آشنایی با دریاچه کفه خنج فارس

نویسنده:

حسین یوسفی

در تاریخ:

شاید با خود گمان کنید که دریاچه ها را فقط در مناطق شمالی می توان یافت. اما امروز می خواهیم به سراغ پدیده طبیعی زیبایی برویم که در یکی از نقاط جنوبی و البته گرمسیر کشور ایران بسیار مشهور شده و نظر همه را به خود جلب کرده است.

دریاچه کفه در خنج فارس، جاذبه بسیار دیدنی و هیجان انگیزی است که همه ساله گردشگران بسیاری را به سمت خود می کشاند. برای دیدن این جاذبه منحصربه فرد، باید به استان پهناور فارس سفر کنید.

آشنایی با دریاچه کفه خنج فارس

دریاچه کفه خنج نام یکی از دریاچه‌های استان فارس است.این دریاچه ۱۳۰ کیلومتر مربع مساحت دارد و نزدیک شهر خنج در شهرستان خنج قرار دارد.

از دریاچه‌های نزدیک به این منطقه، می‌توان دریاچه میدان گل شهرپیر در ۱۵ کیلومتری غرب حاجی‌آباد در شهرستان داراب را نام برد.

«کَفه» در زبان محلی به معنای منطقه‌ای دشتی و فاقد شیب است. «کَفه خُنج» مکانی آبگیر است که به هنگام ریزش بارش‌های موسمی، آب فراوان در آن جمع می‌شود و شکل دریاچه و باتلاق به خود می‌گیرد.

بر اساس اسناد تاریخی موجود، این دشت (کفه)، به «کفه حاج ایاز خان» نیز معروف بوده است. علت این نامگذاری به‌گِل نشستن یک گله گوسفند خاصه سفید (گوسفندان اصلاح شده انتخابی و تماماً به رنگ سفید) متعلق به حاج ایازخان قشقایی به هنگام یک رگبار بهاره ذکر شده است.

آشنایی با دریاچه کفه خنج فارس

البته بر اساس اسناد تاریخی این دشت به «کفه حاج ایاز خان» نیز معروف است زیرا در گذشته در این مکان یک گله از گوسفندان حاج ایاز خان قشقایی به هنگام یک رگبار بهاره از بین رفتند.

در فصل بهار با بارش باران های شدید بهاری در طول زمان کمی، دریاچه مملو از آب می شود و امواج آب را می توان در این دریاچه نظاره کرد.

ارتفاع دریاچه از سطح دریا 655 متر است و خود نمادی کوچک از آبیِ دریا می باشد. وجود چنین دریاچه ای آن هم میان بیابان های بسیار گرم نعمتی بزرگ و البته پر از شگفتی است که خنج را پر از گردشگر کرده است.

تقابل رنگ آبی با سبزی نخل های سربه فلک کشیده، نقاشی بسیار هنرمندانه ای را به وجود آورده است. نقاشی که فقط به دستان هنرمند خالق هستی کشیده می شود.

آشنایی با دریاچه کفه خنج فارس

در سفر به شهرستان لار و خنج از لذت های فراوانی بهره خواهید برد. یکی از این لذت ها، غذاهای محلی، شیرینی و نون های بسیار خوشمزه ای است که به دستان پر مهره مردمان بی ریای لار و خنج پخته می شود. پس هنگامی که به دیار مردمان خونگرم خنج سفر کردید، از غذاهای لذید این منطقه غافل نشوید.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید