زیباترین جاذبه های اکوتوریستی شیراز

نویسنده:

مرتضی

در تاریخ:

شهر شیراز یکی از معدود شهرهای ایران است که در هر زمینه گردشگری، جاذبه‌های سرآمدی نسبت به دیگر شهرها در خود جای‌ داده است. مشهورترین زمینه در صنعت گردشگری شیراز، گردشگری تاریخی است. در این متن البته قصد بحث و معرفی مکان‌های تاریخی شیراز را نداریم بلکه برای بیان اکوتوریست یا مکان‌های طبیعت‌گردی شیراز دست به قلم شدیم که بیشتر مهجور مانده است.

ممکن است ندانید که شیراز یکی از شهرهای قرار گرفته در جلگه‌های ایران است و اطراف این شهر را کوه‌های مرتفع و بلندی محاصره کرده‌اند. هر کدام از این ویژگی‌ها به تنهایی توان تشکیل جاذبه‌های منحصر به‌فرد و زیبایی دارند چه برسد به این‌که هر دو فاکتور در منطقه جغرافیایی فارس وجود دارد. تمام این مسائل می‌تواند هر طبیعت‌گردی را ترغیب کند تا از جنوب مثل بندر عباس یا از شمال در مازندران، بلیط اتوبوس بندرعباس شیراز یا مازندران – شیراز را بخرد و چند لحظه‌ خود را در این مکان‌های زیبا تصور کند. با ما همراه باشید تا با قسمت‌هایی از جاذبه‌های اکوتوریستی شیراز آشنا شوید.

دریاچه صورتی

خبر خشکسالی دریاچه‌ها همیشه هم تلخ نیست. برای دریاچه مهارلو شیراز، کم آبی باعث رونق بیشتر و البته شهرت بسیار شد. دریاچه مهارلو در شرقی‌ترین قسمت جلگه شیراز قرار گرفته است. این دریاچه که جزء دسته آب شور‌ها قرار می‌گیرد یکی از جاذبه‌های گردشگری طبیعی شیراز است که به دریاچه صورتی معروف شد. زمانی‌که آب دریاچه کم می‌شود نمونه‌ای آبزی‌ که فقط در آب شور رشد می‌کنند زیاد می‌شوند و همین باعث وجود رنگ سرخ در دریاچه می‌شود. البته این رخداد فقط مخصوص دریاچه مهارلو نیست و در تمام برکه‌های آب شور امکان پذیر است. همان‌طور که سال 98 دریاچه نمک قم هم به رنگ سرخ درآمد. ویژگی که دریاچه مهارلو را از دیگر دریاچه‌ها متمایز می‌کند، وسعت آن و شرایط بازدید و زیبایی بیشترش است. اگر برای طبیعت‌گردی راهی شهر شیراز می‌شوید، حتما بازدید از دریاچه مهارلو را در اولویت قرار دهید.

زیباترین جاذبه های اکو توریستی شیراز

روستایی کوهستانی و تاریخی

روستای قلات را می‌توان خواهر کوچکِ شیراز نامید. خواهری که از برادر خود جدا نیست و کم‌ترین فاصله را با آن دارد. یکی از ویژگی‌هایی که می‌تواند نظر شما را به این شهر جلب کند، وجود سادگی و زیبایی خاص، هر نقطه روستا است. قلات فقط 36 کیلومتر از شیراز فاصله دارد و شهرداری شیراز با قرار دادن اتوبوس‌های رفت‌وبرگشت از ترمینال قصرالدشت به آن‌جا دسترسی مناسبی را برای شما فراهم کرده است. به گواهی درختان کهنی که کنار روستا هستند، تاریخ این مکان چند هزار ساله پیشبینی شده، اما توسعه روستا باعث رونق بافت جدید در کنار خانه های قدیمی آنجا شده است. قدم‌زدن در کوچه باغ‌های قلات خود به‌خود شما را به سرچشمه می‌رساند. سرچشمه قلات با نهرهای فراوان سال‌هاست درختان روستا را آبیاری و به مردم روستا آبرسانی می‌کند. روستای قلات از دسترسی به مکان های طبیعی استان فارس، بهترین شرایط را دارد. به نظر ما پس از سفر به شیراز و رزرو هتل شیراز، یک روز کامل را هم برای بازدید از قلات کنار بگذارید.

تَنگ رغز

کمتر کسی فکرش را می‌کرد که بین کوه‌های منطقه داراب فارس، برکه‌ها، چشمه‌ها و آبشارهای متعدد و پر آبی باشد که فقط لحظه‌ای حضور در آن‌ها تجربه فراموش نشدنی برایتان رقم می‌زند. امروزه اما با رشد و توسعه اکوتوریسم در ایران بالاخره این مکان‌ها شناخته و تجربه بازدید از آن‌ها برای عموم فراهم شد. اگر معتقدید که تابستان خود را باید در مکان‌های خوش آب‌و‌هوا و چشمه‌های زیبا سفر کنید، حتما به تَنگ رغز بروید. این‌جا بهشتی گمشده است که برای رسیدن به آن باید از دنیایی کوهستانی و سخت عبور کنید. اگر از ارتفاع یا شنا می‌ترسید پیشنهاد ما به شما اینست که قید بازدید از تَنگ رغز را بزنید و هر مقدار نترس هم که باشید نباید بدون راهنما به آن‌جا سفر کنید.

برای یک طبیعت‌گردی تمام عیار در تَنگ رغز به وسایل و تجهیزات کوهنوردی هم احتیاج دارید. طناب، بطری آب، لباس کوهنوردی یا ضد آب و… سفر شما را راحت‌تر می‌کند. اگر به طبیعت‌گردی‌های مهیج و سخت علاقه‌مندید مطمئن باشید که این سفر شما را راضی می‌کند.

زیباترین جاذبه های اکو توریستی شیراز

جمع بندی

اکوتوریست شیراز یکی از مهیج‌ترین قسمت‌های مسافرت یک طبیعت‌گرد به شیراز است. برای انجام این کار شما دو روش پیش رو دارید. اول این‌که با ماشین شخصی به شیراز و سپس با سرویس‌های مخصوص به هر مکان بروید. راه حل دوم رفت‌و‌آمد از جای‌جای ایران با اتوبوس به شیراز است. شما می‌توانید بلیط اتوبوس بندر عباس شیراز یا مازندران – شیراز را تهیه کنید و به آن‌جا بروید تادیگر مجبور نباشید ماشین شخصیتان را هم در پاکینگ‌های شیراز پارک کنید.

سفر به این مقاصد گردشگری برای شهرهای با آب‌و‌هوای گرم بسیار عالی است مخصوصا که شهرهایی مثل بوشهر یا بندر عباس، خوزستان و… نزدیکی شیراز هم هستند. پس با خرید بلیط اتوبوس بندر عباس شیراز وارد داستانی زیبا در طبیعت شیراز شوید.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید