذاهای فرانسه، موله فریت است که با صدف سیاه درست می شود. موله فریت، دستور پخت های متفاوتی دارد که به واسطه سلیقه های مختلف به وجود آمده است، اما در دستور پخت اصلی آن، صدف سیاه همراه با سیب زمینی سرخ شده، سبزیجات معطر و لیمو تازه سرو می شود.

سوپ پیاز

بهترین و محبوب ترین غذاهای فرانسه

یکی از لذیذترین و هیجان انگیزترین سوپ های فرانسه، “سوپ پیاز” است که دستور پخت خاص و مشخصی دارد اما بهترین رستوران ها بر سر اینکه بهترین و ناب ترین سوپ پیاز را آماده و سرو نمایند، رقابت شدیدی دارند و معمولا دست به ابتکارهای عجیب و قریبی هم می زنند. این سوپ از ترکیب پیاز کاراملی، آرد و گوشت قرمز همراه با کره فراوان تهیه می شود و هنگام سرو، درون ظرفش نان تُست کره ای تکه تکه شده ریخته می شود و بی نهایت خوشمزه است.

 جگر غاز (Foie Gras)

بهترین و محبوب ترین غذاهای فرانسه

جگر غاز در اروپا و مخصوصا در فرانسوی ها طرفداران زیادی دارد که به شکل های مختلفی مثل سوخاری و  خوراک به همراه سبزیجات سرو می شود. اما جالب است بدانید که این خوراک گران و پرطرفدار به چه قیمت و بهایی تهیه می شود؟! برای آن ‌که غاز را برای تهیه جگر چرب آماده کنند، به مدت 14 تا 21 روز لوله‌ای فلزی از گلوی حیوان به داخل معده‌اش وارد می‌کنند و به زور به جانور غذا می‌دهند تا جگر پرنده، بزرگ و بزرگ‌تر شود(تا 10 برابر اندازه اولیه). هدف این است که پرنده را بیش از اندازه، چاق و به بیماری کبد چرب مبتلا کنند. وزن نهایی جگر از حدود 80 گرم به 600 تا 1000 گرم می‌رسد و در این موقع است که آماده استفاده در غذاست.

Escargots de Bourgogne

بهترین و محبوب ترین غذاهای فرانسه

حلزون تفت داده شده در کره، غذایی محبوب و گران فرانسوی است که معمولا در جشن ها و کریسمس ها طبخ و میل می شود. برای تهیه این غذای محبوب، نوعی حلزون خوراکی را در کره و سیر می پزند سپس سس مخصوصی را متشکل از جعفری ریز شده، کره و سیر تازه تهیه می کنند و نهایتا حلزون و سس آن را در پوسته خود حلزون سرو می کنند.

 کروک موسیو (Croque monsieur)

بهترین و محبوب ترین غذاهای فرانسه

کروک موسیو یک میان وعده محبوب فرانسوی است که علاقه مندان زیادی دارد. افسانه های فراوانی در مورد چگونگی کشف این اسنک خوشمزه گفته می شود ولی اکثر محلی ها بر این باورند که روزگاری چند کارگر فرانسوی هنگام صرف ناهار متوجه شدند که پنیر ساندویچ ‌های ژامبونشان در اثر گرما آب شده و فهمیدند که ترکیب پنیر داغ و نان چقدر می تواند خوشمزه باشد.

امروزه کروک موسیو را از تفت دادن نان تست با کره و پنیر گودای ذوب شده و چند لایه ژامبون درست می کنند. بر روی این که کدام رستوران بهترین کروک موسیو را طبخ و سرو می کند رقابت عجیبی بین رستوران ها وجود دارد چرا که هم باید برشته باشه هم ترد و کره ای به طوری که در دهان آب شود.

 Steak-Frites

بهترین و محبوب ترین غذاهای فرانسه

غذایی است که ممکن است در فرانسه هم زیاد ببینید و هم درباره اس زیاد بشنوید. غذای ظاهرا ساده ای به نظر می رسد: یک تکه گوشت و یک کوه سیب زمینی سرخ شده! اما اینکه این گوشت و سیب زمینی چه عطر و طعمی داشته باشد و چه نوع گوشتی انتخاب شود تا مزه واقعی غذا حس شود، از جمله مواردی است که سرآشپزهای فرانسوی کاملا به آن ها آگاهند.

سرآشپزها معتقدند که گوشت استیک باید کمی چربی داشته باشه تا در دهان به راحتی آب شود، در حدی پخته شود که خشک نباشد و نهایتا ساعت ها در سس های مخصوصی خوابانده شود تا حسابی مزه دار گردد. استیک فریت یا استیک و سیب‌ زمینی سرخ ‌شده، یک غذای فرانسوی اصیل است که در سرتاسر اروپا محبوبیت دارد که برای طبخ آن در قدیم از گوشت کفل استفاده می شده و امروزه از فیله اسکاچ(گوشت دنده) استفاده می‌ گردد.

 Coq au vin

بهترین و محبوب ترین غذاهای فرانسه

Coq au vin یک خورش کلاسیک و مورد علاقه اکثر فرانسوی هاست به نحوی که در خانه هایشان زیاد درست می کنند. برای تهیه این غذا، مرغ را به آرامی در نوعی نوشیدنی می پزند و همراه با یک سس خاص که از قارچ، بیکن و سیر نگینی تهیه شده، سرو می کنند.

 کیش لورن  (Quiche Lorraine)

بهترین و محبوب ترین غذاهای فرانسه

کیش لورن یک تکه کیک کره ای است که داخلش را از ژامبون، جعفری و پنیر پر می کنند. این خوراک خوشمزه از غذاهای سنتی شرق فرانسه(ناحیه لورن) محسوب می شود و برای تهیه آن از خمیر بریزه، تخم مرغ و ژامبون دودی استفاده می شود. در دستور اصلی این غذا، پنیر وجود ندارد ولی نسل جدید فرانسوی ها امروزه پنیر را هم چاشنی کارشان می کنند.

Cassoulet

بهترین و محبوب ترین غذاهای فرانسه

Ceps یکی از غذاهای محبوب فرانسوی است که پخت آن تبحر خاصی می خواهد. برای تهیه اش، گوشت اردک را مزه دار کرده و می پزند. سپس گوشت پخته شده را از استخوان جدا کرده و به صورت لایه ای با دو نوع سوسیس، ژامبون سیر و سسی که با لوبیای Tarbias، پیاز و استاک غلیظ درست شده، روی هم چیده و سرو می کنند. پیشنهاد می کنیم به هیچ وجه این غذای لذیذ را از دست ندهید.

 Moules mariníères

بهترین و محبوب ترین غذاهای فرانسه

Moules mariníères ترکیبی از صدف و نوعی سوپ کرمی با نان سیر است. در تهیه این غذای خاص دریایی علاوه بر صدف از پیاز، سیر، جعفری، برگ نعناع، آویشن، کره و نوعی نوشیدنی استفاده می شود به این صورت که همه مواد را به غیر از صدف در یک ظرف بزرگ پر از آب می ریزند و می گذارند تا به جوش بیاید. سپس صدف ها را اضافه می کنند و آن قدر حرارت می دهند تا غلیظ شود آنگاه به شکل سوپ در ظرف مخصوصی سرو می کنن.

 فوندوی پنیر  (Cheese Fondue)

بهترین و محبوب ترین غذاهای فرانسه

طعم و مزه این پنیر ذوب شده بی نظیر است بخصوص در سرمای زمستان این پنیر گرم حسابی می چسبد. فندو با روش های مختلفی تهیه می شود ولی به طور کلی برای درست کردنش، پنیر را روی حرارت می گذارند تا آب شود. سپس آن را در ظرف مخصوصی می گذارند تا همچنان از زیر حرارت ببیند. در وعده های غذایی، نان، گوشت و سبزیجات را به این پنیر خوشمزه آغشته کرده و نوش جان می کنند.

 Choucroute Garnie

بهترین و محبوب ترین غذاهای فرانسه

Choucroute Garnie یک ترکیب فوق العاده و دوست داشتنی از گوشت و کلم است. برای تهیه این خوراک خوشمزه و پر طرفدار، کلم پیچ پخته شده را خرد و در نوعی نوشیدنی مزه دار می کنند سپس تکه های گوشت، سوسیس دودی و سیب زمینی پخته شده را به آن اضافه می کنند. این ترکیب بسیار لذیذ است و تست کردنش به شدت پیشنهاد می شود. ?

 ریلت (Rillettes)

بهترین و محبوب ترین غذاهای فرانسه

ریلت یکی از غذاهای محبوب فرانسوی است که با نان تست سرو می شود و از پختن آرام گوشت خوک یا غاز همراه با چربی زیاد و ادویه جات فراوان تا حدی پخته می شود که گوشت، شکل ریش ریش و پوره مانند بگیرد. میزان خوشمزگی این غذا بسته به نوع و میزان ادویه هایی که استفاده می شود متغیر است.

 Bouillabaisse

بهترین و محبوب ترین غذاهای فرانسه

بویلاباس نوعی غذای دریایی کلاسیک است که از کلم، خرچنگ و ماهی تهیه می شود و خاستگاهش به شهر مارسی بر می گردد. این غذا دستور پخت خاصی ندارد ولی مهم ترین نکته در آن استفاده از بهترین و تازه ترین مواد است. به طور معمول ماهی و خرچنگ استفاده شده در بویلاباس به خوبی با زعفران و سیر و ادویه جات خوشمزه، طعم دار می شوند و در کنار سیب زمینی و کلم پخته و مزه دار شده، طعمی دلپذیر به وجود می آورند.

 گراتین دوفینوس (Gratin dauphinois)

بهترین و محبوب ترین غذاهای فرانسه

گراتین دوفینوس یا گراتین سیب زمینی یک غذای فرعی فرانسوی معروف و خوشمزه است که از سیب زمینی های حلقه حلقه شده، خامه، پنیر پارمزان و سیر رنده شده تهیه می شود به این شکل که مواد را در یک قالب به صورت کیک می گذارند و سرو می کنند.

 صدف چروک (Oyster)

بهترین و محبوب ترین غذاهای فرانسه

خوراک صدف در میان غذاهای دریایی فرانسه به اشکال مختلفی طبخ می شود که یکی از محبوبترین آن ها خوراک صدف چروک است. بهترین صدف‌های چروک را از سواحل اطراف به پاریس می آورند. شمال غربی منطقه بریتانیا بهترین جا برای تجربه طعم تازه این صدف‌هاست ولی این خوراک توسط فرانسوی های هنرمند هم می تواند خوشمزه باشد.

 استیک تاتار (Steak tartare)

بهترین و محبوب ترین غذاهای فرانسه

تاریخچه این غذای خام شاید به روسیه برگردد. زمانی که تاتارهای قرون وسطایی و ساکن در آن نواحی، گوشت قرمز را با چاقوهایشان به شکل نواری بریده و به ‌صورت خام می‌خوردند. این استیک همچنان به صورت خام سرو می‌شود به این ترتیب که گوشت خام را با زرده تخم مرغ مخلوط کرده و با سس گوجه فرنگی یا کچاپ می خورند. ?

برای تهیه این غذا از گوشت گاوی که کیفیت خوبی دارد و بدون چربی است، استفاده می‌شود. این گوشت را یا چرخ کرده یا با دقت قطعه ‌قطعه می کنند و با نمک، فلفل و سبزیجات مزه‌ دار می‌نمایند. سپس آن را به شکل یک توپ درون بشقاب گذاشته و بالایش را کنگره کنگره می کنند. سپس زرده تخم‌مرغ خامی را روی آن می گذارند و میل می کنند.

 خورش بیف بورگینیون (Beef bourguignon)

بهترین و محبوب ترین غذاهای فرانسه

بیف بورگینیون یکی از غذاهای معروف فرانسه است که اصالتش به ناحیه بورگونی مربوط می شود ولی تقریبا در تمامی شهرهای آن سرو می شود. این غذا ابتدا در جشن های خاص محلی های بورگونی سرو می شده ولی امروزه به غذای سنتی فرانسه تبدیل شده است. این خورش قدیمی ترکیبی از گوشت گاو، سیر، پیاز و قارچ است.

 گالتس دی ساراسین (Galettes de Sarrasin)

بهترین و محبوب ترین غذاهای فرانسه

این نان خوشمزه که متعلق به ناحیه‌ برتانی فرانسه است تا حد زیادی شبیه به نان‌های نازک کرپ پخت می شود با این تفاوت که برای درست کردن آن از گندم سیاه هم استفاده می‌شود. این نان مقوی به همراه با سبزیجات سرخ شده، کره، پنیر، گوشت و تخم مرغ خورده می‌شود.

کوئنل (Quenelle)

بهترین و محبوب ترین غذاهای فرانسه

کوئنل یک ترکیب دوس داشتنی و سبک از گوشت ماهی یا گوشت قرمز است که به پودر سوخاری آغشته شده و با کمی آب و بدون روغن طبخ می شود. کوئنل از جمله میان وعده ها یا پیش غذاهای پر طرفدار فرانسوی هاست که در میان گردشگران هم محبوبیت زیادی دارد.

 پیسالادیر (pissaladiere)

بهترین و محبوب ترین غذاهای فرانسه

اگر بخواهیم یکی از غذاهای سنتی و قدیمی فرانسه را نام ببریم، یکی از گزینه ها پیسالادیر است. این خوراک دریایی در واقع نوعی پیش غذا به شکل قطعات باریک ماهی است که به عنوان اسنک سرو می شود. این غذا از نوعی نان نازک(چیزی شبیه به نان پیتزا)، زیتون، ماهی کولی و پیاز تهیه می شود.

تارت تاتین (Tarte Tatin)

بهترین و محبوب ترین غذاهای فرانسه

بعدازظهر وقتی در سطح شهر قدم می زنید، بوی خوش برخاسته از کافه ها، خواه ناخواه شما را به سمت خودش می کشد. به حرف دلتان گوش دهید. حس فوق العاده چشیدن طعم خوش قهوه با تارت های شکلاتی پاریسی که نمونه شان را هیچ جای دنیا پیدا نخواهید کرد، پاداش گوش دادن به حرف دلتان است.

 ماکارون (macaron)

بهترین و محبوب ترین غذاهای فرانسه

ماکارون یکی از محبوب ترین شیرینی فرانسوی هاست که شکل سنتی آن در طعم های تمشک و شکلاتی بوده و امروزه در طعم ها و رنگ های مختلفی پخت می شود و طرفداران زیادی دارد.

به خاطر رنگارنگ بودنش و شکل فانتزی ای که دارد برای کودکان بسیار جذاب است. این شیرینی با سفیده تخم مرغ و شکر درست می شود و از رنگ طبیعی برای رنگ دادن به آن استفاده می گردد. وسط آن را نیز با خامه یا مربا پر می کنند.

 سوفله (soufflé au chocolat)

بهترین و محبوب ترین غذاهای فرانسه

سوفله شکلاتی رویای دوست داران شکلات است! این نوع سوفله دسری فرانسوی است که برای مناسبت‌های خاص طبخ می‌شود. سوفله شکلات، انواع مختلفی دارد. گاهی با اضافه کردن کمی آرد، به شکل کیکی ساده همراه با کرم سرو می‌شود و گاهی هم با ترکیب تخم مرغ و شکلات، دسر سبک و خوش طعمی از آن تهیه می‌گردد.

 کرم بروله (Crème brûlée)

بهترین و محبوب ترین غذاهای فرانسه

کرم بروله یک دسر فرانسوی خوشمزه است که ماده اولیه و اصلی آن خامه می باشد. بافت داخلی این دسر، نرم و کرمی مانند است اما لایه بیرونی آن ترد است. ویژگی اصلی کرم بروله روکش کاراملی آن است که حالت سوخته دارد.

بروله(brûlée) در زبان فرانسه به معنی سوخته است. حالت کاراملی سوخته کرم بروله با نگه داشتن فندک در بالای آن و به مدت چند دقیقه ایجاد می‌شود. کرم بروله را به شکل روکش کیک و تارت نیز در اکثر شیرینی های فرانسوی می توان دید.

 پن او شکولات (Pain au chocolat)

بهترین و محبوب ترین غذاهای فرانسه

پن او شکولات نه تنها در فرانسه بلکه در کانادا و بلژیک هم بسیار پرطرفدار است. این صبحانه خوشمزه نوعی شیرینی است که در زبان فرانسه به معنی نان شکلاتی است. این شیرینی خوشمزه از خمیر کرواسان تهیه می‌شود و به صورت گرم سرو می گردد.

 پروفیترول (Profiteroles)

بهترین و محبوب ترین غذاهای فرانسه

پروفیترول یا نان خامه‌ای، شیرینی‌های گرد و کوچکی پر از بستنی وانیلی اند که روی آن‌ها را با شکلات می‌پوشانند. بهتر است در کنار سایر خوراکی های فرانسوی، این شیرینی خوشمزه را هم امتحان کنید.

Kouign-amann

بهترین و محبوب ترین غذاهای فرانسه

این شیرینی به گفته نیویورک تایمز چرب ترین شیرینی در سرتاسر اروپاست! نام این کیک خوشمزه “کیک و کره” است. کیکی چند لایه که از آرد، کره و شکر درست می شود و بسیار خوشمزه است. در اکثر کافه های پاریس می توانید بهترین آن ها را تست کنید.

 سالاد نیکویز (Salad Nicoise)

بهترین و محبوب ترین غذاهای فرانسه

سالاد نیکویز، سالادی فرانسوی از شهر نیس است که به شکل سنتی آن را از گوجه فرنگی، تخم مرغ آب پز، زیتون شهر نیس و ماهی آنچویی تهیه می کنند.

 کروسان (Croissant)

بهترین و محبوب ترین غذاهای فرانسه

کروسان برای اولین بار در کشور اتریش طبخ شد اما امروزه به عنوان یکی از محبوب ترین نان ها در اروپا شناخته شده و از صبحانه های اصلی فرانسوی به حساب می آید. کروسان انواع دیگری نیز دارد که سال ها بعد از نمونه اولیه اش به بازار عرضه شدند. از نان شیرین کروسان به عنوان یک وعده خوشمزه در صبحانه و از کروسان گوشت، مرغ و یا ژامبون به عنوان وعده غذایی ناهار یا شام می توانید استفاده کنید و لذت ببرید.

کامفیت (Comfits)

بهترین و محبوب ترین غذاهای فرانسه

کامفیت نوعی آب نبات رنگی است که در اشکال مختلف و طعم های متنوع از اسانس میوه و شکر تهیه می شود. کامفیت را می توانید به وفور در همه مغازه ها و فروشگاه های مواد خوراکی پیدا کنید، بخرید و به سوغات ببرید.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید