روستای شیلاندر دارای جاذبه های گردشگری زیبا

نویسنده:

حسین یوسفی

در تاریخ:

عشق به سفر و طبیعت مارا به سوی مقاصدی راهی می کند که زیبایی های خلقت  را به رخمان می کشند . یکی از جلوه گاه های این زیبایی های دوست داشتنی روستاهایی هستند که شاید کمتر اسم آنها به گوشمان خورده باشد.

روستای شیلاندر دارای جاذبه های گردشگری زیبا

با این سفرهاست که دل عاشقان طبیعت آرام می گیرد و در دنیای قشنگ شان خاطره ی تازه ای برجا می ماند. این بار می خواهیم به روستایی سفر کنیم، که هر چند سال هاست از چشم ها پنهان شده و کسی سراغش را نمی گیرد، اما از زیبایی چیزی کم ندارد و چنان خیال انگیز در دل کوه ها آرام گرفته که کسی دلش نمی آید آرامش بی انتهای آن را بر هم بزند.

پس ما هم با گام های نرم و آهسته به سمت روستایی می رویم که ماسوله ی زنجان نام گرفته است و با سکوت و زیبایی بکر و چشم نواز خود، نامش را در میان روستاهای دیدنی ایران به یادگار گذاشته است.

روستای شیلاندر

روستای شیلاندر دارای جاذبه های گردشگری زیبا

چیلاندر، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان زنجان در استان زنجان ایران است. این روستا در فاصله ۳۰ کیلومتری شمال غربی استان زنجان (۱۵ کیلومتری روستای تهم) واقع شده است.

نام این روستا در اصل چیلاندر بوده که در نگارش به اشتباه شیلاندر نگاشته شده از جاذبه های گردشگری و دیدنی این روستا می توان به خانه های پلکانی روستا، آبشار های زیبا و رودخانه های این روستا اشاره نمود وجود کوههای مرتفع، دره های نسبتاً عمیق و طبیعت دست نخورده و بکر به جذابیت این روستای زیبا افزوده است.

روستای شیلاندر دارای جاذبه های گردشگری زیبا

درست است که هر فصل زیبایی خاصی دارد ولی اردیبهشت و زمستان این روستا فضای متفاوتی ایجاد میکند در این روستا از سال ۹۸ و ماه اردیبهشت جشنواره طبیعت گردی (جشنواره شیلاندر- چیلاندر) برای اولین بار اجرا خواهد شد اسامی نقاط دیدنی و معروف روستا: چپ چپ لر سجاد شارشاری دیوه زمین شارشار هوندوخانا شیره جال کاسالی چای بویوک چای پیر آقاجی

آب و هوایی دلپذیر روستا

روستای شیلاندر دارای جاذبه های گردشگری زیبا

طبیعت سر سبز و کوهستانی با آب های همیشه در جریان ، هوای شیلاندر را مطبوع کرده است . این روستا به دلیل آب و هوایی خنک و دلپذیر یک منطقه ییلاقی به حساب می آید .

اهالی روستا که شهر نشین شده اند ، برای گذران اوقات فراغت و استراحت در فضایی دور از شهر و جمع آوری محصولات باغات خود به شیلاندر می روند. از محصولات این روستا می توان به توت ، گردو ، گیلاس و سیب اشاره نمود .

تفریح در روستای شیلاندر

روستای شیلاندر دارای جاذبه های گردشگری زیبا

درست است که این روستا امروز رنگ و بوی زندگی ندارد اما باز هم با آغوش باز پذیرای گردشگران است.افراد زیادی که عاشق اماکن بکر و خاص هستند به این روستا می روند و از آن بازدید می کنند.

بدون شک سوژه های بسیاری در شیلاندر منتظر لنز دوربین شما هستند.طبیعت زیبای شیلاندر هم می تواند انتخاب خوبی برای طبیعت دوستان باشد تا با گشت و گذار در آن روحی تازه کنند.

روستای شیلاندر دارای جاذبه های گردشگری زیبا

همچنین آبشارها و رودخانه های شیلاندر همیشه مقصد جوانان پر انرژی بوده که می خواهند تنی به آب بزنند.گروه های کوهنوردی هم به این روستا می روند و ماجراجویی می کنند و حتی شب را نیز زیر آسمان پر ستاره و زیبای شیلاندر در چادر می گذرانند.

این روستای سرسبز مملو از درختان میوه است و از محصولات این روستا می توان به فندق، توت، گردو، سیب و گیلاس اشاره کرد.
این روستا علاوه بر زیبایی های شگرفی که دارد به روستای پروانه ها هم مشهور است.

در واقع مسیر سرزمین پروانه ها، یک جاده ی خاکی پیچ در پیچ و پر از چشمه سارهای قشنگ و دلنواز است، مسیری که مملو از پروانه های رنگارنگ می شود.

مسیرهای دسترسی به روستای شیلاندر

روستای شیلاندر دارای جاذبه های گردشگری زیبابرای رفتن به روستای شیلاندر می توانید از وسایل نقلیه استفاده کنید یا به صورت گروهی و پیاده به این منطقه بروید. مسیر این روستا یکی از بهترین مسیرهای طبیعت گردی، پیاده روی و حتی کوهنوردی می باشد.
برای دسترسی به این روستای بکر و تماشایی ابتدا باید به زنجان بروید و از طریق جاده ی زنجان طارم و طی کردن یک جاده ی خاکی به این روستا برسید.

برای رسیدن به روستای شیلاندر زنجان ابتدا وارد جاده تهم (جاده زنجان-تهم-طارم) می‌شویم. در این مسیر در حدود 25 کیلومتر از شهر زنجان دور می شویم و بعد از 16 کیلومتر به طبیعتی بکر و زیبا از جنس باغ‌ها و هوای لطیف می‌رسیم.

روستای شیلاندر دارای جاذبه های گردشگری زیبا

سد نسبتاً بزرگ و بسیار زیبای تهم دراین مکان قرار دارد و8 کیلومتر بالاتر روستایی با همین نام یعنی روستای تهم قرار دارد ، این سد در حدود 300 متر پایین‌تر در محل تقاطع رودخانه ی تهم و گله رود قرار گرفته است. مسیر را 8 کیلومتر به بالاتر یعنی به سمت روستای تهم ادامه می دهیم.

در این هنگام از روستای تهم عبور کرده و تابلویی با عنوان شیلاندر در ابتدای یک جاده فرعی نمایان می شود، بعد از ورود به جاده فرعی و بعد از حدود 20 دقیقه به یک دوراهی می رسیم، باید راه سمت چپ را انتخاب کنیم، بعد از مدتی پیاده روی به روستای علی آباد می رسیم، سپس مسیر کم عرض، باریک و سنگلاخی کنار دره ای عمیق را ادامه می دهیم تا در نهایت به شیلاندر برسیم.

مسیری که می توان آن را مسیر سبز آرامش نام نهاد، این مسیر ما را با زیباترین مناظر و نواهای طبیعی به روستای شیلاندر هدایت می کند.
مسیر شماره ی دو مسیر مخصوص پیاده روی و کوهنوردی(گاوازنگ- وای وای- تهم- جاده خاکی به نام حسن خاکی)

روستای شیلاندر دارای جاذبه های گردشگری زیبا

این مسیر بیشتر به کوهنوردان توصیه می ‌شود و نسبت به مسیر شماره یک کوهستانی ‌تر است. ابتدا به سمت روستای گاورازنگ (می ‌توانید با وسایل نقلیه بروید) حرکت می ‌کنیم.

این روستا و سد گاوازنگ یکی ازتفریحگاه‌ های اصلی مردم زنجان است. از مسیر کوهستانی گاوازنگ کمی به شمال شرق منحرف می ‌شویم و سپس به ‌طرف گردنه وای وای پیش می ‌رویم.

( در حدود 13 کیلومتر را می توانیم با وسیله ی نقلیه در این مسیر خاکی پیش برویم). بعد از حدود 40 الی 50 دقیقه پیاده‌ روی به گردنه وای وای می ‌رسیم.

شیبی در کیلومتر 17 این گردنه وجود دارد. این شیب را به آهستگی به سمت تهم طی می کنیم و پس از رسیدن به تهم وارد جاده ی آسفالته ی تهم می شویم.

روستای شیلاندر دارای جاذبه های گردشگری زیبا

این مسیر را به سمت آق گدیک ادامه می دهیم و بعد از حدود 50 دقیقه پیاده روی به یک گردنه می رسیم. در سمت راست جاده یک مسیر خاکی (حسن خاکی) می شویم. در این مسیر به یک ‌دو راهی می ‌رسیم که راه اصلی آن به روستای زرنی و راه فرعی و سمت راست ما را به روستای شیلاندر زنجان می ‌رساند.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید